• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gaat Renault stoppen met de Mégane?

Auteur: hayte, gepost 24 april 2020 om 21:24 – 28 Reacties

Renault Mégane R.S.

De kans op een next-gen R.S. is als Renault stopt met de Mégane miniem…

Een heerlijk simpele hatchback, wie houdt er nou niet van? Of het nou een Ford Focus is, een Peugeot 308 of een Volkswagen Golf: ieder massaproductie-automerk heeft gewoon een C-segment hatchback nodig. Toch gaat het steeds minder goed met deze categorie. Neem Volkswagen, de Golf was jarenlang dé verkooptopper van het concern. Tot vorig jaar, toen de Tiguan ineens die positie overnam.

Ook bij Renault gaat het wat minder goed met de grotere hatchback. Of beter gezegd, het gaat best slecht. Tegen Auto Express zeggen topmannen namelijk dat ze overwegen met de Mégane te stoppen. De verkopen zouden al jaren terugvallen en door de focus op elektrische auto’s moet er ergens op beknibbeld worden…

Renault Mégane R.S.

Volgens Nederlander (en hoofdontwerper van Renault) Laurens van den Acker is het onvermijdelijk dat bij het toevoegen van EV’s, andere auto’s moeten verdwijnen. Renault heeft simpelweg het geld niet om alles tegelijk te kunnen ontwikkelen.

De Mégane zit in een segment dat steeds meer onder druk komt te staan. Je moet je geld investeren daar waar er nog toekomst in de markt is.”

Laurens van den Acker, hoofdontwerper bij Renault

Ze lijken dus nog geen definitieve knopen te hebben doorgehakt, maar er moet wel iets veranderen. In 2010 verkocht Renault nog 465.732 Mégane’s in Europa. Negen jaar later waren dat er nog maar 209.845 auto’s. Met zo’n dalende lijn is het niet gek dat Renault hardop nadenkt of de Mégane wel nóg een nieuw snoetje krijgt…

Foto’s: Renault Megane IV RS -Cobra Suspension van @Jzaero via Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Renault Mégane RS van Thom
    Mijn Auto: Renault Mégane RS van Thom
  • Volledig elektrische Renault Mégane ziet er zo uit
  • Dít wordt de nieuwe Renault Megane!
  • scherm in Mégane
    Scherm in Mégane VEEL beter dan iPad!

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

megane, megane-rs, Renault, renault-sport

Vorig bericht: « Mansory pakt de 812 Superfast wat zachter aan
Volgend bericht: Wouters Porsche 911 bij Stipt Polish Point – voor en na foto’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. jer81 zegt

    24 april 2020 om 21:35

    Laat Megane dan gewoon doorgaan als EV lijn in het c segment met hatchback en station.

    Je moet er toch niet aan denken dat het c segment helemaal verdwijnt en plaats moet maken voor de SUV…

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      25 april 2020 om 00:29

      @jer81: dat is wat er moet veranderen. Men moet niet meer van die achterlijke crossovers kopen.

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        25 april 2020 om 08:22

        @Thijsj: beetje nuance: auto’s als de Captur en het B-segment snap ik nog wel. Daar gaat het helemaal niet om de bodemvrijheid, daar gaat het gewoon om een kleine auto willen zonder elke keer door je rug te gaan bij de instap. Pas bij grote, logge, C+ segment SUV’s creëer je een probleem. Die mogen wel eens flink op de schop qua verkopen.
        Een Captur is nauwelijks erger dan een Clio/Mégane. Daar is de toegenomen grootte echt puur en alleen voor een betere instap en dat vindt de generatie van een tigtal jaar voor ons nou eenmaal fijn. Ook qua verbruik/cw-waarde/whatever is dat helemaal niet zo’n probleem.

        Login om te reageren
        • Stijnson zegt

          25 april 2020 om 09:22

          @Loek: Ik kan je wel vertellen dat ik veel liever in een Megane rijd dan in zo’n verschrikkelijke Captur. Alleen al kwa motoren die erin liggen (basis uitvoering) en de wegligging.

          Login om te reageren
          • Loek zegt

            2 mei 2020 om 12:31

            @stijnson: dat zal, maar dan nog heb je het puur en alleen over zitpositie en instap. Mijn ouders en vooral mijn vader zitten op de leeftijd dat instappen in een auto best wat van je kan vragen en die prefereerden daarom een Kona boven een i30. Die i30 is beter op vele meetbare niveaus, maar de instap is wat je misschien wel het vaakst nodig hebt.

            Login om te reageren
  2. wimof zegt

    24 april 2020 om 21:41

    Ben in “the mood” om hen vanavond gewoon als sletten te verslijten..
    Ligt ongetwijfeld gewoon aan mij.
    Op weer een belangrijk “corona” moment.
    Voor België.
    Heb weer veel “bagger” gehoord , dus dit kon er niet meer bij.

    Login om te reageren
    • leaper035t zegt

      24 april 2020 om 21:56

      @wimof: lekkere lyrics voor een hiphop

      Login om te reageren
      • thomcarspotter zegt

        24 april 2020 om 22:16

        @leaper035t Ja inderdaad, ik snap er net zo weinig van als de gemiddelde teksten van hedendaagse hiphoppers.

        Login om te reageren
      • wimof zegt

        24 april 2020 om 22:55

        Je kan altijd enige moeite doen, en zo niet onthou u verder van enige commentaar.

        Login om te reageren
        • harrie zegt

          24 april 2020 om 23:16

          Proost.

          Login om te reageren
    • mennok zegt

      24 april 2020 om 23:47

      @wimof: proost

      Login om te reageren
  3. bsxc2 zegt

    24 april 2020 om 22:16

    Eigenlijk best logisch. De huidige Clio is namelijk een stuk volwasser geworden en voor minder geld heb je een Captur.

    Login om te reageren
    • jer81 zegt

      25 april 2020 om 12:57

      Ik vind het niet logisch.
      Een SUV is altijd duurder dan de hatchback tegenhanger binnen hetzelfde segment. Een Captur is een opgehoogde Clio. De Clio is veel goedkoper. De SUV vangt veel meer wind en heeft een hoger zwaartepunt dan de hatchback tegenhanger in hetzelfde segment. Daardoor rijdt hij minder fijn en verbruikt hij meer brandstof.

      De Clio is idd een mooie volwassen auto geworden waar een gezin met jonge kinderen prima mee uit de voeten kan. Maar evengoed is de Megane mooi volwassen geworden is een goed alternatief geworden voor mensen die eerder een D segment auto reden.

      Login om te reageren
  4. Henk_he zegt

    24 april 2020 om 22:34

    Sinds wanneer is de 208 een C-segmenter?
    Maar dat de Mégane slecht verkoopt is in Nederland niet te zien. Ik zie ‘m werkelijk op iedere hoek van de straat. Wellicht dat hij in andere landen slecht verkoopt..?

    Login om te reageren
  5. reggie-boy_rood zegt

    24 april 2020 om 22:55

    Of zouden ze er megane?

    Login om te reageren
  6. stationcar zegt

    24 april 2020 om 23:26

    Maar je kunt de Megane toch gewoon eletrificeren? Als je toch elektrische wagens nodig hebt staat hier natuurlijk een prima basis.
    Maar ja, wie ben ik hé ?

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      25 april 2020 om 02:59

      @stationcar: stationcar. Jij bent stationcar.

      Login om te reageren
  7. pindakoning zegt

    24 april 2020 om 23:37

    Vele malen liever een normale c segmenter dan een kansloos midsize suv

    Daarnaast is de Megane RS een van mijn favoriete ‘betaalbare’ auto’s

    Login om te reageren
  8. lecomte zegt

    24 april 2020 om 23:38

    De kans op een next-gen R.S. is als Renault stopt met de Mégane miniem… Goedlopende zin hoor.

    Login om te reageren
  9. gandini zegt

    24 april 2020 om 23:49

    Uhh… een 208 is toch B segment? 308 bedoel je denk ik dan?

    Login om te reageren
  10. shibby zegt

    24 april 2020 om 23:57

    Ben geen fan van de Mégane, maar zou wel zonde zijn. Al die gare opgehoogde hatchbacks hoeven van mij niet

    Login om te reageren
  11. flik2punt0 zegt

    25 april 2020 om 07:09

    Wel balen als alle normale wagens verdwijnen en er crossovers voor terug komen. Moeten e auto’s zuiniger worden ook elektrische. Gaan we van de lage efficiënte modellen met ruimte afstappen. Echt onbegrijpelijk maarja cijfers liegen niet

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      25 april 2020 om 09:03

      @flik2punt0: klopt. Maar die SUV’s zijn juist voor autofabrikanten een ideaal platform om accu’s in op te bergen. Ideaal om van een auto met verbrandingsmotor zo een hybride te maken. En voor veel mensen zijn die ‘stoere’ looks natuurlijk ook belangrijk.

      Maar onder de streep schiet zo’n concept natuurlijk z’n doel compleet voorbij. Wat je wint met hybride techniek, compenseert hooguit de hogere massa, luchtweerstand en rolweerstand t.o.v. de traditionele hatchback, sedan of stationwagen.

      Login om te reageren
  12. mashell zegt

    25 april 2020 om 07:53

    Niet zo gek, echt iedereen bij ons in de aanleunwoningen vindt de Captur een veel betere auto dan de Megane…

    Login om te reageren
  13. Groninger zegt

    25 april 2020 om 08:50

    Als Renault wilt bezuinigen kunnen ze beter uit de F1 stappen.

    Login om te reageren
  14. ericd zegt

    25 april 2020 om 09:54

    SUVs zijn meestal zwaarder. Dat fenomeen tegengaan kan door deze (nog) progressiever te belasten via de motorrijtuigenbelasting.

    Login om te reageren
  15. nikk zegt

    25 april 2020 om 10:24

    Net zoals bij VAG de ID3 de plek zal gaan innemen van de Golf gaat dat proces ook bij Renault plaatsvinden.

    Login om te reageren
  16. roland78 zegt

    25 april 2020 om 10:31

    Ze zijn alvast aan het spinnen dat de volgende Megane iets hoger wordt (zodat er netjes een accu in de bodem verwerkt kan worden voor elektrische varianten).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North