• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gallery: MINI’s nieuwe Dakar wapen inclusief zes-in-lijn

Auteur: jaapiyo, gepost 29 december 2016 om 19:39 – 20 Reacties

Afbeelding Gallery: MINI’s nieuwe Dakar wapen inclusief zes-in-lijnAfbeelding Gallery: MINI’s nieuwe Dakar wapen inclusief zes-in-lijnAfbeelding Gallery: MINI’s nieuwe Dakar wapen inclusief zes-in-lijnAfbeelding Gallery: MINI’s nieuwe Dakar wapen inclusief zes-in-lijnAfbeelding Gallery: MINI’s nieuwe Dakar wapen inclusief zes-in-lijnAfbeelding Gallery: MINI’s nieuwe Dakar wapen inclusief zes-in-lijnAfbeelding Gallery: MINI’s nieuwe Dakar wapen inclusief zes-in-lijnAfbeelding Gallery: MINI’s nieuwe Dakar wapen inclusief zes-in-lijn

MINI
Een nieuwe MINI Countryman betekent ook de komst van een nieuwe zandhaas. Maak nader kennis met de MINI John Cooper Works Rally.

MINI heeft een grote naam hoog te houden in rally’s. Niet alleen van toen het merk nog Mini heten zonder ALL CAPS, maar ook meer recentelijk hebben de Duitse Britten behoorlijk gepresteerd in de racerij. Hoewel ze in 2016 de Dakar-titel moesten laten aan Peugeot wonnen ze de gruwelrally die dwars door Afrika Zuid-Amerika loopt van 2012 tot en met 2015 vier keer achter elkaar met de MINI ALL4 Racing.

Er rust dus een behoorlijk grote druk op de nieuwe John Cooper Works Rally om de prestaties van zijn voorganger te evenaren. Gelukkig heeft het rallykanon daarvoor de nodige wapens in huis. Onder de kap huist een op satansap lopende 3.0-liter grote zes-in-lijn van moeder BMW, goed voor 340 pk en 800 Nm bij 1.850 toeren per minuut. De motor had wat meer power kunnen leveren, maar een verplichte restrictor met een doorsnede van 38 millimeter snijdt de zespitter enigszins de adem af.

Via een sequentiële zesbak van SADEV wordt het geweld doorgevoerd naar alle vier de wielen. Daarmee bewandelt MINI een andere weg dan concurrenten Peugeot en Toyota, die met achterwielaangedreven auto’s aan de start verschijnen. In het reglement mogen auto’s met tweewielaandrijving lichter zijn dan vierwielaandrijvers en daarbij mag de veerweg een stuk langer zijn. Iets wat goed van pas komt als je over rotsen en duinen jaagt.

De MINI moet het dus doen met een wat kortere veerweg. Om dat nadeel te beperken hebben ze bij BMW de hulp ingeroepen van een stel Nederlanders. Niemand minder dan Reiger Racing Suspension uit Hengelo, Gelderland, verzorgt namelijk de vering en demping.

Wat tenslotte nog in het voordeel spreekt van MINI: ze zetten maar liefst zeven auto’s in met behulp van partner X-raid. Geen ramp dus mocht er onverhoopt eens eentje uitvallen. Check de sfeervolle plaatjes, in de gallery.

Ook interessant!

  • Laat de zon maar schijnen met de nieuwe MINI Cabrio
  • Gelekt! De nieuwe MINI is een lekkere dikzak
  • nieuwe oude Mini
    Iemand betaalde €115.147 voor een nieuwe oude Mini
  • Nieuwe MINI! En dit zijn ze nog meer van plan
    Nieuwe MINI! En dit zijn ze nog meer van plan

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

countryman, dakar, dakar-2017, jcw, john-cooper, MINI, rally

Vorig bericht: « Nederlandse prijzen van auto’s met Euro’s omlaag tot 2020
Volgend bericht: Deze 12 auto’s zien we niet meer terug in 2017 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rick-dos zegt

    29 december 2016 om 19:44

    Nog een goede reden om 2016 snel af te sluiten. Dakar!

    Login om te reageren
  2. baap zegt

    29 december 2016 om 19:55

    ‘Snijdt de zespitter enigszins de adem af?’ 800 NM? Geloof mij, die zesinlijn krijgt adem genoeg. ;)

    Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    29 december 2016 om 20:01

    Ja Dakar! Leuk. Op foto 5 met de achterklep open, die twee beige blokken die tussen de wielen hangen, wat is dat?

    Login om te reageren
    • brykos zegt

      29 december 2016 om 20:51

      @pomoek: ziet eruit als 2 rijplaten, alleen dan ingeklapt.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        29 december 2016 om 21:32

        @brykos: ah ja nu zie ik het ook, dank je.

        Login om te reageren
  4. fiestacruizer zegt

    29 december 2016 om 20:11

    Keks karretje.
    Ik vraag mij af wat ze doen met de auto’s van voorgaande jaren. Zijn die te koop?

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      29 december 2016 om 21:44

      @fiestacruizer: peugeot verkoopt ze in ieder geval, moet je wel een aardig zakcentje hebben…

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      30 december 2016 om 21:24

      @fiestacruizer: ik zie hier regelmatig leuke ’tweedehandsjes’ voorbij komen :)
      https://racecarsdirect.com/
      Neem idd wel een extra hypotheek op je huis, goed racespul is niet goedkoop

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    29 december 2016 om 20:16

    Adequaat blokje!

    Login om te reageren
  6. cpp1 zegt

    29 december 2016 om 20:30

    Reiger Racing Suspension uit Hengelooooo. Krijgen ze er meteen een lekker flesje Colaaaaa bij héééj.

    Login om te reageren
  7. phaeton zegt

    29 december 2016 om 20:37

    Die laatste foto, wtf :-)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 december 2016 om 21:17

      @phaeton: je ziet de rallywagen in een BMW windtunnel staan. Want eigenlijk bestaat MINI helemaal niet, het is gewoon een handelsnaam van BMW. Om toch een beetje de Britse historie te benadrukken hebben ze 3 oer-mini’s uit het museum gehaald en zijn daar typisch Britse dingen mee gaan doen, zoals thee drinken en een Top Gear challenge doen.

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        30 december 2016 om 07:21

        @mashell: Marketing mijn vriend

        Login om te reageren
  8. pinut187 zegt

    29 december 2016 om 20:42

    Wow wat een gave pic!

    Login om te reageren
  9. turbotoll zegt

    29 december 2016 om 21:08

    MINI?
    Ding is groter dan een X5.

    Login om te reageren
    • oversoft zegt

      29 december 2016 om 21:38

      @turbotoll: MINI is een merknaam, geen grootte aanduiding…

      Login om te reageren
  10. mashell zegt

    29 december 2016 om 21:19

    Als ik heel eerlijk ben dan is dat rally ding helemaal niet stoer, eigenlijk is ie gewoon ronduit lachwekkend. Qua proporties klopt er helemaal niks van.

    Login om te reageren
  11. postzegel zegt

    30 december 2016 om 09:02

    Hoeveel ‘ origineel ‘ straat auto onderdelen zitten er in zo’n gebakje? Hopelijk minder dan 3%,.. Want dit ziet er toch niet uit man? Wat een verhoudingen,.. De voorwielen staan nog net niet vóór de auto,.. De hoogte,.. Naja. Alles.

    Maar goed dat ze zo hard voorbij knallen, valt ’t allemaal niet zo heel erg op.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      30 december 2016 om 21:25

      @postzegel: dat is om de front-overhang-ridders tevreden te houden

      Login om te reageren
  12. ericc zegt

    30 december 2016 om 11:01

    Ik meende dat Toyota toch gaat voor 4WD ipv 2WD. Dit staat te lezen op de officiele Dakar-site.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North