Een nieuwe MINI Countryman betekent ook de komst van een nieuwe zandhaas. Maak nader kennis met de MINI John Cooper Works Rally.
MINI heeft een grote naam hoog te houden in rally’s. Niet alleen van toen het merk nog Mini heten zonder ALL CAPS, maar ook meer recentelijk hebben de Duitse Britten behoorlijk gepresteerd in de racerij. Hoewel ze in 2016 de Dakar-titel moesten laten aan Peugeot wonnen ze de gruwelrally die dwars door Afrika Zuid-Amerika loopt van 2012 tot en met 2015 vier keer achter elkaar met de MINI ALL4 Racing.
Er rust dus een behoorlijk grote druk op de nieuwe John Cooper Works Rally om de prestaties van zijn voorganger te evenaren. Gelukkig heeft het rallykanon daarvoor de nodige wapens in huis. Onder de kap huist een op satansap lopende 3.0-liter grote zes-in-lijn van moeder BMW, goed voor 340 pk en 800 Nm bij 1.850 toeren per minuut. De motor had wat meer power kunnen leveren, maar een verplichte restrictor met een doorsnede van 38 millimeter snijdt de zespitter enigszins de adem af.
Via een sequentiële zesbak van SADEV wordt het geweld doorgevoerd naar alle vier de wielen. Daarmee bewandelt MINI een andere weg dan concurrenten Peugeot en Toyota, die met achterwielaangedreven auto’s aan de start verschijnen. In het reglement mogen auto’s met tweewielaandrijving lichter zijn dan vierwielaandrijvers en daarbij mag de veerweg een stuk langer zijn. Iets wat goed van pas komt als je over rotsen en duinen jaagt.
De MINI moet het dus doen met een wat kortere veerweg. Om dat nadeel te beperken hebben ze bij BMW de hulp ingeroepen van een stel Nederlanders. Niemand minder dan Reiger Racing Suspension uit Hengelo, Gelderland, verzorgt namelijk de vering en demping.
Wat tenslotte nog in het voordeel spreekt van MINI: ze zetten maar liefst zeven auto’s in met behulp van partner X-raid. Geen ramp dus mocht er onverhoopt eens eentje uitvallen. Check de sfeervolle plaatjes, in de gallery.
Nog een goede reden om 2016 snel af te sluiten. Dakar!
‘Snijdt de zespitter enigszins de adem af?’ 800 NM? Geloof mij, die zesinlijn krijgt adem genoeg. ;)
Ja Dakar! Leuk. Op foto 5 met de achterklep open, die twee beige blokken die tussen de wielen hangen, wat is dat?
@pomoek: ziet eruit als 2 rijplaten, alleen dan ingeklapt.
@brykos: ah ja nu zie ik het ook, dank je.
Keks karretje.
Ik vraag mij af wat ze doen met de auto’s van voorgaande jaren. Zijn die te koop?
@fiestacruizer: peugeot verkoopt ze in ieder geval, moet je wel een aardig zakcentje hebben…
@fiestacruizer: ik zie hier regelmatig leuke ’tweedehandsjes’ voorbij komen :)
https://racecarsdirect.com/
Neem idd wel een extra hypotheek op je huis, goed racespul is niet goedkoop
Adequaat blokje!
Reiger Racing Suspension uit Hengelooooo. Krijgen ze er meteen een lekker flesje Colaaaaa bij héééj.
Die laatste foto, wtf :-)
@phaeton: je ziet de rallywagen in een BMW windtunnel staan. Want eigenlijk bestaat MINI helemaal niet, het is gewoon een handelsnaam van BMW. Om toch een beetje de Britse historie te benadrukken hebben ze 3 oer-mini’s uit het museum gehaald en zijn daar typisch Britse dingen mee gaan doen, zoals thee drinken en een Top Gear challenge doen.
@mashell: Marketing mijn vriend
Wow wat een gave pic!
MINI?
Ding is groter dan een X5.
@turbotoll: MINI is een merknaam, geen grootte aanduiding…
Als ik heel eerlijk ben dan is dat rally ding helemaal niet stoer, eigenlijk is ie gewoon ronduit lachwekkend. Qua proporties klopt er helemaal niks van.
Hoeveel ‘ origineel ‘ straat auto onderdelen zitten er in zo’n gebakje? Hopelijk minder dan 3%,.. Want dit ziet er toch niet uit man? Wat een verhoudingen,.. De voorwielen staan nog net niet vóór de auto,.. De hoogte,.. Naja. Alles.
Maar goed dat ze zo hard voorbij knallen, valt ’t allemaal niet zo heel erg op.
@postzegel: dat is om de front-overhang-ridders tevreden te houden
Ik meende dat Toyota toch gaat voor 4WD ipv 2WD. Dit staat te lezen op de officiele Dakar-site.