• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Game over: Spyker officieel failliet

Auteur: sir_smokalot, gepost 18 december 2014 om 15:21 – 66 Reacties

Victors piek


Het waren 15 mooie jaren, maar langer kon Victor Muller het niet rekken. Zojuist maakte Spyker bekend dat al zijn merken bankroet zijn.

We moeten heel eerlijk toegeven Spyker al tig keer doodverklaard te hebben, maar het bedrijf leefde de afgelopen jaren ook in een permanente comateuze toestand met veel plannen, maar nul productie. Echter, keer op keer toverde CEO Muller een konijn uit zijn hoge hoed. Tot vandaag. Zowel Spyker Automobielen B.V. en Spyker Events & Branding B.V. zijn door de rechtbank van Lelystad failliet verklaard, zo meldt het bedrijf zojuist.

De Spyker C8 Aileron, de D8/D12 SUV en de Venator (en alle andere concepten), we hebben ze niet mogen meemaken in productievorm.

Spykers nieuwe slogan

Wij quoten graag Jonas Geirnaert: “Wordt misschien vervolgd, maar waarschijnlijk niet.”, maar Muller zelf bezigt, heel bescheiden, een Churchill-citaat:

This is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning.

Hiermee zinspeelt hij opnieuw op een fusie met een mysterieuze elektrische vliegtuigbower: I will relentlessly endeavour to resurrect Spyker as soon as practically possible and, assuming we will be successful, pursue our goal to merge with a high performance electric aircraft manufacturer and develop revolutionary electric Spykers with disruptive sustainable technology.

UPDATE 1 – fact: dit was al de vierde keer dat Spyker/Spijker falliet ging.

UPDATE 2 – Vooruit, we doen er nog eentje (Foto credits: @CasperH)

Victors decemberdeals

Ook interessant!

  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Wie haalt deze brute Spyker weer terug naar Nederland?
  • Spyker-saga duurt voort: voorbereiding verkoop kost meer tijd

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

faillissement, Spyker

Vorig bericht: « Is 450pk in een Mercedes-AMG CLA45 Shooting Brake genoeg?
Volgend bericht: Volkswagen Passat (B7) – occasion video & aankoopadvies »

Lees Interacties

Reacties

  1. rammillius zegt

    18 december 2014 om 15:22

    Er zal wel weer een Chinese of Qatar investeerder komen die wil samenwerken met Muller. Totdat deze doorheeft dat Muller alleen het geld wil hebben…

    Login om te reageren
  2. norge zegt

    18 december 2014 om 15:22

    Wedden dat hij de rechten op de naam uit de boedel koopt en weer opnieuw begint?

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      18 december 2014 om 15:55

      @norge: zouden leveranciers dan leveren?

      Login om te reageren
  3. ettie zegt

    18 december 2014 om 15:23

    Hèhè dat werd ook een keer tijd…

    Login om te reageren
  4. rolov zegt

    18 december 2014 om 15:24

    Zonde maar onvermijdelijk. Graag zou ik dir c8 willen daar op de achtergrond!

    Login om te reageren
  5. JvT zegt

    18 december 2014 om 15:24

    Kom maar op met die inboedelveiling :)

    Login om te reageren
    • ettie zegt

      18 december 2014 om 16:45

      @JvT: wat gaan ze veilen dan? 10kg krokant gebakken lucht en een niet werkende conceptcar?

      Login om te reageren
      • JvT zegt

        18 december 2014 om 17:14

        @ettie:
        Ik weet niet zeker of gebakken lucht inboedel is: zo ja, dan hebben ze er vast nog een pakhuis vol van :p

        Login om te reageren
  6. axel968 zegt

    18 december 2014 om 15:28

    Jammer maar helaas het zat er aan te komen. Toch zonde dat het ophoudt te bestaan

    Login om te reageren
  7. jaguarjunk zegt

    18 december 2014 om 15:29

    Eeuwig zonde. Had het Spyker echt gegund.

    Login om te reageren
  8. pistonlover88 zegt

    18 december 2014 om 15:29

    :(

    Login om te reageren
  9. bartteeuwen zegt

    18 december 2014 om 15:30

    Hoe jammer het ook is, dit zag je al lang aankomen (jaren zelfs…)
    Heb er nog nooit 1 in het “wild” gezien.

    Login om te reageren
    • thomcarspotter zegt

      18 december 2014 om 16:49

      @bartteeuwen: dit zag je inderdaad al jaaaaaren aankomen, verrast mij dus ook totaal niet. Jammer is het zeker. Ikzelf heb tot nu toe 1 Spyker in het wild gezien, een Aileron (Hongaars kenteken), staat op autojunk.

      Login om te reageren
  10. jackass266 zegt

    18 december 2014 om 15:31

    Respect voor meneer muller!
    Een ondernemer geeft nooit (beter gezegd natuurlijk niet snel) op!

    Login om te reageren
    • Vanquish zegt

      18 december 2014 om 18:25

      @jackass266: Ja, laten we respect tonen voor een lapzwans!

      Login om te reageren
  11. Design_Driven zegt

    18 december 2014 om 15:33

    “Om Churchill te quoten: this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning, wat mij betreft. Ik zal me inspannen om Spyker zo snel mogelijk weer uit de as te laten herrijzen. Dit wil ik doen middels een fusie met een fabrikant van elektrische vliegtuigen. Zodoende wil ik revolutionaire Spykers met een elektrische aandrijflijn ontwikkelen.”

    Zoals verwacht geeft hij (nog) niet op en horen we er nog meer van.

    Login om te reageren
  12. trustmeiamanengineer zegt

    18 december 2014 om 15:36

    Zonde, en sneu voor de werknemers.

    Login om te reageren
    • vr6audi zegt

      18 december 2014 om 15:41

      @trustmeiamanengineer: Die medewerkers wisten al een aantal jaar dat ze konden nieuw werk konden gaan zoeken. De medewerkers die er nog werkten waren niet de slimste om daar te blijven.

      Login om te reageren
      • vr6audi zegt

        18 december 2014 om 15:43

        @vr6audi: Wat heb ik daar nou weer voor een zin neergekwakt. Ik bedoelde : De medewerkers wisten al een aantal jaar dat ze nieuw werk konden gaan zoeken.

        Login om te reageren
        • Vanquish zegt

          18 december 2014 om 18:27

          Gelukkig, de oerlelijke Venator komt er niet!

          Login om te reageren
  13. redneckdarian zegt

    18 december 2014 om 15:38

    Toch wel jammer

    Login om te reageren
  14. vr6audi zegt

    18 december 2014 om 15:38

    Hoeveel doodskisten zouden daar versleten zijn? Dat bedrijf is al 20x opgegraven.

    Login om te reageren
  15. SCscreamGT2 zegt

    18 december 2014 om 15:39

    Om eerlijk te zijn had ik liever gezien dat de stekker er eerder werd uitgetrokken.

    Login om te reageren
  16. 850t5r zegt

    18 december 2014 om 15:39

    Godmiljaar! Of oh nee… Tja van een 3 miljard piek op de bank naar 1 piek in de boom. Victor Muller’s kat met 9 levens is uiteindelijk alsnog over(r)leden… De auto’s zijn bijzonder en dat zullen ze altijd blijven ook…

    Login om te reageren
  17. moondustfocus zegt

    18 december 2014 om 15:46

    Doodzonde, mooie concepten waarvan voor enkele productie zeker tot de mogelijkheden hoorde. Iets zegt mij dat onze Victor te snel naam wilde maken en z’n zakken te vullen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 december 2014 om 22:32

      @moondustfocus: huh? Hij heeft het 15 jaar weten te rekken, heeft ondertussen een F1 team opgericht en ter ziele zien gaan. Heeft als CEO van Saab een modderfiguur geslagen. Dit is geen snel naam maken (die had Müller al in eerdere wel succesvolle zaken gemaakt). Dit is met een grenzeloze ambitie, tomeloze energie en enorme spitsvondigheid een droom najagen, ook als het ten koste van reputatie gaat zelfs als iedereen je zegt dat het op een nachtmerrie zal uitlopen. Victor is de gebalde combinatie van grenzeloze ambitie, tomeloze energie en eindeloze naïviteit.

      Login om te reageren
      • eklasse zegt

        18 december 2014 om 23:19

        @mashell: Nice

        Login om te reageren
  18. JvT zegt

    18 december 2014 om 15:49

    Nulla centa in cassa, lol!

    Login om te reageren
  19. 599gto zegt

    18 december 2014 om 15:53

    De verkochte modellen zijn nu meer waard .

    Login om te reageren
  20. 599gto zegt

    18 december 2014 om 15:54

    Ik begreep de audi motor niet volgens mij zijn er leukere motoren .

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      18 december 2014 om 16:08

      @599gto:
      Ik begrijp t wel:
      Ben je exclusief; kan je er geen Amerikaanse V8 inleggen.
      Dus hebben ze ergens anders moeten shoppen.
      De 4.2 V8 is sterk, heeft zich bewezen, en was in 450 pk trim een prima ding voor de Spykers.
      En waarschijnlijk kreeg ie een deal van VAG om x van die dingen af te nemen voor een prijs die ze bij concurrentie niet wilde geven (ook gezien het feit dat ze er nog wat hebben liggen).

      Login om te reageren
  21. hetzwartesaabvandefamilie zegt

    18 december 2014 om 15:56

    Zo dan is het nu eindelijk officieel. Jammer maar helaasch pindakaasch.

    Login om te reageren
  22. mclarenf1lm zegt

    18 december 2014 om 15:56

    Ben benieuwd wanneer de doorstart is…

    Login om te reageren
  23. gregorius zegt

    18 december 2014 om 16:00

    @sir_smokalot: verkondigt het toch nog het beste: belangrijkste was dat Spyker al een tijd lang in coma lag.
    Of de rechter nou zegt dat het voorbij is; ach wat zegt dat nou.
    De plannen zijn er nog, de knowledge is er nog.
    Het enige is dat de mensen met de plannen nu over de brug moeten komen om op het moment nog dingen van Spyker zouden willen hergebruiken. = goed voor de schuldeisers.

    Login om te reageren
  24. nieeekkk zegt

    18 december 2014 om 16:06

    Vergelijk Spyker altijd met monopoly, geen straten meer hebben maar elke keer net niet failliet gaan.

    Login om te reageren
  25. skid zegt

    18 december 2014 om 16:11

    Van werken aan een gamma van Spykers, naar een baan bij de Gamma op de afdeling spijkers.

    Login om te reageren
  26. gearhead zegt

    18 december 2014 om 16:25

    -weggejorist en opgerot-

    Login om te reageren
  27. borrelnoot zegt

    18 december 2014 om 16:27

    Onze Victor zal het wel nooit leren en gewoon weer met wat boekhoudkundige trucjes iets nieuws opstarten. Wat dan uiteraard ook weer naar de tering gaat met alle gevolgen van dien.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      18 december 2014 om 16:36

      @borrelnoot: Hier kan toch wel wat nuance bij. ‘Ome Victor’ is niet altijd handig richting de media en zijn manier van zaken doen blijkt ook af en toe niet al te netjes (schuldeisers niet betalen / lang laten wachten).
      Maar of ie boekhoudkundige trucjes gaat toepassen om iets nieuws te starten? Men zit er nu boven op. Als ie iets met Spyker gaat doen, moet ie gewoon rechten kopen (toch?).
      En laten we hopen dat ie gewoon doorgaat met ondernemen en vooral zijn naam niet verbergt: iedereen die m nu tegenkomt zal 2 keer nadenken en goed naar de contracten laten kijken. Wieweet lukt t bij de volgende onderneming weer wel en komen er veel tevreden klanten voor whatever hij laat produceren.

      Login om te reageren
  28. henkhupelschoten zegt

    18 december 2014 om 16:45

    Slim om er nu een te kopen. Die zullen vast heel veel in waarde stijgen! Jammer dat dat nieuwe model niet uit kwam zag er echt goed en chique uit

    Login om te reageren
  29. clarkson zegt

    18 december 2014 om 16:51

    Maak dan: ” van een sportwagen op maat, naar een buskaart” er van

    Login om te reageren
  30. slickrick zegt

    18 december 2014 om 17:02

    Even voor de goeie orde, Victor is geen DGA (directeur groot aandeelhouder) maar een directeur in loondienst, dus het zal hem een worst wezen dat de toko failliet gaat, hij heeft zijn salaris al opgestreken.

    Zijn bankrekening is zeker niet leeg na dit verhaal…..

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      18 december 2014 om 22:38

      @slickrick: Klopt. Hij had Spyker al lang geleden kunnen redden met zijn eigen vermogen, maar heeft dat gek genoeg niet gedaan.

      Login om te reageren
  31. Corrado16v zegt

    18 december 2014 om 17:10

    Tijd voor een doorstart..

    Login om te reageren
  32. 406_v6 zegt

    18 december 2014 om 17:11

    Geweldige fotosoep… !!

    Login om te reageren
  33. Fidenza zegt

    18 december 2014 om 17:34

    Niemand wil Nederlandse troep, naast Philips.

    Login om te reageren
    • f1driver zegt

      18 december 2014 om 18:39

      @Fidenza: En Donkervoort.

      Login om te reageren
    • potjak zegt

      19 december 2014 om 00:23

      @Fidenza: en G-Star, Denham, Scotch and Soda, Batavus, Gazelle… Er zijn legio succesvolle nederlandse merken. Spijker was en is geen troep, daar heeft het nooit aan gelegen. Slecht management, een leider met grootheidswaanzin. Dat is waarom Spyker nooit datgeen kon worden wat het had kunnen zijn.

      Login om te reageren
  34. eklasse zegt

    18 december 2014 om 17:35

    Ik gun hem een doorstart in Duitsland of Frankrijk of een ander land waar men niet zo bekrompen tegen mensen schreeuwt die hun kop boven het maaiveld uitsteken.

    90% van de reageerders hier roept elkaar na maar weet van de hoed noch de rand. Laat staan enige kennis over alle ins en outs van een faillissement.

    Login om te reageren
  35. SimonMc zegt

    18 december 2014 om 18:01

    Nog eens tijd voor deze :

    Login om te reageren
  36. autoriteit zegt

    18 december 2014 om 18:20

    Eindelijk, werd tijd

    Login om te reageren
  37. gtwillem zegt

    18 december 2014 om 19:19

    Ik hoor veel mensen zeggen dat Victor Muller eindelijk iemand was die zijn hoofd boven het maaiveld durfde te steken en negatieve Nederlanders en pers het hem onmogelijk maakten.

    Maar hoe kijken we naar de visionairs achter kleine sportautofabrikanten?
    1. Christian von Koenigsegg. Kale, klinische, inteoverte, berekende man die alleen maar denkt aan supersnelle supercars die telkens grenzen verlegt.
    2. Horacia Pagani. Emotionele, introverte, intelligente man die met zijn obsessie voor detail de mooist gebouwde supercars bouwt.
    3. Joop Donkevoort. Berekende, introverte familieman die al jarenlang zijn visie voor de perfecte lichtgewicht sportauto aan het perfectioneren is.
    4. Alois Ruf: goedgemutste, introverte man die jaar in jaar uit het 911 Concept verbeterd naar ongekende hoogten.
    5. Victor Muller. Luidruchtige, extroverte man die met hoogst discutabele investeerders zaken doet, zijn personeel en leveranciers niet betaalt, nauwelijks auto’s bouwt maar wel op alle concours’ d’Elegance staat en in feite nog maar een paar tekeningen en een kleimodel heeft…

    En het begon zo mooi met de meer hardcore sportwagen van Maarten de Bruijn, de eerste Silvestris. Was een schitterende auto en geweldige plannen.

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      18 december 2014 om 19:38

      @gtwillem: ik hoor veel mensen jouw riedeltje napraten.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        18 december 2014 om 22:36

        @eklasse: Maar het is wel zo. Een bepaalde visie is vereist, en de mensen die echt fantastische auto’s hebben gebouwd zijn zonder uitzondering hardwerkende liefhebbers die helemaal bezeten zijn van hun auto’s. De enige die wellicht buiten de boot valt was Feruccio Lamborghini, die begon met sportwagens te bouwen om Enzo Ferrari een hak te zetten.

        Login om te reageren
        • eklasse zegt

          18 december 2014 om 23:13

          @gtwillem: ik had het over Nederlanders en Nederlandse meningen. Dus alleen Joop Donkervoort makes sense.

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            19 december 2014 om 00:11

            @eklasse: Ik ben ook niet van het azijn-urineren en had gehoopt dat Spyker de goede kant op ging. Met de Alerion waren ze op de goede weg. Daar hadden ze mee door moeten gaan. `Victor Muller zelf heeft met McGregor en diverse bootjes een groot vermogen opgebouwd, maar om een succesvol autofabrikant te worden had ie iets meer naar Joop Donkervoort moeten kijken hoe hij zijn bedrijf leidt.

            Login om te reageren
  38. VeniVidiVici zegt

    18 december 2014 om 20:05

    Wat een citaat zeg… in het Nederlands, ‘Er is een tijd van komen en een tijd van gaan, en de tijd van gaan is nu gekomen!’

    Login om te reageren
  39. gearhead zegt

    18 december 2014 om 20:19

    Nou eklasse, verlos ons met je inside kennis en laat ons geloven dat het allemaal een complot is tegen weldoener Muller!

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      18 december 2014 om 21:05

      @gearhead: je hebt feiten en je hebt meningen over feiten. En ondanks dat over de feiten uiteraard veel te zeggen valt is het in Nederland vaak zo dat men zijn schaapachtige mening al klaar heeft zonder enige kennis van zaken.

      Borrelpraat zeg maar. Perfecte materie voor reageerders.

      Login om te reageren
  40. gop1 zegt

    18 december 2014 om 21:10

    @sir_smokalot: Ik ben fan van jouw schrijfstijl, dit soort memes mag je daar wat mij betreft vaker in verwerken!

    Login om te reageren
  41. lbrtjn zegt

    18 december 2014 om 21:17

    deze man hoort in het gevang. Eerste klas oplichter, maar toegegeven, alleen maar met behulp van talloze Nederlanders die maar bleven geloven in het product Spyker, wat eigenlijk niet veel meer was dan een slecht chassis met een Audi motor en verder een hoop tralala, daarnaast en tegelijkertijd een F1 team overnemen met een andere Nederlander achter het stuur die de annalen in is gegaan als degene die er voor gezorgd heeft dat tanken tijdens de race werd verboden, een iconische zweedse autofabriek overnemen om ze vervolgens wederom failliet te laten gaan en daarmee duizenden goedwillenden alsnog op straat te zetten…Nee, ik wil niets meer horen van en over deze schurk. Behalve dan het nieuwtje dat al z’n bezittingen worden afgepakt en dat’ie de bak ingaat

    Login om te reageren
  42. draadloos zegt

    18 december 2014 om 22:45

    Zouden er nog motorblokken in de veiling gaan? Hoop eigenlijk dat hij doorstart, op de een of andere manier gun ik het hem wel…

    Login om te reageren
  43. pixeltrooper zegt

    19 december 2014 om 09:18

    Het zijn ook aparte autos… De venator zag er wel lekker uit maar het interieur is dan ZOOO apart..

    Login om te reageren
    • pixeltrooper zegt

      19 december 2014 om 09:21

      @pixeltrooper: edit: de voorkant zag er wel lekker uit

      Login om te reageren
  44. KEV9 zegt

    19 december 2014 om 12:51

    http://www.nieuws.nl/economie/20141219/Veel-interesse-in-failliet-automerk-Spyker

    Login om te reageren
  45. azenomei zegt

    19 december 2014 om 20:48

    Hij had beter die mooie Spijkertjes in een garage in elkaar kunnen zetten en verkopen. Niet al die spektakel eromheen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North