• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota claimt doorbraak; de goedkope solid state accu is hier!

Auteur: nicolasr, gepost 4 juli 2023 om 19:04 – 28 Reacties

Eerst zien dan geloven natuurlijk. Maar ze claimen wel dat ze een goedkope solid state accu gaan leveren.

Elektrisch rijden is de toekomst, of je het nou leuk vindt of niet. En op zich is er natuurlijk ook weinig mis mee, elektrische auto’s zijn sneller, efficiënter, stiller en eigenlijk gewoon beter dan auto’s met een ouderwetse verbrandingsmotor.

Tuurlijk zitten er ook nadelen aan. Een ervan is de de ‘beleving’ en de andere is natuurlijk de actieradius en de bijbehorende tijd die het duurt op de accu op te laden. Maar aan dat laatste komt nu een eind. Althans, dat claimt Toyota volgens de Telegraaf.

Toyota claimt een solid state accu te hebben

De Japanse autofabrikant heeft namelijk gezegd dat de goedkope solid state accu eraan komt, terwijl dat eerder nog ondenkbaar was. En dat betekent een actieradius van minstens 1200 kilometer en opladen in 10 minuutjes. Kijk, dan praten we ergens over.

Bovendien is een solid state accu veel lichter. Dit omdat er geen vloeistoffen inzitten. En zullen we nóg een voordeeltje geven van zo’n batterij? Nou, ze zijn ook kleiner. Alleen was het tot nu toe enorm duur om zo’n accu te produceren. Tot nu. Claimt Toyota.

Mocht deze claim op waarheid berusten, dan loopt Toyota andermaal voorop in de elektrificatie van auto’s. Ze begonnen natuurlijk met de Prius, die hybride rijden voor het grote publiek mogelijk maakte en nu dus weer dit. En het zou geen moment te vroeg komen.

Toyota heeft namelijk na de Prius niets echt baanbrekends gedaan op het gebied van puur elektrisch rijden (of je moet perse waterstof hier onder willen rekenen). Het bedrijf verliest daarom in de VS klanten. Veel mensen hebben daar tegenwoordig liever een Tesla dan een Toyota. De Telegraaf quote uit een onderzoek van S&P Global Mobility dat het afgelopen jaar 5% van de Amerikaanse Toyota-rijders zelfs voor een Tesla koos tijdens de aanschaf van een nieuwe auto,

Of en wanneer de eerste auto met een solid state accu wordt geleverd is nog niet bekend, maar het is wel interessant dat er nu openlijk over wordt gesproken.

Laat maar komen dus!

Ook interessant!

  • Dit wordt de volgende elektrische Toyota voor Europa
  • Zeldzaam impopulaire Toyota geschrapt, niet in NL
  • Toyota met sjoemel hardware
    Toyota met sjoemelhardware door crashtests
  • accu's langer mee
    Accu's langer mee door Nederlandse vinding

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, Toyota

Vorig bericht: « Ajax rijdt vanaf nu geen Mercedes meer, maar BMW
Volgend bericht: Lezersvraag: Hoeveel pk had jouw eerste auto? »

Lees Interacties

Reacties

  1. willemveenstra zegt

    4 juli 2023 om 19:24

    Handelaren bieden momenteel geen euro inruil voor een 2e hands elektrische auto. Sterkte voor de mensen die hun prive geld hier aan willen uitgeven.

    De overheid zou gewoon mensen de vrije keuze moeten geven.

    Diesel, Benzine, hybride, elektrisch, waterstof.

    Pas dan zijn ze goed bezig. Mensen pushen werkt averechts!

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      5 juli 2023 om 01:10

      @willemveenstra Die vrije keuze is er gewoon hoor. Wel moeten auto’s voldoen aan bepaalde normen. Of ben je ook verontwaardigd dat de nieuwe auto die jij wil kopen voldoet aan allerlei euro normen?

      Login om te reageren
      • THSD zegt

        5 juli 2023 om 11:59

        Vrije keuze is er niet echt voor leaserijders…die worden gepushed richting ev of kan jij het tegendeel bewijzen?

        Login om te reageren
        • janpieterdeboer zegt

          5 juli 2023 om 14:58

          Hoezo? Bij mijn laatste leaseauto had ik een duidelijke wens elektrisch te gaan rijden want dat rijd fijn. Maar economisch gezien was benzine rijden veel gunstiger. Bijtellingsregeling is alleen nog maar voor goedkope elektrische auto’s interessant. Zodra je wat luxer wilt ben je evenveel tot meer kwijt aan bijtelling.

          Login om te reageren
        • steephh zegt

          5 juli 2023 om 15:23

          @enginethsd Je hebt toch gewoon de vrije keuze om niet te leasen? En zeg nou eens eerlijk: wordt jij blij van die 1.0 en 1.2tjes die tegenwoordig nog een beetje betaalbaar te leasen zijn? Ik niet hoor.

          De échte petrolhead maakt zich niet afhankelijk van leaseconstructies via de baas, maar rijdt gewoon lekker privé een leuke brandstofauto. Dan kan je tenminste écht rijden wat je wil…

          Login om te reageren
          • THSD zegt

            5 juli 2023 om 21:30

            @steephh
            Dat was niet de vraag aangezien ik het over leasrijders had.Kies je ervoor om niet te leasen dan ben je jaja **tromgeroffel** geen leaserijder.

            Login om te reageren
            • steephh zegt

              11 juli 2023 om 00:51

              @enginethsd Je kan het pushen noemen naar EV’s noemen, maar in feite is de manier van belasten door de overheid al tientallen jaren een manier om beslissingen van de berijder voor een bepaald soort/type auto te beïnvloeden.

              Vooralsnog mag je gewoon lekker een brandstofauto leasen, als je maar betaald. Uiteraard gaat dat in de toekomst uiteindelijk veranderen. Nogmaals: de echte petrolhead zal het aan zijn reet roesten, die rijdt privé gewoon een leuke bak. Sterker nog: de reden dat ik privé zelf een eigen brandstofauto rijdt en niet leased is ook omdat ik zelf no-way in zo’n 1.0 pitter wil rijden.

              Login om te reageren
              • THSD zegt

                11 juli 2023 om 10:56

                @steepph Dat is dus precies wat ik omschreef maar dank voor de bevestiging.

              • steephh zegt

                12 juli 2023 om 12:44

                @enginethsd

                Vrije keuze bestaat natuurlijk sowieso niet. Afhankelijk van hoe je zelf in het leven staat en hoe belangrijk een bepaald type auto voor je is ervaar je in alle onderstaande gevallen vrije keuze, of vind je dat je gepushed wordt:

                – één type leaseauto en de keuze is blauw of rood?
                – een leaseauto, maar wel alleen elektrisch?
                – een leaseauto, elektrisch of brandstof, maar wel een dergelijke lage uitstoot dat realistisch gezien je enkel een 1.0 pitter kan rijden
                – een leaseauto met een vrije keuze qua brandstofmotor, zolang ie maar aan de Euro 5 norm voldoet
                – een leaseauto die streetlegal is

                Waar de een al superblij is dat ie enkel een kleur mag kiezen, is de ander enorm verontwaardigd dat ie geen custom uitlaat op zijn leaseauto mag monteren waardoor ie niet meer streetlegal is, laat staan dat ie in een bepaald type auto gepushed wordt.

                “Gepushed worden” is vooral een ervaring die subjectief is.

          • kas_par zegt

            5 juli 2023 om 22:34

            De échte petrolhead loopt een paar jaar achter de feiten aan.

            Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 juli 2023 om 06:52

      Mensen pushen door het gewenste minder duur te maken dan het ongewenste werkt fantastisch. Dan heb je nog steeds vrije keuze maar ben je wel gek dat je niet het gewenste gedrag vertoont. Met een lage bijtelling kan de overheid heel gemakkelijk de nieuwe auto markt sturen. Mensen die gebruikt kopen hebben gewoon een vrije keuze.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      5 juli 2023 om 07:36

      Ja want de massa hoeft nooit gestuurd worden. Zonder wetten en verordeningen zou de mens altijd her juiste doen. Zonder camera’s zouden ze zich aan de snelheid houden en andere verkeersregels.

      Regels zijn er juist, omdat de mens zich anders in chaos vervalt.

      Het wagenpark moet vergroend worden, met vrije keuze ga je dat niet voor elkaar krijgen

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      5 juli 2023 om 15:58

      Nou dan heb ik toch een partij veel betaald voor mijn tweedehands EV. Als iemand nog gratis van zijn EV af moet mag je altijd een berichtje sturen hoor! Moet wel rijdend zijn uiteraard.

      Login om te reageren
    • kas_par zegt

      5 juli 2023 om 22:35

      Volstrekt irrelevant bij dit nieuwsbericht

      Login om te reageren
  2. acavs zegt

    4 juli 2023 om 19:33

    Ik haal het oude adagium maar weer van stal: big if true.

    Login om te reageren
  3. faalhaas zegt

    4 juli 2023 om 20:05

    Hoop dat we straks de huidige 2e hands hybrides kunnen retrofitten.

    Login om te reageren
    • grrrrrene zegt

      4 juli 2023 om 22:40

      Ik ben ervan overtuigd dat plugin hybride en EV’s van nu op termijn een aftermarket accu kunnen krijgen met een verdubbeling van de range o.i.d.

      Waarom ook niet? Er zijn nu ook bedrijfjes die zich specialiseren in cellen van accu’s vervangen om een accupakket te reconditioneren. Dit is een logische volgende stap. Het gebeurt nu al mondjesmaat met oude Leafs, maar die hebben na 100k km ook weinig range over door slecht accu management.

      Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    4 juli 2023 om 22:22

    Benieuwd. Moet nu nog niet aan een EV denken, maar als het verhaal van Toyota zou kloppen is dat een potentiële gamechanger.

    Login om te reageren
  5. sabrerator zegt

    4 juli 2023 om 23:20

    Toch een beetje “eerst zien, dan geloven”

    Login om te reageren
  6. shicomm zegt

    5 juli 2023 om 04:37

    Heel raar dit..
    Waarom was er dan de noodzaak om met byd in bed te stappen voor het gebruik van een platform en hun blade cellen ?
    Die zijn overigens weer een stap beter dan eerdere techniek maar de vooruitgang zit daar met name in de veiligheid.
    Er zijn ook stappen gezet in het terug brengen van afmetingen en gewicht maar dat zit eerder op evolutie dan revolutie nivo.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      5 juli 2023 om 16:00

      Toyota claimed dit al jaren, maar er komt maar weinig van terecht. Solid State van Toyota wordt waarschijnlijk betaalbaar tegelijk met FSD van ome Musk. Ze zijn er nu echt bijna hoor!

      Login om te reageren
  7. mashell zegt

    5 juli 2023 om 06:59

    Tot nog niet zo lang geleden preekte de yoda van Toyota dat hij niet in EV’s geloofde, die werd op een zijspoor gerangeerd en toen geloofde Toyota wel in EV’s en nu kondigden ze aan dat ze de heilige graal gevonden hebben?
    Hopen dat het klopt…

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      5 juli 2023 om 16:01

      Waarschijnlijk als je nu nog een nieuwe Toyota koopt ben je net op tijd voor solid state. Niet stiekem ergens anders shoppen he!

      Login om te reageren
  8. pramm zegt

    5 juli 2023 om 07:37

    Werkelijke innovatie of bewuste misleiding? Op Twitter een overzicht van de claims omtrent dit onderwerp door Toyota over de afgelopen 15 jaar.

    https://twitter.com/KetanJ0/status/1676289786967891981?s=20

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      5 juli 2023 om 15:28

      @pramm Ik kijk er niet van op:

      https://www.theverge.com/2021/7/26/22594235/toyota-lobbying-dc-ev-congress-biden-donation

      Login om te reageren
  9. kas_par zegt

    5 juli 2023 om 22:37

    Toevallig net voor de aandeelhouders vergadering. Het is wat.

    Login om te reageren
  10. audirs3 zegt

    5 juli 2023 om 23:12

    Pure marketing en gebakken lucht van Toyota om te voorkomen dat mensen nu een EV (van de concurrentie) kopen. Vaak een bewezen tactiek.

    Login om te reageren
  11. bluebluered zegt

    6 juli 2023 om 13:02

    In 2027 zegt Toyota, wordt hier niet vermeld. Is nog wel even, laat het artikel niet uitschijnen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North