• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gebruikte autobanden zijn de reden dat jij ’s nachts niet kunt slapen

Auteur: Bas Leesberg, gepost 29 juli 2025 om 14:58 – 9 Reacties

En dit is waarom.

Poe, wat kijken we in de koude regenachtige winters uit naar de zomer. Eindelijk weer je zonnebril op, een verfrissend drankje op het terras en een lekker kleurtje op je huid. Tenminste, dat denken we dan. Met de warme zon komt de klaagzang over zweten, aircosnotneuzen en het verlangen naar Kerstmis. Het is ook nooit goed.

Met de warme weken komt nog een irritatie: slapen. Als het zweterige bed al niet voor slapeloze nachten zorgt, dan voorzien muggen wel een nacht zonder al te veel rust. De volgende keer dat je vloekend in je slaapoutfit aan het zoeken bent naar het beestje dat een seconde geleden nog langs je oor zoefde en nu onvindbaar is, denk dan aan die verdomde importeurs van autobanden.

Wat is er aan de hand?

Tenminste, dat is wat het platform Stop Invasieve Exoten wil dat je doet. Volgens dit platform komt de gevaarlijke tijgermug vooral via gebruikte autobanden naar Nederland komt om jouw leven zuur te maken. ”Het gaat om tientallen vondsten per jaar, maar die vondsten zijn natuurlijk nog maar het topje van de ijsberg”, denkt Wilfred Reinhold. Hij is de voorzitter van de organisatie die exotische diersoorten wil weren.

Zijn bevindingen krijgen steun van onderzoekers. Het door de overheidgesteunde Centrum Monitoring Vectoren (CMV) kwam erachter dat exotische muggen het vaakst gevonden worden bij importeurs van gebruikte banden. Volgens Reinhold lopen huizen in de buurt van zulke importeurs extra risico

De oplossing? Volg de regels

Dat de muggen naar Nederland komen via de banden is één ding. Het probleem zit hem volgens het platform bij de opslag van de gebruikte banden. De regel is dat banden droog moeten worden geïmporteerd en bewaard. Dat gebeurt nu niet waardoor er een laag water op of in kan zitten. Dit vocht leent zich perfect voor het leggen van muggeneitjes.

”Het feit dat er tijgermuggen op zo’n bedrijf aangetroffen worden is eigenlijk een aanwijzing dat er met de regels gesjoemeld wordt, want dan worden de banden ofwel nat geïmporteerd, ofwel nat opgeslagen. Zonder water komen die eitjes niet uit”, denkt Reinhold.

Gisteren is er daarom een rechtszaak tussen het platform Stop Invasieve Exoten en de staatssecretaris voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de secretaris die verantwoordelijk is voor de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, van start gegaan. Uitkomsten uit deze zaak zijn er nog niet.

Een eerdere poging om bandenbedrijven verantwoordelijk te stellen, faalde. Volgens de rechtbank destijds bewijst het aantreffen van de exotische muggen nog niet dat het bedrijf zich niet aan de voorschriften heeft gehouden. En daar zit de crux. Ik geloof dat het geen toeval kan zijn dat de muggen veelal gevonden worden bij autobandenimporteurs, maar je moet ook kunnen bewijzen dat de importeurs er niet alles aan hebben gedaan om droge banden binnen te halen en op te slaan. Wordt vervolgd…

Via AD

Ook interessant!

  • Verkeerde autobanden kosten 1 miljard euro per jaar
  • Koop geen gewone autobanden voor je caravan
    Koop geen gewone autobanden voor je caravan
  • RIVM: banden zijn dé grote boosdoener qua microplastics
  • Slimme banden gaan jouw leven redden

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

banden

Vorig bericht: « Kosten Citroën airbag terugroepactie bekend: zoveel miljoenen gaan er verloren
Volgend bericht: Audi RS5 8.5 in Misano-rood is de droom van Stephan #MijnAuto »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    29 juli 2025 om 15:17

    Waarom zou je überhaupt gebruikte banden willen importeren?

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      29 juli 2025 om 19:06

      Omdat er kennelijk een markt voor is. Het feit, dat die markt er is, is inderdaad verwonderlijk, waarom zou je tweedehands meuk onder je oto willen hebben ?

      Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    29 juli 2025 om 15:40

    Ik wist niet dat gebruikte autobanden geïmporteerd werden. Ja uit Duitsland ofzo, maar niet vanuit de andere kant van de wereld.

    Login om te reageren
  3. HZW zegt

    29 juli 2025 om 16:07

    Ze worden gerecycled tot rubbergranulaat voor onder andere asfalt, sportvelden en speelplaatsen.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      29 juli 2025 om 16:57

      Dank voor deze toevoeging, het gaat dus om het recyclen van een afgedankte band.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        29 juli 2025 om 17:58

        Je zou denken dat er genoeg banden in Nederland zijn waardoor importeren niet nodig is

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 juli 2025 om 18:54

      Was er geen bezorgdheid over gezondheidsrisico’s van dat rubber op die speelplaatsen?

      Login om te reageren
      • Jopie zegt

        29 juli 2025 om 19:43

        Zeker, dat moet allemaal gesanneerd worden zodra het vervangen gaat worden en men een bodemonderzoek laat doen

        Login om te reageren
  4. Gulli zegt

    29 juli 2025 om 21:30

    Ik heb twee jaar geleden het hele huis voorzien van horren. Had ik veel eerder moeten doen. We slapen hier heerlijk met alle ramen open ‘s nachts

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North