
Koop geen bestelauto of personenautobanden voor je caravan: die zijn te goed. Aldus een caravanbanden test.
Banden shoppen voor je auto. Ik heb er altijd wel lol in. Maar ik kan me voorstellen dat het voor een caravan een stuk saaier is. Want dan gaat het opeens niet meer over lekker sturen, indrukwekkende snelheidscodes en de beste combinatie van driften én grip.
Toch zit er een hele wereld achter. Wat je vooral niet moet doen is zomaar banden kopen en denken dat dure, banden die je kent van personenauto’s ook wel geschikt zijn voor je caravan. Maak die fout niet. Tenzij je vliegende caravans leuk vindt, daarover later meer. Sterker nog, bestelauto of personenwagenbanden zijn eigenlijk te goed voor je caravan. Dat is de conclusie van de ANWB Caravanbandentest 2025.
Caravanbanden: niet sexy, wel noodzakelijk
Caravanbanden zijn anders dan autobanden. Ze zijn ontworpen om lang stil te staan zonder vierkant te worden en moeten een hoog gewicht aankunnen. De snelheidsindex is ook niet bepaald indrukwekkend: max 140 km/u. De test benadruk dat deze speciale banden duidelijk verkozen dienen te worden boven reguliere autobanden.
Bestelautobanden: beter, maar duurder
Omdat bestelautobanden zwaardere lasten en hogere snelheden aankunnen, werden ze meegenomen in de test. Ze scoren bovengemiddeld op aquaplaning en grip op nat wegdek. Op droog wegdek laten de bestelautobanden hun meerprijs wel zien: een kortere remweg en minder snel blokkerende wielen, caravanbanden test.
Voor wintersporters werd een allseason bestelautoband getest. Die eindigde in het middenveld zonder onvoldoendes. Prima optie als je de sneeuw in wilt, maar je portemonnee voelt het wel.
Personenautobanden: vliegende caravans
Je zou misschien denken dat de banden van je auto altijd beter zijn. En ja, ze hebben meer grip en een betere wegligging. Maar er zijn andere problemen. Allereerst het draagvermogen, vaak moet je overstappen op een bredere maat met bijpassende velgen. Dat betekent extra kosten maken.
En een verrassende: ze hebben te veel grip. Klinkt gek, maar bij een caravan kan dat juist gevaarlijk zijn. In plaats van glijden over de weg, kan je caravan ineens gaan vliegen. Ziet er heel vermakelijk uit in een caravanrace, maar op de snelweg onderweg naar de vakantie je huis op wielen de lucht ingaan is toch lullig.
Testresultaten
Van de tien caravanbanden in de test scoorden er vier goed. Er is geen keiharde winnaar uitgekozen.
De vier banden die goed scoorden zijn de BK Trailer 203, Linglong Radial R701, Boka Trailer Line FT 02 en de Radar Argonite RV-4T. De conclusie van de Caravanbandentest is dat caravanbanden eigenlijk het beste zijn. En door.





Bij het zo vaak beschimpte Linglong gaat vandaag de vlag uit: ze hebben een bandentest gewonnen!
Bij Linglong hebben ze ongetwijfeld een week last van buikkramp van het lachen. En van het nuttigen van mau-tai om de overwinning te vieren.
Maar ik heb een mobilhome… Hoe zit het daarmee?
Indrukwekkende line-up in de test; Nankang is bij mij het meest bekende merk…
Zouden de bekende(re) merken anders presteren?
Gewoon goedkope bestelbus banden eronder. Daarnaast moet je toch afvragen waarom je met een vol geladen caravan en waarschijnlijk auto in de bochten de limieten gaat opzoeken.
Oh en met vol beladen geldt meerendeels eigenlijk overbeladen gezien praktisch niemand zijn combinatie weegt. Hoorde laatst zelf iemand die een hoger trekgewicht op een nieuwe auto wilde want de caravan was altijd overbeladen..
Die limieten zoek je niet op, die overkomen je. Toch wel fijn als je bij een noodstop of plotselinge uitwijkmanoeuvre de boel heel kunt houden.
Dat heet defensie rijden.. Wel zo fijn als je met 3-4 ton onderweg ben in plaats van het gebruikelijke anderhalf.
Carvanbanden (barum) via de dealer €250 incl. Btw.
Zelf bestelwagenbanden (hankook vantra) besteld en er bij de garage waar ik de auto in onderhoud heb eronder laten leggen €200 incl. btw.
BK is gewoon een bekend merk banden in de industrie. Onder andere de agrarische sector, trailers e.d. Worden goeie banden voor gemaakt. Ook in leuke incourante maten te krijgen.
En nee. Ik heb geen aandelen.
Interessant; voor mij was dit een volslagen onbekende!
Eigenlijk wil je die banden dus ook onder je auto. Kan je met lagere snelheden driftent de bocht uitkomen. Dat lukt met moderne banden niet echt meer.
Al die verplichte hulp- en veiligheidssystemen uitzetten wil ook nog wel helpen.
Oke, dan haal ik de cup2r’s weer onder de caravan vandaan..