
Het raceweekend is afgelopen, maar de rellen nog niet. Moet de FIA nog meer straffen uit gaan delen?
Mercedes zet echt alles op alles om het kampioenschap in de wacht te slepen. Dat is wel duidelijk geworden dit weekend in Brazil. Sir Lewis trok uiteindelijk aan het langste eind in een weekend waarbij de rellen elkaar opvolgden.
Het enerverende F1-weekend is inmiddels afgelopen, maar het bleef nog lang onrustig op sociale media. Inmiddels is er weer een nieuwe rel ontstaan. Er circuleren namelijk beelden die suggereren dat Mercedes stiekem weer het DAS-systeem gebruikt.
Voor degenen met een slecht geheugen: DAS staat voor Dual Axis Steering en was vorig jaar een trucje van Mercedes om de uitlijning van de wielen aan te passen tijdens het rijden. De FIA stond het in eerste instantie oogluikend toe, maar dit seizoen is het officieel verboten.
Als Mercedes nu toch weer DAS gebruikt zijn ze dus keihard aan het valsspelen. Is dat inderdaad het geval? Daar wordt op het internet druk over gespeculeerd. De aanleiding daarvoor is een video van afgelopen weekend waarop het lijkt alsof Hamilton zijn stuur subtiel naar zich toe trekt. En dat is toevallig ook hoe het DAS-systeem werkte…
Mercedes heeft inmiddels zelf gereageerd op de social media-controverse, tegenover GPblog.com. Volgens Das Haus gaat het ofwel om een optische illusie ofwel om speling op de stuurkolom. Ze voegen eraan toe: “Elke verdere interpretatie dan deze zijn complottheorieën.”
Is de kous daarmee af? Nou, een echt bevredigende verklaring is dit niet. De beweging naar achteren is weliswaar subtiel, maar genoeg om een optische illusie uit te sluiten. En speling op het stuur klinkt ook niet echt geloofwaardig. Al was het alleen omdat Lewis dan wel steen en been geklaagd zou hebben. Met deze reactie van Mercedes is de discussie dus nog niet afgedaan.
Dat is echt geen speling.
Iets waarmee ze de achterkant laten zakken? Party mode activeren? Actieve aero?
@harrie: daar hebben ze een legaal foefje voor wat echt geniaal is. Op driver61 op YouTube is daar wat over te vinden
vooral dat met die achterkant die zo doorzakt, Monaco wing en toch zo’n hoge topsnelheid….ergens voelt het niet helemaal ok….vooral omdat het ineens gebeurt.
ik vond em al belachelijk snel….
Bij DAS trokken ze in 2020 het stuur naar zich toe bij het opkomen van het rechte stuk. Niet bij het ingaan van een bocht.
2020 zegt niets over hoe Mercedes dit jaar de boel kan besodemieteren. Met het enkel duwen en trekken aan het stuur hoef je nauwelijks te zien hoe de stuurkolom zichtbaar beweegt. Hier lijkt er inderdaad op dat bij insturen het systeem wordt geactiveerd.
Iets met spijkers en laag water. Veel plezier bij de heksenjacht. Waar zijn trouwens de onboard beelden van max in bocht 4 van ronde 48 ? Draait die wel aan zen stuur of stuurt die juist in naar Lewis?
Daar ben ik ook echt benieuwd naar. Verdedigde hij zo agresief dat ie het niet meer helemaal onder controle had en naar buiten gleed, of gaf ie het stuur echt een zetje naar rechts? Gaan een paar youtubers vast nog wel hun mening met beelden en of animaties over geven.
Daar zwijgen ze op Autoblog liever over. Die zagen zelf ook wel in dat die actie geen zuivere koffie was.
Dat er dan ook geen artikel wordt besteedt aan de reactie van Michael Masi dat ze hun besluit voor ‘no further action’ hebben genomen zonder deze beelden te bekijken verbaasd me dan ook niets.
Kunnen ze beter een of andere vage opname online gooien met een vermeend DAS systeem wat nog niet eens zo werkt zoals het bedoeld is.
@sportevo: idd. Had het omgekeerd geweest hadden ze weer geroepen dat Lewis een klootzak was. Uitblijven beelden is niet verstandig van f1 want dat geeft iedereen weer een basis voor assumties. Maar erg clean is dit niet. Zelfde met die “say hi” na de waarschuwing. Spijtig. Hopen dat er geen opzettelijke crashes komen om zo wereldkampioen te worden want dan is het een blamage. Max is echt goed, maar wat objectief naar alles kijken zou ook deze blog goed doen.
@tborre: Maar mensen mogen gewoon altijd roepen dat Lewis een klootzak is. Los van wat er op de baan gebeurd. Want hij is een klootzak, niet zozeer als coureur, maar veel meer als mens. Een nare, minne klootzak. Dus ja, als mensen dat vinden, dan mogen ze dat zeggen. En best verl mensen vinden Lewis nu eenmaal een klootzak. Hoe zou dat nu komen?
Maar autoblog kan toch niet aan elk klein dingetje in de F1 aandacht besteden? Ohh wacht…
@tborre @johanneke @sportevo
Ik heb de onboard beelden van Verstappen bekeken op F1TV, en dan alleen de feed van Verstappen’s auto. Maar helaas kozen ze er daar voor om de camera op de luchthapper naar achteren te pakken waardoor je zijn stuur niet ziet. Aangezien Hamilton al een tijdje vlak achter hem zat was het wel logisch om die camera te pakken, dus pech voor ons.
@Gulli: f1 zelf heeft alle beelden. Ook deze die nooit op f1tv te zien zijn. Dat ze die niet delen is opvallend. Zegt niets over wzr er te zien zou zijn maar die stilte en het gebrek aan het inbraak stellen ervan op bv dit blog laat gebrek aan objectiviteit zien. Spijtig want het kan ook perfect max verdedigen.
Michael Masi zei dat ze een verzoek voor vrijgave/downloaden van deze beelden hadden ingediend maar dat ze ook zitten met rechten van de eigenaar van de beelden. Dat laatste vind ik helemaal raar. Als organisatie moet je toch altijd de beschikking hebben over alle beelden om een goed besluit te kunnen nemen.
https://wtf1.com/post/fia-stewards-didnt-have-verstappens-front-onboard-when-deciding-hamilton-incident/?fbclid=IwAR2qUvGyYxzHj63W7gkJ91SiOAyuvoG9vwZxxzl9UX1dSf_QguM27NwZnao
http://www.silverarrows.net/news/the-fia-hasnt-looked-at-verstappens-onboard-footage/?fbclid=IwAR0EaWAiUJWpqZruyDEbsjt6B9XW1DS-HEsQ3sqdSP3gyvfxeejUnk5WEIg
@sportevo: en wie is dan eigenaar ? RB? Max? F1 zelf ? Is en blijft gewoon raar. Als je de moeite doet Lewis nog 5k boete te geven voor het rijden met losse gordels (hoe stel je dat vast want zit geen sensor op ..) dan kan je dit ook deftig en objectief bekijken.
Nu wil ik niet goedpraten, maar ik denk wel dat er een grote kans is dat hij snap oversteer zou krijgen als hij op het vuil daar net zo in zou sturen als op de racelijn en daarom ‘vloeiender’ met minder agressief sturen de bocht in zou gaan (ten koste van Hamilton). Flink insturen op het vuil zou dus snap oversteer creeren waardoor hij wellicht met zijn achterband de zijkant van Hamilton in zou kunnen komen. Dit weet iemand als Max natuurlijk van te voren al dus blijft uiteraard opzet en in mijn ogen een 5 sec penalty alsnog.
F1 heeft voor het onderzoek naar Verstappen de beelden van Hamilton’s auto naar achter gericht gebruikt. Dit terwijl de F1TV uitzending het beeld naar voren aangaf van Hamilton’s auto.
Kortom, op zaterdag kon de FIA wel de beelden snel omdraaien dus dat kan bij Verstappen ook.
Mercedes heeft tot 96 uur na de race de tijd om een protest in te dienen. Waarschijnlijk komen de beelden van Verstappen dus komende donderdag om 20:00 op social media te staan ;-)
Bij Sky zeiden ze dat net voor het insturen de camera van front view naar rear view switchte op de auto van Verstappen. Althans, als ik het goed heb verstaan.
@sportevo: alle beelden zitten bij fia. Van elke camera op elk moment.
Iemand die 1x valsspeelt, doet het ook een 2de keer..jammer maar waar.
Bijzonder is het wel, ineens 30 km/h verschil in top. Weliswaar met Drs maar dat zorgt voor 10 a 12
@megaturbopowerboost: Ze rijden met een hogere motorstand vandaar de nieuwe motor, en ze zullen ongetwijfeld wel een soort van party mode hebben met een bepaalde handeling.
@megaturbopowerboost: Max 318, Ham 333,2 maar Sainz b.v. 336,7. Zelfs Raikkonen heeft een hogere topsnelheid dan Max en Ham maar dat zegt dus, weinig verrassend, ook niet alles
speling op de stuurkolom
ja ja we hebben het hier niet over een 190d met 3 miljoen op de klok
Je weet het niet, volgens Toto was het DRS akkefietje ook een gevolg van teveel “”””””””slijtage en speling””””””””.
Wat een bullshit!
Mercedes heeft een aanpassing gedaan aan het chassis. Doordat de wielbasis 5 mm gegroeid is ontstaat er meer ruimte in de cockpit. Op de onboardbeelden is goed te zien dat Lewis zijn rechterbeen verder on kan trappen dan voorheen. Ook heb ik vernomen dat er een uitsparing onder het gaspedaal is aangebracht. Al met al zorgt dat ervoor dat het gaspedaal 1 cm verder ingedrukt kan worden. Dit verklaard de toename in topsnelheid. Aldus Toto Wolf bij Servus TV.
Z’n vloermat heeft het hele seizoen dubbel gevouwen onder zn gaspedaal gezeten, kwamen ze in Brazilie pas achter.
@harrie: hahahahaha 😂👍
Mercedes: ‘wir schaffen DAS nicht’
Wat een onzin, zoiets zou bij een controle van één minuut al direct uitkomen. Maar ja, de haters moeten toch ergens houvast zoeken.
Je neemt iets waar en je speculeert hierover. Dan ben je gelijk een hater?
Die verklaring van die Oostenrijkse Pruusj is belachelijk. Hij vindt zichzelf echt een Übermensch door te denken dat wij dat maar geloven.
Ach Lewis zoekt ook houvast aan het filmpje te zien.
Het is de stuurknuppel beweging om hoogte te winnen in de meeste propeller vliegtuigjes. Na geschikt bevonden te zijn promoveer je naar 1 of zelfs 2 joysticks maar dan krijg je ook meteen straalmotoren achter je. Lewis HAM denkt alvast aan zijn leven NA zijn race carrière.
Zonder mee te gaan in allerlei complot theorieën, vind ik het vreemd dat het snelheidsverschil ineens zo groot is. De zogenaamd flexibele achtervleugel en de zogenaamde actieve suspensie, zijn zaken die al langer aan de orde waren en verklaren ook niet waarom Hamilton ineens zoveel sneller is dan de rest maar vooral sneller dan Bottas op het rechte stuk. Een nieuwe motor met een agressievere motorstand, waardoor de motor maar een paar races meegaat is wat mij betreft de enige verklaring. Wellicht moet Honda hetzelfde doen en een nieuwe motor monteren die op standje bijna plof te zetten is…
Ik heb uit betrouwbare bronnen vernomen dat dit samenhangt met die buigende achtervleugel waar Red Bull over klaagde dit weekend. Het is op de foto niet te zien, maar Mercedes heeft een touwtje vastgeknoopt aan het stuurtje en aan de achtervleugel. Als Hamilton dan flink aan het stuur trekt, zakt de achtervleugel, met meer topsnelheid tot gevolg.
Nee maar zonder gekheid, dit stelt niks voor. Het is daadwerkelijk wat speling in de stuurkolom zoals Mercedes zelf aangeeft. Toen dit gisteren elders op het internet aan het licht kwam, waren diverse mensen er als de kippen bij om oudere beelden (o.a. uit 2018) te delen waarop het stuur precies hetzelfde doet.
Het snelheidsverschil met Red Bull van de een op de andere week is reden genoeg om dat team, en dan specifiek de auto van Hamilton, onder het vergrootglas te leggen, maar dit is echt niks.
Speling is dat echt niet.
In de video rijdt Hamilton in de 8e versnelling, vlak voor het aanremmen (met 320-330 km/h) trekt hij het stuur minstens 2cm naar zich toe. Als het speling was dan zouden zijn armen de remkrachten op het stuur overdragen en het weer naar voren drukken, maar dat zie je ook niet gebeuren.
Wel jammer dat het filmpje maar zo kort is. Zou zeer interessant zijn om te zien wanneer hij het stuur naar voren duwt, bijvoorbeeld exit laatste bocht.
Enige wat ik kan bedenken is dat Mercedes nu de motor vol open heeft gegooid en ze hopen dat de motor het nog die laatste 4 races uithoudt. Als ze de motor opblazen in één van de laatste races dan kan het weleens bewijs zijn dat ze nu op de limiet rijden. Dan moet Verstappen de laatste races de maximale druk er op kunnen houden anders kan Hamilton een gat slaan en dan coasten om de motor te besparen.
Als dat niet de reden is dan moeten ze wel iets illegaals doen want je gaat mij niet vertellen dat ze op aerodynamisch gebied zoveel tijd hebben gevonden.
Ze kunnen nog altijd met een nieuwe motor afkomen de laatste race. Zal afhangen van op welke positie en met hoeveel punten Max aan kop staat, of niet meer op kop staat. Vergeet niet dat een straf maar 4 plaatsen verlies is (met Bottas ertussen die hem door laat).
Met dit vermogen kunnen ze gewoon elke race en nieuwe motor steken..
Conspiracy theories is echt iets van deze tijd. Je kan overal wel wat achter gaan zoeken. Jammer dat Autoblog zulke onzin de ruimte geeft.
Conspiracy theories zijn van alle tijden. Van het al dan niet bestaan van Bielefeld, het verzwijgen van het neerstorten van een UFO bij Rosswell of dat de apostel Paulus een romeinse spion was. Maar nu zijn er “sociale” media en daar kunnen ze rijkelijk gedeeld worden. Probleem is dat de mensen daar op een gegeven moment alleen nog maar onzin gevoerd krijgen en dan als vanzelf gaan geloven dat het waar is.
@mashell: Dat Bielefeld niet zou bestaan is een schitterend internet grapje, maar ik snap wat je bedoeld.
Ik hoop het niet, het zou toch sneu zijn als op die manier het kampioenschap beslist wordt….
Ik geloof de verklaring van Mercedes op zich wel, al is het wel zorgelijk veel speling. Toen het DAS systeem nog gebruikt werd door Mercedes werd dit gedaan door het stuur ver naar achter te bewegen. In dit geval valt het wel mee.
Das niet best
Eerst, alle onderdelen op de auto moeten gehomologeerd zijn, en worden regelmatig geïnspecteerd door de FIA. Echter, als Mercedes iets bedenkt wat binnen de regels valt, en de FIA ziet dit, dan heeft de FIA geheimhoudingsplicht.
Twee, bij hoge snelheden neemt de druk op de vleugels exponentieel toe en dus de downforce. Mercedes heeft de vering zo afgesteld dat de auto daardoor verder zakt. Dit heeft gevolgen voor de hele auto en aero pack en is heel ingewikkeld. Als de auto te vroeg ‘knielt’ dan lig je naast de baan. Ze hebben het echter steeds beter onder de knie. Met 15-20pk extra door de verse motor, is dit effect groter, zeker op de banen met lange rechte stukken.
En misschien kunnen ze daardoor ook meer koellucht en koelere inlaatlucht krijgen wat het prestatie voordeel nog groter maakt.