• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Uitslag Formule 1: Grand Prix van Brazilië 2021

Auteur: jaapiyo, gepost 14 november 2021 om 19:42 – 67 Reacties

Uitslag Formule 1 Brazilië

Wordt een toch al krankzinnig weekend bekroond met een geweldige apotheose, of gaat de Grand Prix van Brazilië in 2021 als een nachtkaars uit?

Pfoe het is alweer ‘een weekend’ geweest in de Formule 1 dit weekend. En dan moet de race nog verreden worden. Op donderdag werd na veel speculatie duidelijk dat Lewis Hamilton een nieuwe motor zou laten steken voor de race. Een interessante ontwikkeling, daar Mercedes hiermee gekozen lijkt te hebben voor de Death or the Gladiolas aanpak. Gewoon de motor maximaal opendraaien, de straf(fen) incasseren en zien waar het schip strandt.

Dat leek op vrijdag aanvankelijk goed uit te pakken voor LH44. De Brit pakte uiterst dominant de pole position. Opvallend was dat hij op het rechte stuk 6,5 kilometer per uur sneller was dan Bottas. Daarna ontvouwde zich een saga die nu al de geschiedenisboeken in kan. Op de vrijdagavond werd al bekend dat de auto van de kampioen niet legaal zou zijn. De ochtend na de avond ervoor werd opeens onze held Max betrokken bij dit hele verhaal. Hij had namelijk aan de bolide van zijn concurrent gezeten in Parc Fermé.

Aan het eind van de rit kreeg Max een geldboete en moest Lewis helemaal achteraan starten in de Sprint Kwalificatie. Daarmee waren niet alleen de drie punten die we Lewis eigenlijk al bijna hadden toegekend voor de Sprint Kwalificatie verdampt, maar zou LH44 ook de ‘echte’ race normaal gesproken ergens achterop de grid moeten aanvangen.

Althans, dat was de gedachte. Gisteren sneed LH44 met zijn volgens Red Bull verdacht snelle Mercedes als een heel heet mes door de boter. Hij haalde in 24 rondjes vijftien man in en eindigde als vijfde. Dat betekent dat Lewis vandaag gewoon als tiende mag starten en nog alle kansen heeft om een goed resultaat te pakken. Zeker als hij net zo hard gaat als gisteren. Max Verstappen werd ondertussen verschalkt door Bottas en start als tweede. Wordt het dan toch nog spannend?

Start

Gisteren pakte Bottas onze held Verstappen vanaf P2 op de grid. Dit keer betaalt Max de Fin met gelijke munt terug. Het zijn even spannende momenten richting de eerste bocht, want Bottas kan zich natuurlijk onsterfelijk maken door Max een tikkie te geven. Je zou zeggen dat Max daarom eieren voor zijn geld moet kiezen, maar het is Bottas die de ruimte maakt om Max niet te raken.

Daarna maakt Bottas de feestvreugde bij Red Bull nog groter. Perez is bij de start namelijk direct geslaagd in wat hem gisteren niet lukte en is Sainz voorbij. Sainz tikt ook de snel startende Norris aan die daardoor een lekke band heeft en ver terugvalt. Checo sluit zodoende als derde aan achter VB77. Daarbij lijkt hij de verkeerde (buiten)kant te kiezen, doch Bottas verremt zich richting bocht vier. Het is daarmee dus een Red Bull 1-2 aan het eind van ronde één. Bottas valt terug naar P3.

Sainz verliest nog een plekje aan teammaat Leclerc en komt dan onder de druk te staan van de goed gestarte Vettel. Daarachter rijdt Hamilton reeds, die bij de start wel héél ruim baan krijgt van Esteban Ocon aan de binnenkant. De Fransman gaat praktisch direct aan de kant voor LH44 alsof het zo afgesproken is. Daar hij gemanaged wordt door Toto Wolff, zou dat best wel eens kunnen. Alonso had dit in ieder geval vast anders aangepakt. Hoe dan ook komt sir Lewis dus geen problemen tegen bij zijn start in het middenveld en kan hij gaan jagen.

Dat jagen gaat hem makkelijk af, want in ronde vijf is Hamilton al…derde! Bottas is aan de kant gaan en Hamilton heeft zo nauwelijks pijn van zijn gridstraffen. Tevens wordt HAM nog geholpen door een safetycar. Die komt de baan in omdat brokkenpiloten Stroll en Tsunoda elkaar toucheren in de eerste bocht.

Dit zorgt voor een hoop rommel op de baan die even opgeruimd moet worden. Het levert LH44 vier seconden winst op ten opzichte van Perez. Dat wordt dadelijk dus spannend bij de herstart. Heeft de Red Bull RB16B überhaupt enige kans om de extreem snelle W12 te blokken op het rechte stuk?

Het is nu natuurlijk wel zo dat HAM in de positie zat die Max in het begin had. Hoeveel risico durft de kampioen te nemen met Perez? Direct er voorbij na de rollende herstart lukt Hamilton in ieder geval nog niet. Het is Leclerc die brutaal aandringt bij Bottas, maar de Fin slaat deze aanval nu wel van zich af.

Even later zien we dat Schumacher zijn voorvleugel stuk rijdt op de auto van Raikkonen. Er liggen nu dus weer een boel carbon brokstukken op de baan. Apart genoeg kiest de wedstrijdleiding nu wel voor de Virtual Safetycar die Red Bull in de eerste ronde natuurlijk ook liever gezien had. Het geeft ons de tijd om even verder te kijken in het veld wie er vooruitgang heeft geboekt dan wel door het ijs is gezakt. Daarbij zien we vooral dat gevoelsmens Mazepin is opgeklommen naar P14.

Als de VSC-periode stopt zijn alle ogen gericht op Perez en Hamilton. Maar HAM komt er niet direct voorbij. PER heeft een snood plan om VER hem de DRS te laten geven en zo samen HAM op afstand te houden. Misschien niet eens zo’n verkeerde gedachte, maar Red Bull gaat er niet in mee.

Dan bij het ingaan van ronde achttien lukt het toch. Buitenom komt LH44 voorbij aan SP11. Maaaaaaaar…Perez sluit aan richting bocht vier en pakt de zevenvoudig kampioen terug! Het publiek wordt wild, doch de Red Bull vreugde is van korte duur. Een rondje later prikt Hamilton ten tweeden malen de Mexicaan voorbij en dit keer is de counter onmogelijk. Verstappen heeft als buffer naar Hamilton nu louter nog 3,8 seconden lucht.

Mid Race

Stroll is de eerste man die een soort van reguliere stop maakt. Zijn Aston Martin zal ongetwijfeld wat schade hebben door de clash met Tsunoda, maar daarvoor hoefde Lance Vance Dance kennelijk niet direct naar binnen. De Canadees valt terug naar P19 en is in principe kansloos voor punten. Het is vooral interessant voor de andere teams om te zien wat de rondetijden van Lance zijn op nieuw rubber, voor wat dat waard is.

Hamilton maakt voorlopig nog niet heel veel tijd goed op Verstappen. De 3,8 seconden die Max had, heeft hij vijf ronden later nog steeds. Maar we weten dat dit in de F1 anno 2021 niet alles zegt. Misschien zit Max op vol blazen en Lewis op sparen. Bottas kan zijn kopman echter ook niet direct volgen en blijft hangen achter Perez die al snel een paar seconden toegeeft op Hamilton.

Aan het einde van ronde 27 komt Hamilton al binnen voor zijn eerste stop. Mercedes gaat dus andermaal voor de aanval. Hij valt daarmee terug naar P6 achter Ricciardo, maar de manier waarop Lewis’ W12 door het verkeer heen snijdt mag dat geen probleem heten. Het is nu de vraag wat Red Bull doet. Doorrijden of meteen coveren?

Het team kiest voor het laatste. Als Max de lange pitstraat uitrijdt komt Hamilton al aanzetten. De achterstand van 3,8 seconden die Hamilton had, is nu nog maar anderhalve seconde. Dat de Mercedes meer snelheid heeft is duidelijk. Je zou zeggen dat Verstappen dit nooit kan houden.

Tenzij er heel veel safetycars enzo komen misschien. We hebben de volgende in ieder geval al te pakken, want Lance Stroll verliest een bak bodywork van zijn gehavende AMR21. Mercedes profiteert hier maximaal van met Bottas. Die stopt namelijk tijdens de resulterende Virtual Safetycar en gaat daarmee voorbij aan Perez. Max zal het dus in zijn eentje moeten oplossen tegen de twee Mercs.

De Nederlander klinkt nog hoopvol op de boordradio. Hij laat zijn team weten dat nog een undercut van Mercedes funest zou zijn. Op de bank voor de buis vragen we ons af of het überhaupt zo ver komt. Hamilton zit snel na het verdwijnen van de VSC namelijk al in de DRS-range bij Verstappen. Nu zien we echter hetzelfde beeld als eerder met Perez. Hamilton lijkt zijn tijd af te wachten.

In de staart van de top-10 is er een mooi gevecht gaande tussen voormalig wereldkampioenen Vettel en Alonso. Eerst gaan ze met zijn tweeën voorbij aan Tsunoda, een ronde later haalt Alonso Vettel in. Maar we kijken alweer snel naar Max, want die komt binnen voor zijn tweede stop aan het eind van ronde 40. Er komt inderdaad geen tweede undercut voor Lewis en Mercedes dus zo. VER valt terug tot P3 achter PER

Een rondje later staat Mercedes buiten. Maar dat blijkt voor Bottas te zijn. Hamilton rijdt voorlopig door. BOT valt terug naar P5. De teammaat van Max Emilian gaat aan het eind van ronde 43 naar binnen, waarbij hij nu terugvalt naar P5. Bottas en Leclerc rijden voor zijn neus.

En dan, bij het ingaan van ronde 44, komt toepasselijkerwijze LH44 binnen voor zijn tweede stop. Max is (te?) snel geweest op zijn nieuwe set banden en zit dik binnen de pitstopwindow van Hamilton. Het team meldt onze held al dat hij maar goed moet zorgen voor zijn banden.

Hamilton en Bottas zijn ondertussen beiden niet blij met hun team. Hamilton zegt dat hij een set mediums had willen hebben in plaats van hards. Bottas had kennelijk een plannetje opgevat om er vandaag een eenstopper van te maken. De Fin denkt dat het team door nu toch te stoppen een ‘makkelijk een-tweetje’ heeft weggegooid.

Het moment dat je wist dat komen ging, is in ronde 48 daar. Hamilton kiest de aanval op het rechte stuk. Max verdedigt, maar heeft daardoor een minder goede lijn richting bocht vier. Hamilton ruikt bloed en de zege. Uiteraard verdedigt Max zich zoals alleen Max dat doet. MV33 heeft alleen een probleempje. Hij haalt de bocht namelijk niet, waardoor ook Hamilton aan de buitenkant een pad naast de baan moet zoeken.

De wedstrijdleiding besluit dit incident eens nader onder de loep te gaan nemen. Hamilton betitelt het over de boordradio maar vast als ‘crazy’. Max roept over dezelfde radio dat hij niet zeker weet of hij dit vast kan houden tot aan het eind van de race. Ondertussen zijn er twee uitvallers te noteren in de vorm van Lance Stroll en Daniel Ricciardo. Bij DR3 ligt dat kennelijk aan de Mercedes-tor, die dus misschien toch echte problemen heeft.

Red Bull is een beetje nerveus aan de pitmuur en laat de FIA weten dat het incident tussen Verstappen en Hamilton gewoon puur racen betreft. Dezelfde wedstrijdleiding is dat kennelijk met hen eens, want er komt geen straf voor Max. Lewis zal het dus nog een keer op eigen kracht moeten doen, als hij vandaag wil winnen. Lekker man.

Het team van Mercedes is uiteraard compleet over de zeik door deze dappere beslissing van de FIA. Hamilton zet even daarna de druk er daarna echter weer vol op. En dan, in ronde 59, is het gedaan. Verstappen krijgt een waarschuwingsvlag voor zigzaggen op de baan in ronde 58 en een ronde later schiet Lewis hem alsnog voorbij richting bocht vier. Een uitermate verbeten Toto Wolff balt zijn vuist vinnig richting de camera.

Finish

Dezelfde Wolff spoort Bottas nog even aan om Verstappen ook maar in te halen. De Fin heeft echter tien seconden achterstand. Dat zit er dus niet in. Max heeft er wel een beetje de pee in en laat zich de zwart-witte waarschuwingsvlag laconiek aanleunen. Als Gasly voorbij is aan Alonso is er in de top-10 eigenlijk geen spanning meer om positie.

Het enige wat er nog om voor te spelen is, is de snelste ronde. Die is in handen van wie anders dan Lewis Hamilton. Red Bull kan met Perez echter nog even proberen om ‘m af te pakken. De Mexicaan is dertig seconden los van de Ferrari’s op P5 en P6 en dus kan men het bij Red Bull Racing proberen zonder schade.

Lewis Hamilton wint ‘m du en houdt het kampioenschap zo dus wel spannend. Er zal de komende tijd vast veel gesproken worden over vleugels, motoren en andere zaken. De volgende race is echter alweer over een week, dus veel tijd voor grote veranderingen lijkt er niet te zijn. Perez doet wat hij moet doen en pakt in ieder geval het puntje voor de snelste ronde nog af van Hamilton. Dat betekent dat onze Max nog veertien puntjes voorsprong heeft op zijn grote concurrent, met drie races te gaan.

Bottas wordt achter Max derde en Perez vierde. De immer aan elkaar gewaagde Ferrari’s van Leclerc en Sainz zijn vijfde en zesde, voor de Alpha Tauri van Gasly. Ocon en Alonso pakken een toch wel zeldzame dubbele puntenscore voor Alpine en Norris pakt na de touché met Sainz tijdens de start uiteindelijk nog het laatste puntje. De rest mag het in Qatar overnieuw proberen. Is het al volgende week?

Volledige uitslag Formule 1 Brazilië 2021

  1. Hamilton – Mercedes
  2. VERSTAPPEN – Red Bull
  3. Bottas – Mercedes
  4. Perez – Red Bull
  5. Leclerc – Ferrari
  6. Sainz – Leclerc
  7. Gasly – Alpha Tauri
  8. Ocon – Alpine
  9. Alonso – Alpine
  10. Norris – McLaren
  11. Vettel – Aston Martin
  12. Raikkonen – Alfa Romeo
  13. Russell – Williams
  14. Giovinazzi – Alfa Romeo
  15. Tsunoda – Alpha Tauri
  16. Latifi – Williams
  17. Mazepin – Haas F1
  18. Schumacher – Haas F1
    DNF
    Ricciardo – McLaren
    Stroll – Aston Martin

Ook interessant!

  • Red Bull kaapt nog meer kopstukken weg bij Mercedes
  • boegeroep
    Video: Tactische meesterzet van Mercedes en Hamilton
  • Bottas
    Hamilton: "Bottas heeft mij nog nooit een tow gegeven"
  • Red Bull te snel
    Red Bull is veel te snel voor Mercedes

Nieuwste artikelen

  • De configurator voor de Bugatti Tourbillon is beschikbaar
  • Gloednieuwe hypercar van €3 miljoen blijkt rampenbak
  • Jij raadt nooit welke legende 60 kaarsjes uitblaast…
  • Verkeerde autobanden kosten 1 miljard euro per jaar
FacebookTweetPinLinkedIn

Alpha Tauri, alpine, brazilië, Carlos Sainz, Charles Leclerc, Esteban Ocon, Fernando Alonso, Ferrari, Formule 1, Lando Norris, Lewis Hamilton, Max Verstappen, McLaren, Mercedes, Pierre Gasly, Red Bull Racing, Sergio Pérez, Valtteri Bottas, Video

Vorig bericht: « Video: Toto Wolff is de meest sympathieke teambaas
Volgend bericht: Stand na GP Brazilië 2021 plus 6 dingen die ons opvielen »

Lees Interacties

Reacties

  1. harrie zegt

    14 november 2021 om 19:50

    Max hield langer stand dan ik dacht, erg mooi gevecht!
    Maar die 5 lousy plekken gridstraf voor een nieuw blokkie is een lachertje die Mercedes daarom wel erg graag/vaak pakt, en wellicht nog gaat pakken. Misschien moet Honda dat ook maar eens gaan overwegen.

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      14 november 2021 om 20:18

      @harrie: Dat de tijden van motoren maximaal uitwringen en ze bijgevolg vaak vervangen maar weer snel mogen terugkeren – dat waren nog eens tijden. Het is racen, geen ducking duurzaamheidsrun. En als je denkt meer te kunnen winnen door 5 plaatsen gridstraf te pakken met een motorwissel: doen! Zie het als een pitstop…

      Login om te reageren
      • harrie zegt

        14 november 2021 om 20:32

        Ja eens hoor, maar het FIA doel van de regels (duurzaamheid/kostenbesparing) kan naar de prullenbak zolang ze slechts 5 plekkies straf voor elk volgende extra blok geven.
        Zou logischer zijn om bij elk nieuw blok meer straf op te lopen.
        Denk dat de FIA voor komend seizoen hier ook wel een stokje voor gaat steken.

        Login om te reageren
        • wif1 zegt

          14 november 2021 om 23:02

          @harrie: Toen ik die regel hoorde van die 5 plekken straf vanaf een tweede extra motor wissel was dat het eerste wat ik dacht. Je kunt dan een motor ontwikkelen die maar 1 weekend mee hoeft te gaan in plaats van zeven, die zal extreem veel sneller zijn waardoor je altijd pole position hebt en dan vanaf plek 5 mag starten. Vervolgens lig je binnen 10 ronden weer op plek 1 en rijdt je onbedreigd naar de zege.

          Login om te reageren
        • bpc zegt

          15 november 2021 om 00:26

          Sinds er een budgetcap is gaat het geld dat je dan elke week in een nieuwe motor zou steken niet naar ontwikkeling dus die ballon blijft niet opgaan, de enige reden dat dit werkt is omdat ze op een seizoenseinde zitten, dit spelletje zoude ze geen heel seizoen kunnen spelen hoor.

          Login om te reageren
          • quincy zegt

            15 november 2021 om 07:29

            @edge gaf volgens mij laatst aan dat de motoren niet onder de budget cap vallen.

            Login om te reageren
    • sportevo zegt

      14 november 2021 om 20:22

      Regels zijn voor iedereen hetzelfde. Dus laat het hele veld het dan doen?

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 november 2021 om 21:11

      Krijgen we hier nou ook al “keihard aanpakken” onzin? Vijf plekken terug is best veel. De motor is en ehh vrij essentieel onderdeel en een nieuwe motor levert geen 5 plekken voordeel op in kwalificatie (ik denk dat een nieuwe motor net zo snel of ietsjes langzamer, want niet helemaal ingelopen, is dan een motor die er al een GP of twee op heeft zitten). Zit je nou door een oranje bril te kijken die Verstappen de titel op een presenteerblaadje aangereikt wil zien krijgen (lekker makkelijk maar ook niets waard) of ben je een liefhebber van de sport die wil dat het tot de laatste ronde spannend blijft?

      Login om te reageren
      • harrie zegt

        14 november 2021 om 21:58

        Nee ff goed lezen, ik bekijk het door de FIA bril, ik zie hoe lachend de vloer aangeveegd wordt met hun doel van die regels.
        Maakt mij verder niet uit, Honda is vrij om hetzelfde te doen en vind het een topseizoen tot nu toe.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          15 november 2021 om 10:29

          De regel is er vooral voor de kleinere teams om voor hen de kosten beperkt te houden zodat motoren ontworpen worden voor meerdere races en zo’n klein team niet elke race een nieuwe motor hoeft te kopen.
          Je kunt geen al te zware straffen opleggen want daarmee raak je ook de coureur die geen schuld heeft aan het niet betrouwbaar zijn van de motor. Ik zeg dan ook: het voordeel van een nieuwe motor is gering, dus moet ook de straf gering zijn.

          Login om te reageren
      • Who_carez zegt

        15 november 2021 om 06:05

        Zo’n motor is vanaf de eerste meter op het circuit al wel ingelopen en op het best van zijn kunnen hoor. Het is uiteindelijk niet de motor van een Fiat Panda ofzo…

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          15 november 2021 om 10:31

          Omdat de motoren op maximale performance staan afgesteld en ze toch een tijdje mee moeten denk ik juist dat er vooral even snel gekeken wordt, doet ie het mar meer niet, want elke “kilometer” op de testank is toch slijtage die de levensduur verkort, maar dat het inlopen in de eerste ronden gebeurd.

          Login om te reageren
    • HZW zegt

      14 november 2021 om 21:55

      De 4de ICE motor (je mag er straf vrij 3 gebruiken in 1 seizoen) kost je 10 grid plaatsen elke ICE motor daarna (5, 6, 7,…….enz) kosten je maar 5 grid straf plaatsen.
      In dit stadium van het seizoen will je dit niet meer hoeven te doen.

      Login om te reageren
      • harrie zegt

        14 november 2021 om 22:05

        Waarom niet, als je er zoveel mee wint dat je die 5 plekken binnen no time terug wint en de volgende race ook een relatief vers blok hebt?
        Ik weet zeker dat ze bij RB/Honda ook wat puur tactische wissels aan het overwegen zijn vanwege de relatief milde straf vanaf blok 5.

        Login om te reageren
  2. bernoulli zegt

    14 november 2021 om 19:56

    Mooie race was het!

    Login om te reageren
  3. hippopotamus zegt

    14 november 2021 om 20:00

    Geweldig weekend van Lewis zeg, mijn hemel. Als successupporter van Max (en dus geen oprechte passie voor de sport) erger ik me wel aan de invloed van in welke auto je zit. Volgens mij kan Lewis er nu elk weekend een nieuw blokje inlepelen en iedereen het snot voor de ogen rijden op de rechte stukken.

    Login om te reageren
    • boriske zegt

      14 november 2021 om 20:41

      Vooral als niemand hem een strobreed in de weg legt. Niemand wil zIch moeien met de strijd om de wereldtitel dus vechten ze niet voor hun plaats. En zo moeien ze zich toch met de strijd.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        14 november 2021 om 21:13

        Op zich heeft de formule 1 op dit moment twee hoofdrolspelers en voor de rest alleen maar figuranten. Maar dat is toch weer een hoofdrolspeler meer dan de afgelopen jaren.

        Login om te reageren
      • Gulli zegt

        15 november 2021 om 08:44

        Daar heb ik me het hele weekend aan zitten ergeren. Natuurlijk is hij veel sneller en als hij je dit rondje niet pakt, dan pakt hij je het volgende rondje wel. Dus zullen mensen dan zeggen ‘het is mijn gevecht niet dus laat hem maar gaan.’
        Bullshit, het is je gevecht wel! Het gaat om een plekje! Het lijkt wel of alleen oude rotten Vettel en Alonso dat doorhebben, en Yuki the Rookie die zich wil bewijzen tegenover een kampioen. De rest gaat meteen opzij als de grote baas eraan komt. Wat hebben gridstraffen dan voor nut als je volledig in vrije lucht rijdt tot je in de top 3 zit?

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          15 november 2021 om 10:34

          Ik snap ze wel. Stel je voor dat je als middenvelder een titelkandidaat er per ongeluk aftikt en zo de uitslag van het kampioenschap definitief beslist, dat levert je zo veel gezeik op (sociale media worden vaak toch vaak asociaal ingezet…) en zal je loopbaan geen goed doen. Dus gewoon ruim baan maken voor de top, zij zijn toch duidelijk sneller, het is gewoon niet jouw gevecht.

          Login om te reageren
  4. Pixed zegt

    14 november 2021 om 20:00

    Verstappen 0 – Hamilton 7. Wordt het straks 1-7, of toch 0-8? Laat het ons vooral over laten aan de heren op het circuit.

    Login om te reageren
  5. banderas zegt

    14 november 2021 om 20:02

    “Verstappen kampioen!” Lekker vroeg gejuicht hoor. De Mercedes is zo sterk nu, dat RB het erg lastig nog gaat krijgen.

    Login om te reageren
    • brammetjedeb zegt

      14 november 2021 om 20:20

      @banderas: dat denk ik ook, maar wat blijft die Verstappen vertrouwen houden. We zullen terugslaan. Geen zuur bekker ie, gewoon op naar de volgende race. Ik ben razend benieuwd in ieder geval!!

      Login om te reageren
    • HZW zegt

      14 november 2021 om 22:02

      Ik steek mijn hand niet in het vuur voor de uitkomst van deze WK strijd.
      Zelfs met 14 punten voor wordt het echt nog een dingetje voor Max om het binnen te slepen.
      Als hij komend weekend niet wint en zijn voorsprong vergroot naar 21-22 punten , heb ik er zelf een hard hoofd in.
      Hamilton wordt dan gewoon met minimaal 7 punten voorsprong kampioen, als Mercedes Max er niet af kegelt in de 3 komende races en het dan gelijk beslist is.

      Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    14 november 2021 om 20:08

    Wat vind ik DRS toch zonde voor de sport. Je zit gewoon lange tijd te kijken naar iets waarvan je weet dat het komen gaat. Hamilton heeft goed gereden hoor, maar volgens mij was elke inhaalactie met DRS op het rechte stuk.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 november 2021 om 21:15

      Dat is waar DRS voor dient, zorgen dat je kan inhalen. Zonder DRS geen inhaalacties (vuile lucht) en dan krijg je een saaie optocht van ronde twee naar de finish. Misschien volgend jaar als de aerodynamica compleet anders, dat we dan kunnen bekijken of het zonder DRS kan.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        15 november 2021 om 10:17

        Vond je dit wel spannend dan? Je weet toch allang dat Lewis gaat winnen.

        Login om te reageren
  7. christian85 zegt

    14 november 2021 om 20:09

    Mooie race!

    Login om te reageren
  8. omarrs6 zegt

    14 november 2021 om 20:28

    De snelheid van Lewis zijn auto is schrikbarend. Dan kan ik me heel goed voorstellen dat RedBull zich afvraagt of de Mercedes motor wel legaal is

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      14 november 2021 om 23:12

      @omarrs6: Rb stelt alleen vragen over de achtervleugel niet over de motor

      Login om te reageren
  9. Benny_Weisz zegt

    14 november 2021 om 20:31

    Wat een race!!
    Hoewel ik een grote Max fan ben, vind ik dat Hamilton vandaag heeft laten zien waarom hij terecht 7-voudig wereldkampioen is

    Login om te reageren
    • leeno zegt

      14 november 2021 om 20:55

      @bennyweisz: meen je dat echt? in elke ronde op het rechte stuk inhalen met een veel snellere auto. Daar heb je veel skills voor nodig.

      Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      14 november 2021 om 21:43

      @bennyweisz: hij was goed is, z’n auto was ook gewoon erg snel. Ik vond vooral mooi om te zien hoe die twee zo met elkaar kunnen stoeien. Laat t maar zo spannend blijven tot de laatste race!

      Login om te reageren
  10. Rick-dos zegt

    14 november 2021 om 20:35

    Je kunt zeggen wat je wil maar Hamilton heeft vandaag weer even laten zien wat een geweldenaar het is. Als je na zoveel tegenslag alsnog de wedstrijd kunt winnen met een redelijke marge dan ben je gewoon goed. Ik had het Bottas niet zien doen in ieder geval.
    Natuurlijk had hij vandaag de snellere auto maar dan blijft het alsnog indrukwekkend wat hij dit weekend heeft laten zien.

    Ik hoop niet dat het een voorbode is voor de resterende races maar ik vrees met grote vrezen… Enige waar je dan nog op kunt hopen is dat RBR nog iets vindt om de RB16B te verbeteren of dat er toch iets niet legaal is aan de auto van Hamilton.

    Login om te reageren
    • boriske zegt

      14 november 2021 om 20:42

      Heeft vooral laten zien hoe sterk die Mercedes is. Stop met de pluimen op Lewis zijn hoet te plaatsen. Die pluim gaat naar de Ingenieurs.

      Login om te reageren
      • weereentankleeg zegt

        14 november 2021 om 21:08

        @boriske: die 30km/u op de straights sneller dan de rest komt door LW, heeft niets met de auto te maken hoor 🤷‍♂️

        Login om te reageren
        • sportevo zegt

          14 november 2021 om 21:25

          Ik heb in de overzichten niet gezien dat Mercedes ver bovenaan staat in topsnelheden.

          Login om te reageren
          • pa045 zegt

            15 november 2021 om 05:19

            Komt hij weer. Max 305 km/h en lewie 335. Dat is 30 km/h verschil. Ik heb het nagerekend voor je.

            Login om te reageren
            • driftwood zegt

              15 november 2021 om 12:51

              @pa045: Ik lees Max 318, Ham 333,2 maar Sainz b.v. 336,7. Zelfs Raikkonen heeft een hogere topsnelheid maar dat zegt dus, weinig verrassend, ook niet alles

              Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        14 november 2021 om 21:30

        @boriske Ja, precies. Zoals de overwinningen van Verstappen allemaal op conto komen van de ingenieurs, toch?

        En omdat het zo’n sterke auto is, is Bottas tweede geworden, toch?

        Stop met je aversie en apprecieer wat hij bereikt heeft. Maakt je een stuk volwassener.

        Login om te reageren
        • Edge zegt

          14 november 2021 om 22:16

          @Rick-dos: Je vergeet dat Lewis degene was met de verse ICE, terwijl Bottas die niet had. Hoewel je geen upgrades aan de motor mag doen, kun je hem wel anders afstellen en dat is dan ook precies wat Mercedes gedaan heeft. Ze hebben dit blok zo afgesteld dat hij harder loopt dan normaal, maar ook minder lang meegaat. Lewis reed een prima, foutloze race, maar laten we vooral niet doen alsof hij eigenhandig zo hard op dat pedaal heeft gedrukt dat die auto 30km/u harder liep.

          Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          15 november 2021 om 10:20

          Ah kom op zeg. Hamilton heeft dit weekend foutloos gereden ja, dat mag uiteraard als eerste worden gezegd. Maar hij heeft niet alleen gewonnen doordat hij perfect heeft gereden. Hij heeft gewonnen omdat hij veruit de snelste auto heeft, rondenlang het voordeel van DRS heeft gehad en ook nog een beetje is geholpen door de safetycar.

          Login om te reageren
    • harrie zegt

      14 november 2021 om 20:55

      Rustig jonge, geniet met een ijskoude Fristi lekker na van deze mooie race.
      Morgen moet je immers weer vroeg op naar spellingsles.

      Login om te reageren
    • str8six zegt

      14 november 2021 om 21:00

      @ECU: alles goed verder?

      Login om te reageren
  11. kenner zegt

    14 november 2021 om 20:36

    De header foto maakt alles weer goed. Geniaal!!1!

    Login om te reageren
  12. harrie zegt

    14 november 2021 om 20:53

    10 ronden te gaan, 10 sec achterstand, zelfde banden: ‘Go get him Valtteri!’

    Login om te reageren
  13. brammetjedeb zegt

    14 november 2021 om 21:07

    @ECU: krijg jij hier energie van?

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      14 november 2021 om 21:22

      ECU is gebanned zo te zien, maar niet best die gozer. (m/v). Ik heb ooit een collega gehad, die had niks in zijn leven, geen vrienden, geen vrouw, niks, behalve FC Barcelona. Iedereen moest weten dat Barca de beste was, Messi 1 van de goden waar je in kon geloven was, en ga zo maar door. Alle tegenspraak was stierenpoep, discussies waren niet mogelijk. Ik twijfel of het ECU eigenlijk Lincoln is, of toch die oud collega van mij.

      Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      14 november 2021 om 22:03

      Zeker. Alleen maken we ons zorgen om je. Normale mensen bekijken dit gewoon en vinden er wat van, of niet. Jij staat met je klabanus in je hand te zwaaien en te schreeuwen hoeveel je er wel niet van vindt, en iedereen meot weten dat jou mening de abolute waardheid is.

      Dan wordt het eng. Ga je aub nooit op een ‘echt’ geloof storten.

      Login om te reageren
  14. Johanneke zegt

    14 november 2021 om 21:07

    Winning strategy: iedere wedstrijd een nieuw blok erin. 5 plekken straf is niks als je zo snel bent. Want holy moly Hamilton was ongekend snel.

    Login om te reageren
  15. porker zegt

    14 november 2021 om 21:36

    Lewis Hamilton sealed a sensational victory in the Sao Paulo Grand Prix on Sunday after fighting his way up from P10 on the grid – but after the race a team representative from Mercedes was summoned to see the stewards over an alleged breach of the sporting code by Hamilton relating to his safety belts.

    Login om te reageren
    • porker zegt

      14 november 2021 om 21:40

      @porker: 5000 dollar boete

      Login om te reageren
      • porker zegt

        14 november 2021 om 21:41

        @porker: ah ok

        Login om te reageren
  16. flyerbunch zegt

    14 november 2021 om 21:52

    Volgens mij staat er een foutje in de uitslag? De GP van Mexico was vorige week.. gelukkig heeft Max die wel nog weten winnen, maar de Mercedes van Lewis was deze keer echt oppermachtig! Helaas geeft dat een slecht scenario voor Red Bull de volgende races.. jammer, maar we blijven duimen!

    Login om te reageren
  17. ECU zegt

    14 november 2021 om 22:20

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
    • Niels zegt

      14 november 2021 om 23:39

      @ECU: Stop eens joh klein kind..

      Login om te reageren
  18. HZW zegt

    14 november 2021 om 22:23

    De volgende 2 races zijn “No man’s land”, voor iedereen nieuw, de laatste race weten we precies wie er sneller kan zijn.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      14 november 2021 om 23:26

      @HZW: Abu Dhabi is vernieuwd dus eigenlijk gewoon 3 nieuwe races

      Login om te reageren
  19. Johanneke zegt

    14 november 2021 om 22:25

    Gelukkig weet jij van jezelf dat je een erg hoog IQ hebt ofniet.

    Login om te reageren
  20. VeniVidiVici zegt

    14 november 2021 om 22:38

    Ok ik durf h’m al aan… Hamilton pakt zijn 8ste titel. Verstappen is de betere coureur, maar helaas komt de RB te kort op de rechte stukken. Al vertrouw ik die motoren die Mercedes steeds vernieuwd voor geen meter 🤔

    Login om te reageren
  21. pomoek zegt

    15 november 2021 om 00:04

    Tja. Het idee van duurzaam met motoren omgaan is door MB naar de prullenbak verwezen. Ik zou als ik toto was elke week een nieuwe ice steken. 5 plaatsen straf, Who gives a sh1t? Alles om te winnen. Begrijp me niet verkeerd. Hamilton is de grootste aller tijden. En de MB is een beest. Maar dat Calimero gedrag van toto en Hamilton is onuitstaanbaar en slaat helemaal nergens op.

    Maar ja. Zo wordt je uiteindelijk wel kampioen.

    Login om te reageren
  22. jensoffbutton zegt

    15 november 2021 om 00:54

    Ik denk dat zonder ongelukken Hamilton naar een nieuwe titel zal cruisen. Het is duidelijk dat Mercedes oppermachtig is met een nieuw blok, ze hadden de degradatie van de power unit gewoon te laat door. Nu dit gefixed is of gefixed kan worden met maar 5 plaatsen straf (wat eigenlijk 4 is als Bottas ertussen hangt) dan weet je de uitkomst van de WK stand als Max telkens 2des of derdes wordt en Hamilton 1ste. Max hetzelfde laten doen werkt niet, de Honda blok degradeert niet zo heftig en nog meer open draaien is een risico.

    Login om te reageren
  23. bmwe46m3balling zegt

    15 november 2021 om 00:59

    @ECU: hahhahahahahhaah 😂😂😂😂😂

    Login om te reageren
  24. Richmond zegt

    15 november 2021 om 07:12

    Om her weekend van penalty’s af te ronden heeft Lewis nog een boete van 50k gekregen voor rijden zonder gordel in de ceremonie ronde

    Login om te reageren
    • tborre zegt

      15 november 2021 om 11:17

      @benja01: 5k …. en 20k voorwaardelijk

      Login om te reageren
  25. Bella Macchina zegt

    15 november 2021 om 10:33

    Raar, niemand heeft commentaar over het manoeuvre waarbij beide naast de baan kwamen.

    Login om te reageren
    • tborre zegt

      15 november 2021 om 11:20

      @Bella Macchina: en het vreemde is dat we het zelf zagen in silverstone maar daar ging max niet uit de weg wat Lewis nu wel deed. Anders was dit een zware crash. Maar dit bespreken op deze blok is niet pro verstappen en dus laten we dat maar zo. Sportief was het niet. Zelfde voor het weaven en de reactie van max “say hi” op de waarschuwing. Spijtig want dit moeten ze uitvechten op de baan. Dat wil ik zien. Wie er dan op einde zal winnen zal me worst wezen. Gedrag van max in de race zie ik beetje als enkele andere vroeger die desnoods een crash forceerde als dat in hun voordeel was.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North