
Deze Sport Classic is nog steeds peperduur.
Investeren is lastig, maar met de 992 Sport Classic heb je wel een goede investering te pakken. Als je deze auto nieuw hebt gekocht ga je daar niet op afschrijven. Er is wel één voorwaarde: je moet ‘m heel houden.
Dat is de eigenaar van dit exemplaar helaas niet gelukt. Deze Sport Classic heeft een lelijke klapper gemaakt. Helaas hebben we geen informatie over de toedracht, we weten alleen dat de auto nu te koop staat bij René Bloem Schadeauto’s in Didam.
De Sport Classic is zowel linksvoor als linksachter beschadigd. Dit is hard genoeg gegaan om ook de airbags af te laten gaan. Verder is de voorruit kapot. Zonde, maar niks wat niet gerepareerd kan worden.




De auto is in ieder geval wel gebruikt waar ‘ie voor gemaakt is, dat moeten we de eigenaar nageven. Het hele idee van de Sport Classic is dat het een rijdersauto is, met achterwielaandrijving en een handbak. Dit zijn allebei zaken die de Turbo – waar de Sport Classic op gebaseerd is – niet heeft.
De aandrijflijn komt dus regelrecht uit de Turbo. Wel is het vermogen iets teruggeschroefd, van 580 pk naar 550 pk. Daarmee is het de sterkste achterwielaangedreven 911. En dan zit een ongeluk toch in een klein hoekje.


Waar de 997 Sport Classic maar in één kleur te krijgen was, kon je de 992 Sport Classic ook in andere kleuren krijgen. Daar heeft de eigenaar van dit exemplaar echter niet voor gekozen. De auto is ‘gewoon’ uitgevoerd in Sport Classic Grey, met een prachtige combinatie van bruin leer en pepita in het interieur.
Dan nu de hamvraag: wat moet deze auto nog kosten? Dat valt altijd tegen bij schadeauto’s van dit kaliber. De handelaar wil er €239.500 voor hebben. Dat is heel veel geld voor een gecrashte auto, maar je moet wel bedenken dat de nieuwprijs boven de €360.000 lag. En de waarde is sindsdien alleen maar gestegen. Het loont dus zeker om deze auto weer op te knappen.





Wielen hebben een aardige klap gehad. Ik vermoed dat er onderhuids nog hoge kosten zitten aan het onderstel. Op een trailer naar Arthur Tussik zou ik zeggen.
Nieuwe ophanging links voor en links achter, nieuwe bumper voor en achter, nieuwe dorpel, nieuwe spatborden voor en achter, frameschade achter. nieuwe voorruit, mogelijk frameschade voor, want gebarsten ruit, nieuwe airbags, interrieur herstel, nieuwe koplamp, mogelijk achterlicht, nieuwe velgen.
Alle bij elkaar gigantisch veel werk en totaal niet deze prijs waard.
Ik denk het dus wel. Dit is een ideale basis voor ‘een project’ in de vorm van een trackday racer of tuningsproject met een nieuwe bodykit.
Dat kan toch ook met een andere Turbo oid? Daar heb je geen SC voor nodig..
Maar dan heb je dus niet de handbak en achterwielaandrijving, als ik de tekst mag geloven
Niet te vergeten, wat te denken van de differentieel.
Overleven vaak een achterwielschade niet.
Op mobile.de beginnen deze op 325K. Obv vraagprijs 240K dus een budget van 85K beschikbaar. Vanuit collectorsitemgedachte moet reparatie bij Porsche of zeer erkend specialist gebeuren want anders besmet. Gezien het opgesomde lijstje kansloos idd. Zowieso voor de handel.
Typische vangrailschade… Overmoedig rondje Ring gedaan?
Als het het waard was geweest om op te knappen dan was die niet afgeschreven? Jammer dat de eigenaar er blijkbaar ook niet genoeg om geeft om op te knappen.. of dat is dus niet realistisch..
Eigenaar heeft waarschijnlijk verzekering goed laten uitbetalen en handel laten opkopen. Restwaarde+schadebedrag = nieuwe onbeschadigde kopen
Iemand het nummer van Matt Armstrong?
Het is een bijzonder fraai interieur.
Eens! Zowieso is heel deze uitvoering een prachtige combi
… En dan te bedenken dat er mensen zijn die geen auto boven de 100.000km willen kopen, omdat de distributieriem vervangen moet worden….😂🤣. Persoonlijk, zoals al benoemd is met wat er allemaal aan schade kan zijn, wil ik deze auto ook niet meer hebben en zoals auto altijd, wat een gek ervoor geeft.