• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Geen 3, maar 4 miljard winst voor Porsche

Auteur: robbie, gepost 12 november 2007 om 08:51 – 41 Reacties

911 GT2 on video

Als ik je vertel dat Porsche een van de meest winstgevende automerken ter wereld is dan vertel ik je hopelijk niks nieuws. Zo gingen we er vanuit dat Porsche over het afgelopen boekjaar (dat liep tot 31 juli) een winst had geboekt van 3 miljard op een omzet van iets meer dan 7 miljard. Maar nu duiken er geluiden op dat Porsche vandaag bekend zal maken dat de winst nog hoger is dan eerder werd gedacht.

Er wordt zelfs gesproken over een winst van meer dan 4 miljard euro en dat bij een omzet van 7,3 miljard! Deze enorme winst wordt veroorzaakt door het aandeel wat Porsche heeft in Volkswagen. Geen wonder dus dat Porsche staat te trappelen om zijn belang in VW nog verder uit te breiden (via).

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer
  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche
  • Nederlandse gelimiteerde Porsche 992 Special!

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Porsche

Vorig bericht: « Audi Virtuea Quattro Concept met holografisch exterieur
Volgend bericht: Proton komt met een speciale Moslim auto »

Lees Interacties

Reacties

  1. Boy zegt

    12 november 2007 om 09:13

    Hoe kan dat? Dat zouden ze op een auto van 100.000 ruim 60.000 verdienen. En dan alle overige kosten eraf.

    Login om te reageren
  2. Tribe zegt

    12 november 2007 om 09:15

    Hm..dan lach je ook als een boer die kiespijn heeft als je net een Porsche gekocht hebt…

    Login om te reageren
  3. Steven zegt

    12 november 2007 om 09:15

    @boy,

    Porsche heeft 30% van de aandelen van volkswagen, en krijgen dus ook 30% van het dividend, daar maken zij geen extra kosten voor dus meer winst. verder heeft porsche hele hoge winstmarges.

    Login om te reageren
  4. Boy zegt

    12 november 2007 om 09:25

    @Steven. Ok duidelijk. Maar inderderdaad een zeerhoge winstmarge op zo een sportauto.

    Login om te reageren
  5. SLC zegt

    12 november 2007 om 09:27

    @ boy,

    de winstmarges liggen hoog maar geen 60%!

    Login om te reageren
  6. bob zegt

    12 november 2007 om 09:31

    Dus een Porsche ‘overpriced’ ;)

    Login om te reageren
  7. MP zegt

    12 november 2007 om 09:32

    Verwachte winst VW 2007: € 5.1 mld

    Login om te reageren
  8. tweaker zegt

    12 november 2007 om 09:32

    @ Boy en Steven

    Als je weet dat een amerikaanse porschedealer $ 73.000,- (= € 50.000,-)betaalt voor een 911 Carrera 2S, die in de meeste europese landen verkocht wordt voor € 80.000,- (excl btw uiteraard) dan zou je je afvragen hoeveel zo’n 911’je eigenlijk kost om te produceren.

    Porsche zelf is ook nog superwinstgevend (geen 4 miljard gezien VW aandelen maar toch redelijk wat marge) dan zou je beginnen vermoeden dat die duitsers zo’n bolide in elkaar flansen voor € 30.000,- (van de 50 in amerika moet je transport, importtaksen, reclamebudget en nog een hoop andere troep aftrekken.

    Dat jullie nederlanders daar meer dan 120.000,- euro voor betalen is natuurlijk de schuld van die rooien waar jullie voor stemmen (jaja, ze zijn allemaal rood, anders was BPM al lang afgeschaft, zo’n communistische taks)

    Login om te reageren
  9. Rijk zegt

    12 november 2007 om 09:33

    jullie zijn echt dom…

    omzet 7,3 miljard. Winst 4 miljard, dus de marge op een porsche is 60%.

    gelukkig doen jullie niks in de economische sector mag ik hopen.

    Login om te reageren
  10. MarcO zegt

    12 november 2007 om 09:38

    @ Rijk… wie is er nou dom?

    ‘Deze enorme winst wordt veroorzaakt door het aandeel wat Porsche heeft in Volkswagen.’

    Afgezien daarvan: het lijkt me duidelijk dat we voorlopig geen medelijden hoeven te hebben met zowel VW als Porsche, en ook dat we veel en veel te veel betalen voor die koekblikken van ze.

    Login om te reageren
  11. Edwin zegt

    12 november 2007 om 09:47

    @ Steven

    De winstmarges van porsche zijn niet schikbarend hoog. Bij VW / Seat / Skoda / Audi liggen deze op 13%. Bij porsche is dit 20% (van de netto cat prijs)

    Login om te reageren
  12. Frank zegt

    12 november 2007 om 09:50

    Jeetje, ga ik misschien toch nog wat hebben aan die 2% aandelen die ik ooit van Opa Gunther gekregen heb. Waren gek genoeg niks waard in 45 :)

    Login om te reageren
  13. Sofa zegt

    12 november 2007 om 09:52

    @ Rijk, hele snuggere opmerking inderdaad!

    Login om te reageren
  14. Turbopaultje zegt

    12 november 2007 om 09:53

    Dat is ondernemen………

    Login om te reageren
  15. Frank zegt

    12 november 2007 om 09:54

    @ tweaker,

    BPM is geen linkse taks hoor. Hij is alleen erg oneerlijk, het zou een platte taks moeten zijn. Dus bv. op elke nieuwe auto betaal je gewoon €3000 BPM ongeacht de nieuwwaarde. In Scandinavie ligt de BPM soms zelfs op 100%.

    Het is links dat het geld wat er van binnenkomt liever wordt uitgegeven aan allerlei knaslozen dan te investeren in de werkende klasse. Zodat de economie groeit en alle kanslozen ook is wat kunnen doen. Hoe beter de economie hoe meer bedrijven aan milleu etc. uit kunnen geven. Ik denk dat in de verdeelsleutel veel oplossingen liggen.

    Login om te reageren
  16. Stijn zegt

    12 november 2007 om 10:03

    Steven heeft daar gelijk, het dividend van VW fleurt heel de zaak op.
    Maar zelfs zonder dit komt Porsche nog aan gemiddeld 22000€ netto winst per verkochte wagen. Even ter vergelijking, in Duitsland kwam BMW op de 2de plek met ongeveer 5000 euro…

    Login om te reageren
  17. The missing genie zegt

    12 november 2007 om 10:04

    4 miljard… Daar kun je een hoop extra aandeeltjes Volkswagen voor kopen.

    Login om te reageren
  18. Boy zegt

    12 november 2007 om 10:09

    Toch vindt ik dit niet goed voor het imago. Ik heb nu zoiets van’ik betaal te veel voor een porsche’! Of ben ik daarin de enige?

    Login om te reageren
  19. Jan C. zegt

    12 november 2007 om 10:33

    Als je ziet wat ze verdienen op onderdelen en accessoires…

    Login om te reageren
  20. Audi A6 - 1995 - 267.766 km zegt

    12 november 2007 om 10:34

    Een auto wordt, als de markt het toestaat, verkocht tegen de marktwaarde. Denk je echt dat een Ferrari 200.000 euro kost om te pruduceren? En dat een Gucci-tasje 250 euro productiekosten heeft? Ford moet in de US auto’s met flinke kortingen verkopen omdat ‘de markt’ er niet meer voor wil betalen. Bij Porsche betaal je, behalve voor de onmiskenbare kwaliteit, veel geld voor image. Hoe beter je image (premium brands) hoe meer je kunt vragen voor je product.

    Login om te reageren
  21. Karel zegt

    12 november 2007 om 10:38

    Ik heb het volgende wel eens gehoord:
    Om een Auto te produceren en te verkopen kost grofweg 3×5000 euro.
    5000 markting
    5000 personeel
    5000 Grondstoffen

    het zal wat verschillen per merk maar ik denk dat je wel in de buurt komt…. dus als je dure auto’s verkoopt heb je onderaan de streep veel meer over, zie daar waarom je dure auto’s moet produceren als automerk….

    Login om te reageren
  22. DRU zegt

    12 november 2007 om 10:42

    @ Boy, ‘ik betaal teveel voor een porsche’ daarin ben je zeker niet de enige. Iemand waarschuwde mij eens dat mijn klanten dat ook zouden vinden als ik met een Porsche zou komen aanrijden. Die denken dan: “Daar komt die DRU, die wij kennelijk teveel betalen, want die betaalt teveel voor een Porsche”.

    Dodelijk. Dat is dus de Nederlandse cultuur.

    Login om te reageren
  23. PeterVanHteV zegt

    12 november 2007 om 10:42

    Lijkt me ook niet zo moeilijk als je model de laatste 40 jaar onveranderd laat (ja, wat feestliften) en de prijs wel steeds meer opvoerd naar hedendaagse prijzen voor een modern ontwikkelde sportauto. Ja dan betaal je te veel, veels te veel en dus verdien je veel maar het blijft een mooie auto!

    Login om te reageren
  24. DRU zegt

    12 november 2007 om 10:47

    @PeterVanHteV – LOL, indd geen designafdeling = goede besparing.

    Login om te reageren
  25. tweaker zegt

    12 november 2007 om 10:53

    @ DRU

    design is inderdaad en kost… maar verwaarloosbaar vergeleken met de kosten voor R&D… en mag Porsche daarin nu net wel veel in investeren

    ze hebben niet voor niks de best presterende wagens op deze aardbol

    Login om te reageren
  26. Tribe zegt

    12 november 2007 om 11:26

    @ boy: natuurlijk betaal je te veel voor een Porsche. Maar dat is toch allang bekend?

    Maar het is en blijft geen leuk idee

    Login om te reageren
  27. Matthias zegt

    12 november 2007 om 11:41

    Schitterend. 4 Mld winst ?

    Dat worden gigantisch veel nieuwe afschrijvingen voor Porsche :)

    Login om te reageren
  28. hairry zegt

    12 november 2007 om 12:53

    Onder de strakke huid zit misschien nog altijd de KEVER. ;)

    Login om te reageren
  29. SR zegt

    12 november 2007 om 12:56

    jaja daar sta je dan met je porsche, indien je porsche aandelen ipv auto 5 jaar geleden gekocht had zag het er wat rooskleurig uit :)

    Login om te reageren
  30. bvking zegt

    12 november 2007 om 13:22

    REV= RTV+(RTV-RVV)*(VV/EV) REV= rentabiliteit eigen vermogen RTV= rentabiliteit totaal vermogen RVV= rentabiliteit vreemd vermogen VV=vreemd vermogen EV= eigen vermogen. Dit betekend dat de winst die je krijgt met het vreemd vermogen je mag optellen bij de winst van het eigen vermogen. Deze winst zijn de opbrengsten van het vreemd vermogen – de kosten van het vreemd vermogen. In dit geval is VV aandelen volkswagen en mag de winst daarvan worden opgeteld bij de winst van de EV en valt deze dus heel hoog uit. Dit is niet de juiste formule voor dit geval maar geeft wel aan waarom de winst dus 4 miljard kan zijn bij 7,3 miljard omzet

    Login om te reageren
  31. JOPHEIJ zegt

    12 november 2007 om 14:16

    Als je door London loopt, zie pas echt hoe goed het gaat met Porsche. Zonder grappen, volgens mij is 1 op de 50 auto’s daar een porsche!

    Login om te reageren
  32. JOPHEIJ zegt

    12 november 2007 om 14:16

    Nouja, hoe goed Porsche verkoopt in London in ieder geval…

    Login om te reageren
  33. CSL zegt

    12 november 2007 om 15:13

    Porsche verdient gewoon te veel op al die platte Kevers.

    Login om te reageren
  34. martijnn zegt

    12 november 2007 om 15:19

    @bvking het kan ook simpeler REV=(NW/GEV)*100% GEV=gemiddeld EV en NW=nettowinst

    Login om te reageren
  35. yup zegt

    12 november 2007 om 16:08

    “In dit geval is VV aandelen volkswagen”

    Het vreemd vermogen van een bedrijf wordt opgebouwd uit de verplichtingen of schulden die een bedrijf heeft.Vreemd vermogen is onderdeel van de passiva en staat dus aan de credit-zijde op de balans. Aandelen in een onderneming staan echter debet, ofwel onder vaste activa ofwel onder vlottende activa, afhankelijk van de intentie waarmee de onderneming de aandelen heeft verworven. Ze zijn een bezit, dus kunnen niet onder vreemd vermogen vallen.

    Login om te reageren
  36. Jan C. zegt

    12 november 2007 om 16:43

    @CSL: BMW verdient gewoon te veel op al die platte 1500s. Beetje flauw om die kever erbij te halen als de allereerste Porsche al een eigen platform (modern woord voor chassis) e.d. had. Dat je qua techniek leentjeboer speelt kent BMW ook… (Zonder Isetta hadden we geen M3 CSL ;-))

    Login om te reageren
  37. Arno zegt

    12 november 2007 om 18:25

    mooi kunnen ze weer wat meer investeren in zuinigere auto’s! wat een uitdaging is dat een porsche die 1 op 50 gaat of zo of een of andere techniek die het milieu niet belast! yeah!

    Login om te reageren
  38. Rick dos zegt

    12 november 2007 om 19:35

    Was ik maar zo slim geweest om begin jaren ´90 aandeeltjes Porsche te kopen……..

    Login om te reageren
  39. s3revo zegt

    12 november 2007 om 23:46

    ze maken vast veel winst door hun samenwerking met siemens en andere fabrikanten op gebied van (huishoudelijke)gadgets ;-)

    Login om te reageren
  40. Lustigson zegt

    13 november 2007 om 10:50

    Geen wonder, die hoge winst. De ontwikkelkosten voor de 911 maakte Porsche in 1963… ;)

    Login om te reageren
  41. fr@nk01 zegt

    12 december 2007 om 01:37

    Natuurlijk betaal je veel te veel voor een Porsche(zoals voor de meeste duitse merken).
    De 911 is een ‘voortborduursel’ van een model die bijna 70 jaar geleden is ontwikkeld(type 64 uit 1938).
    Andere modellen zijn deels ‘911-afgietsels’ en medeontwikkeld door VW/Audi, zodat de ontwikkelingdkosten laag bleven.
    Verder heeft Porsche regelmatig alleen de topversies zelf gebouwd, de ‘basismodellen’ werden meestal bij VW/Audi in elkaar geschroefd maar Porsche deelde wel volledig mee in de winst.

    Een recent voorbeeld:
    De Porsche 911 GT 2-turbo met achterwielaandrijving(3.6V6, 530pk/Cw-waarde 0,32), die de rondetijd(7.32) nog heeft op de Nordschleife, kost in Nederland 265.000 euro!

    De recent nieuw ontwikkelde Nissan GT-R met zwaardere AWD(3.8V6, 480pk/Cw-waarde 0,29), die slecht 6 seconden(!) meer nodig had tijdens een showronde voor de internationale perspresentatie op dezelfde Nordschleife, mag mogelijk voor slechts 120.000 (in Duitsland 70.000!) euro op naam worden gezet.

    @Volgens nog ongeverifieerde persberichten komt Nissan in de loop van het nieuwe jaar al met een nog machtiger 70 pk sterkere GT-R model op de markt !

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North