
Een Autoblog-lezer kwam de nieuwe BMW-roadster zonder enige camouflage tegen!
Het probleem van een geslaagde conceptauto komt pas om de hoek kijken wanneer je te veel aanpassingen moet doorvoeren om het prototype te transformeren in een productieauto. Daar lijkt de BMW Skytop geen last van te hebben. Nog voor de officiële lancering van het gelimiteerde productiemodel kwam een AB-lezer een Skytop op Duits kenteken tegen.
We durven het niet met 100 procent zekerheid te zeggen, maar we gaan er wel vanuit dat dit een Skytop is die helemaal af is. Er zit geen camouflage meer op, hij staat op een geldig kenteken en rijdt gewoon op de openbare weg. Voor wie het wil weten: de BMW Skytop die nu gelekt is, reed op de Duitse A9 tussen München en Ingolstadt. Mocht dit inderdaad een klant-Skytop zijn, dan heeft BMW geweldig werk geleverd. Het feit dat we twijfelen of dit een prototype of het eindproduct is, bevestigt dat.

BMW Skytop
Zoals wel vaker kwam BMW afgelopen jaar naar de concours in Villa d’Este met een te gek concept. We verwachtten eigenlijk allemaal dat de cabrio niet in de verkoop zou gaan, maar vanwege overweldigende reacties en (waarschijnlijk veel belangrijker) potentiële klanten die wel een Skytop lusten, bouwt BMW hem echt. Straatfeest! Tenminste voor 50 genodigden. Er komen maar 50 stuks van de cabrio die allemaal al een koper hebben gevonden.




BMW zegt het zelf niet, maar de aandrijflijn in de Skytop vind je ook in de M8 Competition. Het merk heeft het zelf over de krachtigste V8 die BMW te bieden heeft. Dat is een 4,4-liter achtcilinder met 625 pk die vastzit aan een achttraps automaat. Het vermogen gaat naar alle wielen en de Skytop zit na minimaal 3,3 seconden aan de 100.
Ergens aan het begin van volgend jaar moeten de eerste klanten hun Skytop ontvangen. Wat zij betalen, is niet bekend, maar volgens insiders moeten we mikken op minimaal een half miljoen euro. Een paar weken terug was de luxe roadster nog aan het testen op de Nürburgring. Toen zat ie wel onder het camouflagemateriaal.
Meer weten over de BMW Skytop? Wij spraken met de ontwerper van de Skytop, Christopher Weil.
Bedankt voor het insturen, Frans-Jaap!
Stuur ook jouw tips naar de redactie via [email protected]





Mooi vind ik hem toch niet echt.
Toch iets hoger en smaller geworden dan de concept.
Beetje hetzelfde als de Alfa-Romeo Brera, prachtige concept, maar in productie toch net de juiste verhoudingen verloren.
Precies dit gevoel had ik ook!
Heb het prototype kunnen proefrijden op Zandvoort toentertijd :-) zag er beeldschoon uit en had de maserati motor aan boord.
De productieversie leek er niet eens meer op :-(
Qua verhoudingen hadden ze dan toch beter de i8 een nieuwe stijlvolle koets kunnen geven.
De achterkant van deze auto doet me denken aan een jaren 90-model met een ontwerp dat destijds als behoorlijk controversieel en futuristisch werd gezien en waar iedereen een mening over gehad zou hebben.
Uitlaten van een Audi RS. Stijl van een SL. Dakje van een Boxster Spyder.
Nee liever de Maybach SL 580
Ach ja, weer eens wat anders. Persoonlijk vind ik de kont te lang (en dus ook de achteroverhang), het geheel zou er een stuk krachtiger uitzien als ze er een halve meter af hakken.
voor een extreem gelimiteerde productie en dito prijskaartje vind ik t er nogal bescheiden uitzien….
Kost dit een half miljoen? De M8 Competition ziet er wat mij betreft beter uit.. Houd je nog een hoop centjes over voor iets echt moois..
Lijkt op een 2008 concept car.
Zet BMW eindelijk weer eens een mooie en ingetogen sexy auto op de weg, is het weer niet goed. Ik vind hem goed gelukt!
Precies! Wat een zeikerds van het azijntype zeg
Er zijn mensen die azijn heerlijk vinden hoor… ;)
‘t Is een kwestie van persoonlijke smaak, ik ben ook niet wildenthousiast, m.n. vanwege de in mijn ogen ‘logge’ achterste helft. Desondanks complimenten aan BMW voor het daadwerkelijk op de markt brengen van zo’n bijzonder ogende otomobiel, (te) weinig fabrikanten, die daar de lef voor hebben.
Waar je maar aan kunt zien dat smaken verschillen. Daar is toch niks mis mee? Van letterlijk iedere auto zijn mensen te vinden die ze prachtig vinden, en mensen die er niks positiefs in kunnen vinden.
Dus ja, het is nooit goed, maar tegelijk is het altijd prima. Het is maar net wie er hier de toon zet…
Lomp.
Fraai vind ik hem nog altijd niet, daar is hij me toch echt te lomp voor. Maar hoe vaker ik het ding zie, hoe meer het ontwerp me verwart – ik vind het een rare combinatie van tijdloze en gedateerde elementen. Interessant, dat wel.
AI generated