
Nissan zit met de handen in het haar.
De autowereld verkeert in tumultueuze tijden. Nieuwe merken staan op tegelijkertijd zijn er oude vertrouwde merken die in zwaar weer verkeren. Bij een merk als Maserati is dat niet zo verrassend, maar ook het grote Nissan wankelt. Ze noteerden maar liefst €4,1 miljard verlies in 2024.
Er moeten dus zeer drastische maatregelen worden genomen, wil Nissan overleven. Dat begint uiteraard bij mensen de laan uitsturen. De Japanse fabrikant wil maar liefst 20.000 banen schrappen. Ook wil het merk zeven fabrieken sluiten.
Nu overweegt Nissan nog een drastische maatregel: hun hoofdkwartier verkopen. Dit is een 22 verdiepingen tellend glazen pand in Yokohama, waar Nissan sinds 2009 hun intrek heeft. Het gebouw zou ruim €600 miljoen waard zijn, volgens Japanse media.
Je kunt natuurlijk zeggen ‘het is maar een gebouw’, maar je hoofdkwartier verkopen is wel een flinke afgang als bedrijf. Nissan zou echter niet de eerste zijn. In 2021 verkocht McLaren hun high-tech Technology Center in Woking.
Maar zit McLaren niet nog steeds in Woking…? Dat klopt, via een leaseconstructie maken ze alsnog gebruik van het pand. Als Nissan inderdaad overgaat tot de verkoop van hun pand, gaan ze waarschijnlijk hetzelfde doen. In de praktijk hoeft er dus niet veel te veranderen, maar Nissan krijgt dan wel weer de broodnodige liquide middelen.

Toen het gebouw in 2009 in gebruik werd genomen zag de situatie er nog heel anders uit bij Nissan. Kijk maar op de foto hierboven, die bij de feestelijke opening werd gemaakt. Carlos Ghosn stond toen aan het roer en de Nissan Leaf was net onthuld. Het merk liep toen voor de troepen uit, maar die voorsprong is verdwenen als sneeuw voor de zon.
Via: Automotive News






Sell-and-leaseback constructies worden eigenlijk alleen toegepast om snel geld te genereren – behalve bij saneerders zie je dit ook vaak bij (durf)investeerders die een bedrijf opkopen en zo (snel) ten gelde maken. Feitelijk gezien is dit ook uit te leggen als economisch sprinkhanengedrag, want het is gewoon een kwestie van zo veel als mogelijk kaalvreten zonder enig oog voor de lange(re) termijn. En daarmee vaak een voorbode voor een geregisseerde ondergang.
Ik snap ook niet waarom het onder de streep geld zou opleveren…?
Die verhuurder wil ook nog wat verdienen neem ik aan
Ik snap dat er artikelen geschreven moeten worden, maar ze vallen niet zomaar om. Het bedrijf heeft een netto kaspositie van ongeveer 1,5 biljoen yen (ongeveer €10,5 miljard) en totale liquiditeit van 3,4 biljoen yen (ongeveer €24 miljard) alsdus ChatGPT.
Je gooit er wat mensen uit, zoals vele bedrijven dat doen, stuurt bij waar mogelijk en de boel valt niet zomaar om. En als het echt zou gebeuren springt de overheid mogelijk zelfs wel bij. Maar dat gaat niet gebeuren, want ze grijpen nu al in en hebben blijkbaar genoeg EV en genoeg FCF dat ze financieel gezond zijn.
Eigen vermogen en vrije kasstroom zijn aangenaam, maar als je auto’s en bedrijfswagens verkoopt is je reputatie ook waardevol. Bij onzekerheid over toekomstige ondersteuning door een twijfelachtige continuïteit blijven de verkopen wellicht uit. Dit zou ze marge kunnen kosten, denk aan lagere verkoopprijzen om het gepercipieerde nadeel tov een solide concurrent op te heffen.
Heeft een bedrijf waar ik ooit werkte ook gedaan.
In eigen beheer groot nieuw pand neergezet en toen voor heel veel geld verkocht aan investeerder. Want het bedrijf bleef in het pand zitten, dus investeerder had gegarandeerde huuropbrengst.
Helaas ging het na 4 jaar minder met het bedrijf zodat ze moesten afschalen en flink inkrimpen.
Dus met mes op de keel moest verhuurder lagere huur accepteren en kon op zoek naar medehuurders die interesse hadden in één of meerdere verdiepingen.
Sell-and-leaseback is het slechtste wat je kan doen als onderneming/staat.
België deed het ook met overheidsgebouwen. Het gevolg is dat alles veel duurder geleased wordt door inflatie en ze al miljarden verlies hebben gemaakt op die operatie.