Gelekt: dit is het dashboard van de Alfa Romeo Giulia

Auteur: , 123 Reacties

De Alfa Romeo Giulia staat al in het Guinness Book of Records als meest gelekte auto ooit, maar het interieur zagen we nog niet eerder voorbij komen. Daar gaat echter verandering in komen.

Dit is het dashboard van de nieuwe Giulia

De nieuwe Giulia heeft wat waar te maken, want de toekomst van Alfa Romeo hangt min of meer af van deze auto. Flopt-ie, dan heeft het merk een behoorlijk groot probleem. De spanning werd de afgelopen weken dan ook behoorlijk opgebouwd, want de spyshots volgden elkaar in rapper tempo op dan Sergio Marchionne loze beloftes kon doen.

Inmiddels weten we hoe de Giulia eruit gaat zien en wat de Italiaanse achterwielaandrijver kan en ja, dat klinkt allemaal behoorlijk goed. Wat je ziet als je erin zit bleef nog even geheim, maar ook dat bleek slechts tijdelijk. De eerste foto van het dashboard van de Giulia in Quadrifoglio-uitvoering gaat namelijk al rond op internet. Ik laat het eindoordeel graag aan jullie over, maar ik vind ‘m tof! (via: Paul Tan)



123 reacties

Zolang hij maar niet over 10 a 15 jaar ook bekend staat als meest lekkende auto is het goed…

Overigens, schitterend interieur net als de rest van de auto!
@gertjan2012: Denk dat die eer naar Land Rover gaat :-)
Dat is een heel fraai dashbord.
Ziet er mooi uit!
Ziet er leuk, maar Alfa kennende is het interieur na 5 jaar versleten, gaan er knopjes kapot etc.
@alcantara: Ik vind het interieur van de 159 juist verrassend goed. Ook als het wat ouder is.
@lemster: Geen ervaring mee, wel met de GT. Wat een drama-auto, meteen genezen van Alfa.
@alcantara: Alfa kennende betekent dus: ‘ik heb één referentie’. Mijn ouders hebben recent hun 156 uit ’98 opgeruimd en een Giulietta uit 2010 aangeschaft. Geen enkel probleem, zeker niet met het interieur. Dat geldt ook voor hun vorige GTV en de tweede 156.

Er zijn wel wat aandachtspunten waarbij het belangrijkste advies tijdig onderhoud is (distributieriem, draagarmen enz.).

Ik wil niet zeggen dat geen enkele Alfa ooit problemen heeft, maar om dat nog steeds als argument gebruiken om Alfa af te zeiken is wel erg makkelijk. Er zitten zat goede Alfa’s tussen, als ze maar goed verzorgd worden en dat geldt voor elke auto :)
@C70_99: Ik ben een paar keer bij Sam van Dalen geweest. Heerlijke Alfa dealer. Daar zeiden ze heel terecht dat mensen die een Alfa rijden over het algemeen het meer over hun auto hebben. Dus ook over de problemen die soms voorkomen. Mensen met een BMW doen dat niet, die brengen hem naar de dealer en klaar. Daardoor lijkt het of Alfa Romeo onbetrouwbaarder is.

Ach ik vind het prima, lekker betaalbaar een mooie 159 SW TI 3.2 Q4 ;-)
@lemster: waar pas ik in dat plaatje dan eerst alfa nu bmw en waarschijnlijk een 159 na deze 3 serie
@sjeppie156: Ik pas ook niet. Nu een 3, doe zelf het meeste onderhoud en hierna komt waarschijnlijk een 159. Uitzonderingen moeten er zijn.
@lemster: heerlijke dealer?

Kannibaal.
@jaapiyo: Kanibaal? ;-)
Ik heb er niets gekocht, maar ze hebben een mooie showroom, laten je gerust alle auto’s zien en elke keer als ik er ben zeg ik niets te gaan kopen. Kijken, kijken niet kopen. De meeste verkopers lopen dan weg en kijken je de zaak uit. Daar vragen ze na een half uur doodleuk of je echt niet iets wilt drinken.

Ik koop m’n auto het liefst particulier, maar hier zou ik zeker een uitzondering kunnen maken.
@lemster: mijn alfa 159 kocht ik daar vorig jaar. Mocht keurig proef ritje maken en was verkocht. Wou eigenlijk een e90 3 serie maar die vond vrouwlief niet mooi en de alfa wel. Hij bevalt me uitstekend. En het interieur is nog spat zuiver.
@lemster: Ja maar bij de ontwikkeling van de 159 was die vent die vroeger de e39 M5 mede ontwikkelde ook bij betrokken. Die zal vast het 1 en ander hebben afgewezen op het gebied van cheap plastics..
@alcantara: niet kletsen, mijn 159 is bijna 10 jaar oud en heeft 2 ton op de teller. In het interieur is niks kapot en niks zit los.
@eelco74: Sluit ik me helemaal bij aan! Ook hier een 159 (uit 2006) met inmiddels 2 ton ervaring, alles werkt, niks zit los en ziet er ook nog prima uit. Behoudens wat krasjes rond de sleuf waar de sleutel in moet dan. :)
@astra: en ik ook, tot januari reed ik een 147 GTA uit 2002. Geen enkel probleem met het interieur of knopjes. Ook niet bij mijn vorige twee alfaatjes trouwens. En inderdaad, ik mis de GTA behoorlijk….
@bluebird: dat snap ik ja. Wat rij je nu als vervanging voor dat heerlijke blok?
@rolov: het moest wat ‘economischer’ en het werd een Mito 1.4 Turbo MA. Weliswaar langs Squadra geweest en het blokje presteert prima (150 pk/ 275 Nm), maar ik mis de beleving van de GTA. Betrap me erop dat ik iets te vaak naar andere Alfa’s aan het speuren ben ;)
@eelco74: Op mijn 147 jtdtje staat ondertussen 406.*** op het klokje en ja er is slijtage. In stap plek op het leer en knopjes op het stuur vertonen slijtage. Maar verder niks!
@alcantara:

Inderdaad stel je eens voor
Italianen die auto’s kunnen bouwen
Dat kunnen ze maar op één plek en één plek alleen : JAPAN !

Ik begreep eerst ook niet waarom er een breinaald bij het boordgereedschap van mijn 159 zit. En een vreemd gevouwen kleerhangertje
Nu eigenlijk nog steeds niet………….
@alcantara: zolang er maar geen alcantara in zit! Dat is product van lage kwaliteit..
@alcantara: Ik heb ooit bij VW gewerkt en daar bladerden de knoppen van een Touran al na 30.000 km af. En dat was niet de enige VW.
@stfu: en al het stroef gemaakte kunststof bladdert na 50k af (proefondervindelijk vastgesteld in Lupo en Passat).
@stfu: daar had onze Audi A6 ook snel last van. Was een leuk avontuur destijds om een audi te proberen maar zijn er snel van genezen.
@stfu:

Na 6 Passats en 2 Tourans (steeds comfortline uitvoering) kan ik wel zeggen dat dit flauwe kul is. Daarbij wist ik niet dat knoppen of kunstof verslijten met aantal gereden km’s. ;)
@alcantara: Nonsens. Mijn 147 is 10 jaar oud en dik 2 ton op de klok. Interieur ziet er nog prima uit, en belangrijker, alles werkt nog perfect.
@alcantara: Valt echt wel mee, zelfs bij mijn 33/75/155 nooit last van gehad.
Uiteraard is het geen Duitse kwaliteit beleving, dat verschil is ook nu nog steeds erg groot is mijn ervaring.
Heel erg mooi! Ook hier anders dan ze tot nu toe waren, maar toch strak en zeker het tellerhuis en ’t stuur is prachtig.
Wauw! De buitenkant is indrukwekkend mooi en zo ook de binnenkant! Ik kijk ernaar uit als ik de auto in het echt kan bewonderen! Dit is tenminste geen eenheidsworst.
Lang niet slecht!
Kan zomaar zo wezen dat ik over 10 jaar m’n BMW 325i inruil op deze schoonheid.
@truckertje: Ik ben wel absoluut een BMW liefhebber, en heb er dan ook 2. Maar over 10 jaar maken ze alleen nog maar 3 cilinder hybrides met voorwielaandrijving. Dit gaat de auto worden waar de oud-bmw rijders in gaan rijden, let maar op! Ik wil ‘m ook!
@dragspert: En jij denkt dat Alfa over 10 jaar niet ook diezelfde hybride musli auto’s gaat bouwen als de rest? Wishful thinking.
@Vreddy_B: Omdat de Chrysler/Fiat groep zo groot is kunnen ze de fleet uitstoot laag houden met normale merken en modellen. Dat is de reden dat Ferrari nog kan bestaan bv. Per geproduceerde Ferrari bouwen ze 20 Fiatjes 500. Dus het gemiddelde blijft laag. Als ze dit ook bij Alfa Romeo gaan doen kunnen ze gewoon dikke modellen blijven leveren. BMW heeft geen andere volumemerken achter de hand, dus kan dit trucje niet toepassen.
@dragspert: Ik snap je punt. Maar het gros zal eco modellen worden, ook bij Alfa. BMW zal ook altijd proberen uitschieters in het programma te houden. Dat doen ze nu ook.
De vermogens nemen eigenlijk toe alleen de motoren worden kleiner. Dat is wel jammer.
@dragspert: waarom denk je dat al die driepitters en fwd’s er opeens zijn? Mini is ook nog bezig (gerucht) met de rocketman onder aan het gamma
@nononsense: Dat is juist kut. Vroeger reed een instap 316i al gewoon erg fijn voor redelijk normaal geld. Nu moet je persé €120.000 neertellen voor een fijn sturende 3 serie met een fatsoenlijke motor er in. En guess what, dat heeft bijna niemand liggen.
@dragspert: de huidige 3 serie instapper is 3,3 seconden sneller naar de honderd dan de e46 instapper. Die vlieger gaat dus niet op.
@knipperlichtje: Ik heb het over een fijn sturende auto, geen cijfertjes geneuzel.
@dragspert: ja want de 3-serie stuurt gewoon klote nu…
@knipperlichtje: Nou ja, hij is wel een stuk softer. Hoewel met de lift hebben ze dat naar verluid weer iets verminderd.
@dragspert: Of jouw eisen zijn gewoon absurd hoog.
@knipperlichtje:

De 3 serie stuurt klote ja. Stuurbekrachtiging die variabel werkt op de gereden snelheid is waardeloos en bonkt altijd terug bij stapvoets rijden een parkeervak insturen.

@berlinetta: Mijn eisen zijn niet absurd hoog hoor. Ik zeg zojuist nog dat ik een oude 316i beter vind rijden dan de nieuwe. Zeker als het nieuwe type dalijk met fwd komt. Dan komt het helemaal nooit meer goed. Waar ik dus op doel om ontopic te blijven, is dat ik hoop dat de nieuwe Giulia mij hetzelfde gevoel kan geven als een van de best sturende volumemodellen ooit. De e46.

@dragspert: Nou, zoals jij het zegt heb je pas voor 120k een fijn sturende 3-serie. Dat is onzin.
Ik had t al gezien op een YouTube filmpje waarbij ze door de ramen heen filmde. Heerlijk die handbak bij 510pk. De Giulia klopt gewoon helemaal
Jammer dat je vaak bij de garage staat
@hoonigan247: knap dat je dat weet voordat de auto in de verkoop gaat.
@alfaitak: kom op iedereen weet dat Alfa meer stil staat dan rijdt
@hoonigan247:
Dat doet vrijwel iedere auto. Probleemloos in een parkeervak. Dit is 1980 niet, Alfa’s zijn gewoon prima auto’s, en nee, ik ben geen fanboy.
@hoonigan247: Wel fijn dat je nog op internet kan onder die steen van je.
@berlinetta: aah op je teentjes getrapt
@hoonigan247: Zo jammer die in en in domme vooroordelen van onwetenden.
@hoonigan247: Oh nee joh. Ik vind je opmerking gewoon niet waar.
@hoonigan247:

Ah, we hebben een kenner onder ons! Verblijd ons met je ervaringen!
@hoonigan247: lariekoek
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd hoe de auto er uitziet als instap model. 20% klapper met 14 inch velgen en een hoop eco geneuzel. Want dat is hoe we hem vooral tegen zullen komen.
@Vreddy_B: die komen er niet meer want alles 22%! Dus kom maar door met die 18/10 inch onder de 2.0jtdm
@w0o0dy: Ik hoop het van harte! Het is geen gezicht om tegenwoordig al die grote auto’s te zien met die kleine wielen.
Echt n prachtig dash!
Deze Quadrifoglio uitvoering kan ik wel op mijn buik schrijven… Maar als hij er in station is en met een of andere spaar benzine zou t goed kunnen dat ik over een paar jaar de 159 er op inruil… Wel weer zwart met rood leer graag!
@jansen: ik bedoel natuurlijk sportwagon
@Jansen: Grappig, ik ben nu juist aan het kijken om de 147 in te ruilen voor een 159 Sportwagon.
Deze Giulia kan ik alleen nog maar van dromen. Vanwege merken-policy kan ik hem sowieso niet leasen (bedrijf waar ik werk doet niet aan Lease van Alfa/VAG/en nog een heel boel)
En prive.. nja, dat lijkt me duidelijk ;)
@ardonjr: Ben ik even lucky dat ik alleen maar Italiaans mag leasen :)
@kapitein: Lucky, zo zou ik het niet omschrijven. Vind het sowieso stom dat bedrijven aan dergelijke policies doen.
@ardonjr: Tja, ik werk in een bedrijf dat onder de fca group valt. Dan is zo’n policy natuurlijk volkomen logisch.
@kapitein: hahaha ja true dat!
@ardonjr: ik heb de 159 nog maar net, dus dromen is het voort mij ook nog… Het enige wat ik wou zeggen was dat het een optie is om m te wisselen tegen deze tzt…
Zeer mooi, alleen de middenconsole lijkt wat breed.
Jaa wat mooi! En wat staat dat nieuwe logo goed!
Mooi dashboard hoor. Ik ben tot nu toe positief verrast door deze auto. En 510 pk met handbak en RWD. Alfa doet het. Of deze auto Alfa gaat redden, moet maar blijken. Mocht dat niet het geval gaan, dan gaan ze wat mij betreft waardig ten onder.
R8 stuur, BMW midden console en Mercedes ventilatieroosters; ziet er goed uit!
@gremalibur: Je weet toch dat er meerdere merken zijn die ronde ventilatieroosters gebruiken?
Heel mooi dash, ik zie elementen van de 159, (man wat was dat een mooi dash) de Mazda 6 en Ferrari. Heel goed gedaan. Ik ben alleen wel benieuwd naar een wat normaler exemplaar. De 159 is schitterend met TI pakket, maar op 16 inch schaamdoppen en lelijke bumpers was hij het net niet zeg maar.
@dutchdriftking:
ik begrijp geen ene pepernoot van je comment, bedoel het niet kwaad hoor, maar toch !
Ik zie helemaal niets van het 159 dashboard, behalve twee grote tellers voor de bestuurder, een stuur en een versnellingspook.
Ik zie nergens de metertjes die bij de 159 in het midden zitten.

Wat ik absoluut met je eens ben -als je dat tenminste bedoelt- is dat het een soort van drukke discotheek lijkt en die knopjes op het stuur, die zit ik exact hetzelfde bij meer merken gebruikt worden.
Dit zou inderdaad een Mazda kunnen zijn !
@desjonnies: Juist dat stuurtje, de korte pook en hoge midden console doen me denken aan de 159. De mooie metertjes met aqua en benzina en zo missen helaas wel in deze auto.
Lijkt wel een Audi interieur compleet met MMI knoppen…
@fredex: de eerste was bmw met iDrive, als je toch gaat vergelijken doe het dan goed.
@lekkaah: ik heb het niet over het systeem, maar puur over het uiterlijk van de knoppen… Dat lijkt een op een overgenomen. 😉
@fredex: eigenlijk is dat een enorm compliment.
@mashell: ik als Audifiel ben het daar helemaal mee eens!! 👊🏼
@fredex: Zal ik ff kort uitleggen hoe dat werkt? Een leverancier ontwikkelt een nieuwe techniek (Nee, autoproducenten ontwikkelen zelf maar nog heel weinig) en gaat daarmee d e boer op. Autofabrikant A zegt: Intereresant, wil ik best hebben in mijn nieuwe model en aan meebetalen, maar dan wel exclusiefrecht voor 1e X jr. Leverancier zegt: prima, maar daarna wil ik er wel ook geld aan verdienen en zal ik het ook aan andere automobielfabrikanten gaan verkopen.
Een ding klopt niet, de toerenteller en de snelheidsmeter moeten andersom. Net zoals bij de 159.
Ziet er prima uit maar vraag me af of je nog wel wilt uitstappen als je in deze Giulia zit.Knopjes laten na 5 jaar los,auto lekt,staat veel bij garage.Hoe komen jullie daarbij?Ik heb nooit lekkage,een knopje los of versleten stuur,bekleding of wat dan ook.Dom gezeik van die VAG lovers.Iedereen in een Volkswagen KdF heet het eigenlijk.Dan is het mooi op straat he.
@Alfarobert: Indeed ! Vriendin heeft een 159 en had ook mijn bedenkingen. Achteraf kan ik alleen maar toegeven dat het een fantastische wagen is. Mijn broer heeft een BMW 320D van hetzelfde jaar en heeft in 1 jaar al meer in de garage gestaan dan die Alfa op al die jaren. Mss te weinig referentie maar moest het andersom zijn zou het ‘logisch’ zijn.
Waar vind ik het bestel knopje ?
@eelco74: ja waarom heeft @autoblogger dat nog steeds niet voor elkaar??
😉
@w0o0dy: en de ventilatieroosters komen wederom recht uit een BMW. Heb sterk de indruk dat dit niet echt is…lijkt op een allegaartje van Mazda, Audi en BMW onderdelen.
@w0o0dy: *ja dat was dus inderdaad niet bedoelt als reactie op jouw reactie.
Tweede foto is toch niet van het Alfa interieur? Is gewoon een MMI knop van Audi A3 http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s–at2fMKpn–/c_fit,fl_progressive,q_80,w_636/19fdckuo7os0ujpg.jpg
Ford belde ze willen hun stuur terug
@lebeaunl

Klopt, daar regel je het olieverbruik mee.
Mooi interieur, al vindt ik het een beetje op die van een Audi lijken.
Geld hiervoor hetzelfde als bij de foto’s van het exterieur? ‘Zien is kopen’ ?
Gewoon een mooi interieur en van deze tijd. Well done.
Gelekt? Tijdens de presentatie van de Giulia lieten ze ‘m al zien. Maarre, ik vind het mooi.
Oh sweet lord, wat is dit lekker!!! Eerst een hele mooie auto en dan dit dashboard… hebbe… hebbe… hebbe…
Stond al in Telegraaf?
Net als de buitenkant een samenvatting van wat de rest van de industrie biedt. Niet origineel, maar ook niet verkeerd. Jammer dat niet alle 4 roosters dezelfde vorm hebben. Ik betwijfel of Alfa het gaat redden met dit “verzamelalbum” zonder eigen karakter, maar soms wordt zoiets gek genoeg juist wel een succes.
Waardige opvolger, elke keer als in instap denk ik nog, damn dat dit interieur al 10 jaar oud is…. erg mooi, stijl kenmerken van de 159 en toch zo bij de tijds, hopelijk kunnen ze het google carplay omzeilen door een normal goedwerkend system….
Ik zei het al bij de spyshots.. het blijft een Audi look a like interieur. Het stuur van de R8, de middenconsole van een audi A3 (op het BMW scherm en de kleine ventilatieroosters daaronder na).
Mensen, koop deze auto gewoon, AUB!! Al kost het je een paar groene euro flapjes meer als een doodsaaie 3-serie. Want ja met 3-series gooien ze je rond de oren.
Geef het merk nog meer van dit lekkers te maken.

Voor een stadswagentje had ik het ook wel geweten: http://gaby.fachrul.com/img/luxurycar/2011-alfa-romeo-giulietta/2011-alfa-romeo-giulietta-qv-1750-tbi-5-625×415-2011-alfa-romeo4256-x-2832-3791-kb-jpeg-x.jpg
*Geef het merk een kans nog meer (die emotie toch)
Ik zie echt niet hoe mensen hier een Audi interieur in zien. Het stuur ligt in lijn met wat alfa altijd al maakt. Rond hart met een rond alfa embleem in het midden. En ronde roosters hadden ze ook al heel lang.
Dit klopt waarschijnlijk wel. Had onlangs een video gezien dat ze in de auto gingen filmen, en had precies zelfde pook, en die knop en stuur. Ziet er fraai uit.
hey.. het stuur is ook rond…

ze jaten ook alles bij Alpha
Wat een onzin openingsregel; de Giulia zou juist in het recordboek moeten staan voor mínst gelekte auto, daar is het vandeweek nog over gegaan op dit blog! Tot een da voor de onthulling had nog niemand enig idee hoe de auto er nou daadwerkelijk uit zou zien!!
Goed, sinds de tijd is er het één en ander gelekt, maar nog niet zo grootschalig als dat gebeurt bij de Duitse concurrentie!!!

Wat betreft het interieur: Ziet er gewoon erg goed uit, afgezien van de getoonde kleurencombinatie die wel wat saai overkomt, maar goed, dat hoort erbij als je grote verkoopcijfers wil scoren.
@stationcar: cabaret jongen. Maak je niet zo druk over die openingsregel.
Is dit niet een fotosoep? Als je inzoomt en kijkt naar het dashboard zie je pixelafwijkingen. Ook ziet het op het infotainment scherm eruit of het een hybrid powertrain is. Verder is het een Mazda dash met BMW stuur, Audi tellers en Audi middenconsole.
Fraai interieur maar net als het exterieur, niet geheel overtuigend ten opzichte van de duitse 3. Zo subjectief als ik dan ben ga ik toch voor een C-klasse.
waar zijn de bekerhouders?
mooi audi interieur.
Heerlijk! Net als de rest!
Allemachtig dat is echt mooi :)
Ziet er erg goed uit!
Leuk BMW stuurtje!
Ziet er best goed uit. Wat is de prijs van deze auto?
Ik mis mijn 3 tellertjes! bovenin de middenconsole… maar voor de rest… SUPERRR!!
Meer belediging voor de fans van Alfa: een Audi/BMW kloon interieur. Waarom kunnen fabrikanten niet 1 echt uniek iets maken? Waarom alles hetzelfde?
@john4545: Nah, wat een onzin. De tellertunnels zijn typisch Alfa. Goed de drie kleine metertjes zijn hier weg, maar vervangen door knoppen die dezelfde uitstraling hebben (zitten ook in de Giulietta). In talloze Alfa Romeo’s zijn de ventilatieroosters rond.
Goed het scherm boven is iets strakker allemaal dan in oudere Alfa Romeo’s, maar hallo, mag een merk ook eens ontwikkelen?
Een handbak! Alfa snapt het tenminste. Als de normalere uitvoering er ook zo dik uitzien, staat de Giulia over een jaar of 5 hier voor de deur.
Een multiculturele interieur.
Veel BMW en Audi details zoals stuur, versnellingspook, middelste ventilatieroosters.
Bij Mercedes hebben ze naar de vormgeving om de kmteller en ronde ventilatieroosters gekeken. Linkerdeurpaneel is beetje A-klasse.
Rechterdeel van dashboard is een beetje Ferrari achtig…

Hoe langer je er naar kijkt, hoe meer details je ondekt.
Dat AMG achtige knop bij de versnellingspook zou dan voor de modi BMW, Audi, Benz etc. kunnen zijn…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).