• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gerucht: BMW M5 alleen leverbaar met automaat?

Auteur: ricardo, gepost 15 februari 2011 om 19:51 – 53 Reacties

No dubbelkluts for you!

De opvolger van de huidige M5 staat zo goed als klaar achter de coulissen om het stokje over te nemen. Over de motorisering is inmiddels al veel info bekend: V8, dubbele turbo en een vermogen dat dichter bij de 600 dan 500 pk ligt. Maar via wat voor een versnellingsbak wordt dit vermogen eigenlijk naar de achterwielen gedirigeerd?

Een recent geruchtje van MotorTrend wijst erop dat de nieuwe M5 enkel en alleen met een achttraps automaat geleverd zal worden. De bakjes met dubbele koppeling -bij BMW beter bekend als M DCT- zullen hun weg waarschijnlijk niet naar de M5 (F10) vinden. En ook een good ol’ handbak zal niet op de optielijst komen te staan. Is de huidige M3 dan de laatste waarbij ze de dubbele koppelingen leveren? Wouter voorspelde eerder al van wel.

BMW zou de M5 waarschijnlijk graag met dubbelkluts willen leveren, maar het schijnt dat de bakken -afkomstig van Getrag- simpelweg niet opgewassen zijn tegen het giga-koppel van de volgende generatie M5. Hoe hoog dat koppel precies is blijft nog even onbekend. Het aanpassen van de M DCT-bak, zodat de boel heel blijft wanneer je regelmatig in een stoplichtsprint terecht komt, is dan weer te duur en onrendabel. Oplossing: BMW kiest voor een opgedirkte versie van de achttraps automaat. Een klap in het gezicht voor puristen. Hopelijk weten we na de concept-onthulling of het waar is.

PS. Hieronder nog een aantal impressie uit ons M5-archief.

BMW M5 F10 Frozen Grey

BMW M5 F10 rendering

Ook interessant!

  • Gespot - Een BMW M5 van bijna €230k
  • Dit is de eerste BMW M5 CS van Nederland
  • decente BMW M5 CS
    Eindelijk: een decente BMW M5 CS
  • BMW M5 Touring
    BMW M5 Touring komt er waarschijnlijk gewoon

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, BMW, f10, m5, Techniek

Vorig bericht: « Welke rebadges waren wel succesvol?
Volgend bericht: Savage Rivale GTR komt er aan? »

Lees Interacties

Reacties

  1. kraakensmaak zegt

    15 februari 2011 om 19:56

    Ik had het al verwacht, al is een bak met dubbele koppeling het ook niet in mijn ogen (veel gerammel na verloop van tijd). Dat er geen handbak komt is wel een schande, maar ja de meeste mensen die in deze klasse shoppen willen toch een automaat.

    Login om te reageren
  2. Alpinaa zegt

    15 februari 2011 om 19:59

    Tja, de meeste bakken van BMW zijn toch wel erg goed. Dus ik weet niet of dit zo’n probleem is… ;)

    Login om te reageren
  3. Pixed zegt

    15 februari 2011 om 19:59

    Nog nooiot gedacht als je een artikel van een Amerikaanse blog overneemt, de inhoud ervan ook bestemd kan zijn voor louter de Amerikaanse markt?
    Met de nadruk op ‘kan zijn’…

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      15 februari 2011 om 20:01

      @Pixed: Lollig, inderdaad is dat daar een belangrijke kwestie omdat (nota bene) in de VS de E60 M5 met een handgeschakelde zesbak leverbaar was. De ultieme import-Europeaan!

      Login om te reageren
    • ricardo zegt

      15 februari 2011 om 20:01

      @Pixed: Zeker wel aan gedacht, maar het feit dat er (opnieuw) wordt gesproken over aanpassingskosten die te hoog zijn voor de M DCT-bak, doet vermoeden dat het voor de hele lineup van de M5 geldt.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        15 februari 2011 om 20:05

        @ricardo: Toch raar he, voor één model ontwikkelen ze een compleet nieuwe versnellingsbak, blijkt het te duur te zijn om ‘m voor een ander model aan te passen… Als ik BMW was zou ik deze betrekkelijk verse bak nog wat verder uitmelken.

        Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        15 februari 2011 om 20:34

        @ricardo: Oké, de M DCT komt dan niet, maar dat zegt toch nog niets over handgeschakeld? Of volg ik de afkortingen van BMW weer eens niet? ;)

        Login om te reageren
  4. Jochempie zegt

    15 februari 2011 om 20:00

    Natuurlijk is de huidige M3 niet de laatste. Volautomaat is immers nog steeds trager, minder efficiënt, zwaarder en met name geschikt voor zoefmobielen. Dat is dus wel het karakter waar BMW met de M5 op mikt: Turbo’s en automaten… Jammer! Liever toeren en schokken. Maar goed, de turboloze blokken verdwijnen en voor het serieuzere geboender heeft BMW de kleine M’metjes op de lijst staan.

    Login om te reageren
  5. Megakix zegt

    15 februari 2011 om 20:03

    Is geheel logisch ! De automaat (8-traps) biedt zuinigheid, snellere tussenacceleraties, betere schakeltijden etc…dus wáárom een handbak ?

    Overigens, als een bak een koppel van max. 600Nm al niet kan opvangen, dan wordt het tijd voor een ánder merk (ZF). Mercedes heeft meestal de hoogste koppels, en dan gemaximeerd tot ca. 1100Nm..dus, wat zitten jullie / BMW nu te zeiken ?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      15 februari 2011 om 20:06

      @Megakix: Niet dan een M-DTC…

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        15 februari 2011 om 20:13

        @Jochempie: dan toch nog ? Je gaat een M-auto toch niet voorzien van een bak die op kortere termijn zijn haalbaarheidesdatum gaat overschrijden ? Of anders gezegd; beetje knullig van BMW….

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          15 februari 2011 om 20:17

          @Megakix: De dual clutch bakken hebben nu nog het dilemma tussen veel koppel aankunnen maar traag schakelen (zie Veyron) en weinig koppel aankunnen maar belachelijk snel schakelen (de gemiddelde Polo 1.2 met droge plaat koppelingen en zeven verzetten). Ik denk wel dat dual clutch techniek uiteindelijk soeverein wordt t.o.v. koppelomvormertechniek. We moeten alleen nog even snappen hoe.

          Login om te reageren
          • Megakix zegt

            15 februari 2011 om 20:19

            @Jochempie: ik wéét (uit eerdere blogs) dat jij verstand hebt van auto’s bouwen en ontwerpen…maar het verbaasd mij gewoon enorm dat dit niet voorzien was door heren ir-retjes.. :lol:

            Login om te reageren
            • Jochempie zegt

              15 februari 2011 om 20:31

              @Megakix: Lastigheidje van het geschreven woord: sarcasme ontdekken. Dat ik een auto probeer te bouwen wil nog niet zeggen dat ik er verstand van heb :P dus Megakix, wat wordt het? :)

              Login om te reageren
              • Megakix zegt

                15 februari 2011 om 20:33

                @Jochempie: ..och, ik hou het op de nieuwe Alpina B5 ;-)

  6. bpc zegt

    15 februari 2011 om 20:07

    de vorige was toch ook alleen met automaat leverbaar ? wat is er veranderd dan ?

    Login om te reageren
    • racethesun88 zegt

      15 februari 2011 om 20:15

      @bpc: vorige was enkel met smg leverbaar, in mijn ogen ook een automaat, maar daar is bmw het blijkbaar niet mee eens.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        15 februari 2011 om 20:17

        @racethesun88: actually, de vorige was in de VS dus ook met handgeschakelde zesbak verkrijgbaar.

        Login om te reageren
        • Freewarefreak zegt

          15 februari 2011 om 20:51

          @Jochempie: Ook al zo’n move die ik NOOOIT begrepen heb.. 9 op de 10 Amerikanen kunnen niet schakelen.. en uitgerekend naar dat land exporteren ze een M5 met handbak.. hier wil iedereen een handbak.. iedereen kan het ook.. onderdeel van het examen.. je mag niet eens lessen in een automaat (mag wel maar dan heb je een beperkt rijbewijs).. EN DAN krijgen wij die handbak in de E60 M5 niet.. weet je zeker dat het geen Romeinen zijn bij BMW? Rare jongens…

          Login om te reageren
          • Jochempie zegt

            15 februari 2011 om 20:58

            @Freewarefreak: Het is gewoon BMW die toegeeft aan de belachelijke eisen die de US importeur durft te stellen. “Maak speciaal voor ons een handbakversie!”

            Als er iets zinloos is qua versnellingsbakontwikkeling… Maar goed, misschien had BMW’s versnellingsbakkenpartner nog een supersterk handbakje op de plank liggen.

            Login om te reageren
            • Freewarefreak zegt

              15 februari 2011 om 21:23

              @Jochempie: Nou terug naar bovenstaand artikel dan: BMW bel die partner op en regel een supersterke handbak voor de nieuwe F10. En anders bel Ricardo. Die leveren de bak voor de Veyron.. moeten toch wel iets voor een “V8-tje” kunnen maken/hebben?

              Login om te reageren
  7. wolf zegt

    15 februari 2011 om 20:12

    Als je een purist ben, koop je m.i. geen M5. Die is voor mensen die in alle luxe een beetje willen doorrijden. Kan prima met automaatje.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      15 februari 2011 om 20:14

      @wolf: nope…dáár heb je dan weer de Alpina’s voor….

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        15 februari 2011 om 20:18

        @Megakix: Klopt maar de meest recente Alpina B5 schijnt het toch niet helemaal te zijn…

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          15 februari 2011 om 20:21

          @Jochempie: hmmm…ben wel degelijk een Alpina ‘kenner’, maar deze had ik nog niet gehoord ? Wat is er ‘mis’ mee volgens jou ?

          Login om te reageren
          • Jochempie zegt

            15 februari 2011 om 20:33

            @Megakix: Volgens mij niets, hij ziet er geweldig uit, is zeer exclusief, laat het vertrouwde Alpina-karakter uitstekend in de moderne F10 doorsijpelen. Live gezien op de autosalon van Brussel ook, was erg onder de indruk. Gereden niet. Ik heb het een keer uit een rijtest gehaald onlangs. Heb zo snel niet even voor de geest wat dat was… Misschien even Google’en. Zo terug!

            Login om te reageren
      • Stopwearingpants zegt

        15 februari 2011 om 23:26

        @Megakix: M gaat boven alpina vriend, altijd maarja jij bent een kenner

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 februari 2011 om 13:10

      @wolf: Yep de purist koopt een Lotus voor erbij. De M5 is gewoon een heel vlotte cruiser primair voor de Amerikaanse markt bedoeld. De auto is veel te groot om echt sportief te kunnen zijn.

      Login om te reageren
  8. BRT zegt

    15 februari 2011 om 20:24

    Wat maakt het uit he. Ik heb tot nu toe één F10 met handbak gezien. En het interieur wordt er helemaal door verpest kan ik melden. Die automaat die erin word geleverd is ook erg goed dusja.. :)

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      15 februari 2011 om 20:54

      @BRT: Waarom? Omdat er onder in dat donkere gat één pedaaltje meer zit? Of je nou een automaathendel of een kort BMW M pookje ziet.. wat maakt het uit? Ja in rijbeleving een hele boel..

      Login om te reageren
  9. Tommy2 zegt

    15 februari 2011 om 20:29

    Lijkt me logisch, wat dacht wat voor een sloot koppel een dubbel geblazen V8 meebrengt? Lijkt me niet echt fijn schakelen met zo’n zware koppeling!

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      15 februari 2011 om 20:31

      @Tommy2: 600 – 700 Nm…

      Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      15 februari 2011 om 20:56

      @Tommy2: Bende gek.. da gaat allemaal hydraulisch.. Je trapt niet met een fietskabeltje de drukgroep vrij hoor..

      Login om te reageren
      • Tommy2 zegt

        15 februari 2011 om 21:54

        @Freewarefreak: Ik bedoel die koppeling krijgt in de M5 flink op zijn donder, helemaal als ze dit gaan tunen. En met een extra zware koppeling zie ik de schakeltijden niet supersnel worden. :P Het is niet gebruikelijk bij productieautos om 700 Nm met een handbak te gaan leveren.

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          15 februari 2011 om 22:13

          @Tommy2: Maar het is wel gebruikelijk dat deze als optie in de prijslijsten staat.

          Login om te reageren
          • Tommy2 zegt

            15 februari 2011 om 23:51

            @jzaero: Noem eens een voorbeeld dan?

            Login om te reageren
            • jzaero zegt

              16 februari 2011 om 00:15

              @Tommy2: BMW M3 E92, BMW M5 E60 USA spec, BMW 1 serie M-coupe, BMW Z4M, BMW M6 USA Spec, Audi TT RS, Audi RS4 enz.

              Ik geef toe dat dat steeds minder wordt, maar een klein aantal jaren terug was dat gewoon normaal.

              Login om te reageren
            • jzaero zegt

              16 februari 2011 om 00:16

              @Tommy2: Al lees ik nu wel over je 700Nm heen.

              Login om te reageren
            • jzaero zegt

              16 februari 2011 om 00:19

              @Tommy2: Porsche Panamera Turbo

              Login om te reageren
              • Tommy2 zegt

                16 februari 2011 om 19:10

                @jzaero: De Panamera Turbo kun je alleen met PDK krijgen. Conclusie: geen enkele auto van dit kaliber wordt met een handbak geleverd met handbak.

  10. Alexke zegt

    15 februari 2011 om 20:57

    ugh… De E60 M5 met een handgeschakelde bak was echt zeer on populair.

    en het was ook niet mogelijk om de tractiecontrole helemaal af te zetten bij mijn weten.

    Waarom nemen ze niet terug een SMG …

    Login om te reageren
    • Alpinaa zegt

      15 februari 2011 om 21:10

      @Alexke: Omdat die het verbruik weer flink omhoog jaagt en het was ook niet de meest soepele bak. Hij zorgde voor rijbeleving, dat wel ja.

      Login om te reageren
  11. the-budel-guy zegt

    15 februari 2011 om 21:12

    de vorige M5 was toch ook alleen maar met (semi)-automaat leverbaar of heb ik de afgelopen jaren onder een steen gelegen ??

    Login om te reageren
  12. xilver zegt

    15 februari 2011 om 21:31

    Dus ook geen flappy paddle gearbox? Zou doodzonde zijn… een goed handbakje blijft top.

    Login om te reageren
  13. wolf zegt

    15 februari 2011 om 21:48

    @megakix. M5 niet geschikt om door te rijden.Wat slik jij vrind, blijf eens op aarde. Je zweeft.

    Login om te reageren
  14. jzaero zegt

    15 februari 2011 om 22:17

    Wat is eigenlijk het grote probleem hier? De C63AMG is voor zover ik weet ook enkel met automaat te krijgen? Dit was ook gewoon te doen als het goed is.

    Login om te reageren
  15. MAB zegt

    15 februari 2011 om 23:07

    Was al te verwachten

    Login om te reageren
  16. erce zegt

    15 februari 2011 om 23:26

    ach, ik rijd inmiddels ruim een maand met die 8 traps automaat, wat een genot!

    Login om te reageren
  17. Justawheelchairguy zegt

    16 februari 2011 om 10:32

    Toffe auto dus die ik mag rijden wanneer ik klaar ben! (ik rij met aanpassing (handgas/rem+automaat) vanwege mijn beperking)

    Login om te reageren
  18. CSL zegt

    16 februari 2011 om 16:59

    Ik ben echt benieuwd wat voor een M5 de nieuwe M5 eigenlijk gaat worden! Of wil BMW een supersedan maken en dan nog een speciale variant uitbrengen die extremer is!
    Van de filmpjes kun je ook niet echt opmaken om welke versnellingsbak gaat. Maar hij schakelt i.i.g. super snel.

    Login om te reageren
  19. GOD zegt

    16 februari 2011 om 17:38

    De M-DCT versterken kan wel maar dan worden de schakeltijden te lang. En met te lang bedoelen ze een aantal extra ms erbij. Echt waar, dit gaat toch nergens meer over. Ook al worden de schakeltijden langer dan nog schakeld zon ding sneller dan een mens met zijn ogen kan knipperen.(150ms)
    M5 zal je niet snel wedstrijden me winnen. Veels te zwaar met veels te veel PK/NM op de achtewielen.
    Gaat echt nergens mer over.

    Login om te reageren
  20. MichaelvdBroek zegt

    17 februari 2011 om 12:57

    ik had het ook al verwacht, de 7 serie is er ook alleen maar in automaat..

    Login om te reageren
  21. Cantago zegt

    27 februari 2011 om 18:14

    Prachtige impressies, maar als er geen handbak in komt dan is het gewoon een vrouwenbak in plaats van een echte M!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North