• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Welke rebadges waren wel succesvol?

Auteur: ricardo, gepost 15 februari 2011 om 17:57 – 171 Reacties

De Lancia Delta werd in Zweden als Saab 600 verkocht

Met het rebadge–festijn van Lancia nog vers in het geheugen kijken we terug op auto’s die ook verre van origineel zijn. Het gebeurt namelijk vaker dan je wellicht zou denken, dat rebadgen. Velen waren toch succesvol -of worden dat nog- en daarom nemen we er nu een paar onder de loep.

Hieronder een aantal bekende en minder bekende modellen waarbij het rebadgen (of in een enkel geval ‘platform sharing’) enigszins goed uitpakte. Maar vergeet niet dat er talloze pogingen zijn geweest van rebadges die nooit echt succesvol werden. Die komen later nog aan bod. Suggesties voor rebadge engineering uit de categorie #fail? Drop ze in de reacties!

VW Sharan – Seat Alhambra

Zakelijk Duits of speels Spaans?

Twee personenvervoerders uit de VAG-groep. Ze verschillen qua koplampen, het logo, het interieur en de marketing. Verder zijn ze op de prijs na vrijwel identiek, de Seat is goedkoper.

Peugeot 807 – Fiat Ulysse – Lancia Phedra – Citroën C8

Peugeot 807 / Fiat Ulysse / Lancia Phedra / Citroën C8

De Eurovan, een project van PSA en Fiat. Uit één platform werden maar liefst vier modellen getrokken. De motoren en het chassis zijn gelijk aan elkaar, optisch verschillen ze toch nog wel redelijk van elkaar. Hier zijn ze dus iets verder gegaan dan alleen wat badge engineering. Dit is platform sharing.

Dacia Logan – Lada R90

Lada R90

De lelijke doch praktische Logan met een logootje van Lada. Eigenlijk zeer logisch, want Renault is eigenaar van zowel het Roemeense Dacia als van AvtoVAZ/Lada (voor 25%). De zevenzits R90 moet dit jaar in Rusland op de markt komen en heeft hitpotentie.

Seat Marbella – Fiat Panda

Seat Marbella - Fiat Panda

Seat had geen zin/tijd/geld om zelf een eigen stadsauto te maken en sloot daarom een deal met Fiat om een schaamteloze kopie van de Panda te mogen maken. En vanaf 1980 was daar plots de Seat Panda (in Spanje heette hij Seat Panda 35). Toen de licentieovereenkomst in 1986 werd beëindigd paste Seat het uiterlijk om enkele plaatsen aan -om gedoe met copyright te voorkomen- en noemde het autotootje vervolgens Marbella. Tot 1998 is de Marbella in productie gebleven.

Seat Exeo – Audi A4

Seat Exeo

De Audi A4 kreeg een opvolger en bij VAG zocht men een plek om de oude productielijnen te dumpen. Seat kreeg ze uiteindelijk toegewezen, en er bleef bij de Exeo weinig over van het geclaimde Auto Emocion. Rijtest HIER.
UPDATE: Dat is waar ook, de Exeo verkoopt voor geen meter. Geen succesvolle rebadge dus.

Ford Fiesta – Mazda 121

Mazda 121

Toen in 1996 de bekende Bolhoed werd vervangen door een nieuw model, was Ford inmiddels eigenaar van het Japanse merk. En dus werd de nieuwe Mazda 121 een gerebadgede Ford Fiesta.

Suzuki Swift – Subaru Justy

Subaru Justy

Klein, degelijk en Japans. De tweede generatie Justy die in 1994 het levenslicht zag was niet meer dan een omgekatte Suzuki Swift.

Citroën C1 – Peugeot 107 – Toyota Aygo

Citroën C1 - Peugeot 107 - Toyota Aygo

De massaal verkochte vierwielers met een stads imago. Ze worden gebouwd in Tsjechië en zowel Citroën, Peugeot als Toyota geeft er haar eigen draai aan. Ook doen ze het altijd goed in de lijstjes over de restwaarde.

Toyota iQ – Aston Martin Cygnet

Aston Martin Cygnet

De Toyota iQ, maar dan met leer en begeerlijke logo’s. Ooit bedoelt als extraatje voor Aston Martin-eigenaren, nu mag elke jandoedel er eentje komen ophalen bij Kroymans. Maar ach, het brengt de gemiddelde CO2-uitstoot van het merk lekker omlaag en daar was het ze om te doen. Binnenkort ook als premium elektrowaggie. Gaat dit een verkoophit worden?

Ook interessant!

  • Gespot - Aston Martin Cygnet doet staarwedstrijdje met een Smart
  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
  • Aston Martin Valkyrie is ein-de-lijk af

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

107, 807, a4, alhambra, Aston Martin, Audi, aygo, c1, c8, Citroen, Cygnet, Dacia, exeo, Fiat, fiesta, Ford, iq, justy, Lada, Lancia, logan, Mazda, panda, Peugeot, phedra, rebadge, Seat, sharan, Subaru, Suzuki, swift, Toyota, Volkswagen

Vorig bericht: « Video: Tom Coronel demonstreert de AutoSuck
Volgend bericht: Gerucht: BMW M5 alleen leverbaar met automaat? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jokkebrok zegt

    15 februari 2011 om 18:04

    De huidige Sharan – Alhambra zijn toch wel verschillend? anders kon de Galaxy er ook wel bij

    Login om te reageren
    • Jipp zegt

      15 februari 2011 om 18:06

      @Jokkebrok: de galaxy hoorde er vroeger bij, nu niet meer, nu zijn de seat en vw de enige overgebleven broertjes.

      Login om te reageren
    • RickB zegt

      15 februari 2011 om 18:14

      @Jokkebrok: Hallo, Seat en VW behoren tot de VAG Groep?!
      Hoewel Seat eigenlijk een onderdeel is van Audi… ;)
      naja! :P

      Login om te reageren
      • Jipp zegt

        15 februari 2011 om 18:15

        @RickB: De vag groep, staat voor Volkswagen Automotive Group, dus behoort alles tot het zelfde concern.

        Login om te reageren
        • RickB zegt

          15 februari 2011 om 18:20

          @Jipp: Ja klopt, enkel heb je “merken” binnen de VAG groep die uitsluitend onderdelen gebruiken van bijvoorbeeld Volkswagen of Audi.
          Denk aan Skoda die het gros aan onderdelen gebruikt van Volkswagen.
          Denk aan Seat die het gros aan onderdelen gebruikt van Audi.
          Denk aan de Bentley Continental GT/GTC/Flying Spur die aardig wat onderdelen van Volkswagen gebruikt.

          over de Bentley Continental GT/GTC/Flying Spur gesproken, dat is de zeer succesvolle variant van de Audi A8/Volkswagen Phaeton! :D

          Login om te reageren
          • Jipp zegt

            15 februari 2011 om 19:06

            @RickB: ik denk dat je nu te ver gaat, zo worden alle onderdelen door elkaar gebruikt, skoda heeft een polo a la fabia, maar een oude a6 als superb, seat het zelfde geval, bentley veel audi etc!

            Login om te reageren
            • RickB zegt

              15 februari 2011 om 19:09

              @Jipp: Superb vorige Audi A6? ga eens rap je huiswerk maken!
              Ding staat op het verlengde onderstel van een Golf…
              Buiten dat gebruikt Seat wel degelijk het gros van Audi onderdelen, denk aan de Leon Cupra’s, enkel Audi S3 blokken wat daar in liggen! ;)

              Login om te reageren
            • mashell zegt

              16 februari 2011 om 00:58

              @Jipp: Bentley deelt veel met VW bedoel je. De enige reden dat de Phaeton nog op de markt is dat de Conti die er vrijwel alle onderdelen mee deelt goed verkoopt.

              Login om te reageren
              • Jipp zegt

                16 februari 2011 om 13:03

                @mashell: een pheaton is gewoon een a8 vriend, mijn pa heeft er een.

              • robbie zegt

                16 februari 2011 om 19:45

                @Jipp: een Phaeton is niet gewoon een A8, vriend! De Phaeton staat op het zogenaamde Volkswagen D1 platform en de Audi A8 stond op het D2 & D3 platform en de nieuwste versie staat op het D4 platform.

                De Phaeton deelt zijn techniek en platform alleen maar met de Continental serie van Bentley en met geen enkele Audi!
                http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_D_platform#D1s

          • robbie zegt

            16 februari 2011 om 19:46

            @RickB: de Continental reeks van Bentley heeft niks met Audi te maken. Ze staan op het platform van de VW Phaeton, maar hebben niks me de A8 te maken.
            http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_D_platform#D1s

            Login om te reageren
        • august zegt

          15 februari 2011 om 18:37

          @Jipp: neen, VAG staat voor Volkswagen Aktiengesellschaft (waarbij dit laatste betrekking heeft op de bedrijfsvorm en ietwat vergelijkbaar is met een Nederlandse N.V.). Dat ‘Automotive Group’ klinkt wel leuk, maar is een fabeltje.

          Login om te reageren
          • Jipp zegt

            15 februari 2011 om 19:05

            @august: toch is even kijken op wikipedia…!

            Login om te reageren
            • Se7en zegt

              15 februari 2011 om 20:04

              @Jipp: volgens de officiële internationale Volkswagen site is het toch echt Volkswagen Aktien Gesellschaft..

              Login om te reageren
            • august zegt

              22 februari 2011 om 17:31

              @Jipp: waar dan precies?

              Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          15 februari 2011 om 23:41

          @Jipp: Eigenlijk is het Volswagen AG tegenwoordig. Zeg nooit VAG tegen iemand van VAG.

          Login om te reageren
          • Freewarefreak zegt

            16 februari 2011 om 23:19

            @Esprit_de_Flandre: Zeg het nooit tegen een Amerikaan.. “I’m working for VAG..” Wedden dat je veel wenkbrauwen omhoog ziet gaan?.. ;)

            Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              17 februari 2011 om 00:06

              @Freewarefreak: Hmmm, ga ik eens proberen :P

              Login om te reageren
  2. Jipp zegt

    15 februari 2011 om 18:05

    we vergeten er een paar, de lada aka fiat 126, de zastava’s en zeker niet te vergeten, de saab die nu als chinees door het leven gaat!

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      15 februari 2011 om 18:13

      @Jipp: Die Sienees is nog een concept, dus succesvol kan je dat niet noemen!
      Kansloos daar in tegen weer wel!

      Login om te reageren
      • Jipp zegt

        15 februari 2011 om 18:14

        @RickB: ze worden al geproduceert bij mijn weten, ze hebben niet voor niets de hele productielijn opgekocht…!

        Login om te reageren
        • RickB zegt

          15 februari 2011 om 18:16

          @Jipp: Bron?

          Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          15 februari 2011 om 23:44

          @Jipp & @RickB: “The Beijing branded 95 has been renamed the C71 for the Chinese market, and will be produced in Beijing City’s Shunyi district, a launch of the model will be expected at the end of 2011 or early 2012.”
          http://www.chinacartimes.com/2011/01/24/beijing-autos-saab-9-5-based-car-to-launch-at-years-end/

          Nog even geduld dus…

          Login om te reageren
  3. astonfreak zegt

    15 februari 2011 om 18:07

    mitshubity en de peugot en citroen, allemaal hetzelfde :-)

    Login om te reageren
  4. integralechubasco zegt

    15 februari 2011 om 18:07

    daar noem je er een zeg… de saab 600…
    als je goed kijkt is het sprekend een uitgerekte golf 1… dat waren de wensen van fiat bij giugaro… ontwerper van beiden…

    ook een leuke: alfa romeo dauphine/Ondine Alfa Romeo

    Login om te reageren
    • bobb zegt

      15 februari 2011 om 18:47

      @integralechubasco: Werd die Saab 600 eigenlijk ook buiten Zweden verkocht?

      Login om te reageren
      • integralechubasco zegt

        15 februari 2011 om 18:50

        @bobb: zweden en noorwegen… ik heb ze nooit gezien iig… ben nog steeds benieuwd hoe die logootjes op de auto overkomen irl…

        Login om te reageren
  5. Stef_4 zegt

    15 februari 2011 om 18:07

    Nissan Pixo & Suzuki Alto
    Hyundai ix20 & Kia Venga
    Suzuki SX4 & Fiat Sedici

    En natuurlijk de Audi A3, A4, A5, A6, A7 en A8

    Login om te reageren
    • Jipp zegt

      15 februari 2011 om 18:11

      @Stef_4: dat laatste is onzin, een familiegezicht om een eigen identiteit van een merk te hanteren heeft hier niets mee te maken. Dat doet alfa ook namelijk.

      Login om te reageren
      • technopatat zegt

        15 februari 2011 om 18:37

        @Jipp: haha, dus de 159 de guilette en de mito lijken op elkaar? ze hebben enkel de grille met logo gemeen, al de rest verschilt.
        ik kan ze nogtands van ver herkennen!

        met de a5(sportback)-a7(sportback) heb ik meer moeite, a4-a8-a6 ook!

        enige dat miss een beetje moeilijk valt is verschil tussen een brera en 159 van ver…

        Login om te reageren
        • Jipp zegt

          15 februari 2011 om 19:08

          @technopatat: de mito en de guilia zeker, de 159 is nog uit de oude doos, ook die word vervangen, met de zelfde neus waarschijnlijk.

          Login om te reageren
          • technopatat zegt

            16 februari 2011 om 15:43

            @Jipp: hmm, ik vind de mito en guilette nogtands 2 verschillende auto’s, enkel de grille is hetzelfde (alfa kenmerkje ook…): koplampen zijn anders vorgegeven, lijnen lopen helemaal anders, proporties van onderkant/bovenkant liggen helemaal anders! kan je van een audi absoluut niet zeggen, ze lijken van ver allemaal gewoon geresizede foto’s …

            Login om te reageren
            • Jipp zegt

              16 februari 2011 om 16:53

              @technopatat: je zegt het al zelf, op de foto lijken ze het zelfde, maar in het echt is het toch een redelijk groot verschil. Daarbij heeft alfa dus duidelijk wel een familieneus gekregen, vergelijkbaar met audi, dat zag je bij de vorige generatie en de nieuwe generatie alfa’s, die werd ingeluid door de 8c. En even voor de duidelijkheid, ik weet niet hoe slecht je ogen zijn, maar de lijnen van een a4, a6, en a8 zijn duidelijk verschillend, dat ze een familie gezicht hebben klopt, maar dat heeft bijna ieder merk.

              Login om te reageren
              • technopatat zegt

                17 februari 2011 om 15:04

                @Jipp: Hmm, we komen bijna tot een akkoord! Enkel van die audi- lijnen vind ik het niet waar! De zijkant en achterkant zijn nog redelijk verschillend per model, maar de voorkant vind ik toch echt bijna identiek qua lijnen hoor! Als er van op 100m een audi op me af komt, met de kerstverlichting (ja dat noem ik zo omdat ik jaloers ben dat m’n volvo dat niet heeft ;)! ) uit, dan is het verdraaid moeilijk om hem te herkennen! Met een alfa heb je(ik) da totaal niet, bij mercedes al zeker niet, en bij bmw meestal niet!

    • integralechubasco zegt

      15 februari 2011 om 18:12

      @Stef_4: je vergeet de A1…

      Login om te reageren
      • Jipp zegt

        15 februari 2011 om 18:13

        @integralechubasco: nee hoor.

        Login om te reageren
      • integralechubasco zegt

        15 februari 2011 om 18:16

        en de q5 en q7…

        Login om te reageren
    • RickB zegt

      15 februari 2011 om 18:15

      @Stef_4: Beetje kansarm dit, melopertje!
      Nooit hebben mensen geklaagd over Mercedessen, maar nu onze grote vrienden van Autoblog het ooit 1 keer hebben gemeld MOET iedereen het verkondigen in de comment, heel triest dit!

      Login om te reageren
      • technopatat zegt

        15 februari 2011 om 18:38

        @RickB: lijken mercedessen dan op elkaar? de serie van de E190 leek op elkaar ja, maar de huidige dan? maar voor zo ver ik weet lijken audi’s al jaaaaaren op elkaar…

        Login om te reageren
        • Jipp zegt

          15 februari 2011 om 19:09

          @technopatat: ja, ook mercs lijken op elkaar.

          Login om te reageren
        • RickB zegt

          15 februari 2011 om 19:15

          @technopatat: En dat noemt zich autofanaat?

          Login om te reageren
          • technopatat zegt

            16 februari 2011 om 15:37

            @RickB: autoliefhebber vind ik personelijk beter klinken ;)!

            mercedessen hebben dezelfde stijl, maar ik kan ze van ver toch makkelijk herkennen! van een audi moet ik toch al een paar keer goed kijken hoor…

            Login om te reageren
    • besaram zegt

      15 februari 2011 om 18:48

      @Stef_4:

      HAHAHa mooi de hele audi serie.
      Moest er ff om lachen:p

      Login om te reageren
  6. ferrarithijs zegt

    15 februari 2011 om 18:13

    toyotaQ??

    Login om te reageren
  7. smokin zegt

    15 februari 2011 om 18:15

    Euhm, het is toch al bekend dat die rebadged Lancia’s photoshops waren?

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      15 februari 2011 om 18:20

      @smokin: Blijf hopen! :P

      Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      15 februari 2011 om 20:10

      @smokin: ja, dat stond toch al in onze artikelen? (en titels)

      Login om te reageren
      • smokin zegt

        16 februari 2011 om 06:30

        @autoblogger: Het kan aan mij liggen, maar zowel in dit artikel als in de 2 waar naar verwezen wordt zie ik dat niet staan.

        Login om te reageren
        • smokin zegt

          16 februari 2011 om 11:29

          @smokin: http://www.autoedizione.nl/2011/02/15/nieuwe-lancias-bleken-photoshops/

          Login om te reageren
          • autoblogger zegt

            16 februari 2011 om 11:37

            @smokin: jezus wat een simpele figuren op die site…
            tuurlijk waren dat photoshops, dat kon iedereen zien toch?

            Login om te reageren
          • robbie zegt

            16 februari 2011 om 19:49

            @smokin: maar het blijven officieele afbeeldingen van Lancia. Dus ga er maar vanuit dat die “nieuwe” Lancia’s er zo uit gaan zien.

            Login om te reageren
        • autoblogger zegt

          16 februari 2011 om 11:35

          @smokin: hier dan…
          http://www.autoblog.nl/archive/2011/02/14/lancia-grand-voyager-alleen-het-logo-is-geshopt

          Login om te reageren
  8. RutgerK zegt

    15 februari 2011 om 18:20

    Rebadge plusplus:
    Alfa 164-Lancia Thema-Peugeot 605.

    Een verhaal over de VW Sharan, Seat Alhambra en Ford Galaxy is dat hoewel ze van dezelfde band afrolden de meeste klachten kwamen van VW berijders terwijl Alhambra rijders het minst klaagden.

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      15 februari 2011 om 18:21

      @RutgerK: Misschien omdat de Volkswagen units het meest verkocht werden?

      Login om te reageren
      • RutgerK zegt

        15 februari 2011 om 19:58

        @RickB:
        Nee, de VW rijder is het meest kritisch.

        Login om te reageren
    • canguro zegt

      15 februari 2011 om 18:44

      @RutgerK: Het waren de Lancia Thema, Alfa Romeo 164 en de Saab 9000 die op hetzelfde platform werden ontwikkeld. Overigens zijn platform sharing (gelijktijdig ontwikkelen van verschillende auto’s die gebruik maken van hetzelfde platform) en rebadging (een bestaand platform hergebruiken voor een ander merk, ook wel ‘in licentie bouwen’) twee heel verschillende dingen. Merken als Audi en Seat bijvoorbeeld zijn ontstaan uit het rebadgen van resp. VW’s en Fiat’s.
      Eerste vorm van rebadging, de Austin 7/BMW Dixi?

      Login om te reageren
      • canguro zegt

        15 februari 2011 om 18:52

        @canguro: en dan vergeet ik nog de Fiat Croma.. :P

        Login om te reageren
        • RutgerK zegt

          15 februari 2011 om 19:56

          @canguro: De Saab was ik vergeten erbij te zetten en de Croma had ik nog niet aangedacht.

          Login om te reageren
    • bobb zegt

      15 februari 2011 om 18:50

      @RutgerK: Pinifarina had schijnbaar nog wat tekeningen van de 164 liggen toen die aan de 605 begon maar auto’s hebben verder niks met elkaar te maken.

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      16 februari 2011 om 19:50

      @RutgerK: dat is geen rebadge maar het samen ontwikkelen van een platform.

      Login om te reageren
  9. Alpinaa zegt

    15 februari 2011 om 18:24

    Volgens mij is de Exeo toch niet zo heel succesvol. ;)

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      15 februari 2011 om 18:25

      @Alpinaa: Evenals die Lada R90, heb jij er al een in het echt gespot?

      Login om te reageren
      • Alpinaa zegt

        15 februari 2011 om 18:32

        @RickB: M’n eerste Exeo heb ik vorige week gespot. Die lada had ik nog nooit eerder van gehoord.

        Login om te reageren
    • jzaero zegt

      15 februari 2011 om 18:41

      @Alpinaa: Die Exeo is zwaar onderschat. Het is een goede auto! Slechts de badge, die doet het minder.

      Login om te reageren
      • Alpinaa zegt

        15 februari 2011 om 19:55

        @jzaero: Het blijft immers een Audi, dus met de kwaliteit zit het wel goed. Het is alleen dat sommige dingen, zoals het interieur, wat verouderd aan doen. En hij blinkt natuurlijk nergens in uit vergeleken met de concurrentie.

        Login om te reageren
    • ricardo zegt

      15 februari 2011 om 20:12

      @Alpinaa: Mea culpa. De Exeo is inderdaad geen succes. Heb het er ff bijgezet.

      Login om te reageren
      • Alpinaa zegt

        15 februari 2011 om 20:42

        @ricardo: Je hebt ook meteen de titel veranderd zie ik. Foutje moet kunnen, toch?

        Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        15 februari 2011 om 20:49

        @ricardo: Nou… als auto op zich is het een sterke zet denk ik! Hij had alleen prijstechnisch moeten concurreren met een Golf. Iemand die gerecycle techniek van een ander merk wilt aanschaffen voor veel geld koopt maar een nieuwe Lancia.

        Login om te reageren
  10. RoT___ zegt

    15 februari 2011 om 18:34

    Peugeot 106 – Citroën Saxo
    Peugeot Bipper – Citroën Nemo – Fiat ???
    Peugeot Partner – Citroën Berlingo
    Pergeot Expert – Citroën Jumpy – Fiat Scudo
    Fiat 500 – Ford Ka

    Nog even een greep uit de bak rebadges die succesvol uit zijn gepakt. Al dan niet op de busjesmarkt.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      16 februari 2011 om 19:57

      @RoT___: Fiat 500 & Ford Ka: die delen aan het platform en de motoren. Dat is dus GEEN rebadge…

      Login om te reageren
  11. jzaero zegt

    15 februari 2011 om 18:39

    Buick Regal en Opel Insignia

    Login om te reageren
    • integralechubasco zegt

      15 februari 2011 om 18:42

      @jzaero: mooie auto’s beiden… btw…

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        15 februari 2011 om 19:11

        @integralechubasco: Mee eens ;)

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        16 februari 2011 om 00:07

        @integralechubasco: Het is erg, maar de Buick vind ik toch mooier dan de Opel. De perceptie van die badge doet veel…

        Login om te reageren
    • Jipp zegt

      15 februari 2011 om 21:52

      @jzaero: je vergeet de veuxhall insignia! overigens is de astra die vanaf 1998 in productie was, ook verkocht als chevrolet in rusland, evenals een vauxhall. En de merc sprinter oftewel de vw crafter word in de vs als dodge verkocht.

      Login om te reageren
  12. AlfaRomeo8c zegt

    15 februari 2011 om 18:41

    niet succesvol.
    Alfa Romeo Ama-en de Mitsubishi(toch?)
    Suzuki Ignis-Subaru G3X

    er zullen er nog wel meer zijn (-:

    Login om te reageren
    • canguro zegt

      15 februari 2011 om 18:47

      @AlfaRomeo8c: Alfa Romeo Arna/ Nissan Cherry ja, vreselijkste auto die ze ooit gebouwd hebben. :P
      Marchionne zou daar toch lering uit moeten trekken met Lancia, denk je dan..

      Login om te reageren
  13. Justawheelchairguy zegt

    15 februari 2011 om 18:48

    Er zijn er volgens mij nog veel meer, heb er in de comments al weer een paar voorbij zien komen..en daarbij schoot deze in me hoofd: Pontiac Solstice en Opel GT? Alle Vauxhalls?

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      15 februari 2011 om 21:14

      @koen92winterswijk: ik wist het! er was idd een rebadge van de GT, maar de soltice kon ik even niet op komen. maar idd, veel vauxhalls en Holden’s zijn rebadges.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      16 februari 2011 om 00:11

      @koen92winterswijk: Soltice en GT zijn geen rebadgen maar platform sharing. Totaal andere body. Om van rebadgen te kunnen spreken moet de carrosserie toch wel grotendeels hetzelfde blijven, met eventueel gewoon een ander neusje en kont.

      Maar dus wel: Opel GT, Saturn Sky, Daewoo G2X.

      Login om te reageren
  14. mout zegt

    15 februari 2011 om 18:50

    Hmmmm, ik vind jammer dat jullie rebadgen nu wel héél weids nemen.
    Een echte rebadge-actie is volgens mij als een model al geleverd is – liefst al van de markt af – als het onder volgend logo terugkomt. En dan hoe minder gewijzigd, hoe beter.
    Treurige voorbeelden: MG Maestro / Montego (rebadge van Austin), of Triumph Acclaim, een Honda. Hét recente voorbeeld is de Seat Exeo.
    Met een ding als de Aygo / C1 / 107 is het heel anders. Dat is een kwestie van pas aan een project beginnen, als je de ontwikkelkosten kunt delen. Net als de grote MPV’s. Ford/Seat/VW, en de tegenhanger Fiat/Lancia/Peugeot/Citroën. Kijk, dat is natuurlijk ook jammer, want losse modellen zijn fijner.
    Platform-sharen is weer een heel ander verhaal, dat je hier vooral niet doorheen moet mengen. Wie zit er nu mee dat een E-klasse coupé stiekum op het platform van de C gebouwd wordt? En alle Audi-fans gaan over de rooie als je verklapt dat A4-Passat-Superb toch echt op dezelfde basis staan (misschien wel met de Alhambra en Sharan?). Koning platform-sharing is natuurlijk VAG, met de Golf. Ik kom op 3 + 1 + 11 + 2 = 17 carrosserie-varianten die alleen al nu, en in NL, te koop zijn. En dan heb ik er een paar weggelaten waar ik het niet zeker van weet, zoals de Tiguan.
    Kortom, 3 verschillende dingen:
    1) Samen ontwerpen om kosten te drukken (Aygo-drieling)
    2) Platform-sharing (164, Thema, 605, Croma, XM)
    3) Rebadgen (Subaru Justy)

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      15 februari 2011 om 19:14

      @mout: Hoe kom jij aan die getallen?
      3 + 1 + 11 + 2 = 17

      Login om te reageren
      • mout zegt

        15 februari 2011 om 20:37

        @RickB: 3 versies van de A3, (3-deurs, 5-deurs, cabrio), eentje van de Leon (5-deurs), en dan de Golf 3-d, 5-d, variant, caddy, caddy max, eos, golf plus, jetta, beetle, touran, scirocco. En natuurlijk octavia, combi (roomster? yeti?). En ik hou nog dapper mijn mond over de Porsche die is aangekondigd op dit platform…

        Login om te reageren
        • RickB zegt

          15 februari 2011 om 21:20

          @mout: Je vergeet de Altea Toledo, Superb (Dan wel verlengd Golf platform), Octavia zowel sedan als Combi ;)
          Yeti staan dan weer op een verhoogd Golf platform, de Roomster en de Fabia op het Polo 9N platform ;)

          Login om te reageren
  15. vali1992nl zegt

    15 februari 2011 om 18:52

    Platform sharing: vw Polo, skoda fabia, Seat Ibiza en (iets minder duidelijk maar toch echt zo) de audi A1. Allemaal hetzelfde platform en motorenpallet.

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      15 februari 2011 om 19:11

      @vali1992nl: Fabia staat op het 9N platform, de Ibiza en de Polo staan op het 6R platform…
      Audi A1 weet ik zo 1.2.3 niet ;)

      Login om te reageren
      • Jipp zegt

        15 februari 2011 om 19:15

        @RickB: 9n platform is het oude polo platform!

        Login om te reageren
        • RickB zegt

          15 februari 2011 om 19:33

          @Jipp: Ja, dat zeg ik, de Fabia staat op het 9N platform.
          Met andere woorden de Fabia staat op het oude platform, in tegenstelling tot de in-house concurenten!

          Login om te reageren
    • potver7 zegt

      15 februari 2011 om 20:30

      @vali1992nl: Da’s geen rebadgen he? Noem eens een carrosseriedeel dat uitwisselbaar is tussen deze modellen? Ze zijn weliswaar op hetzelfde onderstel gebouwd, maar de verschillen zijn toch wel iets groter dan alleen de badges. Als je dat niet ziet zou een afspraak bij de opticien wellicht een goed idee zijn.

      Login om te reageren
      • Elfloro zegt

        16 februari 2011 om 20:26

        @potver7: Volgens mij heeft vali1992nl het over Platform sharing en niet over rebadgen (zie de eerste zin). Misschien moet je zelf eens een afspraak maken bij de opticien, voor een leesbril…

        Login om te reageren
  16. ladyofthehouse zegt

    15 februari 2011 om 18:57

    @ jzaero

    heb er daarstraks nog op een trailer zien voorbij rijden op de snelweg! Van die Buick’s

    Login om te reageren
  17. Dimocash zegt

    15 februari 2011 om 19:06

    de vw polo was eigenlijk de audi 50
    de audi 60 werd de vw golf?

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      16 februari 2011 om 00:17

      @Dimocash: Idd, dacht ook meteen aan de Audi 50. Succesvolle rebadge, want iedereen herinnert zich de VW Polo, maar bijna niemand het origineel.

      Tegenwoordig rakelt Audi hem weer op, en noemen ze hem natuurlijk de voorvader van de A1. Zo krijgt de nieuwe kleine wat ‘Heritage’…

      En de Audi 60 is niet gerebadged toch Golf hoor. Dit is de 60.

      Login om te reageren
  18. mcdonald zegt

    15 februari 2011 om 19:06

    Seat is nog lang niet klaar met rebadgen van Audi’s

    Zie dit artikel: http://www.autoblog.nl/archive/2010/08/02/verzin-een-naam-voor-de-seat-a5#post-36975

    Login om te reageren
    • bosnialove zegt

      15 februari 2011 om 19:11

      @mcdonald: De laatste is wel erg mooi zeg..

      Login om te reageren
    • RickB zegt

      15 februari 2011 om 19:13

      @mcdonald: Dat zijn photoshops/renderingen, GEEN officiële tekeningen van Seat

      Login om te reageren
      • mcdonald zegt

        15 februari 2011 om 19:18

        @RickB:

        Login om te reageren
        • db87 zegt

          15 februari 2011 om 23:58

          @mcdonald: Jij dacht laat ik maar nog lelijkere renders/fotosoeps zien?

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            16 februari 2011 om 00:18

            @db87: Zouden renders van het patentenbureau moeten voorstellen. Maar ja, Zouden. Makkelijk zelf te maken, die dingen…

            Login om te reageren
  19. Hubert zegt

    15 februari 2011 om 19:18

    Gezien de foto van de Lancia Delta boven aan het artikel, had ik ook de Saab 600 verwacht.
    Zo heette de Delta destijds in Zweden.

    Login om te reageren
  20. realhustler zegt

    15 februari 2011 om 19:18

    Misschien denkt niet iedereen er gelijk aan, en succesvol is een kwestie van perceptie, maar ik denk de meest succesvolle rebadge is de Fiat 124 – Lada 1200.

    Login om te reageren
  21. haraldmeures zegt

    15 februari 2011 om 19:21

    De Saab-Lancia 600:


    http://www.trollhattansaab.net/wp-content/uploads/2008/01/saab600-2.jpg

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      15 februari 2011 om 19:24

      @haraldmeures:
      Dank je.
      Lukt mij maar niet om foto’s te plaatsen…

      Login om te reageren
  22. davido89 zegt

    15 februari 2011 om 19:34

    mooi rijtje, ik weet er nog wel een paar maar die zijn niet allemaal positief uitgevallen, maar jullie zijn toch echt de allerbelangrijkste vergeten die ik graag wil delen

    chrysler had de mercedes e klasse van eind jaren 90 al als basis gebruikt voor een chrysler 300 en vervolgens heeft dodge deze auto een aggresiever uiterlijk gegeven en het de charger genoemd. maar in wezen is de dodge charger van vandaag de dag een omgebouwde 300c, en zeker in de verenigde staten is de auto een groot succes !!

    Login om te reageren
  23. forza3racer zegt

    15 februari 2011 om 19:34

    Opel Corsa – Hyundai i20 ?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      15 februari 2011 om 19:57

      @forza3racer: Je moeder – jij?

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        16 februari 2011 om 00:20

        @Jochempie: :lol:

        Login om te reageren
  24. PeugeotGTI zegt

    15 februari 2011 om 19:36

    Er zijn nog wel meer te bedenken
    Alle Opel – Vauxhall rebadges bijvoorbeeld.
    Veel bestelbusjes zijn ook gerebadged, MB Sprinter en VW LT, Renault Kangoo en Nissan Kubistar, Trafic en Movano, al die Peugeot en Citroën busjes, VW Caddy en Seat Inca, etc.
    De eerste Daewoo’s waren ook niet veel meer dan rebadges en facelifts van ouwe Opels.
    Verder wat ik nog kan bedenken:
    Fiat 124 – Lada 1200
    Fiat 126 – Bosmal 126
    Fiat Ritmo – Seat Ronda
    Chrysler 1510 – Talbot Horizon
    Chrysler Voyager – Dodge Caravan
    Mitsubishi Starion – Dodge Conquest
    Renault 12 – Dacia 1300
    Etc.
    Pfft er zijn er vast nog zo veel meer :shock:

    Login om te reageren
  25. Simpson zegt

    15 februari 2011 om 19:48

    en natuurlijk de saabaru 9-2 http://www.92x.org/

    Login om te reageren
  26. Jochempie zegt

    15 februari 2011 om 19:56

    Ik wil er nog even op inhaken door te menen dat de Suzuki Swift in geen enkel land als vierwielaandrijver te krijgen was. De Justy immers wel. Niet simpelweg een omgekatte Swift dus.

    Login om te reageren
    • screamer zegt

      16 februari 2011 om 08:25

      @Jochempie: Helemaal waar!
      En de Suzuki Swift werd ook nog eens als Geo Metro verkocht in Noord-Amerika

      Login om te reageren
  27. meneersander zegt

    15 februari 2011 om 19:57

    nee, die seat is een succes…

    Login om te reageren
  28. Citrofiel zegt

    15 februari 2011 om 20:04

    Tegenwoordig wordt er gewoon heel veel gedeeld in ontwikkelingskosten. En ja, dan krijg je halfbakken kopieën. Niet leuk, maar je ontkomt er eigenlijk niet meer aan, in sommige segmenten is de verwachte afzet niet zo hoog, als dan toch mee wilt doen zul je hulp moeten zoeken.
    Als het dan nog een beetje om vergelijkbare fabrikanten gaat, dan kan ik er wel mee leven. Fiat en PSA bijvoorbeeld. Prima. Maar PSA en Mitsubishi (Outlander en i-Miev)… Bah. Da’s toch geen porum? Een Japanse Citroën. :x

    Login om te reageren
  29. potver7 zegt

    15 februari 2011 om 20:40

    Suzuki Splash – Opel Agila
    Suzuki SX4 – Fiat Sedici
    Lancia Musa – Fiat Idea
    Peugeot 104 – Citroen LN
    Saab 9-7x – Chevrolet Trailblazer
    Saab 9-2x – Subaru Impreza

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      15 februari 2011 om 21:04

      @potver7: Het is van alle tijden. Jaren geleden had je ook al het kwartet Saab 9000, Fiat Croma, Lancia Thema, Alfa Romeo 164. Alle 4 dezelfde auto op hetzelfde platform. Alleen het koetsje was anders.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        16 februari 2011 om 00:22

        @Freewarefreak: Bij bovenstaande is het koetsje niet anders. Alleen het neusje. En het kontje.

        Login om te reageren
        • Citrofiel zegt

          16 februari 2011 om 00:37

          @Esprit_de_Flandre: De Croma, Thema en 9000 hadden dezelfde basis en dezelfde portieren, losse onderdelen konden wel verschillen. Vooral de Thema en Croma lijken natuurlijk veel op elkaar. Hier een leuke geschiedenisles over dit project.

          Login om te reageren
  30. Freewarefreak zegt

    15 februari 2011 om 20:40

    Dat nummerbord van de Seat Exeo op de gebruikte foto: GKP: Gewoon Kopie Product.

    Mijn mening: Ik heb het gevoel dat Fiat heel dom bezig is met de Lancia 300C, Lancia Grand Voyager en weet ik wat allemaal nog meer.. ben benieuwd.. hoop niet dat het weer een zeperd gaat zijn voor Fiat..

    Welke ik wel kan waarderen: de drieling Aygo, C1, 107 en de Alhambra en de Sharan.

    Bij de Exeo ligt het er te dik bovenop. Ik denk dat het wel een hele goede auto is.. helemaal uitgerijpt na jaren bij Audi, nog eens op 1200 punten verbeterd bij de ombouw naar Seat.. denk niet dat er een auto is met minder kinderziektes dan deze..

    As always.. correct me if i’m wrong.. ;)

    Login om te reageren
  31. Sjonny zegt

    15 februari 2011 om 20:49

    Ford heeft volgens mij het mondeo platform ook uitgeleend aan jaguar, volkswagen crafter en mercedes sprinter is ook 1 pot nat

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      15 februari 2011 om 21:13

      @Sjonny: het oude platform van de mondeo werd inderdaad gebruikt voor de X-type

      Login om te reageren
  32. NLBUURMAN zegt

    15 februari 2011 om 21:13

    ik mis de bejaardenbakken:

    Opel Agila & Suzuki Wagon R+
    Opel Agila (nieuw) & Suzuki splash

    VW Lupo & Seat Arosa?
    Opel Vivaro & Nissan & renault Traffic?

    Jaguar Xj6 en daimler six?
    Chrysler grand voyager en een Dodge Ram

    Login om te reageren
  33. dondeboer zegt

    15 februari 2011 om 21:17

    De Suzuki Swift en de Subaru Justy was geen 100% rebadge, de Justy heeft 4wd en de Swift niet.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      15 februari 2011 om 21:19

      @dondeboer: http://www.autoblog.nl/archive/2011/02/15/welke-rebadges-waren-wel-succesvol#comment-2642013

      Login om te reageren
  34. atakan zegt

    15 februari 2011 om 21:26


    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      15 februari 2011 om 21:33

      @atakan: ik zou de lupo pakken ;) zie mijn post, 13 minuten eerder

      Login om te reageren
  35. atakan zegt

    15 februari 2011 om 21:26

    verkeerde polo xD

    Login om te reageren
    • RobinM zegt

      15 februari 2011 om 21:34

      @atakan: Lupo bedoel je ;)

      Login om te reageren
  36. atakan zegt

    15 februari 2011 om 21:29

    toch lyken ze sterk opelkaar!

    Login om te reageren
  37. betonstaal zegt

    15 februari 2011 om 21:42

    Daihatsu HiJet -> Piaggio Porter

    Login om te reageren
  38. betonstaal zegt

    15 februari 2011 om 21:48


    ^ Daihatsu Hijet – Piaggio Porter v

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      15 februari 2011 om 22:30

      @betonstaal: thank god dat ik nog geen van beide ooit tegen gekomen ben!

      Login om te reageren
      • betonstaal zegt

        19 februari 2011 om 16:33

        @NLBUURMAN: ha, ik heb zelf een HiJet en op werkdagen kom ’s ochtends kom ik altijd een donker blauwe Piaggio Porter Van tegen. Veel gemeentes hebben van de Daihatsu HiJet of de Piaggo de pick-up versie. In Frankrijk hebben veel gemeentes een electrische Piaggio Porter.

        Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      16 februari 2011 om 00:26

      @betonstaal: In dezelfde categorie: Suzuki Carry en Bedford Rascal.

      Login om te reageren
  39. Jipp zegt

    15 februari 2011 om 21:50

    vergeet niet, alle opels vs alle vauxhalls!

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      16 februari 2011 om 16:43

      @Jipp: – monaro?

      Login om te reageren
      • Jipp zegt

        16 februari 2011 om 16:50

        @NLBUURMAN: niet alle holdens worden ook vauxhalls, alle opel modellen worden in GB ook als vauxhalls verkocht.

        Login om te reageren
        • NLBUURMAN zegt

          16 februari 2011 om 17:43

          @Jipp: dat weet ik ook wel? ik bedoelde alleen dat er (helaas) geen opel monaro (of evenknie) is, dus dat deze bewering niet voor allen geldt

          Login om te reageren
  40. alltimer zegt

    15 februari 2011 om 22:02

    de mercedes sprinter gaat in amerika en canada (wie weet waar nog meer?) al jaren als dodge sprinter door het leven.

    Login om te reageren
  41. fuchs zegt

    15 februari 2011 om 23:12

    Misschien wel de allereerste ‘rebadging’ was de Simca 5 en Fiat Topolino.
    En de Opel Kadett – Daewoo Nexia was ook wel een bekende halverwege jaren ’90.

    Dan nog een lijstje dat me zo te binnen schiet:

    Daihatsu Sirion 2 en Subaru Justy,
    Toyota Yaris II en Daihatsu Charade (komt nog)
    Daihatsu Terios en Toyota (…),
    Daihatsu Sirion 2 en Perodua Mivy
    Subaru Trezia en Toyota Verso S,
    Suzuki Swift en (alweer) Subaru Justy
    Subaru Justy en Suzuki Ignis
    Daihatsu Materia en Subaru Dex
    Mazda 121 en Kia Pride
    Honda Accord – Triumph Acclaim
    Mitsubishi Colt en Proton Satria

    Login om te reageren
  42. mcdonald zegt

    15 februari 2011 om 23:31

    En binnenkort kunnen we aan dit lijstje toevoegen: de Audi Q3.
    Gebaseerd op Volkswagen A5 (PQ35) platform van de Volkswagen Golf Mk5, dezelfde als de Volkswagen Tiguan en SEAT Tribu (concept).
    En wie bouwt de Audi Q3? Ja, precies, SEAT.

    Login om te reageren
    • Jipp zegt

      16 februari 2011 om 12:41

      @mcdonald: het gaat om rebadging he, die audi deelt een platform, dat komt heel veel voor, maar die is niet hetzelfde als een ander model, maar dan voorzien van een ander logo. Daarbij, is het nog niet zeker dat seat die gaat bouwen, seat is vag dus gewoon een vag fabriek.

      Login om te reageren
  43. E34M5Touring zegt

    15 februari 2011 om 23:49

    Heb em nog niet zien staan en das maar goed ook eigenlijk

    De rover MG modellen in China

    Login om te reageren
  44. Esprit_de_Flandre zegt

    15 februari 2011 om 23:57

    Peugeot 807 – Fiat Ulysse – Lancia Phedra – Citroën C8
    “Dit is platform sharing.”

    Is toch verregaander dan platform sharing hoor. De hele body is hetzelfde, alleen de neus en de achterkant is anders. Is dus meer zoals A4-Exeo…

    Login om te reageren
    • mout zegt

      16 februari 2011 om 00:05

      @Esprit_de_Flandre:
      Het verschil zit m in de tijd. Die andere 4 zijn tegelijk ontwikkeld. De A4 is al opgevolgd, voor de Exeo komt. Sharen is delen. Dat doe je tegelijk. Rebadgen is afdanken. Doorschuiven van ontwerp en apparaten. Zoals de Multipla (nu chinees), de Rover-ontwerpen, Fiat (Lada). Dat soort grappen. Je kan hooguit zeggen dat de Exeo tenminste uitkomt onder dezelfde (VAG) holding. Dat geldt voor de rest niet.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        16 februari 2011 om 00:28

        @mout: Akkoord. Mijn vergelijking is gebaseerd op de hoeveelheid plaatwerk die hetzelfde gebleven is. Body identiek, neus en kont anders.

        Maar idd nog een groot verschil tussen samen ontwikkelen en een oud model doorgeven aan een ‘lager’ merk.

        Login om te reageren
  45. Vreddy_B zegt

    16 februari 2011 om 00:36

    Dit is toch ook lichtelijk rebagde

    [img]http://www.vander-laan.com/e107_images/custom/Opel_Kadett_E_hatch.jpg[/img]

    [img]http://www.autoplenum.de/Bilder/P/p0001610/DAEWOO/DAEWOO-Nexia-1-5–1995-1997-.jpg[/img]

    Login om te reageren
  46. quattroporte zegt

    16 februari 2011 om 01:07

    ik mis de Ford Galaxy bij alahambra & sharan.

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      16 februari 2011 om 01:35

      @quattroporte: Het gaat hier (blijkbaar, aan het plaatje te zien) om de nieuwe Alhambra en Sharan, de huidige Galaxy (die er al jaren is) is compleet anders en helemaal door Ford ontwikkeld. De vorige generatie was wel gezamenlijk gedaan inderdaad.

      Login om te reageren
  47. Jochempie zegt

    16 februari 2011 om 08:04

    De Seat Cordoba die tot Polo sedan en Polo Variant gerebadged werd? Was natuurlijk een Ibiza-carrosserie met een VW logo.

    Login om te reageren
  48. Jochempie zegt

    16 februari 2011 om 08:05

    Wat me trouwens slechts een paar jaar geleden opviel was dat de Peugeot 106 en Citroën Saxo hetzelfde autootje zijn! Voor mijn gevoel was de Saxo altijd een stukje platter dan de 106. Zo zie je maar wat een faceliftje kan doen!

    Login om te reageren
  49. Klassiekerrally zegt

    16 februari 2011 om 08:22

    Badge-engineering. Al zo oud als de weg naar Rome.
    Morris-Austin 1100/1300 (en dan noem ik bewust de Riley, Wolseley, MG en Vandenplas niet omdat die een andere neus hadden), Jaguar/Daimler, Rolls Royce/Bentley, ja zelfs Rover/Honda.
    Allemaal in hun marktsegment wel enigszins succesvol, op de laatste na misschien…

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      16 februari 2011 om 08:26

      @Klassiekerrally: Nou ja, wees eerlijk, een betrouwbare Rover vind ik vrij succesvol!

      Login om te reageren
  50. yerrie zegt

    16 februari 2011 om 08:32

    Lancia – Autobianci
    Mini – Innocenti

    maar die zullen al wel genoemd zijn denk ik

    Login om te reageren
  51. Haakie zegt

    16 februari 2011 om 09:21

    Plaatje van de swift klopt niet. Was een model later.

    Login om te reageren
  52. Sm0keGun zegt

    16 februari 2011 om 11:34

    opel zafira a : http://www.motor-talk.de/images/News/2003-05/9457pix1hires.jpg

    chevrolet zafira : http://www.encontracarros.com/upload/chevrolet/chevrolet-zafira_02.jpg

    holden zafira : http://us1.webpublications.com.au/static/images/articles/i540/54084_3mg.jpg

    subaru traviq : http://i.drom.ru/~autovl/catalog_photos/subaru/traviq/subaru_traviq_10162.jpg

    vauxhall zafira : http://4.bp.blogspot.com/_AcBUSVxs82w/TNARuVBrVsI/AAAAAAAAi00/OO2kuuVOiUM/s1600/Vauxhall-Zafira-Wallpapers.jpg

    Login om te reageren
  53. dafmaf zegt

    16 februari 2011 om 12:24

    Dat Panda-Marbella verhaal is toch anders. Alle Seats waren in het begin Fiats met een andere badge. Seat bouwde zelfs de Fiat 133. Toen VW begin jaren 1980 een belang in Seat kocht doopten ze de Seat Panda om tot Marbella en Fiat was daar niet blij mee, ook omdat de Seat Ronda wel erg op der Seat Ritmo leek.

    Login om te reageren
    • torana zegt

      22 september 2011 om 00:46

      @dafmaf: Seat’s rebadges zijn zelfs veel ouder, Fiat deed daar al veel langer zaken mee, evenals met Zastava en VAZ
      in chronologische volgorde v.a. de dertiger jaren
      Fiat 500 Topolino > Simca 8
      Fiat 1100 > NSU Neckar > Puch/Steyr Neckar
      Fiat 600 > Seat 600 > Zastava 750 > Zaphorozets 750
      Fiat 1300 > Seat 1300 > Zastava 1300
      Fiat 1500 > Seat 1500
      Fiat 850 > Seat 850 inclusief de Coupé en Spider varianten
      Fiat 124 > Seat 124 ( incl.Coupé ) > Lada 1200
      Fiat 124D > Lada 1500/1600
      Fiat 125 > Polski Fiat P125 Later FSO 125, weer later verhatchbacked naar FSO Polonez die op zijn beurt de eerste FSO Polonez werd en later omgedoopt tot Daewoo
      Fiat 126 > Polski Fiat 126
      Fiat 133 > Seat 133
      Fiat 128 > Zastava 1300 ( hatchback-variant )
      Fiat 128 Coupé > Seat 1500
      Fiat 127 > Seat 127 ( later Seat Fura )
      Fiat 132 > Seat 132
      Fiat 131 > Seat 131
      Fiat Ritmo > Seat Ritmo ( later facelift Seat Ronda )
      Fiat Panda > Seat Panda ( Later Seat Marbella
      en ik vergeet er vast wel een paar

      Login om te reageren
  54. pier zegt

    16 februari 2011 om 13:03

    Misschien een iets ander verhaal maar wat te denken van de Talbot Arizona die als productieversie als Peugeot 309 door het leven is gegaan…

    Login om te reageren
  55. CarloAbarth zegt

    16 februari 2011 om 13:20

    En aangezien de Thema net als de oude dus ook een rebadge is moeten we het Tipo 4 project niet vergeten natuurlijk:

    Lancia Thema, Saab 9000, Alfa 164, Fiat Croma

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      16 februari 2011 om 20:16

      @CarloAbarth: dat is geen rebadge, maar platform sharing. De auto’s verschillen onderling redelijk veel van elkaar. Zeker de Alfa 164.

      Login om te reageren
  56. atakan zegt

    16 februari 2011 om 15:37


    )

    Login om te reageren
  57. trs80 zegt

    16 februari 2011 om 17:23

    Peugeot 104 – Citroen LNA – Talbot Samba

    @PeugeotGTI: de Talbot Horizon was absoluut een andere auto dan de Simca 1307 die later een Talbot 1510 werd.

    @Pier: De Talbot Arizona is nooit in productie geweest, dus meer een “interne rebadge” bij Peugeot-Talbot.

    Login om te reageren
    • pier zegt

      17 februari 2011 om 22:48

      @trs80: En wat zeg jij anders dan ik zeg…?

      Login om te reageren
  58. JanC zegt

    16 februari 2011 om 18:03

    ’t lijkt me van de oude Mini dat de badges Austin en Morris redelijk succesvol waren, zoniet al die andere badges zoals Riley, Wolseley etc.

    Wat te denken van de Opel Kaddett? Die is o.a. als Vauxhall in GB verkocht, als Chevrolet in landen als Argentinië, als Seahan in Korea, als Holden in Australië, als Isuzu in Japan, etc. etc. en verkochtten geloof ik onder alle badges goed.

    Login om te reageren
  59. AATeeuwen zegt

    16 februari 2011 om 21:11

    Wat dacht je van alle Imps… allemaal gemaakt door Rootes group.

    http://www.imps4ever.info/family/index.html

    Login om te reageren
  60. MichaelvdBroek zegt

    17 februari 2011 om 12:58

    chrysler en fiat maken tegenwoordig precies hetzelfde..

    Login om te reageren
  61. opelsintrafreak zegt

    18 februari 2011 om 16:10

    Ik persoonlijk vind de lotus carlton een mooie :P

    Login om te reageren
  62. Apache zegt

    22 februari 2011 om 18:45

    Katy Perry

    Zooey Deschanel

    Login om te reageren
  63. tarquesh zegt

    24 februari 2011 om 22:16

    Blijf maar posten alles over rebadge. Het meest mooie onderwerp als het om auto’s gaat.

    Psychologie van de bovenste plank op autogebied dan.

    Koop je een Audi A4 of een Seat Exeo. De keus is aan u!
    Smul je van imago waar je meer voor moet betalen of lach je liever de ander uit dat je voor veel minder geld een namaak Audi A4 rijd met een Seat badge. Welke heeft de hoogste inruilwaarde? Met welke maak je de buurman het meest jaloers.
    Zelf vindt ik het allebei mooie auto’s.

    Mijn persoonlijke favoriete rebadge is toch de Renault 12 vs Dacia 12.
    Ook een hele mooie vind ik de Fiat 131 vs Seat 131

    Van de originele weet ik het type maar van de clown niet met uitzondering van de Seat Exeo.

    Login om te reageren
  64. chrispothast zegt

    12 juli 2011 om 16:12

    Hoe heet die Deawoo ookalweer die in een vorig leven Opel Kadett was?

    Login om te reageren
  65. tbone zegt

    20 december 2012 om 00:59

    Valt me op dat helemaal niemand ons eigen Nederlandse staaltje rebadgen noemt… DAF/Volvo 66

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North