Tesla: de Model 3 is geen vervanger van je Model S

Auteur: , 87 Reacties

De Model 3 komt eraan en de Amerikaanse autofabrikant voelt zich genoodzaakt om een hartig woordje met de wereld te delen.

Model 3

De Tesla Model 3 zal de eerste ‘betaalbare’ elektrische auto van de Amerikaanse autofabrikant worden. Betaalbaar tussen haakjes, want niet iedereen heeft het budget om om en nabij de 35 mille stuk te slaan op een nieuwe auto. In vergelijking met de Model S (aankoopadvies) en de Model X (rijtest) zal de Model 3 wel een stuk betaalbaarder zijn. De twee S en X zijn namelijk tienduizenden euro’s duurder.

Dat deze twee modellen duurder zijn heeft een reden. Tesla maakt dit nog eens extra duidelijk in een blogpost. “De Model 3 is niet de volgende generatie Tesla”, aldus de autobouwer. Daarmee doelt Tesla op het feit dat de Model S en Model X beschikken over de laatste technologieën en foefjes. De Model 3 is veel meer een basic auto om de vraagprijs enigszins aantrekkelijk te houden. Zo weten we dat de elektrische sedan een behoorlijk minimalistisch interieur zal krijgen. Ook zal de nieuwe instapper niet beschikken over de Ludicrous+ mode, waardoor je binnen no-time op de 100 km/u zit. Als laatste de actieradius. Volgens Tesla kom je met de Model 3 straks zo’n 344 kilometer ver. Dat is vergeleken met het topmodel van de Model S andere koek. De dikste variant doet op papier 642 kilometer, maar eerlijk is eerlijk: daar is de prijs ook naar.

Helemaal kaal is de Model 3 niet. Tesla voorziet de elektrische sedan van zelfrijdende hardware zodat ook de instapper klaar is voor een autonome toekomst. Daarnaast krijgt de auto updates over-the-air geleverd, net als bij de Model S en Model X het geval is. Dit zijn updates die via een draadloze internetverbinding kunnen worden gedownload en geïnstalleerd. Snelladen door middel van de Supercharger behoort tevens tot de mogelijkheden.

Tesla heeft tot op heden nog geen Nederlandse vanafprijs gecommuniceerd. De auto reserveren gaat door middel van een aanbetaling van 1.000 euro. Wie nu een order plaatst kan de elektrische auto medio 2018 ‘of later’ op de oprit verwachten, aldus Tesla. Het is inmiddels meer dan een jaar geleden dat de nieuwe instapper werd aangekondigd.



87 reacties

Geen bijzonder grote actieradius, geen hatchback, een enkel centraal liggend scherm en een hele lelijke neus. Alleen met een hele lage bijtelling zie ik het nog wat worden.
@danmar: en die is laag.
@danmar: Actieradius zit tussen je oren, omdat jij niet elke nacht thuis kan tanken.
@stfu: de Renault zoe haalt dat tegenwoordig ook al. Tesla raakt de voorsprong op dat vlak echt kwijt.
@lekbak: Mwa, het is leuk dat de advertenties op onder andere Autoblog de ZOE 400 km actieradius geven, maar dat is bij een gemiddelde snelheid van 50km/u.
Groningen – Middelburg is 365 kilometer. Daar doe je volgens Googlemaps met de wettelijke snelheden ongeveer 3 uur en 10 minuten over. Dat is dus ongeveer 110 kilometer per uur gemiddeld. Dan rij je met de ZOE met de duurste batterij opeens nog maar net 200 kilometer op een lading (mits het 20 graden is buiten).

Persoonlijk vind ik de meetmethoden achter lopen op de ontwikkelingen en mogen er strengere regels komen voor de geadverteerde afstanden.
@stfu: maar als het nodig is zit ‘ie wel in 5 minuutjes vol.
@thomasbol: Lekker boeiend, wanneer is het nodig? Ja op vakantie.

Ik heb het al vaker gezegd, maar ik ben jaloers op m’n buurman verderop met een Model S. Iedere dag begint hij met honderden kilometers rijbereik en zal vrijwel nooit hoeven te tanken.
Met mijn dagelijkse auto ga ik niet op vakantie, daarmee zou ik nooit hoeven te laden bij een andere laadpaal met zulk rijbereik. (van de model 3)
@fanboy: ho ho, ik wist niet dat je boos werd. Ik geef alleen een groot voordeel van fossiel aan, naast dat het lekker ruikt. Ik kan thuis niet laden, heb ook geen zin om met zo’n vieze zandstekker in de weer te gaan op een openbare plek 10 min lopen van huis. In de toekomst dan maar, of waterstof. Misschien ruikt dat ook lekker.
@fanboy:
woon-werk: 24km + laadpalen op werk: ok, dat gaat, maar motor is 100x sneller ivm files.
dagje skieen: 200km + bergen + verwarming + vaak meer personen in auto + geen/te weinig laadpalen op skistation, gaat misschien maar wordt wel krap.
dagje surfen: 348km + plank op dak + geen laapalen op strand, gaat niet.
dagje winkelen in genua: 372km + bergen + geen/weinig laadpalen in italie, gaat niet.

woon-werk haal ik er wel mee, maar verder ook niks.
@super: Jemig, denk alsjeblieft niet zo in problemen.

Het is toch duidelijk met jouw situatie? Elektrische motor!
Goedkoper rijden kan niet (1 euro = 100km), en nog steeds door de files heen kunnen.
En al je vakanties doe je nog met een benzine bak die je waarschijnlijk al hebt.
@fanboy:
yep, een bmw elektrische scooter heb ik idd wel eens naar gekeken, maar op die 24km woonwerk hoef ik het voor de kosten niet te doen en puur om de gein van het elektrisch rijden vind ik ze nog te duur. M’n honda verbruikt trouwens ook vrijwel niks en is zo robuust als een landcruiser.
@super: Maar dat is veelal de vergelijking tussen nieuw en tweedehands (wat je eventueel al hebt), dus die vergelijking zal nooit eerlijk zijn.

Meeste motoren rijden volgens mij toch nog 1 op 20, redelijk onzuinig als je bedenkt hoe licht zo’n ding is en hoe weinig oppervlakte (luchtweerstand).
Maar een elektrische motor is erg zuinig, verbruikt slechts de helft van wat een auto doet.
Voor dagelijks gebruik moet het wel uit kunnen.

Straks als EV’s een beetje gemeengoed gaan worden, is de keuze voor een elektrische auto ook heel logisch.
Aanschafprijzen straks gelijk aan brandstofauto’s. (vergelijk deze Model 3 maar met een A3 of 3-serie, en dan niet de goedkoopste want die zijn allemaal langzamer)
En dan zijn de “running cost” vele malen lager. Niet alleen elektrisch rijden zelf is ook goedkoper, de auto heeft veel minder onderhoud nodig. Waar die simpele diesel van vroeger nu een erg ingewikkeld ding is geworden, en daardoor nog wel eens een defect ontwikkeld. Maar zelfs zonder defecten kost het onderhoud al meer.
@fanboy:
m’n honda gaat eerder richting 1:40 als ik me een beetje inhoud, met dat kleine stukje woon-werk + wat andere ritjes zitten de kosten dus voornamelijk in de aanschaf, het onderhoud en de verzekering (wegenbelasting is er hier niet echt). Als honda een elektrische motor/scooter zou maken zou ik er misschien wel serieus over denken, maar die bmw’s kosten ruim 15,000E (ruim 1/3 meer dan een vergelijkbare motorscooter) en bmw en lage onderhoudskosten is een beetje een contradictio in terminis in mijn ervaring (mijn auto is een bmw). Hoewel ik elektrisch scooters toejuich (vanwege pleurislawaai van motoren/scooters) wacht ik nog wel even, ik ik hoef niet zo nodig elektrisch te rijden om het elektrische rijden.
@super: Mijn Batavus haalt 1 op 1 miljoen en onderhoudskosten zijn verwaarloosbaar…
@fanboy: elektrisch rijden is nu heel erg geschikt als tweede auto. Echter zijn zelfs de goedkopere elektrische auto’s nog te duur in aanschaf als tweede auto.

Overigens, motoren hebben een klein frontaal oppervlakte maar ze zijn extreem onaerodinamisch. Daarbij zijn er motoren speciaal voor woonwerk gebruik die daadwerkelijk zuiniger dan 1:30 rijden.
@stfu:
altijd mooi om te zien hoe fanboys geen greintje begrip hebben voor mensen die een auto misschien net iets anders gebruiken dan zij.
@super: dat zeg ik toch niet? Het zit gewoonweg vaak tussen de oren. Ik ken Tesla eigenaren die al bijna 3 ton hebben gereden en dat in 3 jaar. Tuurlijk is het soms een uitdaging maar als je daarmee duizenden euro’s kan besparen.. Dacht dat wij Hollanders zo gierig waren.
@danmar: het lijkt hier om de instapper te gaan met 55-60 kWh batterij. Er komt ook een 75 kWh variant.
Geen 5 cilinder turbo motor? Dan blijf ik mijn 850R rijden..
Aangeven dat er zelfrijdende hardware in de auto zit is niet meer als een marketing truuk helaas. De instappers kunnen dit niet gebruiken zonder dat deze optie is aangevinkt. Het zelfde geld voor het snelladen, het zit erin maar wil je het geactiveerd dan mag de knip verder open.
@donstil: Want bij elk ander merk krijg je alle foefjes gratis? Je krijgt al zoveel standaard bij een Tesla, dus niet meer dan logisch. Niet iedereen hoeft automatische besturing. En snelladen zit er gewoon standaard op hoor?
@stfu: Snel laden zit erop maar is niet te gebruiken zonder betaling. Het wordt niet gratis.

Verder heeft elke auto natuurlijk. Dat is het punt niet.
@donstil: Bij Model S en X heb je ongeveer 1.600 km per jaar gratis laden, dus misschien bij de 3 ook wel. En waarom zouden ze dat maar gratis moeten blijven geven? Voor 15 euro zit ie vol. Dat is spotgoedkoop. Hollanders zijn wel echt krenten. Altijd jammeren over hoge brandstofprijzen, maar als ze dan voor bijna niks een auto vol kunnen laden vinden ze dat het maar gewoon gratis moet zijn :’)
@stfu: precies, is toch alleen maar positief als de hardware er al in zit. Als je niet direct voor de optie gekozen hebt kun je het later eenvoudig alsnog laten activeren.
Als er al iets misleidend zou zijn is dat de volledig autonome autopilot. Het is maar de vraag of dat binnen de levensduur van de huidige auto’s wettelijk toegestaan wordt
@donstil: Er komt een tijdperk aan van Tesla-hackers, en deze gaan de tradionele tuners (die ook ECU’s hacken) vervangen…
@Donstil: de veiligheidsopties krijg je wel, alleen autonoom rijden niet.
“Wie nu een order plaatst kan de elektrische auto medio 2018 ‘of later’ op de oprit verwachten”

Ik geloof dat ze al op 500.000 reserveringen zetten, dus wie NU een order plaatst (reservering trouwens, geen order) zal echt nog wel een extra jaar moeten wachten. Het is niet alsof ze ineens 500.000 auto’s kunnen bouwen, Autoblog.

Verder wel goed dat ze dit doen. Hoeveel mensen ik sprak en zeiden: “Ik ga voor de Model 3” omdat ze enkel denken dat ie een beetje kleiner is… De prijs moet ergens vandaan komen. Als ik ze (bv. een V40 plug-in rijder) vertel wat de maandelijkse kosten van een Model S zijn, dan zien ze in dat een Model S zo duur nog niet is. Ik scoor al lekker met mijn referral codes :D
@stfu: Ter aanvulling: Kreeg van veel mensen te horen: “Het bereik van de 3 zal toch wel beter zijn dan de S?”, die snappen niet zo goed waar de prijs van een EV vandaan komt: accu’s. Dus wil je hetzelfde of meer bereik, heb je ook meer accu’s nodig en wordt ie (onnodig) duur.
@stfu: ik hoor graag meer over je V40 plug-in.
@kraakensmaak: V60, excuus.
@stfu: Tesla zegt ZELF dat als je nu een reservering doet, je ‘m medio 2018 of later krijgt. Dus of het een extra jaar duurt of niet, wij delen enkel wat Tesla zelf meedeelt, stfu
@stfu: het is wel wat Elon zegt, dat ze met de komst van de model 3 500000 auto per jaar willen gaan bouwen.
@stfu: Hoe kom jij tot de conclusie dat een model S goedkoop is in onderhoud? Ik heb van iemand die een model S in beheer heeft en dus precies weet hoeveel die auto kost juist gehoord dat het erg duur is, omdat de auto voor elk dingetje naar een specialist moet. En die is aangewezen door tesla zelf.
@thefavis: omdat ik tot op heden nog 0 euro onderhoudskosten heb gehad… En met 8 jaar garantie op de accu en motor heb je ook weinig hoofdpijn. De rest van de garantie is voor mij prima: dan heb ik ‘m al vervangen voor een nieuwe.
@thefavis: ik heb er dik een ton opzitten nu en ik heb in de afgelopen 3 jaar precies 564 Franken uitgegeven aan onderhoud. En banden natuurlijk maar dat is net zo duur als bij een vergelijkbare auto.

Dus ja, ook mijn ervaring is dat een Model S érg goedkoop is qua onderhoud. Oh ja, en de “brandstofkosten” zijn 1/6 van wat ik vroeger betaalde aan benzine (bij het zelfde kilometrage) dus algemeen gesproken zijn de runningcosts zeer zeer laag.

Hopla
Tja, een afwerking waar ze bij Kia zich voor zouden schamen!
@dutchdriftking: +1

Maar tesla heeft dan wel de Mazzel dat het alleen maar hoeft te concureren met de Euro-versie van de Chevy Bolt.. en daarvan schijnt het interieur nog véél slechter te zijn dan van de tesla’s.

Klinkt gek, maar de budget EV (C-segmenter <40K) met het minst schrale interieur lijkt een Hyundai ionic te zijn.
@fiestacruizer: dat interieur ziet er best goed uit. Als ik in de race zou zijn voor een EV, zou ik nog een paar jaar wachten. De markt gaat nog veel meer brengen en dan kun je beter kiezen wat bij jouw situatie past qua rijden, ruimte en range
@lekkerlinksrijden:

Dan zal het voordeel op bijtelling inmiddels ook wel aangepast zijn…
@jack_abarth: waarschijnlijk wel. Maar dat kan in 2018 ook al zo zijn in Nederland, je weet het nooit, en dan ben je met de 3 ook al te laat
@dutchdriftking: Tesla zegt de concurrentie aan te gaan met de BMW 3 serie, Audi A4 en Mercedes C klasse. Tot nog toe heeft Tesla altijd haar claims waargemaakt.
Erg mooie auto
Ik houd het lekker bij brandstof en motorgeluid! Heerlijk!
@ghost: Ik hou het lekker bij paard en kar. Niets authentieker dan een briesend paard en het geluid van hoefijzers op de kasseien. Lekker ontspannend wanneer ik ’s morgens om 3 uur vertrek naar de kleiputten. Dan verwen ik m’n rug eens goed, door 1000 keer die dag te bukken om daarna de kleistenen met de kar te verplaatsen naar de ovens.
@simonmc: Bovenstaande kolder terzijde, iedereen, willen of niet, moet mee met z’n tijd.
@SimonMc: haha grapjas
@simonmc: Onzin, ik moet helemaal niks.Als ik een oude auto wil rijden ongeacht de brandstof dan mag dat gewoon, ook over 30 jaar.
Ze kunnen het misschien moeilijk en duur maken maar verbieden is onmogelijk.
@robert110: spreek je over 20 jaar nog wel een keer, denk dat de wereld er dan heel anders uit ziet en sluit niet uit dat bepaalde voertuigen van bijv. maandag t/m vrijdag niet meer op de weg mogen.
@simonmc: Kolder?! Met mooi weer gaan we nog steeds wel eens over de dijk met de kar. 4 pony’s d’r voor en bochtjes nemen, reken maar dat je dan snelheidsbeleving hebt. Veel leuker dan met de auto, de motor komt dichter in de buurt.

Maar grappen terzijde, dit is dan natuurlijk ook gewoon een hobby. Zoals de cabrio met verbrandingsmotor in de toekomst ook niet meer dan een hobby zal zijn. Verouderde techniek maar oh zo mooi.
@SimonMc: Heerlijk geschreven haha
@simonmc:
De electro motor is 100jaar ouder dan de verbrandingsmotor. Mee gaan met de tijd zeg je dan. Daarbij hou ik het nu wel vol met een wagen die 50j oud is. Ik zie mij niet in de eerste 20j één van mijn autos vervangen door een electrokar. Bij prive kms zweer ik bij mijn klassiekers en mijn daily is een camionette die op zijn maximum geladen is en 500km per dag zeker moet halen.
@SimonMc: ik geloof niet dan elektrisch de oplossing is voor het mobiliteitsprobleem. Enkel verschuiven van het probleem.
Door bijna alle knoppen te skippen kunnen veel opties puur elektronisch zijn == goedkoop om te maken want stukje code. Dit kan best eens een gamechanger worden wat betreft opties.
@dare2think: En een nog belangrijker voordeel, makkelijk de indeling wijzigen middels software updates. Feature erbij? Knop erbij!
Tesla kan echt niet zo ouderwets knopjes op hun dashboard zetten, dat past op zoveel manieren niet bij hun model.
@dare2think: een stukje code, wij die dat maken noemen dat software, is overigens bepaald niet goedkoop. Maar wel heel flexibel. Zo vind ik het enorm knullig dat bijvoorbeeld Audi een merk dat heel hard haar best doet om premium te zijn bij de nieuwe A4 gewoon in de centrale schakelaarslijst prominent midden in het dashboard met daarop altijd minstens 1 dode knop. Dat ziet er niet uit, zoiets is met software goedkoop te voorkomen.
@mashell: En wij die dat gebruiken in onze chips en MCU’s noemen het code ;)
@mashell: software is nog altijd goedkoper dan knopjes. Je zegt het tenslotte zelf al. Dus ja, tesla kan goedkoop opties aanbieden.
@dare2think: een optie is meer dan een knopje op het dashboard…
Zonder Ludacriss mode hoef ik hem zo en zo niet.
@pinut187: dan wacht je tot die L versie uitkomt. Ze beginnen met de simpele versies want daar zit het grote publiek op te wachten. Is toch logisch.
Ze hebben copy past goed afgekeken van de Duitse 3
@mrrallycross: de duitse 3 kijken ook van elkaar af. Alles lijkt op elkaar, vooral van achteren.
Men weet waar veel klanten van houden en dat bouwen ze. Is toch niet moeilijk.
Grappig om te zien hoe Tesla rijders altijd denken dat hun situatie branchebepalend is. Dus omdat zij wegkomen met de range is dat gelijk voor iedereen zo. Anders zit het maar tussen je oren of rij je alleen ver op vakantie. Ik rij veel meer dan 300km per dag. En als ik met de auto op vakantie ga heb ik geen zin om 2u per 300km langs een snelweg te zitten wachten. Want dat wordt hier altijd zo liefdevol omschreven, alsof het een soort my little pony picknick plek is. Ik zie vooral de pompen waar net 5 poolse truckers hun ontbijt hebben teruggegeven aan moeder aarde. Niet het idyllische plekje die Tesla rijders schijnen te treffen onderweg. Dus wat minder aandacht voor de raketmodus en MS Paint op je display en wat meer aandacht voor goedkopere accutechniek met meer range. Wellicht kom je dan nog een keer op een punt dat Jean en AllMan er 1 wil en kan betalen.
@E34M5Touring: en ze willen iedereen elektrisch… Al eens een benzine pomp gezien naar een toeristische plek midden de zomer. Rampzalig.
@e34m5touring:
Mwah, ik vond toen we uitkeken over de Vierwaldstättersee in Zwitserland vanaf een comfortabel terrasje, onder het genot lekker koud pilsje, toch wel redelijk idyllisch ;-) Waren we absoluut niet gekomen als er geen Tesla laadpunt zat trouwens.

Voor de rest zitten de laadpunten die ik gezien heb (Nederland, Duitsland, Italië, Oostenrijk, Frankrijk en Luxemburg) bij keurige hotels of reguliere tankstations (altijd met restaurant e.d.). Niks mis mee. En langer als een half uurtje hoef je er niet te zitten trouwens. Kopje koffie, ff pissen en je kunt eigenlijk al weer verder. Zet je ludicrous modus aan en ben je binnen 2,5 seconden verwijderd van die Poolse truckers ;-)

Overigens heeft Tesla ook een compleet laadnetwerk van zuid naar noord Noorwegen aangelegd langs de fjorden. Lijkt mij een compleet onrendabel netwerk, maar hij ligt er wel. Die route staat dan ook zeker op planning! Vrij idyllische route wel ;-)
@rob: En dat is ook prima. Als dat voor jou geen bezwaar is moet je het lekker zo doen. Maar er lopen er hier een aantal die hun situatie als referentie neemt en dan maar meteen aanneemt dat iedereen zo is. Dat steekt me een beetje onder de Teslaboys. Want als iemand er een andere theorie op nahoudt zit het allemaal tussen de oren of denk je enkel in problemen. Geen kritiek op jou hoor. Maar zelfs ik, als enorme Alfa Fanboy, kan nog makkelijker toegeven dat mijn auto niet alles is dan die Tesla Boys. En als je het er niet mee eens bent of jouw situatie sluit niet aan dan ben je maar een doemdenker etc.
@E34M5Touring: heb wat jij zegt eigenlijk wel tegen iedere fanboy van ieder merk. Dat niet open staan voor enige reflectie vind ik zo’n vreemde eigenschap. Heet toch cognitieve…. ofzo?
@tttijn: Als iemand mij vertelt dat zijn 159 1 groot dramaschip blijkt te zijn ga ik niet zeggen, ja maar mijne heeft het niet dus het is niet zo. Dat ik geen problemen met mijne heb betekent niet dat een ander dat ook niet heeft. Dus als iemand zegt dat ie met de range niet uitkomt is dat zo. En dat zit dan niet ‘tussen de oren’ omdat het bij diegene geen probleem is.
@tttijn: Je hebt een punt met betrekking tot cognitieve dissonantie. Die is inderdaad sterk bij de Teslafans/rijders. Ik denk dat dit bovengemiddeld sterk is omdat elektrische rijders zichzelf beschouwen in voorlopers, omdat ze als eerste gebruik maken van de 2.0 oplossing. Vroeger had je deze strijd ook onder paardrijders vs. auto’s, dat was een waar statussymbool en statement.

Ik ben het overigens er mee eens dat de tijd voor de massale overstap echt nog niet rijp is. Het aanbod is nog te beperkt, er zijn nog onvoldoende laadvoorzieningen en ook al lezen we over de ene technologische doorbraak van batterijtechniek na de andere, de range is nog ruim onvoldoende voor de grootste groep gebruikers, over de prijzen nog niet gesproken.
@e34m5touring: maar de gemiddelde Nederlander rijdt minder dan 12000 km per jaar. Minder dan 2000 km per maand. Minder dan 100 km per dag (uitgaande van 20 dagen autogebruik) dus. De gemiddelde Nederlander en de hele grote groep er omheen, de meesten dus, kunnen met een electrische auto prima uit de voeten. Rationeel gezien hebben de Tesla fanboys dus wel een punt. En degenen die beginnen te roepen “ja maar de vakantie dan”, die zien inderdaad vooral problemen en geen oplossingen.Natuurlijk heb je een groep mensen die omdat ze 1x per de caravan naar Zeewolde slepen heel het jaar in een Subaru Forrester rond rijden, maar ook dat is maar een kleine minderheid.
@mashell: Ja en wat verdient een gemiddelde Nederlander? Wat geeft een gemiddelde Nederlander uit aan een auto? Puur naar km’s kijkend kan het allemaal wel uit ja. Maar dan ga je er voor het gemak wel even van uit dat ‘de gemiddelde Nederlander’ zo even een nieuwe Tesla koopt. En dat zijn er niet veel hoor.
Daarbij, mijn punt is dat er hier altijd gesproken wordt van, ja maar ik kan het dus dan kan jij het ook en anders denk je in problemen. Dat is gewoon dikke onzin. Nogmaals, er zijn hele beroepsgroepen die met gemak meer dan 300km per dag rijden. En dat zijn niet alleen truckers en taxichauffeurs. Voor hen is een Tesla Model S niet bereikbaar en een Model 3 gewoon niet goed genoeg qua range. Dat moet je niet afschilderen als probleem denken of tussen de oren. Gewoon realiteit.
@e34m5touring: voor jou en ook mij past het (nog) niet. Maar voor heel veel mensen al wel. Maar daarvan zijn er heel heel die er onzinnge argumenten op nahouden. Ze willen vaak een actieradius van 600km terwijl ze er 30km per dag rijden. Dat is gewoon nonsens, gewoon vast willen houden aan de huidige situatie. Als je elke avond je auto thuis aan de stekker legt hoef je nooit meer naar een tankstation.
Ik zou maar al te graag electrisch rijden, het rijdt soepeler, vlotter, heeft minder vibraties in de wagen, rijdt gemakkelijker (weg met de onzinnige versnellingsbak) en is vooral veel stiller (dus de muziek klinkt beter).
@e34m5touring:
Achja, het gaat twee kanten op natuurlijk.
“Elektrisch rijden is stom en werkt niet!” of “Elektrisch rijden is de nieuwe religie!”

En zoals altijd ligt de waarheid in het midden. Ik ben in ieder geval enthousiast over elektrisch rijden (niet alleen over de dure Tesla’s) en ik denk dat men soms toch nog te veel beren op de weg zien of bewust zoeken. Je kunt namelijk ook kijken wat je wél kan met een elektrisch voertuig ipv enkel maar de beperkingen op te zoeken.

Zo hebben hier een aantal (productie)medewerkers van die elektrische Nissan busjes van de zaak. Belabberde actieradius, maar doordat ze thuis en op het werk kunnen laden voldoet het woon/werkverkeer en zijn ze onder werktijd ook nog bruikbaar. Zijn ze ook hartstikke blij mee, want zonder die elektrische busjes zat er echt geen auto van de zaak in hoor. Er staan immers genoeg dieselbusjes op de plas hiero.

Hartstikke mooie oplossing dus! Terwijl het op papier eigenlijk maar ondingen zijn, die elektrische busjes. Echt, de actieradius is om te janken…. Maar werknemer is blij, werkgever is blij en de Nissans staan er echt niet alleen voor de show. Ik zie ze dan ook bij steeds meer bedrijven opduiken met een soortgelijke constructie.
@rob: Ik ken de busjes, rijden hier in de buurt ook een aantal van die dingen. Feit is dat ik dan dingen moet aanpassen aan mn auto omdat die niet kan wat ik nodig heb. Ik ben helemaal niet anti Tesla of anti Elektrisch maar ik word een beetje moe van het feit dat je de minpunten niet mag benoemen, want dan ben je gelijk anti/doemdenker/probleemzoeker. De minpunten van het pakket (Tesla, Nissan noem ze maar op) betekent dat ik (en vele met mij) er nog niet mee uit de voeten kunnen. Tuurlijk zijn de running costs lager. Maar voor het verschil in aanschafprijs koop ik een hele hoop diesel en onderhoud. Dat verschil verdien ik niet terug op die kosten, ondanks de lager running costs. Dan is het voor mij niet rendabel om zoiets te nemen.
Dat het werkt voor jullie is helemaal prima hoor, t’is ook niet echt tegen jou gericht. Maar de mensen die er niet mee wegkomen zijn niet altijd probleemdenkers.
@e34m5touring: 40 min, niet 2 uur.
@stfu: en hoe ver kan je dan weer op de autobahn? Volgens mij zul je echt vaker dan 1 keer staan hoor.
@stfu: Ja en dan kan ik weer 300km (In het beste geval, met een beetje gang erin, airco en entertainment aan en een volle auto gaat ie dat vast niet redden) en dan weer 40min aan de lader. Dan ben ik in het beste geval 2u langer kwijt dan normaal. Dat vind ik erg veel tijd op een parking langs de snelweg. Prima dat jij dat allemaal best vind,. maar ik zou me echt kapot ergeren.
@e34m5touring: dan moet je geen EV kopen nee. Ik vind het niet erg om 1x per jaar even wat tijd kwijt te zijn aan een lange reis. En het is altijd bij een prima restaurant of hotel. Ik hoef niet elke week om te rijden, 10 minuten wachten en dan veel betalen voor brandstof. Die besparing heb ik het hele jaar! Wat als EV’s er eerder waren, dan zou ik nu ook kunnen zeggen dat je elke week 10 minuten moet omrijden, tanken en afrekenen.
@stfu: Ja goed, ik rij vrij regelmatig naar Zwitserland, als t 1x per jaar zou zijn kan je het nog overwegen. Ik rij overigens nooit om voor tanken en hoef al helemaal geen 10 minuten te wachten. Dus die vlieger gaat niet op.
Jammer dat er geen versie komt met ludicrous pack dat is nu juist degene waar ik op zat te wachten – goede actieradius en goede prestaties
@focusrs1: Zit sowieso al onder de 6 sec op de 100.
@stfu: mij te traag zeker voor elektrisch
Het interieur is niet mijn ding. Maar even reëel, voor woon-werk verkeer is elektrisch rijden toch een uitkomst. Al die stationair draaiende motoren in de file, compleet onzinnig. Mensen die dan zeggen ‘ik houd vast aan mijn benzine/dieseltje’ gaan het nog moeilijk krijgen de komende 10 jaar. Neem een elektrische van de zaak en een echt leuke auto met 5/6/8/12 cilinder voor in het weekend!
@pier: leuk voor mensen met een auto van de zaak. Minder leuk voor mensen die met hun eigen auto naar de werkvloer komen om productie te draaien waar de mensen op kantoor met auto van de zaak van betaald worden…
@lekbak: bij ons op de R&D afdeling zien we dat anders. Omdat wij de producten ontwikkelen kunnen de mensen op werkvloer productie draaien en hebben zij ook een baan. De waarheid ligt natuurlijk zoals altijd in het midden, we doen dat allemaal samen.
@mashell: je hebt helemaal gelijk, er wordt ook ontwikkeld op kantoor. Maar over het algemeen staat er een kantoor van honderden man en lopen er enkele tientallen in productie. Dat is een totaal verkeerde verhouding. Minder stropdassen en meer overals. En vooruit, lapjassen zijn ook best wel nuttig ;)
Accupakket van een model S en X kost zo 50.000 euro.
Laat dat even op je inwerken.
Dat maakt een model X zo 2500 kg zwaar.
Een kennis van me heeft er één aangeschaft met 90kwu accupakket.
Kost met een paar opties 130.000 euro.
Tesla heeft het op hun site over een actieradius van 489 km (NEDC).
Mijn kennis heeft het over een reëel bereik van 300 km.
Dat is, los van de prijs en het trage laden/tanken, de achilleshiel.
300 km is gewoon teruggaan in de tijd.
Alsof je met een flinke dieselauto met een tankje van 17 liter moet rondrijden en dan moet tanken via een heel klein rietje.
Helemaal leegrijden wil je het accupakket van je tesla natuurlijk niet, want je gooit dus niet even een paar litertjes naft in de tank.
Binnen NL rondtuffen gaat rdelijk, maar langere reizen worden problematisch. Zeker als de superchargers druk bezet zijn en ook niet kunnen leveren wat tesla belooft. Dan zit je langer vast op zo’n bijlaadstation, als je aan de beurt bent…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).