• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gerucht: Renault gaat hip doen en retro-EV’s bouwen

Auteur: hayte, gepost 11 januari 2021 om 19:51 – 16 Reacties

Renault R5 Turbo

Renault heeft het nu wat moeilijk, dus gaan ze teruggrijpen op hun verleden en retro-EV’s bouwen, zegt een nieuw gerucht.

Een oude naam weer tot leven wekken en er een groot succes van maken; in het verleden is het vaker gelukt. Denk maar aan Mini of de Fiat 500. Beide auto’s begonnen deze eeuw als verbrandingsmotorvoertuigen, maar hebben allebei inmiddels een elektrische variant. Het schijnt dat Renault nu een vergelijkbaar plan heeft, al gaat het de verbrandingsmotor overslaan en meteen naar de retro-EV’s stappen.

Althans, dat is wat Automotive News Europe schrijft. Op donderdag gaat CEO Luca de Meo volgens het gerucht een nieuwe strategie onthullen, waarin twee oude namen aan bod gaan komen. Het gaat om de Renault 4 en de R5. Of diens opvolger, de Super Cinq. Daar zijn de bronnen het nog niet over uit.

De ANE-bronnen zijn een beetje vaag over wat Renault precies gaat doen. Het zou kunnen gaan om een restomod waarbij ze oude hatchbacks pakken, de oude motor uithalen en er een EV-motor en wat accu’s inpleuren, maar dat lijkt onlogisch. De kleine hatchbacks lijken niet geschikt te zijn voor dergelijke restomods, daarnaast is dit een nogal dure onderneming. Het ligt meer voor de hand dat Renault een nieuwe retro-EV wil bouwen, waarbij ze ontwerpideeën uit de vorige eeuw gebruiken. Iets als de Honda-e, bijvoorbeeld.

Naast oude retro-EV’s, gaat Renault ook spiksplinternieuwe elektrische auto’s onthullen. Die krijgen niet de Renault-naam, maar zullen onder de vlag van Alpine vallen. Dit merk krijgt er maar liefst drie modellen bij, waarmee de fabrikant ineens vier keer zoveel auto’s in het gamma heeft.

Tegelijkertijd wil Renault ook snijden in het aantal modellen, om zo meer te kunnen focussen op wat geld oplevert. De Espace is een van de modellen die volgens ANE wel eens geschrapt zou kunnen worden. Een model dat ooit super succesvol was, maar inmiddels nog maar amper wordt verkocht.

Foto: R5 Turbo van @Thomcarspotter via Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Keert de Renault 4 na precies 60 jaar terug als EV?
  • Renault is ambitieus
    Renault is ambitieus, vervroegt EV-transitie zélf
  • Elektrische Renault 4 is een rijdende broeikas

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

alpine, Elektrisch, espace, luca-de-meo, r5, Renault, renault-4, renault-5, Retro

Vorig bericht: « ‘Volgende Honda Civic Type R wordt toch géén hybride’
Volgend bericht: Alle speciale BMW M5 uitvoeringen op een rijtje »

Lees Interacties

Reacties

  1. mpgc zegt

    11 januari 2021 om 20:36

    De 5 Turbo en de A310 staan beide in mijn top 10 van meest gave auto’s ooit gebouwd. Als ze daar nu een soort electro incarnatie a la Mini Electric van maken (niet te veel range waardoor het gewicht een beetje binnen de perken kan blijven). Zouden hele mooie fun auto’s voor er bij zijn.

    Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      11 januari 2021 om 21:00

      @mpgc: hele mooie modellen idd. Renault 4 mogen ze ook elektrificeren. Ben alleen bang dat die dus te klein zou zijn

      Login om te reageren
  2. mp014 zegt

    11 januari 2021 om 20:56

    Ik ben thans groot fan van de Espace! Geen wagen te krijgen bij eender welk ander merk dat zo veel luxe ruimte en opties te bieden heeft voor, relatief, zo weinig geld!
    Retro EV kan ik over het algemeen wel pruimen 👍🏻💪🏻

    Login om te reageren
  3. henkp1 zegt

    11 januari 2021 om 21:04

    Wat het ook zal zijn, het wordt vast en zeker weer wat fraais.

    Login om te reageren
  4. escort77 zegt

    11 januari 2021 om 21:52

    De originele Twingo lijkt me een betere basis voor zo’n retro-EV dan een R4 of R5.
    Het ontwerp van deze Twingo is ook alweer bijna 30 jaar oud maar dat zie je er toch eigenlijk niet aan af en het blijft een uniek en herkenbaar ontwerp. Ik vrees dat een moderne interpretatie van een R4 of R5 nauwelijks herkenbaar blijft naar het origineel.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      11 januari 2021 om 22:27

      @escort77: ik denk van wel. Check deze al weer acht jaar oude(!) concept in dit Britse blog bijvoorbeeld:
      https://www.firstvehicleleasing.co.uk/blog/1403/retro-concepts-the-renault-4/

      Of als je alleen de plaatjes wil kijken:
      https://www.firstvehicleleasing.co.uk/blog/wp-content/uploads/2012/07/1-renault-4.jpg
      https://www.firstvehicleleasing.co.uk/blog/wp-content/uploads/2012/07/2-renault-4.jpg
      en vergelijk dat dan met het origineel:
      https://www.firstvehicleleasing.co.uk/blog/wp-content/uploads/2012/07/3-renault-4.jpg

      Login om te reageren
  5. hippopotamus zegt

    11 januari 2021 om 21:55

    Vet gaaf, doe mij maar een (oe)R5 😍

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    11 januari 2021 om 21:55

    Met een retroversie van de 5 zouden ze zomaar goud in hun handen kunnen hebben.

    De 4 is wat lastiger, dat was weliswaar een briljante auto, maar meer op het gebied van praktische bruikbaarheid en waar voot je geld en niet zozeer qua design.

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      11 januari 2021 om 22:53

      @moveyourmind: Maar eigenlijk heeft Renault met de Twingo wat mij betreft de Renault 4 min of meer opnieuw uitgevonden, juist qua praktische bruikbaarheid voor een lage prijs. Als Renault er nu in zou slagen om dit kunstje nog een keer te flikken, maar dan in EV-vorm, dan zou dat wel fantastisch zijn. Daar hoeft dan ook geen retrodesign aan te pas te komen.

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    12 januari 2021 om 08:49

    Tja, als Porsche weg komt met een Turbo badge op een elektrische auto dan moet Renault het ook kunnen…

    Login om te reageren
  8. EnthousiaST220 zegt

    12 januari 2021 om 09:12

    Het is mijn hoop dat op den duur, wanneer de range niet meer zo’n probleem is, elektrische auto’s gewoon echt vet worden qua design. Niet dat huidige autos niet mooi zijn. Maar bepaalde door aerodynamica ingegeven lijnen zijn echt saai aan het worden. Ik hoop dat de merken in de toekomst zich weer meer gaan onderscheiden en wagens zoals de honda e stemmen me hoopvol.

    Login om te reageren
  9. porker zegt

    12 januari 2021 om 10:09

    Retro shit is gebrek aan fantasie huidige ontwerpers. Maak een een nieuwe aanstaande klassieker. Prutsers!

    Login om te reageren
    • deSjonnies zegt

      13 januari 2021 om 09:46

      Grappig die opmerking is van Patrick le Quement, de vader van de Oer Twingo en o.a. de Ford Sierra.

      Login om te reageren
  10. net10 zegt

    12 januari 2021 om 10:16

    Retro EV’s is geen nieuw idee, maar Renault zou hier zeker heel veel succes in kunnen hebben. Het merk heeft een zeer rijke historie.

    Login om te reageren
  11. mashell zegt

    12 januari 2021 om 11:10

    De Renault 4 is de meest geniale auto aller tijden dus die moet het worden.

    Login om te reageren
  12. ericd zegt

    12 januari 2021 om 13:25

    Citroen zou dit voor de oude DS moeten doen. Een EV Restomod. Ik sta meteen bij ze op de stoep.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North