Gespot: een Nederlandse Renault 5 Turbo 2

Auteur: , 41 Reacties
Renault 5 Turbo 2

Een Renault 5 zie je niet vaak meer, een Renault 5 Turbo 2 al helemaal niet. Laat staan een Nederlands exemplaar.

De Renault 5 Turbo is een auto die Renault eigenlijk bedoeld had voor de rallysport, toch besloot het merk een gelimiteerde opgave te produceren voor op de weg. In 1980 begon het met de Renault 5 Turbo 1. Die auto had een middenmotor met turbo en was radicaal aangepast om als sportauto door het leven te kunnen. Toen al kreeg Renault het voor elkaar om uit een 1.4 turboblokje 160 pk en 221 Nm te halen. Het meest bijzonder is nog wel dat de auto ook achterwielaandrijving had en werd geproduceerd bij Alpine. Met een wagengewicht van 970 kilogram een bizar snel speeltje voor zijn tijd.

Na vierhonderd exemplaren was het helaas al over voor de eerste generatie. De Turbo 2 moest in 1982 een goedkopere opvolger worden die meer onderdelen deelde met de reguliere Renault 5. Dat betekende minder exotische materialen, een standaard dashboard en simpelere techniek. Dat maakte de auto 30 kilogram zwaarder. Desalniettemin was Renault in staat ook deze versie tot een legende te maken. De prestaties van de 1.4 turbo bleven zo goed als ongewijzigd en wisten het bakje nog altijd in 6,6 seconden naar de 100 km/u te brengen.

De Turbo 2 die lamm7191 spotte in Doetinchem is er een uit 1984. Na een aantal buitenlandse jaren kwam deze prachtig rode Renault 5 met dikke Bertone-kont in 1989 naar Nederland. De huidige eigenaar is inmiddels al 22 jaar in bezit van het wagentje en heeft er zo te zien goed voor gezorgd. Dit ding ziet er als nieuw uit, geen roest en een prachtige dieprode lak. En wat een ontzettend dikke achterbanden (220/55VR365) heeft-ie trouwens. Een sportwagentje pur sang, soms lijkt het alsof vroeger alles beter was… GTI’s van nu, neem hier een voorbeeld aan.

Check de spots HIER, of bekijk een Duitse mini-documentaire over de Renault 5 Turbo 2 DAAR.



41 reacties

Super vette bak!
Gruwelijk dikke wagen!
Staat ook een zwarte Alpine verderop!
Er staat er 1 te koop in Harlingen, vraagprijs is 50.000
Super mooi! Heb ‘m in Doetinchem helaas nog nooit gespot.
OK voor deze keer…..Wauw wat een gave bak heeft die kerel.
Weer eens wat anders dan een BMW-Kanaleneiland-editie
@baasbas: op Kanalen-eiland rijden voornamelijk oude Mercedes 190E’s en wat van dat franse spul rond.

OT
lekker old skool wagentje!
Wel een bijzondere bandenmaat…. Moet 220/55VR365 niet 220/55VR13 zijn? Aangezien het laatste getal staat voor de diameter in inches zou de band pak en beet een kilometer doorsnede zijn.
@thestag: Dat is een oude aanduiding voor bandenmaten. De band is 365 mm hoog.
@MrBrown:
Dan is het nog steeds een typefoutje, de juiste maat is 220/55VR565, 365 zou beteken dat de band hoogte 13″ zou zijn, dat levert dan een 10″ velgje op.
Deze typering gebruiken ze trouwens nog steeds voor racebandjes.
@tupperware: 365 klopt wel. Is redelijk afwijkend, maar zie je vaker bij oud Frans spul. TRX banden volgens mij…

Kijk ook maar eens bij oude Alpines
Altijd zum Kotzen gevonden dit lelijk misbakseltje. Snap de hype ook niet zo.
@alcantara: Dan nog zou je enige sympathie voor dit wagentje moeten hebben ;). Voor mij is dit zeer zeker jeugdsentiment! Wat een eigenwijs monstertje was dit..
Vette auto. Heb 1 keer een gewone versie gezien.
Wat dachten jullie van de Renault Clio V6 phase 1
@maranello:
aardig, maar kan niet in de schaduw van de 5 staan.
@maranello:

Dit model clio en bochten…
Wtf..dit is mijn ex vijfje volgens mij.
Nee dus. Verkeerde kenteken
Een auto ‘out of the ordinairy’. Dus super ! Lekker on-gecompenseerde stijling. Alles voor de functie. Ik hoop dat de eigenaar zijn insteek voortzet en deze auto conserveert voor de generaties na ons. De 5 is het zeker waard.
@Soulmaster, staat jouw rode 5 niet hiernaast? ->
(zo te zien, kenteken NJ-56-GH)
Wat een heerlijke wagen zeg! Topspot!
De Renault 5 turbo…..de Franse uitvoering van de Manta zeg maar….
Vooral Tokkievolk dat er in zwijmel van raakt.
@Rick-dos:
Hahahaha…
Jij kent de Renault 5 turbo 1 dus niet.
De latere 5 turbo’tjes zijn bijna allemaal redelijk verkloot en in handen gevallen van gasten met petjes.
Maar deze zijn uniek en enkel voor de echte liefhebber.
@Hubert: Als je met “liefhebber” bedoelt, gasten die een pot gel gebruiken om het matje in hun nek op de plaats te kunnen houden, een witte t-shirt dragen met een veel te strakke Wrangler spijkerbroek eronder en een pakje Brandaris shag in hun kontzak hebben zitten, dan is dat inderdaad voor de “echte liefhebber”. ;-)
@Rick-dos:

Waar heb jij het in vredesnaam over?

Over vooroordelen gesproken.

Ik heb nl nog nooit zo’n tokkie ontmoet (jouw woorden) die met een R5 Turbo reed.
Want die begrepen ze niet, hun kinderen konden niet achterin en waar moesten ze in hemelsnaam de hond laten? Om maar iets te noemen
Er waren er wel destijds die een gewone Renault 5 Alpine naar een bluf-Turbo ombouwden met een body kit.
Zoals dat eigenlijk bij iedere succesvolle rallywagen is gebeurd.


De enige indruk die ik van je comment krijg, is dat je absoluut niet weet wat een Renault 5 Turbo 2 is.

De nomenclatura is :

Renault 5 Turbo 1 (aluminium dak en deurpanelen)
Renault 5 Turbo 2

Renault 5 Alpine (fwd)
Renault 5 Alpine Turbo (fwd)

Renault Supercinq ( Super 5) Turbo (fwd dwarsgeplaatste motor)

Alle FWD uitvoeringen zijn ook in de zgn ‘coupe’ of cup versies geleverd, enigszinds voorbereid op de Renault 5 race-cup die internationaal werd gehouden en waar ook Rowan Atkinson aan deelgenomen heeft.
@Rick-dos:

Denk dat er meer tokkies in een e36 rondrijden ;)
Zo’n turbo of een recentere clio V6?

Misschien dat sommigen me gek verklaren maar de clio V6 vind ik precies interessanter.
@Hupke:
Geloof me, met de eerste Clio V6 is niet of nauwelijks te rijden. (dan liever een FWD Williams)
Het enige nadeel van de 5 Turbo was het eeuwig durende Turbo gat, maar daar leerde je snel mee omgaan, of anders kon je ook een takelwagen bellen.

De 5 Turbo reed enorm sjeuïg, het was een heel lekker en licht karretje om mee te sturen, de V6 is gewoon een obesitas kleinkind.
@desjonnies:

Ik ben in die clio v6 eigenlijk alleen maar passagier geweest maar herinner me wel dat het best wel een spannende wagen was. Niet echt een handige wagen maar de eigenaar was er helemaal gek van. En al bij al was het een heel anoniem ding, technisch gezien geen sleeper maar niemand verwachte dat het zo’n bommetje was.

Ik zie aan die R5 turbo vooral als nadeel dat het een wagen is die veel aandacht nodig zou hebben. Terwijl die moderne V6 wat robuster zal zijn. En de clio is ook nog eens een stuk veiliger.
@desjonnies: Sjeuïg – :-)
De laatste keer dat ik dat iemand hoorde zeggen ging het over de stoelen die ik voor mijn R9 van de sloop had gehaald: Zwart met rode bies, wellicht afkomstig uit een 5 Alpine.

O ja – dat was voor de millenniumwisseling.
“toch besloot het merk een gelimiteerde opgave te produceren voor op de weg”

Dat is niet helemaal hoe het is gegaan…

Ze wilden meedoen met de rallysport, maar er waren 400 homologatie exemplaren vereist en dus moesten ze deze 400 exemplaren wel maken
@dnadave:
De 5 Turbo is een groep B auto, ergo ze moesten er 200 bouwen.
Met die eerste serie is ook een merken cup gereden in het voorprogramma van de F1, o.a. Jan Lammers werd daar kampioen in.
Dit vind ik toch een van de meest iconische auto’s aller tijden. ontzettend lekker! Hoop er ooit eentje te hebben of toch mee gereden te hebben
13 jaar oud vermoed ik?
Dat is de auto die boven mijn bed hing, back in the days!
Een zwarte Alpine Turbo is nog net een maatje mooier, maar toch.
@mout: een R5 alpine turbo verkiezen boven deze? Moet niet gekker worden….

Of bedoel je een echte Alpine GTA V6 Turbo?
heerlijk iconische auto, niets mis mee!!
Heeft zelfs nog in een James Bond film meegedaan al was dat een witte versie, ook niet verkeerd hoor.
Wat het meest in het oog springt is die super mooie rode lak!!
Ik mocht zelf eens een spot van eenzelfde mogen maken zo`n tien jaar geleden in spanje.
een oud stel reed ermee, en reed ermee zoals de wagen behoorde te rijden :) schitterend op die leuke bergwegen.
Een optie had ik persoonlijk toch anders gedaan;
http://yo.spc.free.fr/photos_news_02_02_06/large/18_Renault-5-Turbo-II.jpg
De kleurstelling dus
@schuifmuis:
Was een rode en met Barbara Carrera achter het stuur.
(jummie)
Haha heb even het kenteken opgezocht.. gaf aan dat ie tussen 1984 en 1990 verkrijgbaar was voor een nieuwprijs van 0 euro.
wie dit beweerd: “De Renault 5 turbo…..de Franse uitvoering van de Manta zeg maar….
Vooral Tokkievolk dat er in zwijmel van raakt. ”
heeft totaal geen benul van automobiele historie.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).