
Het wordt wel eens gezegd dat de Ferrari 599 veel weg heeft van een Corvette (C6). Persoonlijk vind ik de Corvette mooier, maar dat was niet altijd zo. Een Ferrari Daytona uit de seventies wint het qua looks hands down van een Corvette uit de jaren ’80. Maar mag je een Corvette vervolgens ook met dat bloedmooie plaatwerk behangen?
Los van ‘ethische bezwaren’ zitten er grote voordelen aan een dergelijke ombouw. Eigenlijk neem je alleen de techniek over, en die is in een Corvette velen malen sterker dan in een klassieke Ferrari. Wat is er dan mis mee als je een van de mooiste carrosserieën ooit om deze techniek heen hangt? Goede techniek gecombineerd met een bloedmooi uiterlijk is meestal een succesvolle combinatie.
Aan de andere kant vallen ook al snel kleine details op die niet kloppen. Om te beginnen een plat schermpje op het dashboard. Dan blijkt de voorruit niet te kloppen, en op de foto krijg je het niet mee maar van de soundtrack klopt natuurlijk ook helemaal niks. Als je die belangrijke Italiaanse details niet uitwerkt, waarom blijf je dan niet gewoon in een ‘prima’ Amerikaan rondrijden? Bekijk meer foto’s op autojunk.nl.
Met dank aan FeRaRi voor de spot!





Miami Vice!
Dit doet mij meteen aan Top Gear denken.. Rit langs de Riviera (Hammond in de Daytona, May in speedboot ;) )
Maar ik stel mij wel de vraag wie er nu een corvette ziet in de 599… Ze trekken totaal niet op elkaar….
Hoewel hij er wel mooi uitziet, blijf ik namaak toch altijd zielig vinden. Geef mij maar de Alfa op de achtergrond.
Wat een gedrocht!
zonde.. beide zijn afzonderlijk prachtige wagens, maar een Ferrari design zonder ’t bijbehorende geluid doet ’t bij mij niet echt.
lol, gold old times!!!
Kan het niet laten!! :D
idd miami vice ;)
http://www.youtube.com/watch?v=NOzuoY9Blcg
en toen kreeg ie deze:
http://www.youtube.com/watch?v=XMfbMoJnY5g
@Flamingo: lol, ik heb kortgeleden die aflevering nog gezien! Het is dankzij Miami Vice dat ik een zwak heb voor dit model Ferrari… ook al gebruikte ze geen echte dan.
@Markus: Voor mij geldt hetzelfde.. Dit model en de Testarossa, daar heb ik het toch wel het zwak voor.
heerlijk die jeugd herinneringen!
Ferrari wilde niet dat ze in Miami Vice in een nep ferrari (Corvette C3) rond reden. Dus besloten ze om twee Testarossa’s te doneren aan de show. Het waren twee zwarten exemplaren die later over gespoten werden in het wit omdat Micheal Mann dat mooier vond met de nacht scènes.
Iets mis met de comments?
Ow, nu werkt ’t wel =/
Ik dacht grappig te zijn door dit te betitelen als Ferralet Cortona of Chevrorari Dayvette. Maar post kwam niet door (grmbl)
Een soort kitcar dus. Erg jammer want men gaat voorbij aan de essentie van een (klassieke) Ferrari. Het is tegenwoordig ook mode in de UK om Toyota MR2’s om te bouwen tot Ferrari’s. Ze lijken bedrieglijk echt, maar als je er mee gaat rijden is het toch gewoon een Toyota. Geen heerlijk Ferrari gebrul met bijbehorende duw in de rug. Niet haarscherp sturen enz. Ik kan begrijpen dat je een Lancia Stratos replica wilt, maar een nep Ferrari, bah!
@midasracer:
Ik vind een Lancia Stratos net zo erg.. Misschien nog wel erger!
Wat een nostalgie, Miami Vice, geweldig! Ferrari 365 & 599 zijn de mooiste Ferrari’s die gemaakt zijn vind ik persoonlijk!
@Midasracer…..het was idd een kitcar die in Miami Vice is gebruikt. Van de engelse Wikipedia staat het volgende :
[i][b]Cars[/b]
Two automobiles drew a lot of attention in Miami Vice; the Ferrari Daytona and Testarossa. During the first two seasons and two episodes of the third season, Detective Sonny Crockett drove a black 1972 Ferrari Daytona Spyder 365 GTS/4. Actually, the car was not a Ferrari, but a kit replica based on a 1980 Chevrolet Corvette C3 chassis. The car was fitted with Ferrari-shaped body panels by specialty car manufacturer McBurnie.[38] Once the car gained notoriety, Enzo Ferrari filed a lawsuit demanding that McBurnie and others cease producing and selling Ferrari replicas, because they were taking his name and styling. As a result, the vehicle lasted until season 3, at which point it was blown to pieces in the season three premiere episode, “When Irish Eyes Are Crying”. The fake Ferraris were removed from the show, with Enzo Ferrari donating two brand new 1986 Testarossas as replacements.
The series’ crew also used a third Testarossa look-alike, which was the stunt car. Carl Roberts, who had worked on the Daytona kitcars, offered to build the stunt car. Roberts decided to use a 1972 De Tomaso Pantera, which had the same wheelbase as the Testarossa and thus was perfect for the body pieces. The vehicle was modified to withstand daily usage on-set, and continued to be driven until the series ended.”[/i]
@ midasracer
Dit doen ze al tientallen jaren met Pontiac Fiero’s.daar maken ze 308’s van. Terwijl een echte 308 niet eens meer de wereld kost!
@ EJS
Maar deze heeft wel die heerlijke Alfa v6.
@dikke richard:
ja, die zie je idd veel. Vaak pik je ze er zo uit, als je op internet gaat zoeken naar een Ferrari 308 is de helft ofzo Pontiac..
En wat maakt dat uit? Begrijp me niet verkeerd.. Die Alfa V6 is een heerlijk blok, dat nog zaliger klinkt dan ’t rijdt, maar ’t hoort thuis in een Alfa en niet in een of andere vage replica..
@dikke richard: Precies! Ik was vorig jaar op Stoneleigh (grootste Engelse kitcar show) en daar stonden ze zelfs met Porsche 911 replica’s! Hoe dom moet je dan zijn, een echte 911 kun je tegenwoordig voor een habbekrats kopen.
@Dimglor: Top Gear ftw! ;)
Ik haat kitcars en relpica’s en ik zou me er voor schamen.
@FeRaRi:
Nee joh! Kitcars zijn cool! Het geeft je de mogelijkheid om precies zo je auto te maken als je wilt, en bovendien om een unieke auto te rijden! Maar het is dan weer niet leuk om een of andere heel zeldzaam model te gaan kopiëren, verzin dan maar iets nieuws ofzo;)
@EJS:Dat is waar :D
Gaaf…nostalgie die zwarte Miami Vice Daytona.
Die Testarossa’s waren zwart. Maar ze hebben ze wit gespoten omdat het beter overkwam met filmen in het donker. Sommige afleveringen kun je het zien. De portierranden zijn nog zwart.
Doe mij dan maar die complete corvette. Strak v8 geroffel en gebrul met 4″ pijpjes :D
Als de techniek onderhuids gelijkwaardig is aan of beter is dan het origineel, dan zou ik er geen problemen mee hebben. Maar een ferrari met een 2.0 4cil. zou dus echt niet kunnen. Maarre to each it’s own.
goed nagetrokken bij RDW :P staat idd geregisteerd als een Vette, een coupe :)
Hadden ze toen al navigatie in het dashboard?
Afgelopen zomer heb ik eenzelfde een aantal keren in mijn woonplaats in Z-Limburg gezien, bij een handelaar in oude Amerikanen voor de deur. Zou best dezelfde kunnen zijn, aangezien Spa hier ook niet ver vandaan is. Ziet er best goed uit, al blijft nep natuurlijk gewoon nep.
@dikke richard
Een goede 308 gtb/s kost, afhankelijk van de versie, tussen de 40000 en 70000 euro. En een mille of 5 per jaar aan onderhoud. Dat is voor de Fiero piloten toch wat hoog gegrepen.
Ach … misschien heeft ie het wel gedaan omdat ie een beetje wou knutselen. Voor veel mensen is het bouwen van een replica eigenlijk leuker dan het eind resultaat of wat je eigenlijk bouwt.
Voorwaarde is inderdaad wel dat je hem op detail laat kloppen, op z’n minst zo dat het niet opvalt! Daaronder valt die voorruit dus echt niet en dat is echt zonde…
De Ferrari Daytona spyder is 1 van de mooiste sportcabrio’s ooit gebouwd…Weinig mensen die er 3 ton voor neer willen of kunnen leggen.Zijn er ook maar ongeveer 127 gebouwd .
Persoonlijk vind ik de replica van McBurnie zelfs mooier dan de echte.Wat is er mis met een mooi chevrolet v8 geluid en de lijnen van het pininfarina ontwerp van de daytona?
Zal nooit geen Ferrari worden,maar de McBurnie staat op zichzelf,hoeveel McBurnie replica’s van miami vice zullen er wereldwijd rondrijden?Ook zeldzaam dus.
Zijn heel veel autoliefhebbers die het met minder moeten doen.
Ben natuurlijk bevooroordeelt…Heb het chassis van mijn handgeschakelde corvette compleet gerestaureerd en hoop over een jaar of 2 ook de orginele body van McBurnie te monteren,die staat te wachten.Eerst maar eens 2 jaartjes corvette rijden…ook leuk.
En de replica van hierboven heb ik in het echt bekeken…. ziet er zeer netjes uit..zeker voor een replica.
Ieder zijn hobby…ieder zijn smaak…
Haha, deze (of een andere replica op basis van een Corvette) rijdt rond in het Gooi! Ik zie hem wel is rijden in Laren als ik daar ga spotten. Zal binnenkort wel wat fotos op autojunk zetten.