Gespot: R-event, de natte droom van elke Volvo-fanboy

Auteur: , 33 Reacties

Wat Polestar nu doet/gaat doen, deed Volvo's R-divisie in het verleden, en de liefhebbers raken er maar niet over uitgepraat. Dit weekend konden ze dit lekker samen doen, op het R-event in Utrecht.

Boxy Volvo's!

Fans van Volvo, het zijn hele grappige mannetjes (en heel soms een verdwaald vrouwtje) en je vindt ze ook nog eens overal. Het kleine Zweedse merk heeft aanhang in overvloed, zeker in Nederland, en op de willekeurige Autoblog/BNR-redactie struikel je erover.

Bij ons laatste redactieuitje in een subtropisch zwemparadijs kwamen we er bovendien achter dat youngtimerspecialist Alwood een levensgrote ‘Volvo 4 Life’-tatoeage op zijn brede borstkas heeft (en een butterfly tramp stamp aan de andere kant, maar we hebben beloofd niemand daarover te vertellen).

In dat licht is het dan ook niet heel raar dat de laatste R-meeting in Nederland een flinke opkomst kende, Volvo-fanboys zijn namelijk nog trouwer dan een roedel labradors; je kunt altijd op ze rekenen. De 850R’s, diverse T5 R’s en wat dies meer zij werden van stal gehaald en naar het midden van het land gereden.

Of de huidige R-designs ook welkom waren, of dat je je ‘show’ wel moest kunnen onderbouwen met ‘go’, dat kan uploader volvo4life ons ongetwijfeld vertellen. Bekijk zijn foto’s op Volvojunk!



33 reacties

Vlagele T5-R…
Het is wat cliche, maar wat smoelt dat ding toch goed! Van de donkere velgen tot het spoilertje. Van de zwarte strip die in de bumper doorloopt tot het ovale uitlaatmondje. O ja, en de smoke knipperds op de spatborden i.c.m. ‘witte’ richtingaanwijzers in de koplampunits.
@mout: Amen
@mout: Alles wat jij zegt :), alleen dan die metallic blauwe. Zo heb ik m precies in Forza 4 en bij mij in de buurt staat er een in die kleur. Vooral als de zon er direct op valt is die kleur echt schitterend(letterlijk).

Ik moet toch zeggen dat, hoewel het bijna hetzelfde model is, de V70-R is toch zeker wat mooier dan de 850-R. Vooral door de koplampen en de bumper.

Anyway, die blauwe wordt later dus mijn daily driver.
@mout: Alleen jammer dat de B en C stijl niet zwart zijn tussen de ramen..
Wat zou die lekker staan naast mijn Disco. Kijk zeker eens per maand of ik een mooie kan vinden hier in het VK maar ze zijn hier redelijk zeldzaam. Om de een of andere reden waren ze erg populair in NL.
Blijft toch zo potdorie lekker zo’n klassieke bakstenen Volvo met extraveel R-peper gehuld in een vlagele/blauwe pak! Heerlijk dit
@toyotafortuner: even dimmen
Ik heb er een jaar eentje mogen/kunnen rijden. Als dagelijks vervoer. Een lekkere bak snel en ruim maar oh oh oh wat zoop die!!! En ik heb er echt redelijk normaal mee gereden.
@demoder: Ik had ook een V70R in Laser blue. Met netjes rijden reed deze 1:10. Maar wat een genot om mee te rijden! De vraag naar deze uitvoering/kleur is in Nederland idd erg groot, nadat ik er geen geld meer voor had :) was deze zo verkocht!
Lekker die Pegasus velgen!
Superstoer. Jammer dat er nu geen echte R’s meer gemaakt worden. Nu moeten wij het met een V60 PHEV met 340pk doen…
Wat een prachtbakken zeg! Ik ben altijd al fan geweest van het Cream Yellow. Maar die V70’s zijn ook echt prachtig, dat zijn de twee mooiste kleuren voor een V70(R). Er mist eigenlijk maar één auto op bovenstaande foto: een 850R in het Bright Red. Dan was de rij echt compleet geweest.
Volvo p0rno!
R-Volvo’s… gewoon goed. Altijd en in elke setting. Daar hoef je geen ‘fanboy’ voor te zijn !
Beetje jammer dat de redactie dat in de titel moest zetten….
Was mooi dagje ja. In principe alleen voor echt R’s.
De rode is mijn daily driver :)
@volvo4life: een V70N R als daily? Lucky you!
@ej20g: S60R ;-)
@volvo4life: ik zie het, inderdaad een S60R. Even niet goed opgelet. Wel een prachtige auto, wees er trots op! Ook nog eens met dat prachtige bruine leder (naam is me even ontglipt), wow. Ik zie helaas vrijwel nooit S60R’s of V70R’s rijden, maar gelukkig staan er bij mij in de wijk twee 855R’s in het Dark Olive Pearl die de pijn verzachten.
@volvo4life: Dit exemplaar was van orgine een fabrieksauto van Volvo Sweden toch?
@bmwalpina: Geen idee eigenlijk. Tis een belgische import
Helaas had ik andere dingen te doen (iets met bbq en pils), anders was ik. Zeker heengegaan, en geel smoelt toch het mooist… :)
S60R is nog de mooiste R naar mijn mening.
S60R is nog de mooiste R naar mijn mening.
…ooit komt er nog wel is een R op de oprit, maar dan wel de 2.3.
Dan zijn de extra PK’s er net iets veiliger uit te knijpen :)
@ZwerverRoodbaard: voor wat het waard is, de 2.3 uit de laatste modeljaren (1999 en 2000) van de S70(R) en V70(R) past zonder aanpassingen in een S60R of V70N R. De software moet wel minimaal wat aangepast worden volgens mij. De 2.5T uit de S60R en V70N R heeft net als de 2.4T en “gewone” 2.5T nog weleens last van gescheurde cilinderwanden met als resultaat koelvloeistofverbruik, vermogensverlies, olieverbruik en carterdruk. Het motorblok kun je vervolgens weggooien. Niet dat ze er altijd last van hebben, er zijn genoeg 2.5T’s te vinden met meer dan 4 ton op de teller maar ook exemplaren waarbij de problemen na nog geen 1,5 ton optraden. Het is best veel informatie maar wat ik hiermee wil zeggen is dat als zo’n R bovenstaande problemen krijgt, de auto zeker niet afgeschreven hoeft te worden. Maar dan moet je wel het geld (+- 3000 euro) hebben om er een 2.3 in te hangen.
@ej20g: ..en dat is dus de reden waarom je al zou moeten starten met een 2.3, maar hou dat even stil ;) Het is al lastig genoeg om een goede R te vinden welke niet is uitgeleefd, want tjah bijtellingsvriendelijk en ze lopen ook goed op gas.
Vanuit de dealer beginnen ook al de eerste onderdelen op te raken, wel wat bijzondere dingen (interieurdelen), maar altijd lastig om een afgeleefde auto weer origineel te maken.
Het vooroordeel dat Volvo’s zeer solide zijn en weinig onderhoud behoeven heeft dan ook al zat auto’s de das omgedaan.
Advertentie’s met “net groot onderhoud gehad, alle! remblokken vervangen” geven bij mij dan ook altijd weinig hoop :P
@ZwerverRoodbaard: ik snap je reactie helemaal. Nette zijn inderdaad schaarser aan het worden. En inderdaad, ook Volvo’s hebben onderhoud nodig.

Ik doelde er alleen meer op dat als je een S60R of V70N R wil, dat je dat dan wel in de achterhoofd moet houden. Uiteraard heb je dat probleem niet bij een 850 T-5R 850R, S70R en V70R niet. Op de MY1999/2000 V70R AWD na dan, die heeft hetzelfde onderblok als de latere R’s. Maar de Volvowereld is geen nieuws voor jou merk ik.:)
Mooi dat je op die foto’s een groepje ‘ouwe bokken’ bij elkaar ziet staan i.p.v. jeugd met petjes en Nike Air Max.
Het blijven mooie, stijlvolle en vooral tijdloze auto’s.
@opgooier: prachtig is dat hè? Nou ben ik zelf van de “petjes” generatie en draag ik Air Max (geen petjes overigens) maar ik heb werkelijk niks met de bekende Golfjes/Corsa’s met veel te brede banden en booskijkers. Deze Volvo’s vind ik veel mooier, zo mooi zelfs dat ik zelf op zoek ben naar een 850 2.5 20V of T5. Dát zijn pas auto’s, veel stijlvoller en bovendien in mijn ogen véle malen mooier.
@ej20g: mijn 855 2.5i-20V is te koop… Misschien lijkt het je wat. DOP met beige interieur. Ik ben ook maar 23 jaartjes jong en heb net zoveel met alle mainstream auto’s. Hélemaal verliefd op de 850 geworden en voor mij nooit meer wat anders. De 850 gaat dan ook weg omdat ik een ander op het oog heb :) Ik hoop er ooit wat naast te kunnen parkeren, maar de 850 blijft!
Heerlijke wagen zo’n V70 T5 of R vooral in de kleur Safron of laser bleu.
Dit zijn (samen met de P1800 ES) de mooiste Volvo’s ooit en naar mijn bescheiden mening zelfs een van de mooiste auto’s ooit! Zie in mijn omgeving geregeld een zwarte V70N R rijden, wat is dat toch een apparaat ook. Mag zo naast m’n 850, maar eerst maar eens een 850R op de stoep zetten…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).