
Bruut, bloedsnel en beestig sensationeel. Da’s de korte samenvatting van een Supernaked. En in 2020 zijn er drie modellen die vechten om de titel binnen het Supernaked segment, nu samen getest.
De Supernaked 2020 kandidaten
De KTM Super Duke, Aprilia Tuono en Ducati Streetfighter bieden elk ongeveer 200 pk. Bij circa 200 rijklare kilo’s en dan weet je dat er aan rijplezier geen gebrek is. In tegenstelling tot superbike racers hebben deze motoren een recht stuur. Voor meer wendbaarheid op de openbare weg. Bovendien werd alle aerodynamisch kuipwerk verwijderd. Meer rijwind op je lichaam betekent ook meer sensaties. Als we onze Vlaamse vrienden van MaxxMoto mogen geloven dan is er daaraan geen gebrek. Zij hebben dan ook de beste Supernakeds van 2020 getest.

Ducati Streetfighter V4
Ducati presenteerde met de Streetfighter V4 één van de belangrijkste nieuwkomers voor 2020 en het model valt vooral op door z’n winglets. Deze vleugeltjes moeten het voorwiel strakker aan de grond houden bij hoge snelheden en da’s nodig ook met een V4 motorblok dat goed is voor 208 pk.

KTM Super Duke
De KTM tapt met z’n 1.301cc V-twin uit een ander vaatje en zet alles in op koppel. Met 140Nm vanaf 3.000 toeren trekt dit ding de stenen uit de grond en het topvermogen van 180pk is ook niet mis. De Super Duke is de enige motor in deze vergelijkingstest die niet afgeleid werd van een gekuipte racer en dat merk je ook aan de ruimere zithouding.

Aprilia Tuono
Tot slot is er nog de Aprilia Tuono oftewel de beste nakedbike van de afgelopen tien jaar – die jammer genoeg nooit een verkoopsucces werd. De Tuono heeft minder moderne elektronica, de looks zijn al enkele jaren onveranderd en met 175pk is het in theorie ook de minst krachtige motor van het trio. En toch heeft de klassieke 1.100cc V4 al veel modernere motoren het nakijken gegeven.

Wie de winnaar wordt in deze showdown, ontdek je in onderstaande video ‘Getest: Supernakeds 2020’
Ben jij het eens met de conclusie van Arno? Of wil je graag vertellen dat er ook wel eens een vliegtuig over jouw hoofd is gevlogen? Vertel het hieronder in de reacties

Photocredit: Jonas Roosens, MaxxMoto
Had liever een geschreven artikel gezien.
@plakloodventer: Een stuk schrijven is moeilijk tegenwoordig, vooral voor de Tik Tok/YouTube generatie. En dan moet je het ook nog zonder spelfouten schrijven.
@plakloodventer: Eens! Ik lees liever als ik filmpjes wil kijken kan ik genoeg vinden op YouTube.
Filmpje doet het hier niet (Android). Waarom wijkt deze wijze van embedden af van hoe andere sites het vaak doen?
@poes: bij mij wel, heb ook android
@benja01: Bij mij werken ze sinds begin dit jaar geloofik al niet meer. Laatste android versie op een Samsung S9. Bij een maatje van mij op een Huawai met android werken ze wel. App al meerdere keren verwijderd etc maar niks lijkt te helpen. Toch vreemd dan
@tiimoo: Ahhh… De app…. Ja, ondanks alle klachten hier blijkt de meerderheid toch de browser te gebruiken. Dus de app fixen zal nog wel even duren (zoals ook de likes geven). Overigens werkt de website op mobiel ook best wel goed, dus dat kan misschien een alternatief voor je zijn.
@poes: Filmpjes en likes doen het hier ook al maanden niet (Android 10).
Mis de MV agusta brutale 1000rr in deze vergelijking, ook nieuwkomer dit seizoen (en ook dik 208pk)
@mbvw: MV Agusta maakt prachtig spul maar rijwiel motorafstelling zijn ze gewoon een stuk minder wat bij dit soort motoren extreem belangrijk zijn. Daarom doen ze vrijwel nooit mee omdat het helaas vaak gewoon niet goed genoeg is.
@fernie: in het filmpje zeiden ze dat ze geselecteerd hadden op pk/kg verhouding, dan vind ik het gek dat de KTM er wel tussen zit en de MV niet (scheelt 31 pk en 2kg in het voordeel van de MV…. ) daarom mis ik de MV, was wel benieuwd naar de vergelijking
@mbvw: Ja inderdaad nog niets een test gezien van dat ding! Ze hebben ook een ZH2 staan maar deed ook niet mee omdat het met dit geweld niet mee kan doen. Toch bijzonder dat de aprilia als #1 uit de test komt!
iets met beschikbaarheid van demo’s
Doe de Aprillia maar, lijkt me het prettigst rijden en is een goede straatmotor, daar koop je een naked immers voor. De Streetfighter is gaaf, maar zo extreem gefocust dat je beter af bent met een Panigale en de KTM valt voor mij af omdat ik een V4 mooier vind rijden dan een twin.
“Of wil je graag vertellen dat er ook wel eens een vliegtuig over jouw hoofd is gevlogen? Vertel het hieronder in de reacties”
Zie je hoe wakker ik ben….
Heb dit stuk misschien meer dan twee uur geleden gelezen en kon maar niet begrijpen waar die opmerking op slaat. Open ik net weer AB en zie gelijk de foto bovenaan het stuk. Viel eindelijk het kwartje…
Wilde het gewoon even delen.
Ik vind het vooral jammer dat dit op een extern gesourced filmpje lijkt, terwijl ik denk dat AB zelf ook wel een leuk motorfilmpje kan maken. Desnoods doen ze een beroep op een paar vaste bezoekers om een dagje uit te helpen, ik denk dat dat erg leuke content oplevert.
@racerx: Ik vind het juust wel sterk om gebruik te maken van expertise van anderen. Britt en Muchael rijden, maar dat betekent niet dat zij de kennis en ervaring van een goede motorjournalist hebben. En dat zal ook gelden voor die enthousiaste lezers. Ik heb juist meer moeute met artikelen van redacteuren waarun gestrooid word met vergelijkingen met auto’s waarvan ik vrijwel zeker weet dat de betreffende redacteur er nooit (op de limiet) in gereden heeft.
Daarom ook mensen uitkiezen die zo’n apparaat prima kunnen uitwringen.
@racerx: hoeveel niet-journalisten hebben genoeg skills en ervaring om een goede en reële review te schrijven? Ik hoyd ook van een potje sturen, maar heb niet geboeg motorfietseb gereden om een eerlijk en ‘objectieve’ review te kunnen schrijven
-edit: nutteloze bijdrage-
@kasplant: denk beter dat jij op huilenvlog.nl terecht hoort
@maarten020: die lange aankoopadvies filmpjes zijn ook vervelend. Veel liever een artikel met mooie fotos.
Zit hier mee te genieten van deze motoren. Wat een geweldenaars en wat een geluid!
Content aan het delen met maxxmoto uit België?
http://www.maxxmoto.be/tests/maxxtest-2020-supernakeds/
@erce: staat toch minimaal 2x in het artikel vermeld…
100% de 1290 SDR.
@eaudi: op autogebied lijkt het in elk geval niet te groeien?
Kerel, dat ene motor artikel op de zondag zet echt geen zoden aan de dijk. Er was een tijd dat er gedurende de week meer motorartikelen geplaatst werden, maar door dat klaagvolk die een ander hun pleziertje niet gunnen is dat al de nek omgedraaid. Er zijn er zat die motorrijden leuk vinden, mezelf incluis. Daarbij zijn er in ieder geval in mijn omgeving steeds meer mensen die op de motor stappen omdat een leuke auto rijden in NL te duur wordt en elektrische auto’s voor hen geen hobby zijn. Die mensen zou je gaandeweg als lezer gaan verliezen als je je puur op vierwielers blijft richten. Wat dat betreft gewoon een slimme zet, hoewel ik graag zou zien dat er voor motoren net als Groen7 een apart kopje gemaakt wordt; zijn we in ieder geval van die huilers af. In de tussentijd: ga op zondag wat anders doen en kom maandag weer terug. Ik loop toch ook niet te klagen bij elk Tesla stuk dat het me niet interesseert?
“hoewel ik graag zou zien dat er voor motoren net als Groen7 een apart kopje gemaakt wordt”
Dat klinkt logisch. Maar misschien zijn het net te weinig motor artikelen daarvoor.
Het ziet er allemaal stoerder uit dan mijn mountainbike, maar geef me dan toch maar die offroad-mono-tandem voor een dagje plezier.
Sorry, heb niet zoveel met moto’s…
ergernis (even voor de taal nazi’s )
@donald4motion: Like ( 1)
Blijkbaar heeft COVID-19 een onderbelicht neveneffect dat enkel duidelijk wordt wanneer men de commentbox van Autoblog doorheen fladdert, namelijk stront-depressief alles afkraken van zodra iets online komt.
Gelukkig wordt de silent majority niet over het hoofd gezien en blijft men deze aangename motorartikelen sharen.
Is trouwens zeer goede beslissing om samen te werking met MaxxMoto dat met hun Maxxtests al meermaals bewezen heeft kwaliteitsvolle reviews/foto’s & als video’s te creëren. SO naar de Vlaamse homies :-)
Ironisch genoeg zelf te veel geneut, 9u30, tijd voor koffie & mijn loon te gaan rechtvaardigen.