
Het aanpassen van Ferrari’s blijft een heikel puntje voor sommige liefhebbers. Zelfs als het eigenlijk gewoon bloedgaaf is, zoals dit tweetal gemodificeerde Ferrari’s op de Essen Motorshow.
Ferrari mag je beschouwen als een onsterfelijk merk. De beruchtheid en de geschiedenis van hun sportauto’s zijn door geen autofanaat te missen. Dat alles natuurlijk grotendeels door Il Commendatore zelf: Enzo Ferrari. De oprichter bleef tot zijn dood in ’88 een sleutelfiguur voor het merk. Enzo was echter wel heel erg gesteld op het standaardrecept van een Ferrari. Voor de F40 was het eigenlijk al van de zotte dat je een andere kleur dan Rosso Corsa zou kiezen en modificaties van derde partijen zijn al helemaal niet wat hij wilde.
Modificaties
Vele projecten waar een Ferrari als basis werd gebruikt zijn dan ook begroet met een cease and desist-brief, met het vriendelijke verzoek om je project een enkeltje shredder te schenken. Het weerhoudt mensen in ieder geval nog steeds niet om dan maar te stoppen met Ferrari’s modificeren. Daarom vonden wij een paar gemodificeerde Ferrari’s op de Essen Motorshow.

Ferrari 355
De eerste gemodificeerde Ferrari van de dag is deze F355 Berlinetta. Eigenlijk is deze nog aardig subtiel gebleven. Toch zie je duidelijk wat er aan de hand is: de F355 is flink verlaagd en de wielen hebben een goede portie camber ontvangen. De wielen in kwestie zijn Rotiform-velgen van het type TUF-R. Er is een zwarte F355 in de VS op exact dezelfde wielen en min of meer dezelfde verlaging: een populaire keuze dus.



Ferrari 512 TR
De F355 is dus niet zwart maar rood, en dat is een mooi bruggetje naar de volgende van de gemodificeerde Ferrari’s van de Essen Motorshow. We zetten hem even een standje hoger, want aan deze rode Ferrari 512 TR is ietsje meer gebeurd.

De 512 TR, de ‘facelift’ van de originele Testarossa, is voorzien van een Liberty Walk-widebody. Dat betekent met popnagels bevestigde extra grote wielkasten, splitters en verlagingen aan de bumpers rondom en in dit geval een flinke portie verlaging en camber als extra.

Je kunt bij wijze van spreken nog geen credit card tussen de bumpers en de grond steken, zo laag ligt deze Ferrari 512 TR. Dat is met behulp van luchtvering (airride) overigens, het moet wel leuk blijven. Een set diepe meerspaaks velgen maakt de 512 TR af.




Kies maar
Wij leggen de vraag ook even bij jou neer: Ferrari’s modificeren zoals hier in Essen, mag dat? En zo ja, zou je gelijk voor het heftigste gaan met een 512 TR Liberty Walk of mag een verlaagde F355 met een set velgen ook?





Mijn vriendin doet ook make-up op, terwijl ik zonder mooier vind.
Neuh, Mansory is het toppunt van schennis
De 512tr graag
De F430 in het wit die er stond is ook wel een stukje waard.
Ferrari of niet, geen enkele auto wordt mooi van 1cm ground clearance, super grote velgen, en een enorme camber.
Helemaal mee eens 👍🏻
Heel jammer. Een Ferrari wat al heel laag ligt nog verder verlagen met Golf 2 tuning… Naah..
Dit is toch meer de-tuning of beter de-styling. Het onberijdbaar en lelijk maken van prima auto’s?
Snap werkelijk niet hoe mensen hier tijd aan besteden en denken dat het een verbetering is..
Voor mij blijft tuning toch iets meer met AFR en timing dingetjes.. Dit is gewoon wanstaltig, inmiddels schat ik in
dat (naar mijn bescheiden mening) minder dan 1 promille van dit soort projecten geen afbreuk doen aan het origineel.
Een compliment als je mijn auto met een ferrari vergelijkt! Top dit🤌
Als bij jouw Golf leuke velgen in juiste maat heeft icm met een subtiele verlaging waardoor alles nog in verhouding staat en rijdbaar is kan ik dat zeker waarderen.
Te brede velgen met getrokken bandjes en extreem verlaging en stuiteren vind ik weer helemaal niks.
Over rijdbaar zullen het veel mensen niet met mij eens zijn ben ik bang. Maar de leuke velgjes en verlaging (miss iets te voor je) zijn er zeker. Oja stuiteren kan natuurlijk niet ontbreken
Prachtig die 512 TR
Ik zou dit niet doen, maar ik kan er wel van genieten als anderen zo gek zijn om dit soort creaties te maken. Als ik dit in het wild tegenkom loop ik er zeker een keer extra omheen. Er is al eenheidsworst genoeg.
Dit soort knakentuning doet geen enkele auto goed,
Die 355 van JP performance is echt super
Met Liberty Wok kan je elke auto voorzien van dezelfde looks. Weinig origineels als je het mij vraagt. Maar wat bij de 512TR dan nog erger is, is dat de voorste kasten gewoon niet mooi/dicht aansluiten op de rest vd body. Knakentuning idd.
Ik vind het ze niet misstaan alleen het idee dat dit recent met een klassieker is gedaan vind ik behoorlijk zonde, maar een klassieker die lange tijd gelden gedaan is geeft wel een ander gevoel (orginele oude Brabus bijv.)
Er is Tuning en foute tuning..
Persoonlijk vind de deze exemplaren helemaal niks maar ik heb geen probleem met het modificeren van Fer-Arie’s. Dat moeten mensen lekker zelf weten.
Ach, Ferrari is de laatste jaren zelf de weg ook volledig kwijt als het gaat om het ontwerp van de auto’s….. Vrôgguh vond ik ze echt mooi en bijzonder, anno 2022 alleen nog bijzonder (lelijk).
Het is vrij simpel als er tussen de vloer en de auto geen Bijbel meer past is het heiligschennis.
Als je vindt dat je een Ferrari moet verbeteren met een liberty walk body kit en enorme verlaging dan heb je niet alleen God boos gemaakt maar ook de Italianen wat nog veel erger is.
Kan maar een term passend zijn; Hoe een iconische auto te verpesten les 1
Elke gecamberde auto lijkt toch gewoon door z’n hoeven gezakt?
Bij het zien van de foto’s begrijp ik meteen waarom mijn 17 jarige neefjes zo graag naar de show in Essen toe wilde….
Ik ben uit nieuwsgierigheid dit artikel gaan lezen en heb de foto’s bekeken. Eigenlijk heb ik daar nu best wel spijt van.
Een Ferrari op getrokken banden zal wel geweldig rijden.
Doe mij ook maar een 355 maar andere velgjes. Deze passen totaal niet bij dit model.
Nu maar hopen dat het gaat sneeuwen.Dan kun je hem mooi als sneeuwschuiver gebruiken.
Und WARUM? Nur für den Kick, für das Augenblick?