• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gevoelige nederlaag voor Porsche rond overname VW

Auteur: Dennis, gepost 27 november 2008 om 15:18 – 31 Reacties

Porsche logo

De overname van Volkswagen door Porsche ging al niet zonder horten en stoten, maar Porsche heeft in de strijd om de totale zeggenschap vandaag een gevoelige nederlaag geleden. De rechtbank in Hannover verwierp een klacht van Porsche over het vetorecht dat de deelstaat Nedersaksen bij Volkswagen heeft. Met dit vetorecht kan de deelstaat de overname door Porsche blokkeren.

Hoe zit dat? Porsche is momenteel de grootste aandeelhouder van Volkswagen met een belang van bijna 43 procent. Daarnaast heeft Porsche opties om dit belang uit te breiden met nog eens 31,5 procent. Porsche wil op termijn uiteindelijk driekwart van de Volkswagen aandelen bezitten.

Een struikelblok is de zoegenoemde “Volkswagenwet”. Deze wet bepaalt dat bij ingrijpende beslissingen niet minder dan 80 procent van de aandelhouders plus 1 stem, akkoord moeten zijn. Aangezien de deelstaat Nedersaksen in het bezit is van ruim 20,3 procent van de aandelen, heeft men daarmee een vetorecht.

Vorig jaar heeft het Europese Hof van Justitie de Duitsers reeds gemaand om de wet te veranderen, want deze zou het vrije verkeer van kapitaal hinderen. Hierdoor werd de wet inderdaad op een aantal punten aangepast, maar het vetorecht van Nedersaksen bleef overeind. Porsche bekijkt momenteel welke vervolgstappen te zullen nemen.

Met dank aan Stefan voor de tip

Ook interessant!

  • Porsche weigert elektrisch VW-platform vanwege hoge kosten
  • Porsche straks mogelijk te scoren voor een habbekrats
  • Volkswagen wil parel Porsche niet uit handen geven
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

Porsche, Volkswagen

Vorig bericht: « Opel Insignia door Steinmetz
Volgend bericht: Gevleugelde Volkswagen Scirocco door Rieger »

Lees Interacties

Reacties

  1. Majinstar zegt

    27 november 2008 om 15:21

    Porsche gaat net als de Titanic zinken. Blub Blub

    Login om te reageren
  2. Citrofiel zegt

    27 november 2008 om 15:25

    Dus er is een kansje dat Porsche níet de eigenaar van VW wordt?! :D

    Login om te reageren
  3. Lout zegt

    27 november 2008 om 15:26

    @ Majinstar
    Dat kan niet!!

    Login om te reageren
  4. Majinstar zegt

    27 november 2008 om 15:31

    @ Lout: Kijk zelf maar.

    http://www.blikopnieuws.nl/foto/200710121192224069_73062.jpg

    Login om te reageren
  5. Autofans.be zegt

    27 november 2008 om 15:37

    Jammer voor Porsche inderdaad.

    Login om te reageren
  6. Porsche Fan zegt

    27 november 2008 om 15:52

    komt wel goed..

    de raad van commissarissen van de EU ofzo hebben hebben toestemming geveen dat porsche VW mag gaan overnemen..

    mja weet er ook niet al te veel van :p

    Login om te reageren
  7. Markus zegt

    27 november 2008 om 15:55

    Dat heeft Nedersaksen even goed voor elkaar gekregen. Sluwe wezels daar hee.

    Login om te reageren
  8. AllAutomotive.nl zegt

    27 november 2008 om 15:59

    Oeps daar gaan de aandelen VW ….

    Login om te reageren
  9. Timmie zegt

    27 november 2008 om 16:25

    Wel straf: er vestigen zich grote bedrijven in je land, en dan ga je allerlei beperkingen opleggen…

    Login om te reageren
  10. Waxweazel zegt

    27 november 2008 om 16:32

    De aandelen van VW gaan nu idd terug zakken, want deze waren sterk gestegen door de “geruchten” dat Porche ze ging opkopen.
    Maar Porche moet niet wanhopen, want het Europese hof heeft al laten weten dat die zogenaamde Volkswagenwet eigenlijk niet kan en het vrije verkeer van handel belemerd. Met andere woorden, voor Europa is die illigaal.
    Het zal nog een leuk juridisch steekspel worden, maar uiteindelijk zal die wet toch vallen en zal Porche overwinnen.

    Login om te reageren
  11. Linkador zegt

    27 november 2008 om 17:17

    Het zou grappig zijn mocht Porsche alles verkopen op 20% en 1 stem na

    Login om te reageren
  12. Sagarinos zegt

    27 november 2008 om 17:17

    Ha echt heerlijk! I love Nedersaksen! Hou de overname tegen!!!!
    Alsjeblieft ik heb een bloedhekel aan Porsche!

    Login om te reageren
  13. robin`` zegt

    27 november 2008 om 17:55

    @waxweazel

    Je loopt nogal achter de feiten aan, de surge is allang weer geweest. en de aandelen zijn allang al weer gestaag aan het teruglopen

    Login om te reageren
  14. matthis zegt

    27 november 2008 om 18:04

    Al met al maakt het helemaal niets uit dus. De enige mensen die hier iets van merken is het bestuur van VW en Porsche. Volgens mij veranderd er nagenoeg niets voor de consumenten. Op dieselcayennes na dan..

    Login om te reageren
  15. w0o0dy zegt

    27 november 2008 om 18:52

    Dit kan behoorlijk verstrekkende gevolgen hebben. Denk aan (het blokkeren van) reorganisaties, afstoten van bedrijfsonderdelen, wellicht benoemingen van directieleden (weet niet precies hoe de regels in Duitsland zijn), aandelen uitgifte…. noem maar op.

    Login om te reageren
  16. Ziggy zegt

    27 november 2008 om 19:10

    volkswagen mag blij zijn dat er iemand is die er geld in wil steken.
    Nedersaksen kan beter 20% van veel hebben dan van weinig.

    Login om te reageren
  17. WieAndersDasAuto zegt

    27 november 2008 om 19:53

    Ik wil echt niet dat Porsche Volkswagen gaat overnemen.. Geloof me als het gebeurt dan verslikt Porsche zich en dan hebben ze een groot probleem.

    Login om te reageren
  18. Tripple zegt

    27 november 2008 om 20:16

    kan em ook overnemen zonder ingrijpend te veranderen he, met 50.01 procent ben je ook de eigenaar.

    Login om te reageren
  19. mashell zegt

    27 november 2008 om 21:38

    “Wel straf: er vestigen zich grote bedrijven in je land, en dan ga je allerlei beperkingen opleggen…”
    Oke, Porsche heeft zich vanuit Oostenrijk in Duitsland gevestigd maar Volkswagen is toch echt door het toenmalige boosaardige regime opgericht. Het is inmiddels de grootse werkgever in de deelstaat Nierdersachsen en dus logisch dat die deelstaat een vinger in de pap wil houden. Eigenlijk ‘moet’ houden want bij een verhuizing van VW naar Roemenie of zo is het wel duidelijk wie de WW uitkerekingen moet ophoesten.

    Login om te reageren
  20. JJM zegt

    27 november 2008 om 21:49

    komt wel goed hoor, een stom deelstaatje gaat dit niet tegenhouden, anders komt er wel ingrijpen van de landelijke politiek aldaar

    Login om te reageren
  21. Ikkuh zegt

    28 november 2008 om 09:21

    Ah ja, de [b]zoegenoemde[/b] Volkswagenwet…

    Login om te reageren
  22. Ewout zegt

    28 november 2008 om 13:02

    ’t mooiste zou zijn dat volkswagen nu porsche gaat overnemen hehehe..

    Login om te reageren
  23. Rick dos zegt

    28 november 2008 om 15:43

    It’s just a matter of time.

    Het is duidelijk dat die hele wet tegen de regels van de EU ingaan. Europees hof zal binnenkort wel een uitspraakje doen….

    Login om te reageren
  24. w0o0dy zegt

    28 november 2008 om 16:05

    @Rick Dos: als ze het gooien op het vrij verkeer van kapitaal dan vraag ik me af of dat gaat gebeuren. Porsche mag zoveel aandelen proberen te verwerven als ze willen. Deze wet staat ze daarbij niet in de weg. Het enige wat de wet wel doet is de macht van de grootste aandeelhouder beperken, maar is dat een belemmering van vrij verkeer van kapitaal?

    Login om te reageren
  25. Rick dos zegt

    28 november 2008 om 16:24

    @wOoOdy

    De centrale issue in de VW-wet rechtzaak was juist dat de deelstaat met 20% van de stemmen een afschikkende werking zou hebben voor potentiële investeerders. Belemmering dus van vrij verkeer van kapitaal. Het arrest van het hof geeft men op dat punt ook gelijk.

    Duitsland heeft daarop wel aanpassingen in de VW wet gemaakt maar de centrale issue is gebleven. Het kan dus niet anders dat dit ook teniet wordt gedaan. Óf Duitsland betaalt gewoon de boetes….

    Maar laten we eerlijk zijn, heel die VW wet is achterhaald.

    Login om te reageren
  26. Rick dos zegt

    28 november 2008 om 16:28

    Edit:

    “De centrale issue in de VW-wet rechtzaak was juist dat de deelstaat met 20% van de stemmen én vetorecht…”

    Login om te reageren
  27. Rick dos zegt

    28 november 2008 om 16:30

    AfschRikkende

    ….en voor de rest zoeken jullie het maar uit! :D

    Login om te reageren
  28. w0o0dy zegt

    28 november 2008 om 16:30

    @Rick dos: ik ben het met je eens dat die wet achterhaald is en van mij mag ie ook weg. Alleen heeft Porsche al een groot belang en is men ook nog eens van plan het belang uit te breiden tot 75 %….. kennelijk is de wet dus geen belemmering voor investeerders….

    Het handelen van Porsche bewijst dat. Daarmee is hun beroep dus ook nogal gekunsteld geworden. Je doet een beroep op de wet omdat je in je handelen beperkt wordt, maar tegelijkertijd bewijzen je acties dat het geen belemmering vormt. Da’s niet handig en maakt je juridische argumentatie inconsequent onlogisch en daarmee waarschijnlijk een stuk minder kansrijk.

    Login om te reageren
  29. Rick dos zegt

    28 november 2008 om 16:43

    Nee hoor, als er een arrest ligt van het Europees hof dat zegt dat de wet illegaal is, dan schep je een verwachting. Namelijk dat Duitsland gehoor geeft aan dat arrest.

    Dat Duitsland vervolgens niet volledig gehoor geeft aan dat arrest doet niets af aan de aangevoerde feiten. Porsche handelt immers uit een verwachting. Daarnaast is het arrest natuurlijk ook van algemeen belang. In dit geval is het Porsche die hierin de boven toon voert, maar Porsche zou er ook voor kunnen kiezen om de aandelen te dumpen. Dan blijft die afschrikkende werking nog steeds van kracht. De mogelijkheid van die afschrikwekkende werking moet er gewoon van af.

    Login om te reageren
  30. w0o0dy zegt

    28 november 2008 om 16:49

    @Rick dos: Porsche heeft haar belang uitgebreid NA het wijzigen van de wet en geeft daarmee aan dat de belemmering niet substantieel is.

    De uitspraak van het europees hof is dat de wet illegaal is VOOR de wijziging. Of de wet na de wijziging nog steeds illegaal is dat moet nog bekeken en voor de rechter getoetst worden. De originele uitspraak kan niet dicteren hoe de wet moet zijn, hooguit wat er NIET mag. Porsche zal dus nogmaals tegen de wet in verweer moeten komen. Door het belang uit te breiden ondergraaft Porsche in mijn ogen dus wel degelijk de juridische positie.

    Login om te reageren
  31. Rick dos zegt

    28 november 2008 om 17:00

    @w0o0dy

    Klopt, maar het arrest gaat ook specifiek in op het feit dat de deelstaat een aandeel van 20% heeft én vetorecht. Dat is het hele twistpunt in het verhaal. Daar heeft het hof ook een uitspraak over gedaan. En dát heeft Duitsland niet ten uitvoer gebracht.

    Het zou mij inieder geval hoogst verbazen als die 20%regel er niet uit wordt gehaald.

    Die hele wet druist gewoon in tegen alles waar de EU voorstaat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North