Gevonden in NL! Porsche Panamera in zijn ultieme vorm

Auteur: , 39 Reacties

Noem een auto die beter geschikt is om in te rijden én in gereden te worden. Pro tip: dat lukt je niet.

Wat we hier zien is Peak Panamera. De basis wordt gelegd door een Turbo S-aandrijflijn, met een 4.8 V8 die 570 pk ophoest en 750 Nm aan de wielen legt, en dit ruim twee ton wegende apparaat in 3,8 seconden op de 100 knalt. Dit alles is verpakt in een verlengde carrosserie. Met vijftien centimeter extra binnenruimte die volledig ten goede komt aan de achterpassagiers. Daaroverheen zit de aankleding van Porsche Exclusive, met donkere koplampen, donkere 20-inch velgen, een freaky two-tone lak die er onder iedere hoek anders uitziet, en een bruin interieur met hout. Het rode bordeelinterieur dat we bij zijn introductie zagen is godzijdank achterwege gebleven.

Porsche Exclusive heeft er 100 stuks van gemaakt, waarvan dit nummer 39 is, aangegeven met badges. Toegegeven, niet iedereen zal kicken op het feit dat het hier om de verlengde variant gaat, maar aan de proporties van de Panamera kon toch weinig meer vernacheld worden, dan maar een beetje extra beenruimte. Bovendien zie je er niets van als je achter het stuur zit te trappen (Vmax: 310 km/u) of achterin je entertainment afspeelt op een van de twee displays.

Dit 2015-model met 12.220 km op de klok komt wel tegen een prijs: €260.900. Daar heb je dan wel de ultieme zelfrij/chauffeursauto voor.



39 reacties

Ik denk dat een rapide s ook wel beide kan.
@srthellcat: ik heb 1x achter in een Rapide gezeten. Kon door het kleine deurtje amper instappen en toen ik eenmaal zat leek het net alsof ik met Ryanair vloog. Ik zat met m’n benen in m’n nek (ik ben 1.90m). Als ik dan altijd achterin zit zou ik zeker voor de Panamera gaan. Als ik zelf altijd zou rijden de Rapide denk ik, want man man man wat een geluid!
@srthellcat: een rapide S is achterin erg krap, totaal ongeschikt om in gereden te worden. Maar ja, een rapide S is ook zo ontzettend veel mooier dat praktische argumenten er eigenlijk niet toe doen.
@knipperlichtje: Dan zou ik zeggen: bestel de DB9 of the V8 Vantage, goedkoper en mooier.
@knipperlichtje: anders een Jag XJ L
Het is wel de best rijdende luxelimo. Dat klopt. Ligt er alleen aan wat je onder ‘best rijdend’ verstaat. Als dat het meest sportief is, dan is deze de beste. Als dat het meest comfortabel is, dan is deze niet de beste.

En is het de beste om in gereden te worden? Niet echt, een Bentley, Rolls Royce, S Maybach of RR Autobiography EWB doen het denk ik beter.

Als laatste komt dan nog het uiterlijk om de hoek kijken. Ik zou de Panamera omschrijven als een imposante hondslelijke auto. Imposant, omdat hij in het echt toch wel indrukwekkend is. Hondslelijk, omdat hij hondslelijk is.
@berlinetta: Helemaal juist, vooral je 1e alinea.
Er is geen concurrent als je van zowel doorrijden houdt als luxe, heb ze beide gereden, ook de bentley (saaiiiiiiii).
Vond de continental echt om te janken zo saai, maar dat is ook zo bedoeld. Interieur vond ik zelfs minder dan die vd panamera..

En het design vd panamera? Fantastisch! eigenzinnig en niet binnen de lijnen. Hou ik van, maar is persoonlijk natuurlijk.
@lekkaah: Heb je die Top gear aflevering (19-3 denk ik) met de standaard uitvoering Bentley Continental speed gezien waarmee ze een ralley stage reden? Niet echt een saai ritje lijkt mij.Het mooie was dat die Bentley niet erg onder de indruk was.
@berlinetta: Ik raad je dan toch aan deze video even te kijken :

https://www.youtube.com/watch?v=j8gxkJjFYjs
@dutchdriftking: Afgezien van het feit dat ik het een irritante review vind, blijkt er niets uit deze review dat mijn stelling ontkracht. Ja, het is een super goede auto, maar maakt hem dat meteen de beste in zijn klasse? Het is de beste van het sportieve limo-segment, maar niet de beste van het luxe limo-segment.
Maserati Qp, MB S-65 AMG, Bentley Flying Spur… Zijn in ieder geval allemaal mooier dan dit hok, en de prestaties lijken me goed genoeg.
@bastiaano: Rijders-limo gaat natuurlijk niet enkel over prestaties. Mooier zijn ze allemaal zeker, naar mijn mening, beter rijden denk ik echter niet. In ieder geval niet als je van plan bent zelf wat sportiever te gaan rijden.

De auto’s die jij noemt zijn vooral gericht over het geruisloos met 250 over de autobahn te knallen. De Panamera zal zich op een bergweg weer meer thuisvoelen dan de anderen
Geslaagde wagen in deze setup naar mijn mening. Ook die fading lak achter de ventilatieroosters vind ik erg tof!
Pohhh, so close to perfection! Prachtige wagen, zat ook zo ontzettend lekker! Ik zal er nu even eentje uploaden op AJ die ik Zaterdag had gezien.
Wat is het toch een lelijke auto.
Het is een imposante wagen en stiekem minder lelijk dan de reguliere Panamera. Als het gaat om gereden worden, kies ik niet een Panamera maar een dikke S-Klasse. Zo’n Panamera rijdt best leuk, maar zal niet mijn eerste keuze zijn als het gaat om rijden.
Heerlijke auto, ik vind hem echt top
Maserati Quattroporte GT S !!!!!
@kenner: Sport GT S that is. ;-) Hele mond vol, maar dan heb je ook wel wat.
Droom bak, corvette, Panamera en een Escallade! Slechte smaak?
De Panamera is zijn ultieme vorm is een 911.
@str8six: en als er mensen mee moeten, dan maar een S-63 AMG. Maar geréden worden. Nimmer, alleen met een bakkie teveel op. ;-)
De ultieme auto om in gereden te worden en om zelf te rijden is in mijn ogen toch de S8 plus.
@Ricardo: er is er eentje die het net iets beter doet. Lichter, lichtvoetiger, flink ruimer, comfortabeler, bijna net zo strak, stijlvoller, veel mooier geluid en ga maar even door…En de auto wordt werkelijk door niemand genoemd.

Dames en heren, ik presenteer aan jullie, de ultieme rijderslimo voor de heer van stand: De Jaguar XJ-R. 550pk, 680nm, 1870kg, bijna alle opties er standaard gewoon op. En met stijl. Grace, Pace en Space. Kan geen braadworst aan tippen. Je kan wel een heel erg lelijk mokkel nemen dat fantastisch is onder de lakens, maar je moet er wel mee over straat kunnen ;-)

http://www.caranddriver.com/jaguar/xjr
@gtwillem: inderdaad de jaguar
Tis alleen zo jammer van de afschrijving
Maar verder rijdt ie super
Ik kreeg er een keer een mee bij garage als uitleen
En gezien de aanschafprijs en wat je er voor krijgt
@gtwillem: Klopt, maar de XJ loopt technologisch achter op de Duitse merken. Die zitten toch net wat beter in elkaar en hebben toch modernere snufjes aan boord. Neemt niet weg dat de XJ mijns inziens ook de lekkerste keus is in dit segment.
@gtwillem: bovendien lijkt de XJR ook steeds mooier te worden na verloop van tijd. Ik moest in het begin even wennen aan die zwarte strip op de c-stijl en de Koreaanse achterlichten.

De Panamera blijft toch een gedrocht, hoewel het ongetwijfeld best goed zal rijden.
Al draagt een aap een gouden ring (Porsche badge), het is en blijft een lelijk ding.
Schitterende auto voor lange supersnelle autobahn ritten.Deze Panamera zou ik gelijk kopen als ik de doelgroep was.Een lekker dikke poenjoekel.Het is geen schoonheid zoals de Disco Volante die ik er gewoon naast zou nemen, net zoals een Land Cruiser.Het is maar net wat je er mee wilt gaan doen en hoe je onderweg wilt zijn.
Er staat er wel geteld eentje in Nederland, voor een heel wat zachter prijsje dan de Porsche. Bij Jaguar begrijpen ze afschrijven wat beter ;-).

http://ww3.autoscout24.nl/classified/276478809?asrc=st|as

Ondanks dat dit een bijzondere Porsche is met alle begeerlijke opties is het ook een grote limousine/sedan/hatchback geval ding. Dat betekent kneiterhard afschrijven. Audi’s S8, Mercedes S-AMG’s, Maserati’s Quattroportes: allemaal schrijft het af als een malle. No way dat deze auto dit jaar nog voor dit geld verkocht gaat worden. En in 2016 is de auto weer een jaartje ouder.

Daarbij: als je een bijzondere Porsche Panamera zoekt, dan moet je deze zeker niet hebben. Je kan wel ingrediënten op de kaart van de Italiaan op je Pizza knallen, en daarmee de duurste Pizza hebben, maar iedereen weet dat dat niet de lekkerste is.

Er is een bijzondere Panamera geleverd, maar deze zijn zeer zeldzaam: de Panamara S zonder PDK en zonder 4wd. Een 400pk sterke V8, handgeschakelde zesbak en achterwielaandrijving. Met een goede combinatie tussen sportief zijn en kinderkots vervoeren.
@gtwillem: volgens mij betaal je bij die Porsche-centra een flinke klap meer om d’r maar een officieel stempeltje bij te krijgen. Prijzen lijken me vaak uitzonderlijk hoog?
Lap je 260k voor een tweedehands gedrocht van een Porsche waar ik m’n hond nog af zou trekken, zit je tegen zo’n fraaie applicatie op de zonneklep vd passagier aan te kijken. Is dat ergens verplicht ofzo? Zie het ook veel bij Aziaten. Écht geen gezicht en is ook niet te verwijderen…
On topic: inderdaad de beste sportieve luxe auto. Mits je visueel zwaar gehandicapt bent…
Doe mij er maar wedsport velgen onder :)
Hopelijk is CO2 waarde bij deze wel in orde. Anders hebben we nog wel een 3.0 diesel.
1 auto die zowel het meest geschikt is om zelf te rijden, als om in gereden te worden… dat is een compromis. Als ik in dit segment zat, zou ik niet voor compromissen gaan. Dan werd het een Bentley Mulsanne om gereden te worden, en op de momenten dat ik zelf de auto zou pakken de DB9 GT.

Voor de Duitse keus zou het een S600 Maybach en 911 Turbo S worden. En voor de Italiaanse twist een Quattroporte en een GranTurismo MC Stradale.

Vind de Panamera uit dit artikel trouwens best lelijk. Helemaal uit proportie, zo verlengd. En te ordinair als je gereden wordt.
Dan maar met mijn knieën in mijn nek.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).