• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ginetta werkt aan elektrische G50

Auteur: RubenBaeten, gepost 29 december 2008 om 20:52 – 15 Reacties

Ginetta G50


Ginetta is de zoveelste in een lange lijst met kleine supercarmakers, en typisch zo’n merknaam die je in mijn beleving net zo goed met koffiezetapparaten zou kunnen associëren. De Britse fabrikant blijkt zich echter al sinds 1958 met auto’s bezig te houden en momenteel een behoorlijk snel exemplaar in de stal te hebben staan, genaamd de G50. En daar gaan ze nu ook nog eens een elektromotor in lepelen. Tja, het heeft Tesla ook op de kaart gezet, dus waarom niet?

De elektrische G50 moet een topsnelheid van ruim 190 km/h kunnen halen, en met drie volle accu’s zo’n 400 km ver kunnen komen. De motor drijft de achterwielen aan en komt van Zytek Engineering, waar ze hem specifiek voor automobiele toepassingen ontwikkelden. Ginetta wil de gehele aandrijflijn samenvoegen in één simpel pakket met slechts drie ‘pluggen’: eentje voor koelwater, een voor 300 V hoogspanning (snelladen) en een voor 12 V stroom.

De auto schijnt pas vanaf oktober getest te worden, en er is nog niets bekend over de introductiedatum of de prijs. Voorlopig moet je het dus nog met de benzine-Ginetta’s doen.

Met dank aan Klassiekerrally voor de tip!

Ook interessant!

  • Zo wil België alleen nog maar elektrische bedrijfswagens
  • Enkel elektrische primeurs voor dit premium luxemerk
  • Volledig elektrische Renault Mégane ziet er zo uit
  • BREEK: BMW i3 wordt elektrische 3 Serie!

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, ginetta, Lichtgewicht

Vorig bericht: « Australische upgrade voor Nissan GT-R transmissie
Volgend bericht: Verlengde Mercedes G-klasse met V12 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Klassiekerrally zegt

    29 december 2008 om 21:02

    Ruben, even voor je algemene ontwikkeling ( ;) ):
    Ginetta bestaat al 50 jaar en is (in tegenstelling tot veel andere Britse merken) springlevend.
    Het vreemde aan de elektrische G50 is dat er nog niet eens een normale productie G50 is met verbrandingsmotor.

    Dear Wim,

    Many thanks for your email.

    We currently only produce a race version of the G50 (with a road car in prototype stages at the moment) we are always looking for new markets to sell our race cars into (both the G20, Junior and G50).

    As and when we complete the road version of the G50 we shall look to viable markets to sell the car into.

    I hope this helps and if you require anything else let me know.

    Kind Regards
    Charlie Kemp

    Ginetta Cars

    Maar hoop doet leven! Ik hou van dit soort merkjes die tegen de stroming in leuke dingen (kunnen) blijven maken.

    http://www.ginetta.co.uk/

    Login om te reageren
  2. erik zegt

    29 december 2008 om 21:07

    nice! torquemonstertje vrees ik..

    Login om te reageren
  3. Jesper zegt

    29 december 2008 om 21:11

    @ erik: voordeeltje van de elektromotor he, levert stante pede zn maximum koppel :) ziet er ook lekker nostalgisch uit :D

    Login om te reageren
  4. blokker5 zegt

    29 december 2008 om 21:23

    Ach tegen de stroom ingaan… De specs lijken toch wel heel erg op die van de tesla roadster.. Hij ziet we wel leuk uit maar ik hoop dat hij het van de prijs kan hebben

    Login om te reageren
  5. Savipe zegt

    29 december 2008 om 22:11

    ziet er niet mis uit, ik denk wel dat er meer nieuwe merken zullen ontstaan met elektrische wagens, misschien zijn dat wel de toppers van de toekomst en hopelijk hoort Savipe erbij ^^

    Login om te reageren
  6. Klassiekerrally zegt

    29 december 2008 om 22:16

    Ik vind ‘m echt heel fraai en hoop ‘m ooit te mogen rijden. Pond staat lekker laag! ;)

    Login om te reageren
  7. Bartes zegt

    29 december 2008 om 23:10

    300V is geen hoogspanning, valt nog niet eens onder middenspanning (en het is dus laagspanning). Je mag het wel sterkstroom/krachtstroom noemen, klinkt ook mooi ;).
    Ben benieuwd wat ze met 3 accu’s bedoelen. Hoe groot en zwaar ze zijn en of je ze allemaal tegelijk mee kan nemen…

    Login om te reageren
  8. robbie zegt

    29 december 2008 om 23:15

    @Klassiekerrally, en Autosport Magazine heeft de Ginette G50 ook nog eens uitgeroepen tot Car of the Year!
    http://www.ginettacars.com/news_details.php?id=37

    Het feit dat Zytek Engineering en Ginetta de handen ineen geslagen hebben is overigens ook niet zo heel erg vreemd:
    Bill Gibson (Zytek founder) and Lawrence Tomlinson (Ginetta’s Chairman) now have an equal controlling interest in Zytek Engineering.

    De LPM1 & LMP2 (Le Mans Prototype racers) van Zytek heten daarom nu (symbolisch) ook Ginetta-Zytek.
    http://www.zytekgroup.co.uk
    http://en.wikipedia.org/wiki/Zytek_Engineering

    Login om te reageren
  9. gogogomagazine.com zegt

    29 december 2008 om 23:17

    Ruben, dat je het merk niet zo goed kent is tot daaraan toe maar om Ginetta dan te vergelijken met een koffiezetapparaat..

    Zoals Wim al zei leuk merk met een lange traditie. Snap niet waarom Ginetta zich niet beter positioneerd om de plek in te nemen die TVR jaren terug al achter zich heeft gelaten; relatief kwalitatief goede auto’s met ‘running gear’ uit een productieauto met ‘striking’ design?

    Dat met die elektrische auto begrijp ik dan weer niet zo goed. Ga liever verder expirementeren met een verbrandingsmotor die loopt waterstof, stukken goedkoper en ook realistischer. Zeker als je kijkt hoever je komt met zo’n elektrisch ding…

    Login om te reageren
  10. Johnny Berra zegt

    29 december 2008 om 23:39

    Ik dacht eerst een Aston Martin

    Login om te reageren
  11. Citrofiel zegt

    30 december 2008 om 00:18

    @ klassiekerrally; Leuk dat jij dan nog op onderzoek uit gaat! :D

    Login om te reageren
  12. Klassiekerrally zegt

    30 december 2008 om 00:25

    Ik zal eens kijken wat ik bij Ginetta kan bereiken… Trackday met de G50 lijkt me wel wat ;)

    Login om te reageren
  13. Esprit_de_Flandre zegt

    30 december 2008 om 02:37

    Cool. Had nog nooit van Ginetta gehoord trouwens.

    Login om te reageren
  14. I 8 a 4RE zegt

    30 december 2008 om 10:44

    Het feit dat men hier niet weet wat Ginetta is, mag op zn minst DRA-MA-TISCH genoemd worden.

    Ik snap nog steeds niet dat er mensen zijn die (zeggen dat ze) van autos houden en geen verstand hebben van de autoracerij …

    De Ginetta heeft in 2008 behoorlijk bil geschopt in Engeland en in 2009 komen er idd naast de LMP autos een volledige Ginetta Challenge voor de G50.

    De G50 is zelfs meerdere malen in Nederland actief geweest in de Dutch Supercar Challenge in de Supersport 2 divisie…

    Login om te reageren
  15. Thibaut zegt

    30 december 2008 om 14:14

    “… tegen de stroom in gaan…”

    Neenee, net niet! ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North