Giulia Quadrifoglio van autoblad is zeldzaam onbetrouwbaar

Auteur: , 76 Reacties

Suiker is zoet.

Giulia Quadrifoglio van Amerikaans autoblad is zeldzaam onbetrouwbaar

Sindskort heeft Autoblog zich mogen ontfermen over een heuse Alfa Romeo Giulia met een bloedmooie grijze tint. Wijzelf rijden probleemloos rond met deze stijlvolle Italiaan.

Aan de andere kant van de grote plas hebben collega’s helaas een andere ervaring. Het Amerikaanse Car And Driver kreeg enkele maanden geleden eveneens een Giulia-duurtester, maar het blad heeft bepaald geen goede tijd met de auto achter de rug.

Nadat het 10.000 mijl met de auto had afgelegd, kwam het met een eerste oordeel over de krachtige Giulia. Normaliter duurt het niet lang voordat het blad een dergelijke aantal kilometers verteert, maar in dit geval was dat wel anders. Pas na vijf maanden werd het getal aangetikt. Vrijwel direct na ontvangst kreeg het namelijk te maken met allerlei elektrische gremlins, niet veel later zou het zelfs het volledige differentieel moeten laten vervangen. Een opeenstapeling van problemen zorgde er daarna voor dat het blad de Giulia pas na een maand weer terug zou krijgen.

Sindsdien heeft het blad nog eens dubbel zoveel mijlen met de auto gereden en het is er niet veel beter op geworden. Nog altijd wordt de Quadrifoglio geteisterd door een plethora aan gremlins, met name in de vorm van onnauwkeurige en foutieve waarschuwingslampjes. Zo gaf de Giulia aan dat er te weinig olie in de motor zat, ondanks dat de garage meermaals had geconcludeerd dat het niveau wel degelijk op peil was. Daarnaast beweerde de auto na een wasbeurt lange tijd dat een van de deuren open stond. Op een zeker moment verdwenen de waarschuwingen en meldingen, tot verbazing van het blad, zo abrupt als ze waren gekomen.

Toch is het niet alleen maar kommer en kwel. Volgens het blad is de auto ondanks zijn perikelen de meest uitdagende en enerverende sedan op de markt. Met dit laatste zal Alfa Romeo blij zijn, want de betrouwbaarheid van de Giulia schijnt lang niet onaardig te zijn. Overigens rijden wijzelf tot op heden probleemloos rond in onze Alfa.



76 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Vraag mij af hoe het met de verkoop van de Giulia zit. Krijg het gevoel dat de hype er wel weer een beetje van af is. Ik zie meer model 3’s rijden dan dat ik Giulia’s zie.
@Rick-dos: logisch, iets met bijtelling….
@jopio: Als dat zo logisch is waarom zie je de modellen van andere merken die in dezelfde klasse zitten veel vaker rondrijden?
@Rick-dos: je refereert naar de Model 3. Op dat verschil reageer ik
@jopio: Dat leek mij duidelijk. Mijn reactie daar op lijkt mij ook duidelijk.
@Rick-dos: ik vind het een prachtige wagen, maar hij lijkt qua looks al een beetje gedateerd? Iets wat de 159 niet heeft, maar ik kan het moeilijk beschrijven…
@Rick-dos: ik zie nog altijd meer polotjes in de polonaise
@rick-dos: Hier in Belgie rijden er heel veel rond en zeker de Stelvio zie je heel vaak rijden. Wij hebben geen last van die bijtelling. Nu ja, we worden wel op een andere manier genaaid.
@Rick-dos: Grappig is dat ik dan weer in Duitsland veel meer Giulia’s of Guilietta’s zie dan welke Tesla dan ook…echt nauwelijk Tesla’s gezien in een week tijd op de autobahn. Helemaal als je naar de Duitse 3 kijkt.
@skinny058: same here, net een week in Duitsland/Oostenrijk doorgebracht en 1800 km gemaakt aldaar. Heb maar iets van 5 Tesla’s gezien, bijna allemaal de S. Ik vermoed dat binnen de steden wel wat meer Muskmobiles rondrijden, daar ben ik niet geweest. In het zuiden en Oostenrijk rijdt sowieso bijna iedereen diesel.
@skinny058: Hier in het binnenland van Beieren staan er anders al best wat voor de deur geparkeerd. Je kon heel duidelijk merken dat in februari/maart de uitlevering op gang kwam.
@gandini: Laat ik nu daar net een week hebben doorgebracht. Vergeleken met NL is het echt een heel groot verschil.
@Rick-dos: de juiste vraag is denk ik eerder ‘Welke hype?’ Alfa Romeo kon helaas alleen maar dromen van een hype zoals de 156 destijds.
@Rick-dos: ook die andere serie 3 zie je al vaker dan de Alfa, en die is net uit.
Als ik de verscheidene blogs er op na ga, schijnen de problemen zich meestal bij Q’s voor te doen en dan nog vooral bij deze die al eens op circuit uitgelaten worden. Bij de gewone versies is er eigenlijk heel weinig te melden. Zelf heb ik na zes maanden 2 éénmalig probleempjes gehad: koplampsproeiers die uit zichzelf werkten bij het starten en de mediaplayer die niet werkte maar dat kan ook aan de usb-stick gelegen hebben. Verder niets dan positieve ervaringen.
@alfapeter: bezit een 991 sinds 6 jaar en uitgelaten op circuit. Problemen: 0 (nul).
@911targa: Alfa 991 zeker?
@911targa: Ja en?
@911targa: Elke reden aangrijpen om te aangrijpen omdat te vertellen dat je een 911 hebt, ook als niemand daarom vraagt en het topic een Alfa Romeo is. Opscheppen voor gevorderden, zo doe je het.
@911targa: De 911 staat bekend onder de circuitrijders als onverwoestbaar.
Alle Italiaanse merken hebben veel meer reparaties nodig.
@alfapeter: Alfa’s en circuits is een combinatie die je gegarandeerd uren sleutel plezier opleverd.
@alfapeter: eens. Mijn Veloce doet
heet prima ,maar niet zo perfect als zijn voorganger, Lexus. Toch wel paar kleine ergenissen zoals achterbankvergrendeling en sons stotterende motor bij koude start. Hopen dat het hier bij blijft.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Enerverend zal het zéker zijn, zo’n maandagochtendexemplaar ….
@frank2b: vond ik ook dubbelzinnig uitgedrukt
@frank2b: in een Italiaanse autofabriek is het 7 dagen per week en 24 uur per dag maandagochtend.
Toeval als je het mij vraagt gewoon heel veel pech. Laat de Giulia alsjeblieft een betrouwbare auto zijn zodat hij vele malen meer verkocht word!!
@mats106rallye: meende ook al een lijstje te hebben gezien over betrouwbaarheid waarin hij wel hoog scoorde.
Exact dezelfde storingen als die ik in mijn 159 ook had! Olie alarm terwijl er nog genoeg in zat en kofferbak open lampje terwijl die dicht zat. Oh ja en nog wat andere ellendige dingen, ben blij dat dat ding de deur uit is.
@lotuselises2: Ik heb mijn 159 met redelijke kilometerstand nu 3 jaar. Plan was om heb gelijk door te verkopen maar het ding is geweldig en ik heb heel weinig problemen gehad met het ding. Enkel onderhoud en een handrem kabel.
@sketcher: Hier hetzelfde. Eigenlijk voor de ‘lol’ gekocht. Altijd een grote mond erover gehad, dus moest het er maar van komen. Enige probleem die ik had was de koppelingscilinder, maar dat was bekend voor de aanschaf. Voor de rest blijft dat ding gewoon rijden. Absoluut niet de beste auto in zijn klasse nieuw, maar dankzij de afschrijving misschien wel. Voor hetzelfde geld heb je een bizar gare E91, S203 of B6 Avant met dubbele kilometers. Ik ga ‘m deze vakantie een beetje onderhoud en onderdelen geven en dan kijken hoe lang ‘ie nog mee gaat. Enige pech die ik gehad heb zijn ‘falende’ lampjes. That’s it.
@willeme: heb er anderhalf jaar mee gereden maar met minder rijplezier dan gedacht. Ik had de 1.9 JTS en die was echt zwaarlijvig. Bovendien had ik naast de eerder genoemde storingen ook nog een olie lekkage, versleten koppeling, compleet versleten achterdraagarmen, en de motor liep de laatste weken meer op 3 dan op 4 cilinders. Ik liep leeg op de kosten en vond het rijgedrag verre van boeiend, zelfs ergerlijk op de korte stukjes met drempels, aangezien hij continu de drempels raakte, maar wellicht was de wielophanging voor ook niet helemaal meer wat het geweest was. O ja, climate control was ok belabberd. Koelen of verwarmen was het enige wat die kon en daar zat niks tussen in. Zal wel een sensor kapot geweest zijn, maar ik weet dat dit bij veel 159’s voor komt. Wat een ellende.
@lotuselises2: Klinkt alsof je een knap gaat exemplaar te pakken had.
@lotuselises2: Persoonlijk vind ik de benzine 159’s niet zo bijzonder. De 1.9 en 2.2 hebben echt moeite met het gewicht. De 3.2 zuipt meer dan dat ‘ie presteert. De 1.8 zou ik overwegen in dat geval: simpel blok, en een 159 op benzine is toch niet snel. Met 140 pk net voldoende om vooruit te komen. Het nadeel bij de 159 is dat de benzinemotoren atmosferisch zijn en het gewicht te hoog.

Ik gebruik de 159 voornamelijk op de snelweg, voor 30.000 tot 35.000 km per jaar. De 1.9 JTD 8v die ik heb is oerbetrouwbaar. Af en toe olie en koelvloeistof vervangen en een filtertje en dat was het wel. Na een Squadra Massimo kuurtje levert ‘ie 360 Nm, waardoor lekker vlot is tussen de 60 en 160 km/u.

In de stad en van 0-60 is het een onding. Te veel mass inderdaad. Als snelweg auto met dieselmotor is ‘ie echter heerlijk. Comfortabel, doch strak. Draagarmen is een bekend 159 probleempje. Airco komt ook wel eens voor. Inmiddels al 50.000 km erop zitten en de enige kosten die ik heb gehad was de koppelingscilinder (waarvan ik wist dat ‘ie eraan kwam).
@lotuselises2: Ik niet! Nul storingen. En ik heb een 159 2.2 uit 2007 met dik 2 ton op de klok. Blij dat dat dat ding voor de deur staat.
@lotuselises2: bij 308000km.. krijg ik opeens bij mijn 159 de storing dat de hillclimb assist het niet meer doet… wist niet eens dat dat er op zat. .het blijft enerverende belabberde kwaliteit…
@hans75: had ik ook. Oplossing? Schakelaartjes onder rem- en koppelingspedaal vervangen, computer gereset en nooit meer last van gehad.
Of wat erg!!! Een maand de Alfa duurtester kwijt…

En het wordt nog erger omdat het een maandblad is. Lopen ze gelijk twee maanden achter de feiten aan en is het nieuws over de Alfa duurtester al bijna weer antiek naar hedendaagse maatstaven.

Kan je net zo goed een abonnement op een klassiekerblad nemen, of oude autotijdschriften uit de doos op zolder vissen.
@moveyourmind: jij bezit een Alfa?
@breakingpoint: Nee, wel twee gehad.

En om je volgende vraag alvast te beantwoorden: Het verbaast mezelf ook dat ik het nog probeer op te nemen voor het Italiaanse merk.
Het feit dat de meldingen spontaan verdwijnen zegt me genoeg.. Alfa wil vooral zichzelf blijven dus IPV alles perfect te maken hebben ze wwt software geschreven om de journo’s wat om over te laten schrijven. Slechte pers over Alfa Romeo bleek namelijk veel vaker gemultplipliceerd te worden dan go de pees.
Je verwacht t niet van een alfa 😂😂
Dat heet geen troep, dat heet karakter.
Pech voor Car&Driver. Op een maandagochtend in elkaar gezet. Ik heb in een jaar tijd geen serieuze issues gehad met de mijne.
@autodidact: alleen de rechter buitenspiegels wilde niet uitklappen ‘af fabriek’. Karakter!
@autodidact: Rechterbuitenspiegels zijn voor mietjes! :)
@frank2b: …ik heb het ook niet laten verhelpen 😉
@autodidact: is een recall voor, 8232. Spiegelschakelaar en raamschakelaar passagier vervangen en alles werkt weer perfect!
@alfaalfa: weet ik, dank! 🙂
Nieuwe Alfa gekocht en ik ben voor de zekerheid even de olie gaan peilen. Toen de peilstok direct afbrak wist ik eigenlijk al genoeg…
@cupsport: je had hem in het verkeerde gaatje gestoken?
@winkeb: was het maar zo. Ik trok er alleen iets uit en het rubber… eh ik bedoel plastic brak meteen af.
Willen bovenstaande ANWB-lezers hun caravan snel eens gaan schoonmaken:

“Toch is het niet alleen maar kommer en kwel. Volgens het blad is de auto ondanks zijn perikelen de meest uitdagende en enerverende sedan op de markt.”
Tsja Italianen en betrouwbaarheid. Geen gelukkige combinatie.

Ik zie ze ook nooit rijden. Zal wel een reden voor zijn.
Dat differentieel komt vaker voorbij., zie ik. Het zou mij niets uitmaken, ik zou er geen Giulia minder om kopen. Als ik het geld had, kwam ‘ie er meteen. De Duitse merken hebben vaak te maken met zelfde soort issues. Het is iets wat je bij nieuwe auto’s vaak voorbij ziet komen. Veel punten vind ik niet eens erg, zolang ze maar goed worden opgelost.
Goh, een onbetrouwbare Alfa… da’s uitzonderlijk zeg..
Zoals te verwachten, weer de nodige cliché reacties a la “ik heb ooit een Alfa op de pechtstrook gezien”. De meeste statistieken geven aan dat er nauwelijks verschil is in pannes tussen de betere en mindere merken en dat ieder merk wel een of ander probleempje heeft.
@alfapeter: Het is meer dat er verschil zit tussen alle modellen. Soms zelfs tussen verschillende motorisering. Die kennen allemaal hun specifieke punten hebben.
Amerikanen kunnen niet rijden (ik overdrijf niet), dus op zich niet gek…
@e550:

Klopt .. komt omdat ze zwart zijn ..
Een echte Alfa dus.. Wacht drie dagen en de problemen lossen zich vanzelf op. Self healing italian technology SHIT
Ze kunnen kletsen wat ze willen, ik vind Alfa Romeo een prachtmerk en de Giulia een schitterende sedan. Een paar kleine issues maken dat niet minder. Bovendien schijnt de Giulia een hele betrouwbare auto te zijn. N=1 zegt me niet zoveel.
Het tegenovergestelde van Tesla eigenlijk, een subsidieslurpend flutmerk voor hysterische klimaatdrammers. Steriel en kil.
Itt Alfa Romeo: organisch, ronkend, karaktervol en vol passie. Een echt liefhebbersmerk, zoals Ferrari.
En kijk eens naar alle technische innovaties die door Alfa Romeo zijn bedacht:
Dubbele ontsteking: Twin Spark
DOHC (1914 Grand Prix auto, jaren ’20 6C)
Mechanische variabele kleptiming (Duetto/Spider)
Schijfremmen op alle wielen (Giulia 105)
Kunststof radiatortank (Giulia 105)
Transaxle (Alfetta 2000, GTV)
Elektrische variabele klepbediening (Alfetta)
Gerobotiseerde versnellingsbak (156 selespeed)
Common-rail dieselmotor (156)
Multiair – Elektrohydraulische variabele klepbediening (MiTo)
@kempenaer:
Correctie:
“The first DOHC car was the 1912 Peugeot which won the French Grand Prix at Dieppe that year.”
Peugeot dus.
@kempenaer:
Correctie:
“The Nash Ambassador for 1932-1948 used twin sparkplugs on the straight eight engine,”
Nash dus…
@kempenaer:
Correctie:
“For years, it’s been widely acknowledged that Jensen was the first manufacturer to adapt four-wheel disc brakes to their 1956 model 541 Deluxe–and they did, but it wasn’t until October of that year. Yet it was Austin-Healey, one year before, who fitted their 100S with the same Dunlop disc brakes on all four wheels.”
Austin-Healey dus..
@kempenaer:
Correctie:
“Notable Front-engine, rear-wheel drive layout vehicles with a transaxle design include:

1898–1910 De Dion Bouton
1914–1939 Stutz Bearcat
1929–1936 Bugatti Type 46
1934–1944 Škoda Popular
1950–1958 Lancia Aurelia
1951–1956 Pegaso Z-102
1957–1970 Lancia Flaminia
1959–1963 DAF 600
1961–1963 Pontiac Tempest
1964–1968 Ferrari 275”

De Dion Bouton dus, het lijstje was langer, maar heb het op de eerste 10 gehouden.
@kempenaer: een gerobotiseerde handbak is wel een uitvinding voor een probleem dat zich niet stelde. En dan nog een heel belabberde uitvinding ook
De ene auto is de andere niet. Ook niet van hetzelfde type en merk. Bij mn pa op de zaak hadden 2 collega’s op dezelfde dag een Toyota Avensis besteld, deze werden ook op dezelfde dag geleverd en het kenteken verschilde slechts 1 nummertje. De ene collega’s heeft 5 jaar lang vrijwel probleemloos rondgereden, waar de andere niks anders dan ellende had. Zelfde auto, zelfde motor, zelfde uitvoering, etc. Werkelijk alles is in 5 jaar vervangen, de motor, 2x de bak, echt van alles. Dus het zegt helemaal niks maar wel knap lullig dat AR net dit ‘maandagochtendmodel’ aan een magazine moest overhandigen.
@ghost: het enige grote verschil was dus de bestuurder?
Ben trotse bezitter van Veloce 2017. Zeer goede 8-traps versnelling en klassevolle Italian-stijl. Heb 19-jantes v Q , harde ophanging, doch plakt op de weg.
Geen problems tot nu toe, fingers crossed. Squadra Nl heeft deze versie getest en komt sowieso steeds boven 300pk(fabriek=280).
Heb deze wagen gekocht en in Belgie is Veloce -versie zeer zeldzaam.,was ook enigszins mijn bedoeling.
Iedereen rijdt met BMW, Audi of Mercedes, meestal betaald door de firma, en daar kijkt niemand meer van op.
Mijn Alfa krijgt nog alle dagen verwonderde blikken en likes!
@andre007: 19-jantes v Q: belgische geheimtaal?
@grandmasterb:
Staat voor quadrifoglio grapjas

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).