
Dat is in ieder geval de ervaring van een klant, die daarom een rechtszaak aanspant.
De Aston Martin Valkyrie is een zeer complexe raceauto voor de straat, gebouwd door een Brits merk. What could possibly go wrong? Je verwacht het niet, maar de Valkyrie blijkt inderdaad geen probleemloze auto te zijn. Een Duitse eigenaar is er helemaal klaar mee en klaagt nu Aston Martin aan.
Het ging binnen de eerste paar honderd kilometer al mis. Toen ging er een waarschuwingslampje branden omdat het hoogspanningssysteem er de brui aan had gegeven. Daar bleef het niet bij. Volgens de klant heeft de Aston meer defecten dan al zijn andere auto’s bij elkaar. En dat zullen er aardig wat zijn, want een Valkyrie koop je meestal niet als tweede auto.
Bijna ongeluk
De druppel was echter een probleem met de koptelefoon. Die moet je dragen als bestuurder omdat de Valkyrie extreem luid is. Via microfoons kun je alsnog omgevingsgeluiden binnenkrijgen, zodat je niet compleet bent afgesloten van de buitenwereld.
Dit werkte kennelijk niet, want de bestuurder kreeg bijna een botsing met een ambulance, die hij niet gehoord had. “Alleen dankzij de snelle reactie en rijvaardigheid van de ambulancechauffeur kon een fataal ongeluk voorkomen worden”, aldus de boze klant.

Beschadigingen
De man is ook niet te spreken over de service. Tijdens werkplaatsbezoeken en het transport daarheen zou de auto zichtbaar beschadigd zijn. En dat is nooit helemaal gefixt, aldus de aanklager. Als dat klopt, zou dat inderdaad een heel slecht verhaal zijn.
Aston Martin verweert zich door te zeggen dat veel van de punten die de klant noemt simpelweg horen bij een extreem krachtige auto. Met andere woorden: het zijn geen defecten, maar producteigenschappen. Over welke issues het precies gaat wordt niet vermeld in het Handelsblatt-artikel, dus daar kunnen we verder geen oordeel over vellen. Aston Martin zegt ook dat krassen op de velgen komen door het verkeerd verwisselen van de wielen door de klant zelf.
Retourneren?
De klant eist in ieder geval dat Aston Martin de auto terugneemt. Dat willen ze wel doen, maar dan moet de man €55.000 betalen als compensatie voor de gereden kilometers. 55 mille afschrijving op €3 miljoen valt reuze mee, maar we moeten er wel bij zeggen dat er nog maar 441 kilometer op de teller staat.
Aston Martin rechtvaardigt dit bedrag door te zeggen dat de meeste eigenaren maar 300 kilometer per jaar rijden, hooguit 1.000 kilometer. Een Valkyrie is ook helemaal niet gemaakt om veel kilometers te rijden, want de aandrijflijn gaat maar 50.000 kilometer mee.
Heeft Aston Martin echt een rampenbak geleverd, of is dit gewoon een hele moeilijke klant? Dat mag de rechtbank in Aken gaan bepalen.
Bron: Handelsblatt





Is dus een trophy wife, mooi om te zien maar dan houdt het ook op.
“Every part falling off is of the finest of British craftsmanship and ingenuity.”
@rrrobert: een bumpersticker met nagenoeg precies die tekst heb ik al sinds de aankoop van mijn Elise klaarliggen, maar ik heb mezelf beloofd dat die er pas op geplakt wordt als er ook daadwerkelijk wat af valt – maar vooralsnog blijft alles al zo’n vier jaar zitten. Misschien dan toch maar een keer een TVR kopen.
Maar even serieus. De grootste nachtmerrie voor een fabrikant van een auto als de Valkyrie is natuurlijk dat er een klant is die het ding nog gaat gebruiken als een auto ook. Beetje mee naar het werk tokkelen met de radio aan, even een stukje file meepakken, onderweg stoppen bij de Appie voor de dagelijkse boodschappen, dat werk.
Dit soort auto’s is zo extreem gericht op een heel smal gebruiksgebied (wat op de openbare weg helemaal niet bestaat) dat 99% van de dingen die je met een gebruikte Seat Ibiza prima kunt doen alleen maar problemen opleveren.
Volgens mij heeft NL toch zo’n wet waarin wordt gezegd dat als je product X koopt, je ook mag verwachten dat ’t levert als soortgelijke producten? Is mss grijs, maar je kan het ook heel simpel stellen: het is een auto. Geen koelkast
@drdre1: Er zal vast zo’n wet zijn, en niet alleen in Nederland. Nu ben ik geen jurist, maar ik denk dat het misschien nog verdraaid moeilijk zal zijn om op basis daarvan zo’n zaak op te tuigen. Gek genoeg is het voor zo’n specifieke auto als een Valkyrie misschien nog wel lastiger dan voor een ultiem generiek low budget verdriet-hok als een Mitsubishi Space Star. Die eerste koop je niet ‘per ongeluk’ omdat je geen andere keuze hebt; die koop je waarschijnlijk met je volle verstand, juist omdat je die heel specifiek wilt hebben om zijn unieke eigenschappen en vooruitstrevende technologie. Zo’n Space Star heeft geen specifieke eigenschappen of vooruitstrevende technologie; dat is gewoon ‘een auto’ (kijk maar: 4 wielen, een stuurwiel, ruitenwissers en code M1 op het kentekenbewijs: het is een auto!). De enige specifieke reden om die te kopen is misschien een fetish voor het inademen van uitdampende kunststoffen die bij Fisher Price zijn afgekeurd, maar je kunt op je vingers natellen dat mensen toch vooral zoiets kopen omdat ze per se een nieuwe auto willen om risico’s van een gebruikte te vermijden juist omdat ze niet zwemmen in het geld en dus geen onverwachte kosten willen. En volgens mij is de intentie van zo’n wet die jij noemt precies om te borgen dat een fabrikant niet voor heel weinig geld een auto op de markt brengt, waar argeloze burgers dan hun zuurverdiende centen op stukslaan, die dan vervolgens van ellende uit elkaar valt en niet doet wat je er van mag verwachten: je van A naar B brengen zonder dat je bij iedere tweede rit een keer langs de dealer moet.
En als je het dan op de spits zou drijven met je Valkyrie: wat je van een auto mag verwachten lijkt redelijk evident, maar als het ding op kenteken gezet kan worden, rijdt, remt en stuurt, heb je als fabrikant misschien in de basis al een werkende auto geleverd. Dat het vervolgens een draak van een ding is waar je in de praktijk nauwelijks iets mee kunt en waar emmers geld achteraan moeten om te zorgen dat-ie in Godsnaam blijft werken, is een tweede. Dat kunnen best producteigenschappen zijn die bijvoorbeeld horen bij de vooruitstrevende technologie, waar de fabrikant de aspirant koper op heeft gewezen in het aankooptraject en waar deze bij het tekenen van de order mee akkoord is gegaan. De beroemde kleine lettertjes. Dat hele verhaal geschreven hebbende: het lijkt mij prachtige TV om deze verongelijkte Valkyrie-eigenaar zijn beklag te zien doen in het Duitse equivalent van Kassa! of Radar.
En wat kost het na 50.000 km om de aandrijflijn te vervangen?
Als je dat moet vragen, kun je het niet betalen… 🤘🏻😁
“Aston Martin zegt ook dat krassen op de velgen komen door het verkeerd verwisselen van de wielen door de klant zelf”
LOL…Je spendeert 3M aan een auto en dan ga zelf je wielen wisselen?! Na minder dan 500 kilometer?!
Haha.
Aston Martin moet niet zo moeilijk doen. Hun product voldoet niet volgens deze klant. Terug kopen, herstellen en doorverkopen.
Moet een makkie zijn, aangezien er maar 300 van zijn gemaakt.
Toch?
Mss andere bandjes erop tijdens een trackday? Zo gek is dat toch niet voor dit type auto?
Goed punt, maar daartegen hoeft men geen 3M stuk te slaan op/voor een trackday karretje.
Volgens mij zijn autofabrikanten zoals Aston Martin nogal doorgeschoten. Een instap-Ferrari heeft al meer dan 800 pk. Dus om echt nog met iets unieks te komen, moet je een extreem gecompliceerd product neerzetten en dat gaat, zoals we nu zien, niet goed. Zelfde geldt voor de AMG One. Ook zon rampenbak. Eerlijk gezegd vraag ik mij wel eens af hoe leuk het nou echt is om een auto als een Valkyrie te bezitten. Zou dat nou echt zoveel leuker zijn dan een “gewone” Porsche of Ferrari?
Goeie vraag. Zou iemand zoals Jay Leno of Harry Metcalfe (schrijf je t zo?) dat al eens beantwoord hebben? Ik ken wel de opmerking over een 30-minute car, die zijn eigenlijk te extreem om er nog veel langer in te rijden. Ze maken extreem veel indruk maar het is ook bijzonder vermoeiend om daar een dag mee op pad te zijn. Mss ligt daar je antwoord al gedeeltelijk.
Dat klinkt logisch inderdaad. Even scheuren op een jetski vond ik ook leuk, maar na een minuut of 20 is de “magie” er wel een beetje af.
Ik denk dat wat dergelijke auto´s proberen te zijn gewoon onmogelijk is. De prestaties moeten die zijn van een race auto en toch nog op de weg te gebruiken zijn, dat is altijd ergens een compromis. Het enige wat de bestuurders eigenlijk echt kopen is status, doordat ze met hun extreem onbruikbare speeltje kunnen pronken naar anderen.
In praktijk is natuurlijk een instap ferrari de superieure weg auto. En voor een fractie van het geld koop je een gebruikte LMP2 auto die op het circuit nog een stuk beter is.
Je moet ook iets om nog op te vallen bij het casino van Monte Carlo :)
Gemiddeld 300km per jaar… Ik snap dat degenen die zo’n auto kopen meer te doen hebben dan er in rond rijden maar dat is wel heel weinig.