
Een legende die 60 kaarsjes uitblaast. Dat kan er maar 1 zijn toch?
Zestig jaar geleden rolde hij voor het eerst van de band: de Ford Transit. Geen glamourmodel, geen posterauto, maar een werkpaard dat zich stilletjes onmisbaar maakte. Waar je andere jubilarissen een horloge geeft, krijgt de Transit een nieuwe generatie – elektrisch, slim en nog steeds niet te beroerd om gewoon de mouwen op te stropen.
Want laten we eerlijk zijn: iedereen hééft wel eens een Transit gebruikt, gehuurd of minstens halfvol gezien met laminaat en twijfelachtige restpartijtegels. Hij is er altijd. Lang voor je er bent, en nog lang nadat je klaar bent. Hij is het vehikel van mensen die dingen dóén.
Ford vierde het jubileum in Birmingham, met een line-up die je gerust een familiereünie op wielen kunt noemen. Van de originele 1965-versie tot de nieuwste e-Transits met digitale dashboards, ingebouwde 5G en meer software dan een gemiddelde start-up. De evolutie is zichtbaar, maar de inzet blijft gelijk: betrouwbaar transport, zonder fratsen.
De Transit is nooit het onderwerp van autobladen geweest, maar ondertussen wel de reden dat er überhaupt spullen ín die bladen stonden. Hij rijdt, laadt, lost, sjouwt, verhuist, helpt, en doet dat al zes decennia met een vanzelfsprekendheid die je zelden ziet.
En nu is hij dus toekomstbestendig. Elektrisch, verbonden met apps, deelbaar in wagenparken, en slim genoeg om te weten wanneer hij z’n eigen onderhoud nodig heeft. Toch voelt het niet als een breuk met het verleden, eerder als een logisch vervolg. Alsof de Transit zelf ook wist: het werk verandert, dus ik moet mee.
Dus hulde aan de Transit. Niet omdat hij het hardst rijdt, of het mooist klinkt, maar omdat hij al 60 jaar precies doet wat hij moet doen – en dat beter dan wie dan ook. Hij is de stille kracht in een wereld vol herrie.
Een auto waar je misschien niet verliefd op wordt, maar waar je wel altijd op kunt bouwen. En daar mogen er best wat meer van zijn.
EDIT: U vraagt foto’s, u krijgt foto’s




































…en na dit prachtige eerbetoon verwachtte ik nog een schitterende collage aan (pers)fotomateriaal, maar helaas.
Inderdaad. Hier moeten foto’s bij van alle generaties tot nu toe.
De foto die er wel bij staat, neem aan dat het een mk2 is? Ik.had ‘m niet eens herkend zo. En eigenlijk nog steeds niet helemaal. Kan er op z’n minst een totaalfoto bij van de Transit waarvan de koplamp staat afgebeeld?
Vind de mk1 overigens best een charmante verschijning hoor. Mijn vriendin had een Feuerwehr mk1, naar eigen inzicht omgebouwd tot eenvoudige camper. Reed best prima, zeker in vergelijking met andere busjes uit die periode.
@nicolasr
Dank voor de toegevoegde collage van Transits door de jaren heen, in zeer uiteenlopende toepassingen.
Want breed inzetbaar is de Transit gebleken, voor grote en kleine bedrijven als busje of pickup in alle mogelijke formaten, voor hulpdiensten overal ter wereld.
Maar zeker ook voor particulieren als veelvraat bij klussen en verhuizen, of als kinderwagen op de Veluwe, danwel als kampeergenoot. Of dat nu een eenvoudig DIY fabricaat betreft of een professioneel tot luxe mobiel vakantieverblijf omgetoverd vehikel, de Transit leent zich er al jaren voor.
Gelukkig ook een paar supervans bij de foto’s, altijd leuk en op een site als AB natuurlijk een must als het over Transits gaat. En charmante Mk1’s met hun markante maar onbruikbare buitenspiegels op het voorscherm.
Maar die headerfoto blijft me bezighouden. Welke Transit is dat? Het zou een Mk2 moeten zijn, die vast ook wel een facelift gehad heeft of op andere plaatsen op de wereld een wat afwijkende snuit. Maar ik kan deze nergens vinden. Wie helpt? Ik moet ook een keer slapen.
Ik heb een vrij uitgebreide zoekactie gedaan. Zelfs met image search, maar kom niet verder dan de Transit Mk2. Maar deze heeft inderdaad net andere knipperlichten dan deze op de header foto. Het is mij überhaupt niet gelukt om een andere auto te vinden met deze identieke koplamp/knipperlicht combi. Wordt vervolgt…
@Vondick
Ben benieuwd of je eruit gaat komen… ;-)
@nicolasr
Dat denk ik niet. Waarom geef jij geen uitleg?
Dankjewel. ;-)
De koplampen zijn meer rechthoekig dan op de Mk2. Ook richting het midden, onder de gril gebeurt iets wat ik niet op Transits terug kan vinden. En de vouwen in het spatbord komen ook niet overeen.
Misschien is het een AI Transit. Of een Transit uit Los Santos.
Ik heb de afbeelding maar op het Ford Transit forum UK gezet met de vraag of iemand licht op de zaak kan schijnen. Zelf kom ik er niet uit en google lens helpt me ook niet verder, behalve dat het er op lijkt dat het geen Transit is.
Lijkt me een 1984 uitvoering
Die komt het dichtst in de buurt inderdaad.
Maar die heeft meer vierkante koplampen dan rechthoekig. De knipperlichten zijn anders, de lijnen in het spatbord komen niet overeen, onder de gril zitten twee gaten in het plaatwerk, op de foto is dat anders.
De foto bij het artikel is geen Transit. Het zal een AI plaatje zijn denk ik, of het is een andere auto, maar ik kom er niet uit welke dat zou moeten zijn.
@Loek kom maar door met een mooi lijstje :)
@Lambrusco: kijken of we dit weekend iets leuks kunnen verzinnen!
Is geen een advertorial dit met een linkje naar Ford. Grappig heur.
Is nog aanstekelijker geschreven dan een daadwerkelijke advertorial. Ik dacht bij de header zelf 60 jaar hetzelfde model, en dat er dan wellicht een Lada Niva mee zou worden bedoeld.
De Transit was onderwerp van veel TopGear items. Sabine die probeert onder de 10 min of de ‘Ring te denderen bijvoorbeeld.
De Transit was ook bekend als de “Bankrobbers get-away vehicle” omdat hij behalve ruim ook verdomd snel was.
Ik heb er één. Een 9-persoons uit 2003. Zo basic als maar kan, met 2,3 16 klepper op benzine. Denk dat de eerste eigenaar geen enkele optie heeft aangevinkt, behalve radio voorbereiding. Geen centrale vergrendeling. Slingers voor de ramen voor. Dat zijn ook meteen de enige 2 ramen die open kunnen.
De 2 achterste banken kan je er met 2 personen eenvoudig uithalen, dus hij is zowel te gebruiken voor vervoer van mensen als van grote spullen.
Op wat roest na is er nooit wat mee. Zuipt als een tempelier. Rijdt oké voor wat het is. En de enorme ruimte en flexibiliteit voelt als een enorme luxe ;)
Ik rijd er alleen de kilometers mee waar het gezin mee rijd – of als ik grote spullen mee moet nemen, nog geen 10k / jaar. De hele wijk weet het ding te vinden als ze hem nodig hebben. Één van mn beste aankopen ooit 👌
De Transit was al snel de nummer 1 boevenwagen van Groot Brittanië. Ideaal voor bankovervallen. Ruim genoeg voor een clubje zware jongens en de buit en voor een bestelbus behoorlijk snel.
Altijd een zwak gehad voor type 2 en 3. Met dat langzame dieseltje en een look van 50cm. Mn zwager had er een..
Bij de zorgsinstelling waar ik werkte hadden we een transit gekregen van een uitvaartcentrum. Dat kon je wel ruiken de eerste weken, weeïge lucht achterin. Ik denk balsem ofzo, het rook erg onaangenaam. Verder nooit in de steek gelaten. Ooit met de bus op een nat kruispunt onbewust een drift gemaakt, en daar was niet veel voor nodig.
Op de foto’s de eerste bus, die personenvariant. Ook veel in gereden. Ruim, reed prima en vind het nog steeds een mooi model om te zien. Icoontje!