
Schijnbaar is het vermogen van de staafmixer motor te laag om zelfs bij langdurig onbedoeld volgas geven tot gevaarlijke situaties te leiden. Zo zie je maar weer dat fiscaal-vriendelijk rijden soms ook andere voordelen heeft. De overige Toyota modellen (en ook sommige Citroens C1 en Peugeots 107) zijn op dit moment wel rijdende doodskisten.
Hoewel dat is natuurlijk enigszins tendentieus opgeschreven, want volgens Toyota “hebben zich geen ongelukken voorgedaan en bleven de auto’s voor zover bekend controleerbaar.” Het probleem ontstaat geleidelijk:
In het begin zal de bestuurder ongebruikelijke weerstand voelen. De bestuurder zal merken dat het gaspedaal steeds moeilijker is in te drukken of trager dan verwacht in de normale positie terugkeert. Het kan ook zijn dat het gaspedaal bij het intrappen of loslaten ruw of schokkerig aanvoelt.
Rijd jij of je partner nogal rottig in je Toyota, stuur hem/haar/jezelf dan niet op rijles en/of klaag niet over de vermeende alcohol-inname. Het zou het hypermoderne gaspedaal van de Toyota kunnen zijn. De kans dat het euvel optreedt lijkt overigens beperkt, want er zijn maar 26 meldingen over een niet optimaal functionerende elektronische gaspedaal. En dat terwijl het om maximaal 1,8 miljoen auto’s in Europa gaat. Overigens schijnt het euvel te zijn gevonden door Nederlander. Hij stuurde ons een briefkaart met een verhaal dat het gaspedaal van zijn C1 bleef hangen nadat hij zijn kleinzoon naar de dierentuin had gebracht. Gelukkig had zijn kleinzoon een GSM met videofunctie zodat het hele voorval voor het nageslacht is bewaard gebleven.
Er staat op toyota.nl een lijst met betrokken modellen:
Model Productieperiode
AYGO M-MT en/of VSC februari 2005 t/m augustus 2009
iQ november 2008 t/m november 2009
Yaris november 2005 t/m september 2009
Auris oktober 2006 t/m januari 2010
Corolla oktober 2006 t/m december 2009
Verso februari 2009 t/m januari 2010
Avensis november 2008 t/m december 2009
RAV4 november 2005 t/m november 2009
Vergeet trouwens geen smartengeld te claimen en vergeet dan niet enkele verborgen kosten ook te claimen. Enkele suggesties:
Extra brandstofkosten, jij wilde immers niet zo veel gas geven.
Boetes voor snelheidsovertreding, de juiste snelheid aanhouden is tenslotte lastiger met een defect gaspedaal.
Kosten voor relatie-therapie. Vrouwen zeiken altijd over te hard rijden. Dit is je kans om dit te gelde te maken.
Extra slijtage aan banden en koppeling door onbedoeld sportief georienteerde staande starts bij het verkeerslicht
Extra slijtage remblokken: meer snelheid = meer remmen. En dat was niet jouw schuld!
Als je één van de betrokken modellen rijdt, dan krijg je een persoonlijke brief (leuk!) thuis waarbij de planning voor de reparatie wordt doorgegeven. In de garage zal vervolgens in het betreffende gaspedaalmechanische een in de fabriek zeer nauwkeurig op maat gesneden metalen versteviging worden gemonteerd. Probleem is daarmee uit de wereld.





Dat filmpje is vast de volgende Bond auto, om snel weg te komen legt hij even een rookgordijn.
Ons pap heeft een C1 1.0
Dus die hoeft ook niet terug dan?
@Kuukske: slechts 10% van de verkocht C1/107 hoeft te worden teruggeroepen in Nederland. De kans is dus heel groot dat de auto van je vader niet terug hoeft ;) Als hij wel terug moet zal hij ongetwijfeld een brief van de dealer/importeur ontvangen.
@Kuukske:
en even ter informatie, de correcte formulering is ONZE pappa of ONZE vader of iets van die strekking, “ons pap” is géén nederlands..
(dat half jaartje stage in brabant was écht zwaar gewoon..)
@ kuukske
jawel… die die wel…
de c1’s en 107 met een automaat en/of ESP moeten terug! de rest niet.
waarom? de automaatbakken nemen zelf gas terug bij het schakelen en esp neemt ook gas terug als die in grijpt.
dat zijn de gaspedalen met problemen, dus auto’s ZONDER automaat of ESP hoefen NIET terug omdat die een ander type gapedaal hebben!
groeten, zoon van Citroën dealer
Ik vind dat alle Aygo’s terug moeten voor een grotere motor.
@Benjamin1:
helaas zijn de HP (high power) staafmixers al enige tijd uit productie
@ benjamin1
Jij hebt zeker humor =P
KWOOT “Overigens schijnt het euvel te zijn gevonden door Nederlander” UNKWOOT
huh?:?
volgens Toyota “hebben zich geen ongelukken voorgedaan en bleven de auto’s voor zover bekend controleerbaar.”
Precies!
En die vieze senstatie zender van een RTL4 een item op tv uitzenden met een vrouw en haar gecrashte Corolla. “Ja, er kwam allemaal rook uit en toen trok ik maar aan mijn handrem en vervolgens ging de auto over de kop” Juist ja… Het wordt allemaal veel te erg aangedikt in de media net als de hele ‘Hype’ rondom de mexicaanse griep wat uiteindelijk ook wel mee leek te vallen. Ongelofelijke sensatie televisie tegenwoordig.
@Osprey: uhm niet alleen tv. Hier op AB wordt nu wéér een bericht geschreven met eigenlijk allemaal dingen die al bekend waren. Behalve dan dit 1.0 handbak gevoel. BOEIUH! Klanten krijgen een brief thuis gestuurd en het is bekend om welke modellen het gaan. NEXT!
Oh oh oh, wat zal die onderdelenleverancier van Toyota, die die gaspedalen heeft geleverd, peentjes zweten!
@Robbie/Josje: Danku, ik zal het hem melden :P
@Bakkerst: Zeur niet zo en blijf een beetje bij het onderwerp. Jouw gezeur wordt door de Autoblog-bezoekers irritanter gevonden dan mijn 2 woorden spreektaal.
gevoel=geval
@Ahura
Aangezien Toyota het best verkopende automerk is, en het overgrote deel van die modellen een Aygo is, is dit zeer relevant voor Autobloggers. Als je het niet interresant vind dan lees en reageer je toch niet?
@Kuukske: `Jouw gezeur wordt door de Autoblog-bezoekers irritanter gevonden dan mijn 2 woorden spreektaal.´
Onjuist ingeschat.
@ahura
True
auto’s? WTF?
” De overige Toyota modellen (en ook sommige Citroens C1 en Peugeots 107) zijn op dit moment wel rijdende doodskisten.”
Onjuiste informatie Wouter.
Het gaat om:
AYGO M-MT en/of VSC februari 2005 t/m augustus 2009
iQ november 2008 t/m november 2009
Yaris november 2005 t/m september 2009
Auris oktober 2006 t/m januari 2010
Corolla oktober 2006 t/m december 2009
Verso februari 2009 t/m januari 2010
Avensis november 2008 t/m december 2009
RAV4 november 2005 t/m november 2009
De Prius bijvoorbeeld heeft geen enkel probleem. Niet alleen niet met de remmen, maar ook niet met de rest.
@Beetje Verward: als je in een Prius rijdt dan zijn er wel ergere dingen dan een vasthangend gaspedaal;) Maar aan de andere kant, pook uit de versnelling trekken en remmen en je bent veilig lijkt me? Weer een reden om een handbak te kopen!
Wtf…
@Beetje Verward
Een Prius heeft een heel groot probleem, de bestuurder.
@ Kuukske
Je spelt Kuukske Met DE Q van Quukske :P
De C1 bestuurder van het filmpje had de motor ook gewoon af kunnen zetten om zijn monsterlijke burnout te voorkomen?
Kennelijk kan je dus ook met die paar paardjes van een Aygo, C1 of 107 een enorm rookgordijn maken, toch grappig.
het kan niet gekker worden?;)
De kwaliteit van de gaspedalen is in elk geval hoger dan het niveau van de auteurs op AB; wat een kinderen zeg haha!
Interessant filmpje voor als je gas wel blijft haken: http://www.insideline.com/car-video/fe_40.html
gelezen op Telegraaf.nl: BMWX6 heet al de killerwhale in de usa daar lijkt hij ook op,daar hoor je ook niks over terug roepactie gordelspanners,maak je een klap met 50km in een tank ga je nog dood.maar stel je voor dat de wereld krijgt te horen dat bmw klote is[is het al]daar worden alleen problemen opgelost bij dit soort merken door druk van de autoriteiten.toyota rules!
Mooi filmpje trouwens! Lekker taai die motortjes!
Hola, die C1 doet nog een lekkere burnout seg!
Daar kunnen er veel iets van leren -))..
Gelukkig rijden er niet zo veel Sensodrive bakjes van die C1, Aygo en 107.. En de gene die in zo’n net-niet-automaat rijdt is vaak toch al 75+ en zal ook zonder vast gaspedaal ook snel het loodje leggen. No worries!
Woutertje toch, zonder gordel met andermans Porsche rondtouren en dan kleinerend doen over de Aygo is toch zo goedkoop en voorspelbaar.
Lekkere wielspin voor zo’n kleintje!