De nieuwe GranTurismo lijkt sprekend op de oude, maar ons hoor je niet klagen. Niet over het uiterlijk in ieder geval.
Als het aan Maserati had gelegen hadden ze de GranTurismo nooit uit productie gehaald. Ze hebben dit moment ook zo lang mogelijk uitgesteld. Na 12 jaar is het doek echter toch gevallen. In 2019 rolde de laatste GranTurismo van de band. De auto kan de geschiedenisboeken in als één van de fraaiste én best klinkende auto’s van zijn tijd.
Volledig elektrisch
Deze gouden combinatie zal helaas niet terugkeren bij de opvolger. Zoals we al lang weten, wordt deze volledig elektrisch. Het kenmerkende gebrul van de V8 is dus helaas verleden tijd en wordt ingeruild voor een klinisch UFO-geluid.
Design
Er is gelukkig ook goed nieuws: qua design blijft de nieuwe GranTurismo wél heel dicht bij zijn voorganger. Op een nieuwe foto’s van Maserati is dit nu heel duidelijk te zien. Van de zijkant bekeken lijkt de nieuwe GranTurismo zoveel op de oude, dat je bijna zou denken dat het een mule is. Toch lijkt het wel degelijk om het nieuwe model te gaan. De ontwerpers hebben gewoon het vorige model als basis genomen (geef ze eens ongelijk) en daar de neus van de MC20 op geplakt.
Briljant ontwerp
Het feit dat het originele design met wat kleine wijzigingen weer jaren mee kan, bewijst maar weer eens wat een briljant ontwerp het was. De man die hiervoor de alle lof verdient is Jason Castriota, die ook de Ferrari 599 GTB Fiorano tekende.
Hypercar
Het geluid was ook briljant, maar dat keert zoals gezegd niet terug. Maserati probeert dit te compenseren door de nieuwe GranTurismo extreem veel pk’s te geven. Maserati’s hoofd productplanning liet tegenover AutoExpress weten dat de topversie meer dan 1.200 pk krijgt. Daarmee komt de GranTurismo dus in hypercar-territorium.
Topsnelheid
De nieuwe GranTurismo moet in minder dan 3 seconden van 0 naar 100 km/u knallen en een top halen van 300 km/u. Dat laatste lukt met een oude GranTurismo trouwens ook. Topsnelheid is nu eenmaal niet het sterkste punt van EV’s.
Debuut
Desondanks zijn we heel benieuwd naar het eindproduct. Onze nieuwsgierigheid wordt als het goed is volgend jaar bevredigd. Dan moet de nieuwe GranTurismo zijn marktdebuut beleven.
kennone zegt
Toch ga je die V8 missen. Onze buurman had de 4 deurs GTS en de koude start vroeg in de ochtend was toch de best klinkende wekker voor mij. Werd er graag door wakker gemaakt🙂
ghini zegt
Ik vind persoonlijk dat Maserati qua design iets te terughoudend bezig is met de nieuwe modellen. De MC20 is gaaf. De Grecale is minder spannend en of Italiaans dan de Alfa Tonale. Vooral de achterlichten zijn erg suf. Deze GT lijkt ook wat gewoontjes te worden qua design. Naar mijn idee zou Maserati juist meer uitgesproken moeten zijn dan Alfa Romeo. Jammer want ik heb een zwak voor het merk.
RiKe zegt
Misschien gebruiken ze nu niet meer de achterlichten van een Mondeo
flyerbunch zegt
The Sketch Monkey had er reeds een video van gemaakt 2 weken geleden.
https://youtu.be/BIFm49MfVs0
mashell zegt
Het dak is nog steeds een paar centimeter te hoog.
nick007 zegt
Prachtige wagen. Wordt ngelukkig niet enkel elektrisch: ook (en voor de elektrische versie) wordt de nieuwe Granturismo gelanceerd met de Neptuno V6 uit de MC20. Waarschijnlijk wel met iets minder dan de 620 pk die hij daar heeft.
petroldrinker zegt
Een vd mooiste autos om te zien en horen de oude, jammer dat dat allemaal om zeep geholpen word tegenwoordig
piebepost zegt
Wauw wat een pracht.
Die V8 kan me echt gestolen worden. Elektrisch rijst veel fijner. Nee, geen broem-broem geluidjes, maar ik ben geen 12 meer.