• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Maserati GranTurismo krijgt “meer dan 1.200 pk”

Auteur: Loek, gepost 17 maart 2022 om 19:57 – 7 Reacties

De nieuwe Maserati GranTurismo is bijna hier en krijgt volgens een Maserati-honcho meer dan 1.200 pk. Dat heeft natuurlijk een welbekende reden, maar vrees niet!

Wanneer het gaat over de Maserati MC20, gaat het vaak over hoe die auto een sportauto is die Maserati in jaren niet meer gezien heeft. Ergens zou je zeggen dat zo’n uitspraak oneerlijk is tegenover de GranTurismo. De luxueuze coupé met zijn 4.7 liter ‘F136’ V8 is, helemaal als MC Stradale, aardig sportief. Toch ligt het anders. De MC20 is een soort junior-Ferrari, een echte supercar. De GranTurismo is, nou ja, een Gran Turismo of GT.

Nieuwe Maserati GranTurismo

Het betekent in ieder geval dat de MC20 en GranTurismo zo van elkaar verschillen, dat ze naast elkaar mogen bestaan. Nu de MC20 zijn afdruk alvast heeft achtergelaten, komt er ook een opvolger voor de GranTurismo. Maserati bevestigt dat de nieuwe GranTurismo geïntroduceerd wordt in 2023.

“Meer dan 1.200 pk”

Als we de afbeeldingen mogen geloven, komen we op geteaste wijze te weten dat de nieuwe Maserati GranTurismo inderdaad een soort oude GT met MC20 front wordt. Uiteraard zal de techniek van de auto wat meer heden ten daags worden en dat geldt ook voor de aandrijflijn. De nieuwe GranTurismo wordt namelijk leverbaar in twee versies, waarvan de topversie volgens productplanner Francesco Tonon “meer dan 1.200 pk” krijgt. Dat meldt AutoExpress. Hierdoor is minder dan drie seconden naar de 100 mogelijk en een topsnelheid van 300 km/u te doen. Het addertje onder het gras? De GranTurismo met deze specs wordt een EV. Dat wisten we al, maar het gaat dus wel een lekker snelle EV worden. De Maserati GranTurismo EV komt direct bij de introductie in 2023 beschikbaar en wordt de eerste volledig elektrische Maserati. Al volgt een EV-versie van de Grecale spoedig. Maserati gaat een eigen ontwikkeld platform gebruiken en dus níét het STLA-platform van moederbedrijf Stellantis.

Nettuno

Mocht je nou fervent anti-EV zijn of gewoon de benzinemotor in de MC20 briljant vinden, ga dan niet nu al huilen in de foetushouding. De andere versie van de nieuwe Maserati GranTurismo krijgt namelijk ‘gewoon’ de nieuwe Nettuno-motor mee. Dat is de naam die Maserati hun nieuwe 3.0 V6 met twee turbo’s heeft gegeven en dat is dus de krachtbron van de MC20. Specs zijn niet bekend, maar een getal rond de 600 pk is gezien de MC20 niet ondenkbaar.

Folgore

Maserati noemt hun nieuwe elektrificatiestrategie waar de nieuwe GranTurismo deel van uitmaakt ‘Folgore’. Dit betekent hun offensief aan elektrische auto’s dat vanaf 2023 gaat verschijnen. Naast dus de elektrische GranTurismo en Grecale komen er in 2025 ook een elektrische MC20, Quattroporte en Levante op de markt. Die laatste twee krijgen tegen die tijd een opvolger en deze worden alleen geleverd als elektrische auto’s. Maserati hun nieuwe Formule E team gaat ervoor zorgen dat straatauto’s het race-DNA ook krijgen. Spannende jaren dus voor Maserati.

Ook interessant!

  • Nieuwe Maserati GranTurismo krijgt ook familiegezicht mee
  • Gespot - De nieuwe Maserati MC20 in het Nederlandse straatbeeld
  • Maserati Levante als Hybride: de nieuwe instapper is hier
  • nieuwe Maserati crossover
    Nieuwe Maserati crossover niet te stoppen (behalve door...)

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, granturismo, Maserati

Vorig bericht: « Je kunt nu flink geld verdienen met je eigen auto!
Volgend bericht: Audi gaat iets proberen wat Mercedes niet lukte »

Lees Interacties

Reacties

  1. adyton zegt

    17 maart 2022 om 20:22

    De MC20 is leuk maar dit en de quattroporte blijven toch een beetje de image boosters van het merk. Als deze tegenvallen is het hopeloos voor Maserati. De laatste quattroporte was dat ook een beetje. Daarom dat deze granturismo enorm bepalend is voor de toekomst van Maserati. De Ghibli en SUVs zijn dan wel goed voor volume, die hebben geen echt Maserati hart. Ik ben enorm benieuwd. Nu zie ik er voorlopig toch iets te veel mc20 verlichting op de oude granturismo lijnen in terug en geen eigen karakter.

    Login om te reageren
  2. mokummaser zegt

    17 maart 2022 om 23:21

    “ga dan niet nu al huilen in de foetushouding” dat doen mensen die nooit een Maserati gehad hebben en nooit zullen hebben. De MC20 is briljant en de nieuwe Grantiurismo en Grecale ook. Wil je die auto’s of de rijdende varkensneus uit München of rijdende flipperkast uit Stuttgart?

    Login om te reageren
    • flatsixx zegt

      18 maart 2022 om 09:36

      @mokummaser: flipperkast uiteraard

      Login om te reageren
  3. MaartenD zegt

    18 maart 2022 om 07:48

    Een Granturismo EV😭😭😭 Voor mij zal het altijd een GT zijn met een V8

    Login om te reageren
  4. ericc zegt

    18 maart 2022 om 08:28

    Als fervent anti-EV’er kies ik voor de benzine-versie. Tegen de tijd dat benzine niet meer verkocht wordt in Europa lig ik in mijn kist!!!!

    Login om te reageren
  5. petroldrinker zegt

    18 maart 2022 om 08:33

    Doe mij maar de langzamere versie dan, lekker peut erin!

    Login om te reageren
  6. Maserati_Master zegt

    19 maart 2022 om 18:28

    Ben heel erg blij dat Maserati weer terugkomt met de GranTurismo. Mijn lievelingsmodel! Verder erg fijn dat ze nog altijd de keuze bieden voor een dikke benzine. Helaas niet een V8,aar die Nettuno motor is wel dik in orde 💪🏼

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North