En geloof me als ik zeg dat jij dat wil. Ik bedoel, iedereen wil toch een Clio Williams?
Voor mijn gevoel begint het een beetje te worden als een plaat met krassen, die telkens hetzelfde liedje speelt. En daarmee bedoel ik dus mijn constante lofuitingen naar de Renault Clio I en dan met name de snelle versies.
Dat komt -ik zal het maar even herhalen- natuurlijk omdat ik zelf ooit ben begonnen met een Clio 1.8 RSi. De minst potente van de snelle 3, maar voor een menneke van 18 in het geheel niet verkeerd.
Met een gezonde portie afgunst keek ik daarom naar de Clio 16V als die ergens stond en bij de Clio Williams was het gewoon kwijlen. Niet meer en niet minder. Ik heb mezelf beloofd dat er ooit zo’n bommetje moet komen en dit zou weleens de kans kunnen zijn.
Als jij me niet voor bent tenminste.
Clio Williams in perfecte staat
Dit is namelijk de Clio Williams die je wil hebben. Het is er 1 uit de eerste serie, een zogeheten Phase 1 en die zijn om meerdere redenen speciaal. Allereerst was dit en gelimiteerde oplage, het was een homologatiemodel en werd maar 3800 keer gebouwd. Dit is nummer 2180
Daarnaast heeft deze een iets andere kleur dan de Phase 2 Williams. Die is iets lichter blauw dan het origineel. Allemaal om de eerste 3800 kopers te laten voelen dat ze in iets bijzonders reden.
Verder heeft deze Clio natuurlijk de 2.0 16V onder de kap, die natuurlijk is voorzien van een lekkere ‘power dome’. Dat blok levert 150 pk en zorgt voor een acceleratie naar 100 in 7,2 seconden. Lijkt niet zo snel, maar voelt wel zo. Geloof me maar. De top is een keurige 220 kilometer per uur.
Op de teller staat 144.856 km en de auto is goed onderhouden. En hij staat dus te koop.
Hoeveel moet deze blauwe scheurneus kosten?
Nu wil jij weten wat je moet betalen voor dit geweldige stukje Franse techniek. Nou, da’s lastig. Hij staat namelijk op een online veiling. Het hoogste bod staat nu nog op 15.701 euro en dat is natuurlijk niet genoeg voor deze Clio Williams.
Dus als jij mee wil bieden, ga dan naar de site van Collecting Cars en breng een bod uit. Dat kan nog tot maandagavond. En wie weet ga jij er met deze ‘Voiture Tres Chaude vandoor.
Of ik ben’ je voor, dat kan ook!
jupke zegt
Hij stond een tijdje terug te koop voor net geen €30.000.
De Clio Williams was nieuw al veel te duur.
Het verschil tussen een normale 1.8 en een Williams is niet zo groot alleen de prijs was 10.000 gulden meer.
hanse1one zegt
Ik heb ze beiden gehad en geloof me het verschil in rijden tussen een 1.8 en een Williams is heel groot.
gdjnl zegt
Het verschil tussen de 16V (en dan met name de 16S) en Williams is er, maar zeker niet groot. De 16S draaide zelfs meer toeren geloof ik ( tot 7000s). https://zeperfs.com/en/match527-528-530.htm
Uiteraard maken de looks van de Williams het een meer begerenswaardige hot hatch in vergelijking tot de 16S. Qua value for money kun je nu beter een 16S op de kop tikken, maarja die gouden velgen blijven de meerprijs waard natuurlijk.
jvthof1983 zegt
Wil je deze reactie over een jaar of tien even teruglezen en dan het verschil in prijs bekijken voor een in goede staat verkerende Williams en 16s. Dan gok ik dat value for money ruimschoots in het toekomstige verdienmodel van de Williams zit
jupke zegt
Ik had ze allebei tegelijk. Het beetje verschil is de hogere prijs niet waard. Ik heb 2 RS’n van 2000. Die rijdt 20 keer beter dan een Williams! Het is een te gehypte auto vindt ik.
kniesoor zegt
Maak je geen zorgen @nicholasr, ik ga niet bieden. Dus hoop, dat het winnende bod het jouwe zal zijn 🤞🏻
densk zegt
Oei hier word ik toch wel heel hebberig van. Ik kocht de 16V destijds als eerste auto. Ik heb daar acht (!) jaar ongelofelijke lol mee gehad. Ik mis dat bommetje nog elke dag. De Williams is natuurlijk de ultieme variant van die auto. Helaas blijkt dat ook uit de prijzen. 20k + is al lang geen uitzondering meer helaas. Ook voor een nette 16V (zonder de o zo vaak krokante wielkasten achter) is 10k + tegenwoordig ook vaker regel dan uitzondering. En dan te bedenken dat ik de mijne destijds (2004) kocht voor nog geen €3000,-
petroldrinker zegt
No worries nicolas, geen haar op mn hoofd die er uberhaupt over nadenkt zo een oud hatchje te kopen, laat staan voor bedragen waar je ook M3’s van kan rijden als voorbeeld
audirs3 zegt
Jammer van die getunede uitlaat, maar is makkelijk weer terug te brengen in originele staat.
Was mijn tweede auto, een Williams, helaas bij ijzig weer zonder winterbanden total loss gereden… Eeuwig zonde.
Eduardo Cuvelier zegt
Renault Clio Williams – Score :
– Mr. Scruff : ‘Get A Move On!’
– https://www.youtube.com/watch?v=VyiKY45fBZI