
Ja wat is het nou?
Vorige maand brachten we het heuglijke nieuws dat sportief rijden gunstig is voor de accu van je EV. Uit onderzoek bleek dat een mix met stadsverkeer, snelweg en af en toe lekker optrekken beter is voor de accu dan altijd op dezelfde snelheid rijden. Of toch niet…?
Aviloo, bekend van de accudegradatietests, spreekt deze conclusies tegen. Volgens hen is sportief rijden helemaal niet bevorderlijk voor de accu. Integendeel, je accu degradeert juist sneller door sportief rijgedrag.
Het probleem is volgens Aviloo dat het onderzoek in kwestie uitgevoerd was in een laboratorium, en daarom weinig zegt over de echte wereld. Daarom hebben zij het heft in eigen handen genomen en de verschillende rijstijlen getest in de praktijk.
Aviloo heeft een grootschalige praktijktest uitgevoerd met 402 auto’s. Daarbij hebben ze drie rijstijlen vergeleken. De eerste is een gematigde rijstijl: zuinig rijden, anticiperen, weinig snelweg en voorzichtig omgaan met de accu. De tweede is een intensive rijstijl: zware rechtervoet, onrustig rijden, veel snelweg, maar ook veel regeneratief remmen. De derde is een gemiddelde rijstijl, zonder extremen.
Wat bleek? Bij een wilde rijstijl lag het verbruik veel hoger dan bij een rustige rijstijl: 30 kWh per 100 km versus 16 tot 18 kWh. Nogal wiedes, maar dit staat volgens Aviloo gelijk aan een snellere degradatie van de accu. Meer verbruik, betekent meer laadcycli, betekent meer degradatie.
Uit het verhaal wordt niet helemaal duidelijk of Aviloo nu ook daadwerkelijk de accudegradatie heeft gemeten, maar het klinkt allemaal wel logisch. Dus misschien is rustig rijden toch beter voor de levensduur van je accu.
Bron: Aviloo





Het ging toch om incidenteel een keer door te jakkeren? Dat houdt de accu “fit”. Dus niet altijd… logisch allemaal toch
Meer laad cycli gelijk stellen aan meer degradatie was nou net wat niet helemaal juist bleek.
Rustig en constant omgaan met techniek heeft altijd bijgedragen aan de levensduur , of het over een scheepsmotor , vliegtuig , trein of accu gedreven voertuig gaat, en zal altijd zo blijven.
Hier ben je toch wat kort door de bocht denk ik. Van men garagist bijvoorbeeld vroeger gehoord dat diesels van oudere mensen heel wat meer koolstofafzetting hebben omdat er zo gezappig mee wordt omgegaan wat sneller tot problemen leidt. Af en toe is goed doorblazen kan echt geen kwaad en is dikwijls gezonder voor een motor (mits goed opgewarmd natuurlijk enzovoort).
Waarom zou je in godsnaam sportief gaan rijden in saaie zonder feedback rijdende autos doen? Daarbij kan je alleen maar nog eerder en nog vaker verdomd lang staan wachten tot je weer verder kunt….
@petroldrinker: Je moet even wat minder azijn drinken…
Ze accelereren snel, en dus gebruiken mensen dat ook. En sommige EVs sturen best leuk.
Ik rij mijn zakelijke km in een Model 3 performance. Ja het is snel, ja er zit een driftmodus op die soms best geinig is.
Prive rijden we een X3 35i. Veel minder snel, de wegligging is vast ook minder, maar de 6 in lijn (gechipt) lekker door z’n toeren jagen op een bergpas en de klappen van de bak in sport+ (vv xHP) vind ik zo veel leuker.
Ik combineer beide in mn Ioniq 5 N. Kan gewoon kiezen. Dat de versnellingsbak niet echt is maakt helemaal niks uit, het gevoel is zowiezo geprogrammeerd bij beide (ref getuned).
Het maakt in de praktijk allemaal bar weinig uit. EV accu’s gaan gewoon langer mee dan gedacht. Alleen de enkeling die overal vol gas rijdt en alleen maar snellaad zal een hoger slijtage hebben. Gewoon rijden met die handel.
Alleen PHEV accu’s hebben het zwaar, die kun je nog wat ontzien.
Zou toch maar van de fles azijn afblijven ook al heb je er een vleugje wodka in gedaan 😉
Nog een reden meer om voorlopig niet voor een EV te kiezen🤣
Niet met een EV rijden is het beste
Eigenlijk geld dit voor een heel klein deel maar, de gene die hem privé heeft aangeschaft, voor de lease rijder zal het weinig uitmaken. Na 3 jaar kies je gewoon weer een nieuwe en de oude word naar het buitenland geëxporteerd.
Nou rij nu 1 jaar EV en wil niet anders. Nooit meer naar de pomp. 600 km bereik. Stil, snel, weinig onderhoud en uitstekende kart wegligging. Van mij mag er trouwens dikke geluidsbelasting komen.