Wie het nieuws een beetje gevolgd heeft weet natuurlijk al wat er aan de hand is.
De Merwedebrug tussen Gorinchem en Sleeuwijk pakte in de afgelopen maanden regelmatig de headlines, maar daar lijkt gelukkig een einde aan te komen. Sinds vanochtend 05:00 uur is het gevaarte namelijk weer vrijgegeven voor vrachtverkeer. Daarmee is de kous nog niet helemaal af, want alles boven de 50 ton mag nog niet over de brug heen. De rest mag dat intussen wel.
Het is echter een kwestie van tijd voordat werkelijk álle verkeer weer over de brug mag. In totaal zal nog vier nachten aan het repareren van haarscheurtjes worden besteed, al is nu nog onbekend wanneer deze werkzaamheden zullen plaatsvinden.
De schade die is ontstaan door het (deels) afsluiten van de brug, wordt geraamd op een half miljoen euro per dag. Transportbedrijven waren immers genoodzaakt andere routes te kiezen, maar ook bedrijven die langer op hun goederen moesten wachten waren de Sjaak. In totaal schat men dat het afsluiten van de brug zo’n 33 miljoen euro aan schade heeft veroorzaakt.
camber24 zegt
Ik vond het juist wel lekker, zonder dat vrachtverkeer
pomoek zegt
Veel plezier voor de mensen die er nu in de file staan!
harrie zegt
Toch jammer dat ie niet gesloten was voor vrachtverkeer+suv’s.
misterdrogba zegt
33 miljoen € economische schade is niet mis. Goed dat het (bijna) voor iedereen terug toegankelijk is.
JanJansen zegt
@misterdrogba: is het al bekend wat een extra brug gaat kosten?
Esprit_de_Flandre zegt
@misterdrogba: 33 mljoen niet mis? Das peanuts. Echt, stelt niets voor. Er zijn dingen die elke dag een miljard kosten…
Dutchdriftking zegt
Toch jammer dat Rijkswaterstaat pas budget voor deze brug krijgt als het te laat is. Er liggen er nog een paar te rotten….
VeniVidiVici zegt
@dutchdriftking: Heeft niks met geld te maken, maar met die klote bureaucratie in NL wat het zo vreselijk traag maakt!!
Dutchdriftking zegt
@venividivici: helaas heeft het toch met geld te maken. De politiek bepaald waar het geld heen gaat. En als minister kan je scoren met meer asvalt (projecten als de A1 en de A9) deze projecten zijn nuttig maar we moeten ook geld gebruiken voor onderhoud.
VeniVidiVici zegt
@dutchdriftking: Ja maar budgetten komen pas vrij nadat de bureaucratie molen afgelopen is. En als er dan eenmaal vanuit de politiek budget is voor Rijkswaterstaat dan moeten daar weer een hoop poppetjes 20 vergaderingen beleggen (met koffie) alvorens er ein-de-lijk 1 lasje of boutje aangedraaid/vervangen gaat worden op een brug.
lekbak zegt
Om heel eerlijk te zijn vind ik dat rijkswaterstaat een flinke pluim verdiend voor hoe ze dit oplost hebben.
Het had in eerste instantie eigenlijk niet mogen gebeuren maar we zitten nu eenmaal met deze erfenis van slechte bruggen in heel het land. Ze zijn al jaren bezig met het repareren en vervangen dus ze doen er wel wat aan (leest u mee Duitsland?). Daarbij hebben ze snel gereageerd om erger te voorkomen en hebben ze kosten noch moeite gespaard om de brug zo snel mogelijk weer vrij te geven. Prima gedaan heren.
pomoek zegt
@lekbak: Weet je, eigenlijk heb je gewoon gelijk. We knauwen wat af hier op autoblog over RWS, maar er wordt hard gewerkt door die jongens met beperkte budgetten. We doen het in Nederland echt nog niet zo slecht.
viezefreddyw zegt
@pomoek: Degene die het het hardst roepen dat het zo slecht geregeld is in Nederland hebben geen flauw idee waar ze het over hebben. De infrastructuur in Nederland is in mijn ogen gewoon goed geregeld, de kwaliteit van de wegen is zeer hoog als je dat vergelijkt met de rest van Europa.
JanJansen zegt
@viezefreddyw: toch ga ik stemmen op een partij die dit probleem aan wil pakken. Stilstand is achteruitgang.
Persoonlijk heeft me dit niet veel geld gekost, maar kan me voorstellen dat sommige ondernemers nu aardig in de problemen zijn gekomen.
mashell zegt
@janjansen: ondernemers die in de problemen komen door een afgesloten weg zouden ook wel door iets anders in de problemen zijn gekomen. Door een belastingaanslag, een zieke medewerker, een order die uitblijft, een onbetaalde factuur. Dit is gewoon normaal ondernemersrisico.
JanJansen zegt
@mashell: ik ben als ondernemer verantwoordelijk om veel gezinnen van een inkomen te voorzien. Dus ik kan me het gevoel voorstellen hoe het is om mensen te moeten ontslaan en alles waar je jaren voor hebt gewerkt te zien verdampen.
De belastingdruk in NL is extreem hoog voor ondernemers. Dan verwacht ik ook dat er van die belastingcenten nuttige dingen worden gedaan zoals een 2e brug bouwen.