• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Goed nieuws: Tesla Model 3 krijgt een kleinere frunk

Auteur: hayte, gepost 24 augustus 2020 om 19:04 – 21 Reacties

De oude frunk van een Tesla Model 3

Het klinkt vreemd, maar toch is het goed nieuws dat de Model 3 een kleinere frunk krijgt.

Een van de voordelen van een elektrische auto is de extra kofferbakruimte die je krijgt. Want waar de meeste auto’s tussen de voorwielen een grote verbrandingsmotor hebben zitten, hebben elektrische auto’s dit uiteraard niet. Daarom dat veel EV’s, waaronder de Tesla Model 3, een kofferbak voorin hebben. Deze kofferbak staat ook bekend als een frunk, kort voor front trunk.

Die frunk van de Tesla Model 3 is sinds kort echter een stukje kleiner geworden. Dat schrijft Electrek op basis van ingezonden foto’s van klanten. Het is onduidelijk hoeveel het verschil is in liter, wel kunnen we goed zien dat de nieuwe frunk een stukje smaller is geworden. De ‘oude’ frunk heeft onderin aan beide kanten inhammen, maar die inhammen beginnen bij de nieuwe frunk een stuk hoger. Ook lijkt het erop dat de nieuwe frunk van bovenaf gezien een stukje minder hoog is. Zo zitten twee schroefgaten boven de frunk, die bij de nieuwe Model 3’s verder weg van de kofferbak lijken dan bij het oude model het geval was.

Dit klinkt in eerste instantie als slecht nieuws. Je krijgt immers minder opslagruimte voor exact hetzelfde geld. Toch is dit mogelijk juist goed nieuws. Zo wordt de Model Y verkocht met een warmtepomp, een apparaat dat ontzettend handig is voor de Nederlandse winter. Deze kan bijvoorbeeld de warmte die je accu produceert gebruiken om het interieur te verwarmen, terwijl het je accu afkoelt. Die Model Y is gebouwd op hetzelfde platform als de Model 3, daardoor ligt het voor de hand dat de kleinere bolide deze warmtepomp uiteindelijk ook zal krijgen.

Electrek wijst er dan ook op dat de Model S vroeger een grotere frunk had. Gedurende de productie werd deze echter kleiner, om plaats te maken voor een elektromotor op de vooras. Het zou dus niet voor het eerst zijn dat Tesla kofferbakruimte wegneemt om er iets anders voor in de plaats te geven. De site benadrukt wel dat het vooralsnog een theorie is. Tesla heeft zelf nooit iets gezegd over de komst van een warmtepomp naar de Model 3. Maar het kleiner maken van de frunk, zou hier wel een eerste aanwijzing voor kunnen zijn.

Overigens gaat Electrek ook in op twee andere geruchten die momenteel rondzwerven. Zo schreef Drive Tesla Canada dit weekend dat de Model 3 iets andere koplampen krijgt, waarbij de richtingaanwijzer een aparte lens heeft ten opzichte van de rest van de lamp. Ook zou de achterklep een elektromotor krijgen, waardoor deze met een druk op de knop te openen is. Beide geruchten heeft het doorgaans goed geïnformeerde Electrek niet kunnen verifiëren, neem deze twee stukjes info dan ook met een grote korrel zout. De kleinere frunk heeft de site wél kunnen bevestigen bij meerdere klanten. De Tesla Model 3 krijgt dus sowieso een kleinere kofferbak, voor andere wijzigingen moeten we het twitterkanaal van Musk maar in de gaten houden.

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
  • Tesla verkoopcijfers Q1 2021 zijn indrukwekkend

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, lampen, model-3, Tesla

Vorig bericht: « Werkt Rolls-Royce aan een superpraktische Shooting Brake?
Volgend bericht: ‘Toyota-hypercar krijgt straaljager-achtige cockpitdeur’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. flutterby zegt

    24 augustus 2020 om 19:16

    Wel raar dat je nu enkel de “nadelen” krijgt maar niet de voordelen.. Als je deze dagen een Model 3 in ontvangst neemt zal je we balen dat je warmtepomp mis loopt.

    Login om te reageren
    • mcshine zegt

      24 augustus 2020 om 19:49

      @flutterby: ik heb het nog nooit gemist eigenlijk. Wat voegt het toe?

      Login om te reageren
      • hiostu zegt

        24 augustus 2020 om 20:44

        Minder verlies van bereik tijdens de winter. Model 3 gebruikt nu een simpele gloeidraad om interieur en accu te verwarmen. Zo’n draad heeft efficiëntie van 100%. Echter een warmtepomp ongeveer een efficiëntie van 300%. Dus minder energie nodig om interieur en accu’s te verwarmen als het koud is. Duurt alleen wel iets langer voordat het interieur warm is.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          24 augustus 2020 om 20:48

          @hiostu: mijn 16 jaar oude airco leverde in de hittegolf na ongeveer 3 seconden koude lucht. Hoezo duurt het langer voordat je warmte hebt dan?

          Overigens kan je over het rendement helemaal niks zeggen. Dat is volledig afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Bij -10 is dat nooit van z’n leven 300%, bij +15 kan dat heel goed ver boven de 300% zitten.

          Login om te reageren
        • 911targa zegt

          24 augustus 2020 om 21:13

          Een efficiëntie van 300% is wel geweldig. Je gebruikt dus 1kWh en krijgt er 3 kWh voor terug. Zoiets zouden ze op grote schaal moeten toepassen, zodat het energievraagstuk is opgelost.

          Login om te reageren
          • bimmerw zegt

            24 augustus 2020 om 21:23

            @911targa: dat klopt inderdaad bij warmtepompen, met 1kWh elektriciteit haal je ook nog warmte uit de lucht waarmee het rendement boven de 100% komt. Zoek maar eens op Coëfficiënt of Performance.

            Login om te reageren
          • flutterby zegt

            24 augustus 2020 om 21:29

            @911targa: 1 kWh aan stroom voor 3 kWh aan warmte. Die 2 kWh aan warmte moet nog wel ergens vandaan komen. Dit kan water of lucht zijn tot ongeveer -7 graden, al zullen de betere varianten nog verder gaan.

            Login om te reageren
          • hiostu zegt

            24 augustus 2020 om 22:07

            Misschien even inlezen

            An Air Source Heat Pump (ASHP) will typically produce around 3kW thermal energy for every 1kW of electrical energy consumed, giving an effective “efficiency” of 300%.

            Login om te reageren
        • flutterby zegt

          24 augustus 2020 om 21:32

          @hiostu: de Model 3 laad dacht ik de motoren minder efficient draaien om warmte te creëren. In ieder geval voor de batterij.

          Login om te reageren
      • fanboy zegt

        24 augustus 2020 om 20:45

        @mcshine: Wat rijbereik op koude dagen. Maar met het gemiddelde prutweer is de restasrmte van de aandrijflijn vaak al genoeg.
        Alleen op de koudere dagen zal het schelen. Ook om de accu op te warmen zal het schelen, als hij daarvoor gebruikt gaat worden.

        Login om te reageren
  2. fanboy zegt

    24 augustus 2020 om 19:23

    Het moet toch hilarisch zijn om te werken bij Tesla. Je verandert wat aan de auto en je kijkt hoe lang het duurt voordat iemand het opmerkt en met wat voor theorieën.

    Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    24 augustus 2020 om 20:22

    Dat ze niet gewoon een aantal zonnepanelen onder de kap van de frunk stoppen…

    Met een beetje passen en meten kunnen er makkelijk een stuk of zes kleine in.

    Login om te reageren
  4. doublechevron65 zegt

    24 augustus 2020 om 20:38

    Nutteloze bijdrage. Het zou kunnen zijn dat… Misschien? Die en die zeggen… Oké jullie zijn geen journalisten, maar toch mag ik van dit platform meer verwachten als zo’n leeg verhaal.

    Login om te reageren
  5. lekbak zegt

    24 augustus 2020 om 20:45

    “Warmtepomp”, dat is toch gewoon een airco die met wat regelkleppen ook kan verwarmen? Kwestie van binnen en buiten om kunnen draaien, zo werkt dat bij airco’s EN warmtepompen van huizen ook.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      25 augustus 2020 om 07:15

      @lekbak: ja, er zijn een paar kleppen extra nodig. Niets anders dan de koelkast in je keuken.

      Login om te reageren
    • mikee368 zegt

      29 augustus 2020 om 10:59

      https://youtu.be/eGffUODWWS
      Zoals deze industry expert zegt, ze gebruiken de octavalve bij de Model Y en dit is een complete revolutie in het verwarmen van een voertuig. Vooral het kleine formaat hier van en toch flinke efficiëntie en alles maakt het een zeer bijzonder product.

      Als fit in de Model 3 toegepast zal gaan worden kan je een gemiddelde toenamen van 10% verwachten in actieradius.

      Zeer interesant dus

      Login om te reageren
  6. autopetje zegt

    25 augustus 2020 om 00:30

    De kofferbak van tesla worden kleiner en de verhalen van Hayte worden groter. Wat een verhaal zeg.

    Login om te reageren
  7. padoempats zegt

    25 augustus 2020 om 07:33

    Een airco is ook een warmtepomp…

    Login om te reageren
    • mikee368 zegt

      29 augustus 2020 om 10:59

      maar geen baan brekende octavalve.
      https://youtu.be/eGffUODWWSE

      Hier een echte industry expert die er meer over uit legt.

      Login om te reageren
  8. potver7 zegt

    25 augustus 2020 om 08:57

    Dus als ik het goed begrijp is de frunk al kleiner, ook al zit die warmtepomp er nog niet in. Die twee ontwikkelingen hebben dus niks met elkaar te maken. Speculeert u dus nog maar ff door…

    Login om te reageren
  9. chills zegt

    25 augustus 2020 om 19:45

    Een andere theorie is dat de trunk van de Model 3 nu overeen komt die van de Model Y: kostenbesparing dus.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North