• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Goedkoopste Audi e-tron GT is nog verder afgeschreven dan Porsche Taycan!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 24 december 2025 om 11:57 – 21 Reacties

Het is nog een bijzondere uitvoering ook.

De goedkoopste Taycan van Nederland noteerde al een gigantische afschrijving van meer dan zestig procent. Het zette me aan het denken: werkt het ook zo bij zijn broertje van Audi, de e-tron GT? En welke van de twee is nu het goedkoopste op Marktplaats?

De zoektocht brengt me bij een e-tron GT die te koop staat in Zwolle. Audi bouwde het exemplaar eind 2021 en kwam meteen naar Nederland. Sindsdien hebben drie zakelijke eigenaren er meer dan 166.000 kilometer mee gereden. Voor het aantal kilometers ziet de cabine er nog fris uit op de foto’s.

Niet zomaar een e-tron GT

Een stel badges op en in de elektrische auto bewijzen de speciale identiteit. Je kijkt hier naar een Audi e-tron GT edition ZERO Competition. Dit is een gelimiteerde uitvoering die uitkwam bij de release van de e-tron GT. Dit was dus de aftrap van Audi’s lage EV’s.

Extra fijn is de Competition-toevoeging. Daardoor kreeg de e-tron vanaf de fabriek een singleframe grille, bumpers, dorpels, buitenspiegels en Audi-ringen uitgevoerd in glanzend zwart, maar ook getinte ramen, extra lekkere Sportstoelen, edition ZERO-raamgravering en een edition ZERO-interieurbadge.

De specificaties liegen er ook niet om. De elektro-aandrijflijn zorgt voor 477 pk, een 0-100-tijd van 4,1 seconden en een top van 245 km/u. Een 93-kWh batterijpakket zorgde origineel voor 479 kilometer range. Daar is volgens de verkoper nog 90 procent van over. Je moet dus zo’n 430 kilometer ver kunnen komen op papier.

Wat kost de goedkoopste Audi e-tron GT?

Iemand pikte ooit de gloednieuwe e-tron GT bij Audi op voor 126.400 euro. Na iets meer dan vier jaar vraagt de dealer uit Zwolle er nog 41.950 euro voor op Marktplaats. Daarmee is er nog maar 33 procent van de waarde over. De volgende belangrijke vraag: hoeveel verder kan ie nog afschrijven? En nog een belangrijke vraag: wat vindt onze @wouter van deze e-tron GT Competition? Je hoort en ziet het hieronder!

Ook interessant!

  • Audi e-tron GT quattro: nieuwe instapper is beter dan z'n duurdere broers
    Audi e-tron GT quattro: instapper is beter dan z'n broers en is GOEDKOOP
  • Audi e-tron GT voor een ton
    Audi e-tron GT quattro: waarom zou je nog een TAYCAN willen? #test
  • De goedkoopste Audi RS7 (C8) van Marktplaats
    De goedkoopste Audi RS7 (C8) van Marktplaats
  • Audi R8-occasion op Marktplaats is écht uniek!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, e-tron-gt, Elektrisch, marktplaats, occasion

Vorig bericht: « Video: In het donker over een doorgetrokken streep inhalen
Volgend bericht: Deze elektrische leasebak krijgt dikke bodykit (af fabriek!) »

Lees Interacties

Reacties

  1. adyton zegt

    24 december 2025 om 12:12

    Ik dacht dat de editie “ZERO competition” heette. Met de zero dan nog eens in drukletters om extra dominantie te tonen.

    Login om te reageren
  2. HZW zegt

    24 december 2025 om 12:24

    De afschrijving van EV’s is niet normaal, en dan heb je nog het accu verhaal.
    Als die na 4 jaar en 166.000 km op 90% staat is de vraag bij welk percentage gaat het heel snel achteruit qua range.
    Bij een telefoon is het vaak onder 90% een snel aflopende zaak, waar de accu steeds sneller leeg is.
    En een nieuwe accu lijkt mijn geen optie, dan is hij al snel economisch total loss, omdat die accu waarschijnlijk duurder is dan de waarde van de auto.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      24 december 2025 om 12:34

      Alles in het juiste perspectief. Als de auto nog eens 160.000+ km rijdt, is er nog eens 10-12% afgekalfd van de capaciteit. Dan hou je nog 80% over van de originele 479 km, of te wel ca. 385 km. Effectief is dat 250 -270 km. Voor mij zou dat meer dan genoeg zijn èn die extra 160.000 km is voor de meeste mensen zo maar 6 tot 12 jaar rijden. Ergo: het lijkt veel erger dan het is.

      Het is dat ik geen 42 mille (minus inruil) heb liggen, want van alle EV’s vind ik dit toch wel een van de fraaiste ooit gebouwd.

      Login om te reageren
    • b00st zegt

      24 december 2025 om 13:31

      Degradatie is vrij lineair.

      Login om te reageren
      • hotze zegt

        25 december 2025 om 12:28

        De velgen op de foto zijn wel oerlelijk. Zet die BBS-en van je foto er maar onder.

        Login om te reageren
      • padoempats zegt

        25 december 2025 om 17:10

        Hoe kom je erbij dat deze lineair is? Bij een EV is de accudegradatie vooral sterk in het begin, naar zo’n 90% en daarna is de degradatie nog maar nihil. De eerste -5-10% eraf heb je al na zo’n 25k. De degradatie wordt per km relatief steeds minder en minder. Na 300k km op de klok zal er waarschijnlijk nog 85-87% over zijn.

        Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      24 december 2025 om 13:41

      Ik denk dat je er als consument blij mee moet zijn. Laten we wel wezen, de nieuwprijs van een EV is voor velen gewoon buiten bereik. Maar een 2e hands Model 3 pik je al op voor 16-17K met nog geen 150k op de teller.

      Degradatie van een EV is ook anders dan die van je telefoon. Het materiaal van de batterij is anders, het BMS is beter en het gebruik is anders. https://insideevs.com/news/723734/tesla-model-3y-battery-capacity-degradation-200000miles/

      En laten we wel wezen : het eerste commentaar hier op die EV hausse was “ze zijn veel te duur en voor de normale consument niet te betalen”. Nu kelderen ze in waarde waardoor je ze wel kan betalen maar zijn jullie het weer niet eens met de afschrijving….. Wat wil je nou? :)

      Login om te reageren
      • royaledeluxe zegt

        24 december 2025 om 15:46

        In veel gevallen is het niet zo dat het om een EV gaat of niet. Maar om de financiële oefening en het gevoel daarbij. In het eerste geval, wanneer je een nieuwe wagen zoals deze aanschaft is hij duur. Nadien als je hem tweedehands aanschaft is hij betaalbaar maar is de afschrijving nog steeds niet gedaan. Plus als je dan al gelukkig ben met de wagen is de batterij een ding, want in het begin bijna 500km’s en nu nog geen eens 400. Dan is het bereik dingetje toch weer een punt voor sommigen. Dit is iets dat je niet zo hebt met een benzine wagen, daar heb je misschien wel wat minder PK’s over de levensduur van de wagen maar het bereik blijft toch ongeveer hetzelfde van de wagen. Het is dus gewoon een financiele oefening (en gevoel) dat EV’s vandaag niet economischer zijn dan een ICE op de lange termijn.

        Verder moet je al geluk hebben dat deze audi, waar veel over te lezen valt, de warmtepomp al vervangen is of niet. Indien niet dan weet je zeker dat je er binnenkort waarschijnlijk ook voor staat.

        Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      24 december 2025 om 17:10

      Accu’s gaan enorm lang mee. Er zijn merken die 10 tot 15 jaar garantie geven.

      Login om te reageren
  3. Snelle zegt

    24 december 2025 om 13:45

    Vind dit de veel mooiere auto dan die Taycan di laatst aanbod was. Snap eigenlijk niet dat ze deze koets niet aan Porsche hebben gegeven.
    Ze zaten even te slapen op de design afdeling bij Porsche..
    Is mijn persoonlijke mening

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 december 2025 om 16:35

      Maar dit is gewoon de Porsche koets met een Audi front en Audi achterkant, het glas is zelfs hetzelfde.

      Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      24 december 2025 om 21:10

      Maar die Porsche is er ook als stationwagon…. En daar is mn labrador maar wat blij mee! En als ik op mij heen kijk op de weg is de Porsche toch een stuk populairder (geweest) dan deze Audi…

      Login om te reageren
  4. iphonistvongates zegt

    24 december 2025 om 13:57

    Dit valt in de categorie; EV masochisme?

    Login om te reageren
  5. rogerzz zegt

    24 december 2025 om 14:21

    Hmm, qua degradatie heeft ChatGPT toch wel een andere mening dan hierboven. Het gaat niet sneller, en is ook niet lineair. Qua accu en prijs zou ik het wel aandurven, maar hem over de 200.000km heenrijden is wel een grens waarvan de gemiddelde Nederlander zou afschrikken, dus zou je hem nog wat langer moeten willen houden. Ofwel; restwaarde-angst.

    Copy/paste ChatGPT over niet lineaire degradatie:
    Typisch degradatieverloop van EV-accu’s
    EV-accu’s degraderen niet lineair. Het verloop ziet er vaak zo uit:
    Snellere eerste daling (±100% → ~90–95%)
    Vooral in de eerste 1–2 jaar of de eerste 20–40.000 km.
    Oorzaken:
    Formation loss van de cellen (chemische stabilisatie)
    BMS-herkalibratie (fabrieksbuffer wordt zichtbaar)
    Eerste echte cycli en warmtebelasting
    Deze “initiële degradatie” vlakt daarna af.
    Lange stabiele fase (±90% → ~80%)
    Gaat aanzienlijk langzamer.
    Kan zomaar 5–8 jaar duren, afhankelijk van:
    Laadgedrag (veel DC snelladen vs AC)
    Temperatuur
    Laadpercentage dat je meestal gebruikt (20–80% ideaal)

    Login om te reageren
    • pignon zegt

      24 december 2025 om 15:13

      Hoezo angst om over 200k te gaan? Naar mijn idee kan zo’n auto met gemak doorrijden en doorrijden.
      Op basis van eigen ervaringen koop ik liever een auto met flinke km-stand om zo te profiteren van forse afschrijving. Beter een auto die warm doorrijdt, dan eentje die veel stilstaat en korte koude ritten maakt. Voor zover dat nog van belang is bij EV

      Login om te reageren
    • pignon zegt

      24 december 2025 om 15:13

      Hoezo angst om over 200k te gaan? Naar mijn idee kan zo’n auto met gemak doorrijden en doorrijden.
      Op basis van eigen ervaringen koop ik liever een auto met flinke km-stand om zo te profiteren van forse afschrijving. Beter een auto die warm doorrijdt, dan eentje die veel stilstaat en korte koude ritten maakt. Voor zover dat nog van belang is bij EV

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 december 2025 om 16:37

      Ik zou minder moeite hebben met deze auto tot over de 200.000km rijden dan geloven wat ChatGPT allemaal uitbraakt.

      Login om te reageren
  6. mashell zegt

    24 december 2025 om 16:37

    Jammer van de kleur en het black pack, daardoor ziet het er allemaal wat basis uit.

    Login om te reageren
  7. slickrick zegt

    24 december 2025 om 18:11

    Hoe betrouwbaar zijn deze bakken überhaupt? Je ziet Tesla’s voorbij komen met 3, 4, zelfs 5 ton op de teller , daar is veel over bekend.

    Login om te reageren
  8. banderas zegt

    24 december 2025 om 18:29

    Ach, ik zag laatst een filmpje waar je een Golf R die nieuw 90k+ had gekost niet zo heel lang geleden, dat je die ook alweer voor 40 kon kopen. Oftewel, ook gewoon een afschrijfkanon.
    Ik vind zo’n Audi mooier dan de Porsche en heb er wel eens over nagedacht, aangezien ze nu relatief betaalbaar worden. Maar als ik ook lees en hoor hoeveel mensen gezeik met die auto’s hebben gehad… Laat maar, niet zo zin om ineens kosten te krijgen van een paar duizend euro.

    Login om te reageren
  9. Marco(s) zegt

    27 december 2025 om 08:52

    Ik ben zelf meer gecharmeerd van de Taycan en ben voor de GTS gegaan. Ik volg de prijzen al een aantal jaren en zie, met name bij de GTS en Turbo S dat de afschrijving lang niet meer zo snel gaat als voorheen. Wagens van 2-3 jaar en met relatief weinig KM blijven, volgens mij, langer hun waarde vasthouden. De 2ehands prijzen zijn zelfs wat gestegen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North