
Een nieuw model kunnen we op onze buik schrijven.
Zoals we eerder vandaag al schreven zijn de verkoopcijfers van Tesla nog steeds prut met peren. Oké, in absolute aantallen valt het wel mee, maar Tesla verkoopt aanzienlijk minder auto’s dan vorig jaar. De wereldwijde verkopen vielen in het afgelopen kwartaal 13% lager uit dan in 2024.
Dat komt natuurlijk deels omdat Elon Musk uit de gratie is gevallen, maar een goedkoper model zou toch een gamechanger kunnen zijn. Zo’n model heeft het merk heel hard nodig op dit moment. Tesla belooft al een tijdje dat deze eraan zitten te komen.
Het wachten is nu bijna voorbij, want in het kwartaalrapport staat te lezen dat de eerste exemplaren al gebouwd zijn. Eigenlijk zou de goedkopere Tesla in het eerste halfjaar al gelanceerd moeten worden, maar dat wordt nu een beetje lastig.
Wat we ons precies moeten voorstellen bij de goedkopere Tesla bleef heel lang in nevelen gehuld. Tijdens presentatie van de kwartaalcijfers geeft Elon Musk eindelijk duidelijkheid, na een vraag van een journalist. Hij zegt dat het goedkope model “gewoon een Model Y” is.

We we dus kunnen verwachten is een kale versie van de Model Y. Denk aan het ontbreken van overbodige luxe en een kleinere accu. Hoeveel de auto echt afwijkt van de reguliere Model Y moet nog blijken. Het is ook nog niet bekend of de auto een aparte naam gaat krijgen of dat het gewoon een variant wordt van de Model Y.
De prijs van de Model Y begint nu bij €45.990, dus Tesla moet flink bezuinigen om deze auto enigszins betaalbaar te maken. De goedkoopste Tesla die je nu kunt krijgen is een Model 3 voor €39.990, maar die positie wordt dus overgenomen door de basic Model Y.
Hoe zit het dan met de ‘Model 2’? Tesla zou toch met een $25.000-model komen? Dat klopt, maar deze plannen zijn in de ijskast gezet ten faveure van de Cybercab. Je zou zeggen: geef dat ding een stuur en je hebt een goedkope EV, maar dat is Elon Musk niet van plan. Je koopt maar lekker een gestripte Model Y.





De basis Model Y gaat de positie innemen van de Model 3 van net geen €40k. Wat gaat dan de prijs van de Model 3 worden? Lijkt mij logisch dat die dan gaat zakken
Het boeit mij allemaal niet, geef mij maar benzine
Toch gek dat je dan dit artikel aanklikt, leest en ook nog reageert.
Hehehe.
hou dan ook. je mond bij artikelen over elektrisch. Niemand boeit het dat jij nog in 2005 hangt.
Lekker innovatief.
Wet van de remmende voorsprong.
Een merk waarbij zaken als een richtingsaanwijzer, regensensoren en parkeersensoren niet veilig zijn voor de besparingsdrang bij de “normale versies” en dat nu aan een gestripte versie werkt. Dat kan boeiend worden.
@ty5550: Ik zie de terugkeer van de 2CV achterbank hangmatjes weer terug komen
Ze hebben verzaakt om een kleinere Tesla te maken, dat is waar de markt om vraagt en nu krijgt van andere merken. Jaren geleden kwamen ze met de aankondiging en prototype, maar maken ho maar. Stomme fout geweest van Tesla mijns inziens.
Ziet eruit als Alfred Jodocus Kwak die model Y.
Past dan wel weer goed bij Elon Musk, die op Dolf de Kraai lijkt.
Vroeger had je merken als Daewoo die modellen recyclen (Kadett). Maar Tesla recyclet intern. Het is niks, uit nood geboren overduidelijk. Zal wel even helpen, maar Tesla kan zo geen kant op de komende 5 jaar. Misschien als de Cybercab slaagt ooit.
Dit is zo’n Blackberry-moment. Ooit “het” mobieltje, maar na de iPhone en andere smartphones helemaal uitgespeeld.
Lol, wat is de iPhone dan? Overigens staat op Netflix een leuke documentaire over Blackberry.. wel een beetje gevalletje betere product, maar verliezen op marketing. Het is dat Blackberry ontwikkelaars niet aan zich wist te binden omdat de App Store van Apple z’n succes was voor betaalde apps.
In China hebben ze toch al een goedkopere Model Y met stoffen bekleding?
Het pre-facelift Model Y met stoffen bekleding en een kleine batterij zou misschien wel goedkoper te maken zijn. Zulke grappen haalden Volvo en de Franse merken ook wel eens uit.
Vraag mij af of ze daarmee echt goedkoper kunnen produceren. De marges zijn juist gestegen dankzij de facelift van de Model Y en stof is waarschijnlijk de extra variant in de productielijn niet waard.
Redelijk fan van tesla maar dit wordt wel heel triest. Twee modellen in het gamma en een cybertruck die je hier niet kan aanschaffen..
De S en X zijn ook gewoon leverbaar hoor. Verder is het altijd de missie van Tesla geweest om te focussen op zo min mogelijk diversiteit op de productielijn.
Goh. Weer dezelfde auto van Tesla: gedateerd, saai, qua technologie inmiddels geëvenaard of ingehaald door de concurrentie, slechte kwaliteit, slechte service, valse beloften, en een extreemrechtse ceo. Wie overweegt dit zelfs nog te kopen of leasen?? Snap dat echt niks van. Zo gênant om nu nog een nieuwe Tesla te rijden…
Haha…wij hebben er zelf particulier 1 gekocht vorig jaar (model 3 highland).
-gedateerd: net een facelift gehad ligt wat mij betreft beter op het netvlies
-saai: ooit een vag product gehad?
-tech: kunnen de zgn premium merken nog altijd maar enkel van dromen
-slechte kwaliteit: na 40k nog altijd geen gebreken
-slechte service: nog niet nodig gehad
-valse beloften: kijk eens naar alfa romeo
-rechtse ceo: wat maakt mij dat uit, precies of ik weet hoe andere ceo’s denken…als ik ze al ken!
-genant: vind ik meer van de talloze vw’s, bmw’s en Mercedessen die met al hun pops and bangs toch iets proberen te bewijzen aan het stoplicht…teringherrie en dan word je het snot in de ogen gereden door een “elektrisch hok”…