• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Goh, Tesla op Autopilot crasht

Auteur: britt, gepost 10 december 2019 om 10:03 – 49 Reacties

Afbeelding Goh, Tesla op Autopilot crashtAfbeelding Goh, Tesla op Autopilot crashtAfbeelding Goh, Tesla op Autopilot crashtAfbeelding Goh, Tesla op Autopilot crasht

Goh, Tesla op Autopilot crashtHet is immers ook geen volledig zelfrijdende auto.

Eerder al werd bekend dat de BOVAG pleit voor invoering van rijhulpsystemen tijdens examens en voor een betere uitleg bij aflevering van de auto’s met deze systemen en dat blijkt niet voor niets.

De bestuurder van een Model 3 had blijkbaar ook niet door dat het gaat om hulpsystemen en ging er vanuit dat Autopilot compleet autonoom zijn werk zou doen. Dan kun je natuurlijk best even kijken hoe het met je hond gaat op de achterbank. Dat bleek echter geen succes en hij parkeerde zijn EV bovenop, of beter gezegd:onderin, een politiewagen.

De politiewagen in kwestie schermde op 7 december een stilstaande auto af voor overig verkeer op de snelweg I-95 in de Amerikaanse Staat Connecticut. De auto met pech was op de linkerbaan van de snelweg stilgevallen. Het inzetten van de complete licht en geluidsshow van de politiewagen met gevarenlichten en licht- en geluidssignalen mocht niet baten.

Een Tesla Model 3 knalde er bovenop en raakte ook de wagen met pech. Verklaring: de Autopilot stond aan en de bestuurder vond het een goed idee zijn viervoeter op de achterbank te controleren. Wellicht was de bestuurder niet heel slim, hij had zijn auto namelijk voorzien van een kentekenplaat ‘MODEL3’ voor het geval hij vergat welk model hij had gekozen. De politie keurde zijn actie eveneens niet goed en stelde een proces-verbaal op voor roekeloos rijden en het in gevaar brengen van anderen.

De Senator van Connecticut, Richard, Blumenthal, geeft aan dat autonome voertuigen ondanks de goede ontwikkelingen nog niet klaar zijn om veilig te worden ingezet. Hij vindt dan ook dat er moet worden opgetreden om ervoor te zorgen dat het volk wordt beschermd tegen de autonome voertuigen tot veiligheid kan worden gegarandeerd.

Veel bestuurders begrijpen blijkbaar nog niet dat ‘autopilot’ bij Tesla niet hetzelfde betekent als dezelfde stand bij je vliegsimulator. Tesla’s Model 3 maakt gebruik van hulpsystemen voor autonoom rijden op level 2. Dit houdt in dat remmen en gasgeven automatisch kan maar de bestuurder actief op moet letten. Hands-on controleert of de bestuurder deze verantwoordelijkheden ook neemt.

Constante aandacht van de bestuurder blijft natuurlijk voorlopig vereist. Aan de foto’s te zien is deze Model 3 afgeschreven en mag Musk weer een streepje zetten. Tesla heeft wel aangekondigd dat zij volgend jaar de eerste volledig autonome wagens op de weg gaan zetten.

Fotocredit: Connecticut State Police

Ook interessant!

  • Video: Tesla Model 3 test autopilot op bochtige weg, gaat fout
    Video: Tesla Model 3 autopilot op bochtige weg gaat fout
  • Tesla Model Y klapt op politiewagen, beschuldigt Autopilot
  • Teslarijders niet alert
    Teslarijders niet alert met Autopilot aan
  • Wéér stilstaande politieauto geramd door Tesla op Autopilot

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, autopilot, crash, model-3, politie

Vorig bericht: « ‘Het salaris van Max Verstappen in 2019’
Volgend bericht: Onderzoek: jullie ergernissen in het verkeer »

Lees Interacties

Reacties

  1. lowlow zegt

    10 december 2019 om 10:20

    Nu vraag ik mij toch af wat er zal gebeuren met de batterijen van deze ’total loss’ nieuwe wagen. De rijke Amerikaanse tradities kennende alles op een hoopje gooien op een vuilnisbelt in de woestijn of kapotknallen met een bazooka. En dat vind ik jammer, fake eco-warrior BS ! en wij maar onze yoghurtpotjes sorteren

    Login om te reageren
    • karel_letskoek zegt

      10 december 2019 om 10:44

      @lowlow: juist omdat het accupakket nog een redelijke waarde heeft zal de verzekeraar de auto via een veiling verkopen.

      Login om te reageren
    • reactief zegt

      10 december 2019 om 10:49

      @lowlow: Je vult zelf iets in en wordt vervolgens boos daarover.. Logisch!

      Maar over die accu’s: Die zijn nogal populair bij ombouwers van bijvoorbeeld oldtimers naar EV. Zeer goede handel dus, en handel snappen ze best goed daar hoor.

      Dus die complete BS die je aanhaalt gaat vooral over je eigen reactie.

      Login om te reageren
      • huupe zegt

        10 december 2019 om 14:06

        @reactief: maar dit moeten wij linkse eco hippies natuurlijk wel bewijzen. https://youtu.be/neYuohLzVdg dus bij deze

        Login om te reageren
        • reactief zegt

          10 december 2019 om 14:43

          @huupe: Wat een droombak is dat hè! :)

          Login om te reageren
    • dampu020 zegt

      10 december 2019 om 11:55

      @lowlow: jij bent net zo slim als de bestuurder uit de text.

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      10 december 2019 om 12:01

      @lowlow: Wat een onzin, er is een levendige handel in de 2e hands accu’s.

      De set in deze Tesla is goed voor minstens 10.000 euro marktwaarde, en zal ook nog wel bruikbaar zijn.
      Ik zag laatst van een accu pack van de uber Tesla, een Model x met 100kwh die maar een paar duizend kilometer had gelopen. Moest 20.000 euro kosten.

      Ze worden ook veel verkocht als losse modules, waar je zeer veel mee kan.

      Men heeft het altijd over dat die accu’s niet te recyclen zijn. Ten eerste is dat onzin, ten tweede hoeft het niet eens, je gebruikt ze gewoon opnieuw.

      Ik heb zelf al een projectje gedaan met cellen uit een Mitsubishi Outlander PHEV.

      Login om te reageren
      • laptom zegt

        10 december 2019 om 20:47

        @fanboy: Yep, 2de handse accu’s zijn al een echte losse markt geworden. Ik ben ook opzoek voor mijn oldtimer.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          10 december 2019 om 20:50

          @laptom: Ok leuk. Wat zoek je, ook qua capaciteit en wat ga je bouwen?

          Login om te reageren
    • nissanfairladyz zegt

      11 december 2019 om 00:20

      @lowlow: die batterijen zijn goud waard op de DIY markt. De model 3 modullen kun je zo op ebay zetten en heel veel geld voor vangen.

      Login om te reageren
  2. dare2think zegt

    10 december 2019 om 10:29

    Het maakt niet uit welke nieuwe systemen er komen en hoe geavanceerd die zijn, een bepaald soort mensen zal daar qua stommiteit altijd bovenuit stijgen. Er zijn niet voor niets Darwin awards..

    Login om te reageren
  3. stephane8200 zegt

    10 december 2019 om 10:33

    Volgens mij moet de titel zijn: Niet oplettende bestuurder crasht in Tesla.

    Login om te reageren
    • autodrome zegt

      10 december 2019 om 10:42

      @stephane8200: Tesla fanboy? De auto-pilot was aan het stuur, niet de bestuurder, die was bijrijder samen met zn viervoeter …

      Login om te reageren
      • trasimo zegt

        10 december 2019 om 10:45

        @autodrome: als je iets niet-negatiefs over een Tesla zegt ben je tegenwoordig al een ‘fanboy’… het zij zo.

        In welk automerk je ook rijhulpsystemen gebruikt: JIJ bent de bestuurder, niets of niemand anders. Dat is juridisch zo, en in de praktijk ook, want ook een Tesla geeft aan dat je je handen gewoon zelf aan het stuur moet houden. Besluit je dit niet te doen, ben je dus gewoon een roekeloze bestuurder die z’n rijbewijs niet waard is.

        Login om te reageren
        • stephane8200 zegt

          10 december 2019 om 12:04

          @trasimo: precies. Ik heb ACC gehad zonder lane keeping assist.

          Daar kun je hetzelfde over zeggen: automatisch betekent niet achteloos.

          Of het nu BMW, VAG, Toyota, PSA of Tesla is, is dan niet relevant. De bestuurder maakt de fout. Niet de auto.

          Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        10 december 2019 om 12:01

        @autodrome: “Verklaring: de Autopilot stond aan en de bestuurder vond het een goed idee zijn viervoeter op de achterbank te controleren.“

        Volgens mij staat het in het artikel toch? Ik ben geen fanboy. Ik lees gewoon wat er staat.

        Login om te reageren
        • autodrome zegt

          10 december 2019 om 12:12

          @stephane8200: Precies, dat dus …. Het gaat om de vraag wie de bestuurder was, dat was zeker niet de inzittende want die was sruk met zn hond.

          Login om te reageren
          • trasimo zegt

            10 december 2019 om 12:44

            @autodrome: autopilot is alleen een rij-hulpsysteem, geen bestuurder. Op het moment dat de bestuurder het stuur losliet was er dus gewoon geen bestuurder meer.

            Login om te reageren
  4. trasimo zegt

    10 december 2019 om 10:43

    Ten eerste is dit gewoon een ongeluk door onoplettende bestuurder en een senator die vindt dat er nu opgetreden moet worden tegen de systemen in plaats van de roekeloze bestuurders, heeft het allemaal nog niet zo goed begrepen.

    Ten tweede lijkt het me sterk dat autopilot daadwerkelijk ingeschakeld was. Autopilot werkt niet wanneer radar+camera’s geen vrij zicht hebben en als autopilot wel werkt, is het in mijn ervaring eerder zeer conservatief en remt het wat te vroeg, dan dat het zomaar achterop een auto zou kunnen klappen.

    Lijkt me aannemelijker dat de bestuurder het ongeluk nét even liever op autopilot wil afschuiven dan op z’n eigen stommiteit.

    Login om te reageren
    • frederik zegt

      10 december 2019 om 17:07

      @trasimo: Autopilot staat erom bekend niet te reageren op compleet stilstaande voertuigen op dezelfde rijstrook. Het radarsysteem filtert stilstaande objecten namelijk weg, anders zou elk verkeersbord boven de weg je Tesla tot stilstand brengen. Hier zijn al diverse ernstige ongelukken door gebeurd.
      https://www.wired.com/story/tesla-autopilot-why-crash-radar/

      Login om te reageren
      • trasimo zegt

        10 december 2019 om 17:14

        @frederik: interessant artikel, tegen de tijd dat ze auto’s zelfstandig willen laten rijden moeten ze daar toch iets op vinden…

        Login om te reageren
        • melkkoe zegt

          10 december 2019 om 18:39

          @trasimo: dit is ook de reden dat andere fabrikanten deze techniek nog niet vrijgegeven hebben voor het publiek. Het moet eerst betrouwbaar werken

          Tesla heeft een andere werkwijze en gebruikt z’n klanten als crashtest dummy’s

          Login om te reageren
          • trasimo zegt

            10 december 2019 om 18:53

            @melkkoe: ik geloof niet dat je dat je dat in een ‘laboratorium’ kan ontwikkelen, maar dat je juist bakken met real-world testdata nodig hebt; wat Tesla doet dus. Het is niet voor niets dat vele experts menen dat Tesla om diezelfde reden niet alleen qua aandrijving maar ook met autopilot nog jaren voorloopt op de concurrentie, al zou ik juist graag zien dat er meer concurrentie komt.

            “Crash test dummies” trouwens ja? Overdrijven is ook een kunst….

            Login om te reageren
            • melkkoe zegt

              10 december 2019 om 19:44

              @trasimo: tot op zekere hoogte kun je in een laboratorium testen. Naar mijn mening brengt Tesla deze techniek te vroeg op de markt.

              Verder heb ik hier al diverse keren gelezen dat de “autopilot” van VW bijvoorbeeld soepeler werkt dan het systeem van Tesla. Dat ze hiermee jaren voorlopen durf ik dus te betwijfelen.

              Ik ben fan van elektrische aandrijving, maar het bedrijf Tesla (of beter gezegd: Elon Musk) zal mij nooit gaan bekoren.

              Login om te reageren
              • trasimo zegt

                10 december 2019 om 23:01

                @melkkoe: ik heb nog geen Volkswagen gereden die o.a. van baan wisselt en zelfstandig afslagen neemt, maar zodra ik die tegenkom ben ik benieuwd om die eens uit te proberen.

                Sinds de sjoemel-leugens en na zelf de mafia-praktijken en uiterst beroerde service van importeur Pon te hebben ervaren, ben ik verder wel permanent klaar met het merk VW en zoef ik nu in alle luxe in een model 3 over de weg; op de snelweg zo’n 80% van de tijd op autopilot. Ieder z’n ding…

  5. rs18011 zegt

    10 december 2019 om 10:50

    En hoeveel Tesla’s zijn er gecrasht in verhouding met andere merken?

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      10 december 2019 om 11:15

      @rs18011:

      Er zijn verrekte weinig andere merken gecrasht terwijl de autopilot geactiveerd was.

      Login om te reageren
  6. mcshine zegt

    10 december 2019 om 10:56

    Er zijn inmiddels 20.000 Model 3 op de Nederlandse wegen te vinden waarvan meer dan 90% mét Autopilot. Hulpsysteem of niet, het werkt schijnbaar retegoed of in ieder geval dus in vele gevallen beter dan de vleeskleurige alternatieve piloot…

    Login om te reageren
    • olivier420 zegt

      10 december 2019 om 14:07

      @mcshine: Helaas weten we niet hoeveel van die mensen het ook daadwerkelijk gebruiken. Ondergetekende niet zo veel, ik vind zelf rijden gewoon fijner. In de file wel fiin

      Login om te reageren
      • mcshine zegt

        10 december 2019 om 18:00

        @olivier420: ikzelf wel. Nu bijvoorbeeld..

        Login om te reageren
  7. wimof zegt

    10 december 2019 om 10:57

    Nu, met x duizend van het autoship en direct aan de eigenaar bezorgen , ja dan mag je zo iets verwachten. Een degelijke uitleg ontbreekt. En voor mij was de enige manier om de gebruiksaanwijzing te laten lezen ze een maand voor aflevering aan de klant te bezorgen.

    Login om te reageren
  8. loserboi932 zegt

    10 december 2019 om 11:02

    Als een model 3 van €60k crasht is het nieuws. Als een 5 touring van €80k crasht niet. Want geen Tesla.

    Login om te reageren
    • SpeedGeek zegt

      10 december 2019 om 12:56

      @loserboi932: kun je nagaan hoeveel 5 serie tourings er crashen…

      Login om te reageren
  9. alfapeter zegt

    10 december 2019 om 11:10

    Blogger britt heeft zich al goed geïntegreerd, eerst iets over Max en dan iets over Tesla. Clicks gegarandeerd.

    Login om te reageren
  10. monaco zegt

    10 december 2019 om 11:35

    Hoe werkt dat eigenlijk met een Tesla, neemt dat ding ook de afslag of is het meer een soort luxe lane assist?

    Login om te reageren
    • trasimo zegt

      10 december 2019 om 11:46

      @monaco: de autopilot die nu standaard op de Model 3 geleverd wordt is inderdaad die ‘luxe lane assist’. Daar bovenop kan je de FSD (“Full Self Driving) software upgrade erbij nemen. Autopilot kan daarmee ook van rijbaan wisselen en neemt zelfstandig afslagen vanaf de snelweg. Met FSD blijf je in de toekomst ook alle software updates ontvangen tot en met dat de auto helemaal autonoom kan rijden. (volgens Elon, ik moet dat laatste nog zien…)

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        10 december 2019 om 12:41

        @trasimo: in Europa moet het wisselen van rijstrook of nemen van afslagen altijd door de bestuurder geaccordeerd worden.

        Login om te reageren
        • trasimo zegt

          10 december 2019 om 12:47

          @flutterby: voor het wisselen van rijstrook vereist autopilot inderdaad dat de bestuurder dit eerst met de richtingaanwijzer accordeert. Het nemen van een snelweg afslag (op basis van je navigatiebestemming) doet de auto wel volledig zelfstandig, zonder op akkoord te wachten. Dit laatste verbaast me altijd trouwens, het zou toch logisch zijn dat je die baanwissels als bestuurder net zo goed eerst moet goedkeuren.

          Login om te reageren
      • monaco zegt

        11 december 2019 om 02:01

        @trasimo: Bedankt voor de uitleg!

        Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    10 december 2019 om 12:35

    Is het daadwerkelijk de autopilot? Ik gok dat er gisteren nog honderd auto’s gecrashed zijn omdat de bestuurder afgeleid was door wat er op de achterbank gebeurde, echter stonden deze auto’s niet op autopilot en is het geen wereldnieuws….

    Login om te reageren
  12. pomoek zegt

    10 december 2019 om 13:17

    Las laats een dingetje wat, denk ik, wel waar is. Als we in de toekomst veilig willen rijden dan zullen, om dat te bereiken, er ongelukken moeten gebeuren en zullen er paradoxaal genoeg mensen sterven.
    https://futurism.com/autonomous-cars-kill-save-lives

    Login om te reageren
    • trasimo zegt

      10 december 2019 om 18:16

      @pomoek: genoeg mensen lopen te schelden op o.a. Tesla omdat hun autopilot software nog niet af is. Ze denken klaarblijkelijk dat een autofabrikant in een laboratorium eerst software kan perfectioneren zonder dat het in de echte wereld getest hoeft te worden en dat je dan toch ineens “poef” de perfecte zelfrijdende auto krijgt.

      Ik geloof dat de data die deze nu nog imperfecte software oplevert een noodzakelijke tussenstap is om uiteindelijk tot een versie te komen die wel voldoet.

      Natuurlijk kom je wel in een heel moeilijke (en ook ethische) discussie terecht als het over mensenlevens gaat, maar daarentegen zullen we helaas ook nooit weten hoeveel mensenlevens door autopilot nu al gespaard zijn gebleven.

      Login om te reageren
  13. autospotterkerkrade zegt

    10 december 2019 om 14:00

    Ik vind het prima als die teslas crashes maar dat andere er bij betrokken raken…. Zo’n TV in je auto moet ook wel afleiden

    Login om te reageren
  14. crepito zegt

    10 december 2019 om 14:56

    Goh, er crashen auto’s.

    Login om te reageren
  15. sizedoesmatter zegt

    10 december 2019 om 20:27

    Kan autopilot niet bij wijze van update worden uitgezet? Dan is er weer een reden om je met rijden bezig te houden. Blijkbaar zouden dit soort mensen zulke hulpsystemen niet mogen hebben. Of gordels. Of een kreukelzone; gevalletje Darwin-award lijkt mij op zijn plaats.

    Login om te reageren
    • trasimo zegt

      10 december 2019 om 22:53

      @sizedoesmatter: dit soort mensen zou helemaal geen rijbewijs moeten hebben. Dan is er meteen geen reden om autopilot ook uit te schakelen voor de mensen die er wel normaal mee om kunnen gaan.

      Login om te reageren
  16. frank2b zegt

    10 december 2019 om 20:55

    Autocrash.

    Login om te reageren
  17. rickthestig zegt

    10 december 2019 om 21:34

    Auto pilot, het zou verbooooden moeten worden!

    Login om te reageren
  18. memyselfandi zegt

    11 december 2019 om 04:32

    Ik hoop dat de hond ok is…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North