Google ontmaskert Chinese autodieven

Auteur: , 3 Reacties

Google weet alles. Zelfs autodieven zijn niet veilig voor de zoekgigant.

Google vangt dieven

Google AdWords plaatst gesponsorde advertenties bij de zoekresultaten en artikelen. Chinese autodieven maakten daar tot voor kort gretig gebruik van. Ze plaatsten advertenties van auto’s die ze op straat gefotografeerd hadden. Auto’s zoals die van jou en mij, langs de weg geparkeerd en niks mee aan de hand. Vervolgens wachten ze totdat iemand interesse toonde. De koop werd voor een scherpe prijs gesloten en de koper kon de auto bezichtigen en afhalen. Afhalen? Ja, afhalen. De Chinese boefjes stalen de auto pas op het moment dat de koop gesloten was. Zo hadden ze nooit lang een auto in ‘bezit’.

Helaas voor de Chinese bendes kwam ontmaskering uit onverwachte hoek. Het was Google die ontdekte dat het niet in de haak was. Door de ijzersterke algoritmes en controlesystemen van de zoekgigant werden de criminelen er al snel tussenuit gefilterd. Er werden opvallend veel nieuwe AdWords accounts aangemaakt vanaf hetzelfde IP-adres. Samen met andere kleinere aanwijzingen leidde dat tot een ringende alarmbel.

Het was de eerste keer dat Google dit soort criminaliteit bloot legde door middel van algoritmes en geavanceerde controles. Het is niet het doel van Google criminaliteit tegen te gaan. Toch lijken de ontzettend slimme Google computers daar veel talent voor te hebben. Het systeem is niet waterdicht, maar in de toekomst zou het criminelen op een nog slimmere wijze kunnen gaan ontmaskeren. De zoekmachine weet immers alles van ons. Helaas kon het in dit geval niets meer dan de dieven een dikke vette ban geven. Het zal altijd een kat-en-muis-spel blijven. (via theverge.com)



3 reacties

Zo krijgt het begrip “afhaal Chinees” meteen een hele nieuwe betekenis!
@saxoke: Kloeploek en Sambal bij?
@VeniVidiVici: ja doe maar. Doe dr voor de verandering ook maar een maandmenu bij voor 2 personen. …..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).