Nederlanders vervangen massaal te laat ruitenwissers

Auteur: , 33 Reacties

Als het niet kapot is...

Ruitenwisser

…probeer het dan niet te maken. Dat lijkt althans het adagium te zijn voor de gemiddelde Nederlander als het gaat om de vervanging van ruitenwissers. Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat liefst 96 procent van de Nederlanders hun ruitenwissers ‘te laat’ vervangt. Met ‘te laat’ wordt hiermee bedoeld na de aangeraden periode die de meeste fabrikanten van ruitenwissers opgeven, namelijk zo’n 12 tot 15 maanden.

Wellicht verklaart deze definitie direct het bizarre getal van 96 procent dat te laat zou zijn met de vervanging. Volgens de producenten kan je de wissers uiteraard niet vroeg genoeg vervangen. Tevens is het onderzoek uitgevoerd door Stichting Open Deur de BOVAG (BOnd Van Automobielhandelaren en Garagehouders). Ook hun achterban zou er waarschijnlijk niet ontevreden mee zijn als mensen vaker hun ruitenwissers kwamen wisselen.

Desalniettemin is het wel geinig dat zo’n 80 procent van de 1.026 respondenten aangeeft de wissers pas te vervangen als deze strepen beginnen te maken op de ruit, schrapende geluiden maken, als het rubber loslaat of als de wissers worden afgekeurd bij de APK keuring. Kortom, als geld uitgeven onontkoombaar is. Misschien wordt het toch tijd voor meer nanotechnologie die ruitenwissers overbodig maakt. Toch is er ook nog enig goed nieuws voor de verkeersveiligheid: 92 procent van de ondervraagden geeft aan het ruitensproeierreservoir te vullen met antivries.

Image-Credit: creatieve reparatie uit dit artikel over creatieve reparaties



33 reacties

Ik kan me een reclamespotje van tig jaar geleden herinneren (Bovag? VVN? Postbus 51?) met de boodschap dat het hoogste tijd is om je ruitenwissers te vervangen als ze strepen gaan trekken. Niks 12-15 maanden… Bovendien staat mijn auto ieder jaar bij de garage voor een beurt, als die dingen zo kort meegaan, waarom worden ze dan niet iedere keer vervangen?
Tja, gemiddelde auto-eigenaren en onderhoud. Altijd al een slechte samenwerking geweest.
@viezefreddyw: doet me huiverend terugdenken aan de onderhoud topic enige tijd geleden, maar velen zomaar toegaven de olie zelden te vervangen. Je zal zoiets maar kopen nadien…
@nasty: Vraag eens aan de gemiddelde autobestuurder of ze weten hoe en waarmee ze olie moeten vervangen. Weten de meesten niet. Of een lampje vervangen. Ook niet. Oliepeil? Waar zit dat stokje?
@viezefreddyw: als de ruitenwissers nog goed zijn ga je ze toch niet vervangen omdat ze al 12 maanden oud zijn, natuurlijk willen de fabrikanten dat je ze ieder jaar vervangt. Iets wat het nog naar behoren doet vervang ik niet.
@viezefreddyw: welk stokje? ;)
@viezefreddyw: Dit heeft niks met goed of slecht onderhoud te maken. Ze zijn goed verkrijgbaar, het makkelijkst te vervangen van alle onderdelen aan je auto en zijn bij slijtage niet eens direct onbruikbaar.
@lekbak:
Uit-ste-k0nd samengevat !
@viezefreddyw: Inderdaad. De tante van mevrouw Von Klausenburg rijdt een Polo en doet vrijwel nooit iets aan de auto. Sterker nog: winterbanden gebruikt ze niet. Alle vloeistoffen checkt ze niet. In het kort: auto krijgt nul liefde en nul aandacht. Maar bij het inruilen wel elke keer een ridicuul hoog bedrag eisen van de verkoper. Haar zus is net zo. Een Polo uit 2006 reedt tot drie maanden terug nog op de banden waar ‘ie op gekocht is: heel goedkope Chinese rotzooi. Enfin, koopt een nieuwe en eist effekes 3500 ekkertjes voor dat hok. Vertelt ze trots aan de koffietafel. Sindsdien eis ik de sleutels regelmatig van de auto’s om zelf die wagens wat liefde te geven. Want ik gun geen enkel beginnend chauffeur die met z’n, als pizzakoerier, zuurverdiende centen zo’n hok zou moeten kopen. En het maar gek vinden dat de VW dealer hun niet normaal behandelt… einde tirade.
Terug naar die wissers; die vervang ik op het moment van hinderlijke strepen. Dat is bij mij zo rond 1,5/2 jaar.
Als ik volgens de slijtage indicator mijn ruitenwissers moet vervangen, dan moet dit veels te vroeg gebeuren.
Ik snap wel dat fabrikanten dit adviseren. Iets met wc-eens reclame.
@werf76: die indicatie-stickers waren bij mij al na 4 maanden geel.. heb ze nu bijna een jaar en ze doen het nog uitstekend, geen strepen of piepende geluiden… dus van die stickers ga ik al helemaal niet uit..
@epimetheus: net zoiets als de indicatie op je scheermes. Die is bij gilette ook na 3 keer scheren helemaal wit.
Lo, 12 tot 15 maanden??? Ik snap dat zij dat aanbevelen. Ik vervang ze als ze niet meer goed wissen, wel altijd door Bosch wissers, wil geen goedkope meuk die continue piept.
Heeft iemand nog een advies voor goede ruitenwissers? Laatste setje Bosch op m’n E60 begonnen na 3 maanden al lawaai te maken. Er zit nu een setje van Champion op, volgens mij zijn die na een maand of 2 ook wel afgerot… Hoeft geen jaren mee te gaan, maar iets meer duurzaamheid zou wel prettig zijn.
@racerx:

Yep .. rain-x op je ruit smeren ..
Sinds dat spul bestaat gebruik ik mijn wissers nog maar zelden ..
@lincoln: AMEN
@lincoln: Thx!
@racerx: heb altijd Bosch, gaan zeker langer mee dan 12-15 maanden, dus wellicht zitten je wissers te strak afgesteld waardoor ze snel slijten?
@henk_he: of altijd in de volle zon parkeren…
En wat @Lincoln zegt goedje op voorruit smeren en je hebt die dingen amper nog aan.
@henk_he: thx voor de tip
Met mijn vorig paar ruitenwissers deed ik ongeveer 7 jaar en 75000km. Auto stond zelfs niet altijd mooi binnen in de garage.
Af en toe een product op de ramen om het water af te drijven en hiermee ook de rubber afvegen. (RainX)
Nooit strepen gehad (tot net voordat ik ze vervangen heb).
Allemaal marketing…
Lampen vervang je toch ook niet op voorhand? Een ruitenwisser kan je in elk dorp kopen en is eigenlijk altijd makkelijker te vervangen dan een lampje. Vroegtijdig vervangen is dan ook grote onzin.
@lekbak:

Ik vervang wel altijd de lampen links als ook rechts tegelijk. Ik kan er niet tegen als de ene lamp feller is dan de andere.
Ooit een leaseauto gehad waarbij de achterruit wisser rubber volledig verdwenen was. Lease maatschappij wilde het niet laten vervangen, pas bij de volgende beurt ben je aan de beurt. Maar zelf ff bij de Halfords langs gegaan om diepere voren in het glas te voorkomen.
Garage houders willen vaak de ruitenwissers laten zitten om kosten te besparen voor de klant, omdat die het liefst alles zo goedkoop en snel mogelijk willen hebben. Ik zou inderdaad ook gewoon adviseren de ruitenwissers bij elke beurt in ieder geval door de monteur te laten controleren en zeggen dat als hij ze bij zijn eigen auto zou vervangen dat die dat ook bij die van mij moet doen. Het scheelt natuurlijk dat ik in de garage gewerkt heb heel goed in de gaten heb waar het meest op wordt bezuinigd, en ik op mijn (toekomstige) auto in ieder geval niet ga bezuinigen op dingen zoals ruitenwissers of bijvoorbeeld Chinese bandjes. dit zijn toch de dingen die jou als bestuurder in deze weersomstandigheden het vertrouwen moeten geven dat je veilig de weg op kunt.
Nederlanders willen alles voor nix. En ruitenwissers vervangen kunnen heel lang uitgesteld worden. Werk bij een garage als je soms ziet hoelang mensen doorrijden op kale banden grrr…
Leuk van de BOVAG, dat ze maar niet denken dat ik ruitenwissers bij een BOVAG-lid zal kopen als ik ze voor minder dan de helft op internet kan kopen.
Ik heb op mijn e46 last van een schrapend geluid. De rubbers zijn vervangen, de ruit is al meerdere keren goed schoongemaakt (zodat er geen wax ed. op zit). De garage zegt dat alles in orde is, maar als na 3 vegen het water van de ramen is begint hij geluid te maken en zie je hem zelfs een beetje stuiteren/trillen. Weet iemand waar dit aan kan liggen?
@wouterjeuring: het stuiteren wordt veroorzaakt door het niet goed terugslaan van het wisserrubber. Als je de wisser bekijkt vanaf de zijkant(je kijkt dus langs het rubber) staat het rubber dan nog recht of meer naar 1 kant? En als het goed is heb je het voornamelijk over de bestuurderskant? Die kant je namelijk nog stellen hoe die op je ruit staat. Als je de wisserarm los haalt zie je als het goed is een aluminium blokje zitten, je ziet dan vanzelf wat ik bedoel. Je kan daarmee de gradenhoek verstellen van de arm zelf.
Elke 30.000 kilometer worden ze gewoon vervangen.
Ruitenwissers? Nergens voor nodig
Van de week nog bij de Action gekocht, 6 euro per stuk volgens mij.
Doen het prima.
Maar waarom moeten ze elk jaar vervangen worden. Dat staat er niet bij?

Die van mij zitten er nu 7,5jr op en werken als nieuw.

Conspiracy thema van de BOVAG. Welke belangen hebben zij hierbij?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).