• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

GP van Spanje leuker dit jaar door nieuwe layout

Auteur: willeme, gepost 27 februari 2023 om 14:55 – 11 Reacties

Dit jaar zal de GP van Spanje leuker zijn, dankzij veel meer snelheid! En hopelijk meer inhaalmogelijkheden.

Voor veel Nederlandse autosportfans is de GP van Spanje een heel bijzondere. Het is namelijk de eerste keer dat een Nederlander een F1-race won. Dat was in 2016, alweer ruim 6 jaar geleden. Maar ondanks die goede herinneringen moeten we wel eerlijk zijn: De GP van Spanje is eigenlijk niets aan. Dat heeft alles te maken met het circuit Catelunya-Barcelona.

Met toerwagens of superbikes is de baan geweldig, maar voor de Formule 1 is de baan eigenlijk ietsje te smal en en technisch. Zo kon Verstappen ook zijn eerste race winnen. Räikkönen kon er namelijk in de bochtensecties niet voorbij en het rechte stuk is te kort om goed gebruik van de DRS te kunnen maken.

Vanaf 2023 is de GP van Spanje leuk

Maar goed nieuws voor mensen die graag een leuke race zien met veel inhaalacties, de GP van Spanje gaat dit jaar wél leuk worden! Ze gaan namelijk de baan aanpassen voor dit seizoen. Heel kort door de bocht: er worden twee bochten uitgehaald en vervangen door een bocht.

De derde sector gaat namelijk op schop. De GP van Spanje zal dit jaar een stuk leuker zijn om te kijken. Waar je moet de toerwagens deurklink aan deurklink kunt rijden door de chicanes, is het met een Formule 1 een saai stuk waar niet ingehaald kan worden.

GP van Spanje

De baan zal het langzame stuk nu overslaan, waardoor het laatste gedeelte een lange bocht is. Dit heeft als voordeel dat een achterligger veel dichter achter zijn voorganger kan rijden op hoge snelheid.

Dat heeft weer een voordeel voor het opkomen van het rechte stuk, want als het goed is, is er nu wél mogelijkheid om in te halen hierdoor. Nu is bocht 1 op Barcelona-Catelunya geen lekker bocht om te veel via de binnenkant aan te snijden, dus we zijn benieuwd hoe het gaat uitpakken.

Ter illustratie, hoe het nu nog is. Bocht 14 en 15 komen te vervallen. Men rijdt vanaf dit jaar van bocht 12 via 13 naar 16.

Goedkeuring FIA

De nieuwe lengte is 4.657 kilometer, tegenover 4.675 km van de oude layout. Daarnaast verwachten we ook veel snellere rondetijden, nu dit langzame gedeelte opgeheven is.

De laatste chicane is al een tijdje een doorn in het oog van de FOM en de organisatie van de Spaanse GP. De GP van Spanje staat bekend als een saaie baan met weinig aansprekende races. Al langere tijd probeerde men de laatste chicane te verwijderen.

GP van Spanje

De goedkeuring van de FIA is echter mét de chicane. Dus speciaal voor deze kleine aanpassing moest de baan opnieuw gehomologeerd worden. Zijn er dan ook nadelen? Nou, eigelijk niet. Nou, eentje dan. Je kon altijd aan de laatste sectortijden zien wie de race erna ging winnen.

De GP van Monaco komt na de GP van Spanje. Het langzame stuk in Spanje was altijd een goede indicatie van Monaco. Wie dus snel door sector 3 ging, maakte goede kans op te scoren op Monaco. Maar ja, als dat het enige nadeel is. De GP van Spanje wordt dit jaar op 4 juni verreden, voor het eerst in lange tijd ná Monaco.

Meer lezen? Dit is de Formule 1-kalender voor 2023!

Ook interessant!

  • officieel
    Officieel: hierdoor kon Verstappen de GP Spanje winnen
  • Perez winnen
    Max Verstappen krijgt een nieuwe teamgenoot in Spanje
  • Formule 1 GP van Spanje: zo verliep de tweede vrije training
  • Kort lontje Verstappen
    'Kort lontje Verstappen GP Spanje, geen mooie overwinning'

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, spanje

Vorig bericht: « Lotus sedan op komst, de Omega krijgt een opvolger
Volgend bericht: Tesla Model S Plaid – rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. volvov7025t zegt

    27 februari 2023 om 15:27

    Leuker dan in 2016 wordt het niet.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      27 februari 2023 om 16:02

      Sterker nog; Verstappenfans mogen deze layout dankbaar zijn. Het was juist de chicane waarin Verstappen net dat beetje extra afstand kon creëren waardoor Raikkonen met zijn DRS tekort kwam voor een inhaalmanoeuvre op het rechte stuk. Als ze toen deze layout hadden gebruikt, was Verstappen sowieso gepasseerd door Raikkonen, en wellicht ook nog wel door Vettel.

      Login om te reageren
  2. z3cabby zegt

    27 februari 2023 om 15:52

    Ik pak er vanavond gelijk even mijn Carrera racebaan bij om het uit te proberen.

    Login om te reageren
  3. flyerbunch zegt

    27 februari 2023 om 16:52

    Gezien de huidige wagens zal dit geen nadeel zijn..

    Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    27 februari 2023 om 16:53

    Ah, ze hebben gekeken naar de afgelopen week op Gran Turismo Daily Races.

    Login om te reageren
  5. sollie1984 zegt

    27 februari 2023 om 20:22

    Euh is dit niet gewoon teruggaan naar de lay-out van voor de verbouwing?

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      27 februari 2023 om 22:35

      Volgens mij wel: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/03/Circuit_Catalunya_1995-2003.svg/1280px-Circuit_Catalunya_1995-2003.svg.png

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      28 februari 2023 om 12:01

      ja, 100% zeker de oude layout.
      En met machines die op hoge downforce dichter bij elkaar kunnen rijden (sinds een paar jaar dus), is dit een leuke ontwikkeling.
      De snellere coureur die ‘er-achter’ rijdt, zal in bocht 12 kunnen volgen en op het rechte stuk erlangs. Terwijl een langzamer iemand geen free-pass krijgt.
      Dus een goede ontwikkeling.

      Login om te reageren
  6. Gulli zegt

    27 februari 2023 om 21:13

    Zullen we anders de rest van de bochten er ook maar uit halen? Vertraagt alleen maar. Het schijnt dat een kombaan pas écht snel is, doen we dat toch?

    Login om te reageren
  7. Davion zegt

    27 februari 2023 om 22:25

    Jep, terug naar voor de verbouwing van zoveel jaren geleden, toen gedaan wegens enkele zware crashes in de laatste bocht voor het rechts stuk onder het mom van ‘veiligheid’, schone zaak dat deze chicane er terug uitgaat.

    Login om te reageren
  8. Towel986 zegt

    27 februari 2023 om 23:05

    Eindelijk! Gewoon lekker de lay-out van halverwege de jaren 2000, dikke prima

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North