
Zo zie je ze zelden. Een grote garage in de grachtengordel met een modern interieur.
Opknappertje? Nee, dit pand uit 1933 is al helemaal instapklaar. Wat het echt bijzonder maakt is de ruimte voor je auto. Woonruimte is overated, meer ruimte voor de auto is wat je moet willen. Zeker in Amsterdam, waar de auto is uitgegroeid tot de grote boze vijand.
Garage in de grachtengordel
De woning in de Kerkstraat. Dat is tussen de grachtjes, koffietentjes en elektrische bakfietsen. De ruimte voor auto’s is geen toevalligheid. Dit betrof een voormalige garage en daar is ’toevallig’ een woonhuis van gemaakt. Kudo’s voor de huidige bewoners om de garage in ere te laten. En dus is er fatsoenlijk plek voor je voiture.

De volwaardige inpandige garage kan meerdere auto’s kwijt. Als je een beetje kunt parkeren moet drie wel lukken. Inclusief automatische deuren, want je bent geen pauper.
Het interieur is ontworpen door architect Ellen Sander. We hebben het immers nog steeds over een grachtenpand. Eikenhout, wijnklimaatkast, Quooker. Het zit er allemaal in. Dat laatste is overigens niet bijzonder. Elk gerenoveerd rijtjeshuis heeft inmiddels zo’n kraan waar jij je klauwen aan kunt branden.

Er is gekozen voor heel veel glas. Dat maakt het zo gaaf. Vanuit de keuken kun je zo kijke naar je auto’s. Dat is misschien heel gebruikelijk in een luxe villa in het Gooi, maar in hartje Amsterdam zie je dit nauwelijks. Gelukkig, er bestaan nog autoliefhebbers in de hoofdstad.

In dit geval staat er een prachtige Benz in de ruimte. Met het kontje naar achter. Gelukkig maar, want als je deze start wil je die uitlaatgassen niet in de keuken hebben. Dan geef je de macaroni vanavond toch een gekke bijsmaak.



Het zal geen verrassing zijn dat woonruimte in de grachtengordel prijzig is. Helemaal als zo’n architect zich ermee bemoeid heeft. Het huis staat te koop voor 3,25 miljoen euro. Amsterdam he.





Ik vond vroeger zo’n R107 vreselijk lelijk en zowel de voorganger Pagode, als de de 129 zoveel mooier, maar in een goede specificatie is een R107 toch om van te smullen. Zeker in zo’n fraaie setting als deze. Ik vind het huis werkelijk schitterend, met fraaie spullen, maar ik zal willen leven in een huis, dus er moeten spulletjes in waardoor dit chaotisch wordt. Dat past niet bij dit huis, dus ik sla even over.
Waarom staan er bedden en een wasmachine in deze galerie?
Je kan het straks alleen nog kwijt met iemand die iets met oldtimers heeft van 40 jaar of ouder, of degene die z’n Audi E-tron of Tesla vanuit de keuken wil zien (of in geval van Tesla anti-vandalisme wil parkeren). Leuk al die milieuzones voor de autoliefhebber…
Drie klassiekertjes in deze garage wurmen zou moeten kunnen, die zijn doorgaans niet zo breed. Al zal de taatsdeur dan wel vervangen moeten worden door eenzelfde soort deuren, dat in de andere doorgang vanaf de straat zit. Maar drie moderne oto’s – die zijn breder dan klassiekertjes – wordt zelfs dan lastig, denk niet, dat je die er in kwijt zou kunnen.
Tja, in nog geen 3 miljoen+ jaar dat ik dat eraan uit zou geven, als ik zoveel geld stuk kan slaan op een huis, dan wil ik toch echt niet dat mijn huis aan dat van de buren vast zit…. Zou dan liever iets buiten stadscentra hebben dat je met de auto 5-10min moet rijden om bij je buren te komen, heerlijk prive
Je moet wat als je een klassieke Mercedes wil hebben in hartje Amsterdam. Ik heb mijn 944 (zonder katalysator) even door de scan heen gehaald en hoewel ik de zone nog in mag (ook na 2025) is het nog niet zeker of ik recht zou hebben op een parkeervergunning. Die vergunning kost an sich ook weer 650 euro per jaar en de wachtlijst is momenteel 14 maanden. Dat wordt dus 1 daily en 1 klassieker in de garage.
Het lijkt een huis voor een groot gezelschap met 3 badkamers maar er is alleen maar glas en geen enkele deur te zien. Het is meer voor nudisten denk ik. Anyway, ik sla even over. Ik ga geen 3 miljoen stukslaan op een huis in een stad auto’s haat zoals alleen Amsterdam en Nijmegen dat kunnen.
Pand uit de jaren 30, waar niks van terug te zien is in het interieur. Ik ken die ontwerper niet maar als inbouwspots, stalen taatsdeuren en akoestische panelen je signature zijn dan ben je niks beter dan VT Wonen en heb je gewoon een mooi oud huis van z’n ziel ontdaan.
Het was een garage. Dus van een werkplaats heeft ze een knappe woning gemaakt..
Is dat niet de old timer van Halsema?
Amsterdam, daar wil je helemaal niet zijn, zeker niet met je auto, nu dit jaar van alles overhoop gaat vanwege duizenden bobo’s voor de navo-top en ze ook nog het feit willen vieren dat je er 750 jaar tol mag betalen.
Eh.. navo top is in die andere stad, schat.. Den Haag..