Ken je dat, van die vervelende beesten die maar irritant rond je hoofd blijven zoemen en niet weggaan? Zo moet Volkswagen Greenpeace ervaren. De milieuridders vallen VW sinds jaar en dag lastig, en gaan daar nog even mee door ook.
Hoewel hun motieven ons nog steeds niet helemaal duidelijk zijn, is het wel helder dat Greenpeace royaal de pik op de Wolfsburgers heeft. Europa’s grootste autoproducent is sinds jaar en dag het mikpunt van de Greenpeace-spot, en nu, met de onthulling van de Golf VII voor de deur, geven de natuurliefhebbers een dot extra gas in hun offensief om VW te ontmaskeren als de Klima-Schweine die het zijn. Of zoiets.
Greenpeace houdt ook dit keer vast aan het gekaapte Star Wars-thema, met een parodie-website die in het kader staat van de onthulling van de Golf VII, door hen meesmalend ‘Golf 7 Jedi Edition’ genoemd. Er worden verbruikscijfers genoemd die die van de XL1 overtreffen, allemaal lekker extreem dus. Welke kant Greenpeace hiermee op wil is niet helemaal duidelijk, maar daar komen we vanzelf achter.
Ondertussen is er onder het mom van de Golf Jedi ook al een video vrijgegeven, bekijk deze op autojunk. Het zijn wel bijtertjes hoor, daar bij Greenpeace!
Vraag me wel af van wie ze nou sympathie willen krijgen. Opel -fanboys en VAG-haters?
@Gideon: Dan zullen ze hier waarschijnlijk nog meer sympathie krijgen dan in het hoofdkantoor van groen-links.
Waarom doen ze dit nu eigenlijk? Volgens mij maakt vw niet al te onzuinige auto’s, of is de fabricage milieu-onvriendelijk? Anyway, het blijven rare gasten die eco-fundamentalisten…
@germancarsftw: Volkswagen schijnt iets te maken te hebben met de regelingen voor emissie normen. Dus ze hebben nieuwe normen uitgesteld en verzwakt zodat zij minder geld in ontwikkeling van zuiniger motoren hoefden te steken.
@dragspert: Waarschijnlijk is Volkswagen niet de enige, dus alle pijlen op Volkswagen richten zou wel heel dom zijn. Maar het blijft wel Greenpeace…
@Gideon: Ja ik denk dat als de normen zijn uitgesteld en verzwakt, meerdere grote automerken (Mercedes, BMW, Toyota etc.) daaraan mee hebben gewerkt. Het lijkt me namelijk niet dat volkswagen in zn eentje die belangen in uitstel en verzwakking van emissienormen heeft. Andere automerken hebben natuurlijk dezelfde belangen, om de kosten van ontwikkeling met betrekking tot zuinigheid te drukken en de winst te verhogen.
@germancarsftw:
Er zijn ook fabrikanten die daar wel last van hebben. Fiat bijvoorbeeld over alle modellen de laagste uitstoot en heeft juist baat bij een striktere regeling. Fiat heeft weinig “dikke” modellen met een hoge uitstoot en kunnen dus makkelijker aan strengere eisen voldoen..De duitse auto lobby heeft idd een aantal regelingen via intensive lobby weten te vertragen.
Was een Volkswagen Golf maar Jedi, dan zou ik overwegen er één te kopen.
@robinio: eh, dit was geen reply?
Ik ga Greenpeace kwellen, al hun acties tegen bedrijven zijn ook schadelijk voor het milieu (energie voor nodig > C02 uitstoot).
Ben benieuwd wat ze zelf rijden.
@meneersander:
Waarschijnlijk gewoon VW Touaregs W12´s om ´mee door het bos te kunnen´
@rijbewijzer: Waarschijnlijk wel ja.
@meneersander:
Stelletje prutsers! Zo actief voor het milieu proberen te zijn terwijl ze wel al hun producten die ze gebruiken tegen de acties uit fabrieken komen waar er alleen maar kolen worden verstookt…
Slaat toch nergens op =S Greenpeace moet gewoon ermee stoppen aangezien ze zelf net zo hard meehelpen aan de co2 uitstoot!
@The_12oach: vooroordelen, eerst je maar eens in Greenpeace verdiepen, dan commentaar geven.
Het zal VW weinig doen… Integendeel, dit is wéér aandacht voor het aanstaande nieuwe model!
@ukbob: natuurlijk! En VW een beetje kennende kunnen we ook weer een uitgekiende reactie in de vorm van een reclamespotje verwachten.
@ukbob: inderdaad. De enige mensen die dit iets interesseert zijn milieuhippies. En aangezien milieuhippies geen auto hebben (of een Prius) zal het Volkswagen echt niks doen.
Het grappige is dat al die clubjes hun bestaansrecht ontlenen aan ‘vervuilende’ bedrijven.
Zodra ze hun doel (welke dat ook moge zijn) hebben bereikt hebben ze geen bestaansrecht meer en vinden ze dat stiekem erg jammer.
Greenpeace mag zich eens verdiepen in de Jevons paradox en de consument zelf sensibiliseren.
Jevons rules the free market.
Was het niet bij Volkswagen waar je opeens een H-label in de tabellen voor CO2kon terugvinden?
http://www.autoblog.nl/vw-bedenkt-eigen-energielabel-om-klanten-te-neppen
Ik stel voor n reclamefilmpje met n roedel liedje-blaffende groengespoten honden die bij de verkeerde boom staan te blaffen :)
Ze nemen star”wars” te letterlijk
@JamesBond007: tuurlijk nie, dan stonden ze bij Mercedes-Benz..
Ik stel tevens voor om terug te fukken een speciale ‘Green Pieces Edition’ van de Golf met R36 Bi-Turbo motor die wit of zwart is met gifgroene accenten zoals remklauwen, velgranden, getinte ruiten, GTI grille randje, stiknaad bekleding, e.d. Deze mag gerust energielabel H hebben :)
@wobwobgaserop: of weer een Harlekino uitvoering uitbrengen, maar die gewoon Rainbow Warrior noemen. :)
@wobwobgaserop: ik zou een G65 AMG uitbrengen in een Greenpeace edition.
Volkswagen is het Apple van de automobielindustrie voor Greenpeace.
@dafmaf:
Dat vergelijk zou opgaan als ze uitsluitend welontworpen begeerlijke producten zouden hebben. Maar daar heb ik VW (ok uitzonderding voor de Veyron) nog niet op kunnen betrappen.
.
Serieus? Nu alweer een golf 7? Ik zie de golf 6 nog maar net af en toe rondrijden en die is alweer toe aan een vervanger? Sorry voor mijn vragen maar dit wordt ernstig man.
@Thijsj: golf 6 is eigenlijk een golf 5 facelift..
@thijsj: Af en toe?? Kom jij nooit buiten je eigen straat?
@thijsj: dude, meen je dat? Zoek de verkoopcijfers eens op en krab jezelf eens achter de oren.
@awesome: waarschijnlijk ziet hij het verschil niet tussen een 5 en 6, net als dat de gemiddelde Nederlander daar heel veel moeite mee heeft…
@Thijsj:
Het kan zijn dat je er een paar hebt gemist. er zijn er slechts 50.000 van verkocht in NL
Gemiddelde verkopen: 1.095 stuks per maand, totale verkopen: 49.255 stuks
http://www.autozine.nl/overzicht/autoverkopen.php?mok=1546
Twijfel twijfel ,aan wie heb ik nou een grotere hekel ?
Ok ,greenpeace is bad…
Any Publicity is good publicity,…
Braaf dankuwel zeggen VW.
Waar die geitenwollensokken teenkaas etende ijsbeerknuffelaars op uit zijn is me ook niet helemaal duidelijk.
Zouden we allemaal nog op een paard rijden, stonden we tot ons middel in de paardenstront.
Enig idee wat voor dampen daar vanaf komen, mijnheer Greenpeace?
Hier zit @Norge achter..
@kaasboerin: Sssst :)
…mochten ze zich nog eens vastbinden aan de spoorrails in verband met een aanstormende kernreactor-rotzooi-trein….laat ze dan n’s met rust (liggen) ;)
OMG wat kinderachtig.. Men weet geen argumenten te vinden waarom ze VW nu eigenlijk zo lastig vallen dus gaan we een auto maar ”jedi edition” noemen omdat hij zuiniger is dan we ooit hebben kunnen dromen.
Om even de andere kant uit te gaan, want ik heb de indruk dat het hier een beetje meeloperij wordt^^
Ik rijd heel graag met de auto, maar dat neemt niet weg dat ik het belang van organisaties als Greenpeace zeker in zie en er respect voor heb.
Het moet moeilijk zijn om tegen de meute in te gaan waarvan de helft te dom is om het te begrijpen en de andere helft het niet wil begrijpen (in wezen uit egoisme, want de planeet mag gered worden, maar uiteraard niet als ik er enige luxe voor moet opgeven…)
Soit, my 50 cents, maakt dit mij een treehugger, denk het niet, want ik bekijk het net iets realistischer denk ik, maar is het toch zo, heb ik er geen probleem mee :)
@xytras: Volgens mij ontleent Greenpeace haar hele bestaan aan mensen die het niet begrijpen. Natuurlijk is het milieu belangrijk, en is het goed dat er organisaties zijn die zich daar serieus mee bezig houden. Maar Greenpeace heeft nogal de neiging om zich achter onbelangrijke (maar erg zichtbare) dingen te scharen, en achter onzinnige oplossingen aan te hobbelen, en vooral luid te roepen zonder enige wetenschappelijke onderbouwing.
@Mairsil: aan de andere kant. Overbevissing is een enorm probleem (we gaan de tijd meemaken dat er geen vis meer in de zee zwemt) en alleen Greenpeace en het WMF maken zich er druk om.
@sir_smokalot ‘meesmalend’: het is ‘meesmuilend’ of ‘smalend’. Of allebei natuurlijk.
Greenpeace verdient respect voor het werk dat ze doen maar bij dit soort acties heb ik toch mijn twijfels…
Ach, VAG koopt Greenpeace wel gewoon op als het hun teveel wordt.
Neen, ik heb alle respect voor greenpeace en hun acties, die zeker nodig zijn, maar bij dit heb ik toch mijn twijfels…
(, en
)