• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Grote zorgen om ‘zinkend schip’ VDL Nedcar

Auteur: Loek, gepost 17 december 2022 om 09:34 – 25 Reacties

VDL Nedcar zal haast moeten maken als ze na BMW een nieuwe klant willen binnenhalen om auto’s te bouwen.

Nederland mag dan niet zo veel automerken (meer) tellen, er staat nog wel een prominente autofabriek bij ons onder in Born. VDL Nedcar, u kent ze wel. Sinds een jaar of tien is Nedcar actief voor BMW om hun compacte modellen (voornamelijk de MINI Countryman en BMW X1) in elkaar te schroeven. Die samenwerking komt echter ten einde en dat betekent dat de laatste Nederlandse BMW in elkaar geschroefd zal worden tegen 2024.

Toekomst VDL Nedcar

BMW was niet de eerste cliënt van VDL Nedcar, vele modellen van Mitsubishi, Volvo en DAF hebben in het verleden het levenslicht gezien in Born. Zo werkt het dan ook meestal: de samenwerking komt ten einde en dus is het tijd voor een nieuwe samenwerking. Niet alleen zorgt dat ervoor dat de schoorsteen blijft roken, ook zorgt dat voor zekerheid voor de 4.000 medewerkers van de fabriek. Logischerwijs zou er dus al een fabrikant staan te popelen om de naam BMW uit te vegen op het whiteboard in de foyer en hun eigen naam er neer te pennen. Zo werkt het helaas niet dit keer.

‘Zinkend schip’

Want die nieuwe samenwerking is (nog) niet gevonden. Dat tot grote zorg van FNV Metaal. De bestuurder van die vakbond, Ron Peters, zegt dat het geduld aardig opraakt. Zo zou FNV spreken van een ‘zinkend schip’. VDL is volgens henzelf in een gevorderd stadium met meerdere partijen, maar eigenlijk zou er nu al een overeenkomst moeten zijn. “Iedere keer belooft de directie dat ze met berichten komen, maar er komt niks.” Aldus Peters. VDL laat aan FNV niet weten welke partijen momenteel het dichtst bij komen, dus ook zij tasten aardig in het duister. Als er namelijk niks wordt bereikt, dan staan ineens al je medewerkers op straat. Ga dat maar eens uitleggen en vooral betalen.

Ooit nog auto’s uit Born?

Een potentiële klant van VDL Nedcar is/was Rivian, wat dankzij het niet willen samenwerken met Mercedes wellicht vorm begint te krijgen. Ook Amerikaanse startup Canoo zou al zowat hun plaatwerk richting Born sturen, maar zagen hier toch vanaf. FNV voelt de bui al hangen: Peters zegt dat ze er ‘weinig vertrouwen in hebben dat er nog auto’s gemaakt kunnen worden na 2024′. (via BNR)

Ook interessant!

  • VDL Nedcar akkoord
    VDL Nedcar akkoord stelt zelfs boomklimmers tevreden
  • Boomklimmen tegen uitbreiding autofabriek Nedcar
    Boomklimmen tegen uitbreiding autofabriek Nedcar
  • BMW's en MINI's rollen nog wel even van de band bij VDL Nedcar
    BMW's en MINI's rollen nog wel even van de band bij VDL Nedcar
  • VDL en Rivian
    VDL en Rivian willen in Nederland elektrische SUV's bouwen

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

nedcar, vdl

Vorig bericht: « Autoblog Garage: de verborgen kosten van een hobbyauto
Volgend bericht: Porsche 911R of Ferrari rijden? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    17 december 2022 om 09:57

    Die jongens van Lightyear willen toch een betaalbaar volumemodel produceren. Is dat niks voor VDL?

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      17 december 2022 om 10:02

      Dat zou inderdaad wel mooi zijn in plaats van in het buitenland produceren (zoals nu in Finland dacht ik!?)

      En leuk dit van FNV… maar regel anders lekker zelf een nieuwe klant die de productie bij VDL wilt doen in plaats van lopen zeiken. Of denken ze echt dat VDL het wel relaxed vind om in deze positie te zitten…

      Login om te reageren
      • steephh zegt

        17 december 2022 om 11:45

        @edge @reactief Destijds is dat ook overwogen. Maar Valmet Automotive is op dit moment wel heel wat beter ge-equipped voor de productie van de Lightyear One:

        https://www.deondernemer.nl/actueel/automotive/vdl-nedcar-lightyear-valmet-automotive-productie~3191494

        Maar wie weet, wanneer de beloftes waar worden gemaakt dat VDL Nedcar alsnog een rol gaat spelen. Vraag is dan natuurlijk hoe de zaken er daar over een paar jaar voor staan, zowel bij Lightyear als bij Nedcar.

        Login om te reageren
    • HzR zegt

      17 december 2022 om 10:35

      Ik denk niet dat die al over 2 jaar klaar is voorproductie en genoeg volume heeft om Born draaiend te houden.
      Het zou op zich wel mooi zijn ja.

      Login om te reageren
  2. arta zegt

    17 december 2022 om 10:35

    Misschien nog wat meer staken, wellicht dat daarmee klanten geworven kunnen worden?

    Login om te reageren
    • slaatje1987 zegt

      17 december 2022 om 12:21

      Dat dus.
      Werkelijk walgelijk wat er destijds gebeurde nadat VDL de boel eerder had gered. FNV metaal is dat natuurlijk vergeten inmiddels.

      Login om te reageren
  3. William zegt

    17 december 2022 om 11:09

    Ik vrees dat het weer hetzelfde oude liedje wordt: grote bedrijven betalen het liefst geen belasting. Maar als het even tegen zit weten ze de portemonnee van de burger uitstekend te vinden.
    Lees: ze willen een smak subsidie van het Rijk en de Provincie om de boel (weer) te redden.

    Login om te reageren
    • seggie zegt

      17 december 2022 om 17:43

      Hoezo, gaat de overheid auto’s bouwen dan?

      Login om te reageren
    • outlook zegt

      18 december 2022 om 08:36

      Werkgelegenheid… belasting op arbeid vloeit deels weer terug

      Login om te reageren
  4. Habanero zegt

    17 december 2022 om 12:22

    De EC is zoals vroeger de EEG niet meer bezig met economie, wel heel actief met alles wat sociaal, migratie, klimaat enz is. Symptomatisch maar zeker denk ik dat de hele automobielindustrie in de EU een zinkend schip wordt. Fout is het absoluut geringschatten door politiek en media. Idemdito voor onze chemie en petrochemie, die we nodig hebben voor de meest essentiële producten buiten brandstoffen, van farmacie, voeding, plastics tot lijm, verf. Er zijn onnoemelijk veel bedrijven actief en afhankelijk van deze sectoren, ook in de perferie. Het voortdurend zonder goed inzichten groen verkwanselen, opdoeken, demoniseren en het bedenken van de meest absurde regeltjes gaat in de komende jaren ongetwijfeld miljoenen jobs kosten in Europa. Men zal het zoals steeds pas inzien als plots een speler zoals Nedcar duizenden mensen op straat zet. Of producten die nu in het rek liggen plots een tienvoud kosten van nu. Het verarmen op dit continent gaat door, dag na dag…

    Login om te reageren
    • ericc zegt

      17 december 2022 om 14:18

      Komst van de EV is een van de reden dat er straks 4000 arbeidsplaatsen weg zijn in Nederland. Zal niet de enige zijn! Bedankt Europa!

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        17 december 2022 om 16:05

        Onzin, er zijn een veelvoud aan arbeidsplaatsen nodig straks.
        Maar eerst zullen we dan moeten stoppen met het kopen van die chinese rotzooi.

        Login om te reageren
        • banderas zegt

          17 december 2022 om 18:17

          Die Chinese rotzooi is anders geen rotzooi meer.

          Login om te reageren
      • steephh zegt

        18 december 2022 om 00:47

        @ericc

        Drama hoor. We hebben op dit moment een gigantisch (!) tekort aan personeel.

        Banen die verdwijnen en banen die ontstaan is iets van allé tijden. Daar kan je moeilijk één technologische ontwikkeling die je niet aan staat de schuld van geven. 😜

        Login om te reageren
  5. kniesoor zegt

    17 december 2022 om 14:01

    Niets nieuws onder de zon in Born, zo gaat het al minstens een halve eeuw daar : paniek, vakbondsheisa . . . en vervolgens springt de belastingbetaler bij om een nieuwe partij over de streep te trekken om er oto’s te laten bouwen. Verwacht, dat het nu ook weer zo zal gaan.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 december 2022 om 07:46

      Precies. Als de fabriek een jaar of wat stil ligt en er verkiezingen aanstaande zijn dan kan er subsidie geld worden vrijgemaakt.

      Login om te reageren
    • tenaci zegt

      18 december 2022 om 13:31

      Sterker nog, dat is de onstaansgeschiedenis van de fabriek. Na de sluiting van de staatsmijnen haalde de overheid Daf personenwagens over om in Born een fabriek te bouwen. Toen werden dus al met overheidsgeld werkgelegenheid gecreëerd. Overigens gingen slechts weinig kompels daadwerkelijk bij Daf aan de slag. Uiteindelijk waren er veel arbeidsmigranten nodig.

      Login om te reageren
  6. HZW zegt

    17 december 2022 om 15:22

    Ik denk dat de auto verkopen de komende jaren alleen maar verder zullen zakken, al helemaal vanaf 2030, als het alleen nog maar EV’s mogen zijn.

    FIAT bv stopt in 2023 met de Productie van de ICE 500, die nu in een beetje fatsoenlijke uitvoering ± € 21500,- kost.
    Het alternatief is dan de 500e die in een beetje fatsoenlijk uitvoering minimaal ± € 10.000,- meer kost.
    En denk FIAT dan, dat ze er nog net zo veel van gaat verkopen, ik denk het niet, het zelfde geld voor de Abarth 500e.
    Die kost ook gewoon € 43-47K, wat ook gewoon € 10K meer is dan de ICE Abarth.

    En dit is maar één voorbeeld, maar dit gaat voor nog veel meer merken gelden, het EV alternatief is altijd duurder dan de ICE variant.

    Login om te reageren
  7. harrie zegt

    17 december 2022 om 16:46

    Je zou toch verwachten dat ze moeten kunnen profiteren van alle onrust in het Oostblok.
    Heel wat fabrikanten die hun plannen daar in de ijskast hebben gezet.

    Login om te reageren
    • outlook zegt

      18 december 2022 om 08:38

      Omdat de vraag naar auto’s zo gestegen is?

      Login om te reageren
  8. raoufff zegt

    17 december 2022 om 20:20

    Maak daar in Born 1 grote coffeeshop of AZC van.

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    18 december 2022 om 07:48

    Op zich is er wel een klusje dat de mensen daar kunnen doen als de fabriek dicht is, dat Sterrebos opnieuw aanplanten…

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      18 december 2022 om 13:01

      Mooi klusje voor die tofuknagers die daar indertijd in de bomen hebben gehangen, kunnen ze zich ook eens nuttig maken voor de maatschappij 🙂

      Login om te reageren
  10. Grifo65 zegt

    19 december 2022 om 12:15

    Doet de onderhandelingen weinig goeds door zelf over een zinkend schip te spreken.

    Login om te reageren
  11. bmw335d zegt

    20 december 2022 om 11:14

    Als ze nou eens wat minder hadden gestaakt in het verleden dan was een partij als BMW niet weg gelopen. Eigen schuld, dikke bult.

    Die Peters van de vakbond moet dus de hand in eigen boezem steken, het was immers de vakbond die opriep tot staken…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North