• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Haal 850 pk uit jouw saaie stationwagon

Auteur: willeme, gepost 15 augustus 2022 om 14:51 – 10 Reacties

850 pk

Kijk, dat klinkt uit de kunst. Een stationwagon is niet verplicht, overigens. Zolang de M177 er maar in ligt. Dan is 850 pk vrij eenvoudig mogelijk!

Dat downsizen heeft wel een paar voordelen. Destijds vonden we het jammer dat turbo’s onze ‘beleving’ wegnamen. Een atmosferische motor heeft namelijk een aantal grote voordelen. Denk aan een lineare vermogensopbouw, directe gaspedaalrespons en de goedkeuring van @jaapiyo dat je een goed leven leidt.

Maar als het aankomt op puur vermogen zijn die turbomotoren gewoon briljant. Met een paar eenvoudige modificaties haal je er flink meer vermogen uit. En vraag maar aan @wouter na: meer vermogen = meer beter. Nu kun je vaak met een eenvoudige chip al een groot verschil maken, maar als je nóg zo’n stap wil maken, zijn hybride turbo’s een topoplossing.

Standaard

Hybride!

Kijk, het begint natuurlijk al goed dat je kan zeggen dat je ook hybride rijdt, doet het toch goed bij feestjes. Met hybride turbo bedoelt men overigens dat het de originele turbo betreft, met een gemodificeerd schoepenwiel. Er komt geen elektromotor aan te pas.

850 pk
850 pk

Nu zijn er diverse tuners die zo’n turbo voor je leveren, maar je kan er ook zelf eentje kopen. Daarvoor kun je gewoon naar het uitermate Duits klinkende TurboZentrum terecht. In dit geval gaat het om een ‘Stage 2’ twin-turbo setup voor de M177-motor.

850 pk

Met deze turbo’s is het mogelijk om heel erg veel meer vermogen eruit te halen. Volgens TurboZentrum kunnen de turbo’s een vermogen van 850 pk leveren. Dan is het waarschijnlijk wel noodzakelijk om wat andere modificaties uit te voeren zoals een grotere intercooler, ECU-aanpassing, inlaat en uitlaat. Maar dat zijn over het algemeen niet enorm prijzige aanpssingen. Over prijzen gesproken: de turbo-kit kost 2.700 euro. Voor minder kan ook, dan moet je even je huidige turbo’s opsturen en reviseren ze ‘m bij TurboZentrum voor je.

850 pk
850 pk

Het mooie is, je kunt de turbo’s monteren op élke M177 motor. Ook de instap C63 AMG zonder S, bijvoorbeeld. Dus wij denken onwillekeurig meteen op een stationwagon, maar het is ook mogelijk op andere AMG’s met de M177-motor. Sterker nog, je kunt ze zelfs op de M178 monteren. Dat is de motor uit AMG GT en heeft dry-sumpsmering. Kortom, de keuze is reuze. Op welke AMG wil jij deze turbo’s monteren? Laat het weten in de comments!

Meer lezen? Dit waren de snelste sedans door de jaren heen!

Ook interessant!

  • Wheelsandmore RS7
    Wheelsandmore RS7 heeft meer pk dan een hypercar
  • Formule E safetycar
    Formule E safetycar heeft maar liefst 761 pk
  • Porsche 911 Turbo S Lightweight Package is sneller dan Tesla
  • Aanschouw: de 911 Turbo volgens Singer

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, Mercedes, tuning, turbo, V8, Video

Vorig bericht: « Bentley Mulliner Batur is toppunt van luxe (met W12!)
Volgend bericht: BREEK: dit is de nieuwe Aston Martin DBR22 »

Lees Interacties

Reacties

  1. petroldrinker zegt

    15 augustus 2022 om 15:52

    Prijs valt mij ansich nog mee, bij pureturbos betaald je voor een stage 2 turbo op een S55 ook ruim over de 4K….

    Doe mij maar op een mooie coupe zoals de AMG GT, een station heeft mij nog nooit kunnen trekken, by far de lelijkste autos altijd in mijn ogen.

    Wel leuk zo universeel onderdeel binnen de AMG’s…

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      15 augustus 2022 om 16:45

      Lelijker dan een MPV??

      Login om te reageren
    • jarnobakker zegt

      15 augustus 2022 om 17:07

      Komt omdat Mercedes geen mooie stations meer maakt.

      Login om te reageren
  2. AudiRS zegt

    15 augustus 2022 om 15:56

    Gaaf hoor. En nu nog die 850pk fatsoenlijk op de weg krijgen. Zit er standaard 4matic bij?

    Login om te reageren
  3. Roskampies zegt

    15 augustus 2022 om 17:54

    Is zoiets er ook voor een F11 530xD touring?
    ;)

    Login om te reageren
    • jdbn zegt

      15 augustus 2022 om 22:17

      Jazeker, zoek Darkside Developments maar eens op. Daar hadden ze laatst een 430d (zelfde blok, N57N) met iets van 450pk en 1000nm geloof ik?

      Login om te reageren
  4. gregorius zegt

    15 augustus 2022 om 18:06

    Ze hebben wel een slechte site; want sommige van de MB modellen staan fout gelabelled of wat @willeme zegt klopt niet: mijn S213 E63s staat niet tussen het lijstje.

    Verder lijkt het me wel geinig, al vraag ik af of MB-Zwitserland mn service contract en mn extra all-in package nog accepteert EN EN of de Strassenverkehsamt deze upgrade goed heeft gekeurd. Dan zou t wel leuk zijn.
    Al is 612 pk in principe ook gewoon genoeg; ik verbaas me nog elke keer als ik erin zit.

    Login om te reageren
  5. wessel94 zegt

    16 augustus 2022 om 09:41

    Hoe kan ik een artikel share , bijvoorbeeld via whatsapp?

    Login om te reageren
    • wessel94 zegt

      16 augustus 2022 om 09:42

      Delen*

      Login om te reageren
  6. cossiekiller zegt

    23 augustus 2022 om 12:00

    @Willeme Zet nooit in de titel ‘saaie stationwagon’. Nu denkt iedereen dat ze een crossover moeten hebben om hip te zijn

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North