• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Haas maakt eerste F1-auto van 2018 bekend

Auteur: Loek, gepost 14 februari 2018 om 18:28 – 33 Reacties

Afbeelding Haas maakt eerste F1-auto van 2018 bekendAfbeelding Haas maakt eerste F1-auto van 2018 bekendAfbeelding Haas maakt eerste F1-auto van 2018 bekendAfbeelding Haas maakt eerste F1-auto van 2018 bekendAfbeelding Haas maakt eerste F1-auto van 2018 bekend

Haas F1 auto 2018
Het halo-seizoen heeft zijn eerste slachtoffer gemaakt.

Het zit eraan te komen: De aftrap van F1 Seizoen 2018. Met minder dan een maand voordat we de teams weer in actie zien, zijn zij bijna klaar om één voor één hun verse bolides te tonen. Misschien wel meer gehyped dan ooit: 2018 is het eerste seizoen waarin alle auto’s verplicht worden voorzien van de beruchte halo. Om je alvast een beeld te geven van hoe dat precies eruit ziet: Haas heeft zojuist virtueel hun auto onthuld.

Bij de VF-18 zoals hij heet (de vorige heette VF-17, dus dan snap je dat ook gelijk) werd gefocust op gewichtsverlies. Voor de rest zijn de regels redelijk gelijk gebleven aan die van het vorige seizoen, dus heel ingrijpend is de nieuwe bolide niet veranderd. Wel zijn zowel de sharkfin als de T-Wing verdwenen, twee aerodynamische aspecten die ook niet door iedereen gewaardeerd werden. Waar natuurlijk vooral op wordt gefocust is de halo: De welbespraakte veiligheidsstang pronkt boven op de “cabine” van de VF-18. Gezien de zwarte kleur is hij niet prominent aanwezig, maar dat kan ook aan de achtergrond liggen. Echt goed geïntegreerd is anders, maar veel meer dan dit is ook niet mogelijk.

Heb je meer nodig dan een vijftal renders om je mening te geven? Op 26 februari zijn alle nieuwe auto’s weer klaar voor de start (in Barcelona). Voor nu is Haas de enige die de nieuwe bolide gepresenteerd heeft, maar daar komt snel verandering in. Een overzicht van de data:
15 februari: Williams
19 februari: Red Bull RB14
20 februari: Renault
20 februari: Sauber Alfa
22 februari: Mercedes, Ferrari
23 februari: McLaren
25 februari: Toro Rosso

Ook interessant!

  • Er is nu al gedoe rondom de zojuist onthulde Haas F1-auto
  • Video: Haas voetbalt tegen Aston Martin
  • Koop deze F1-auto als aandenken aan Kimi Raikkonen
  • f1 rechten ziggo
    'Ziggo verliest F1 rechten'

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, haas-f1, halo, kevin-magnussen, romain-grosjean

Vorig bericht: « Over de uitlaat-strategie van Bentley
Volgend bericht: Skoda verkoopt in Nederland als een malle »

Lees Interacties

Reacties

  1. griffendahl zegt

    14 februari 2018 om 18:30

    Nou nog ff die WC bril eraf…

    Login om te reageren
    • bfvo zegt

      14 februari 2018 om 19:10

      @griffendahl: je kan de pot op :-)

      Login om te reageren
    • roberto zegt

      14 februari 2018 om 20:07

      @griffendahl: om eerlijk te zijn stoort het mij niet zo erg (zolang het zwart is).

      Login om te reageren
      • metalmike zegt

        14 februari 2018 om 21:36

        @roberto: tegen een zwarte achtergrond.

        Login om te reageren
  2. Rick-dos zegt

    14 februari 2018 om 18:44

    Nooice a toe slipper…

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      14 februari 2018 om 19:00

      @Rick-dos: Ik denk dat er binnenkort een slipperproducent met een F1 model teenslipper op de markt komt haha.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        14 februari 2018 om 19:04

        @venividivici: vanaf volgende week, voor € 99,95 in de Max Verstappen Store…

        Login om te reageren
        • VeniVidiVici zegt

          14 februari 2018 om 20:56

          @RRRobert: Haha Limited Edition alle genummerd en later voor € 299,95 op Marktplaats.

          Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      15 februari 2018 om 10:06

      @Rick-dos: als ik de marketing man bij havaianos zou zijn had ik het wel geweten!

      Login om te reageren
  3. spykerboy zegt

    14 februari 2018 om 18:48

    Een paar mensen klaagde over de T wing en sharkfin, die verdwijnt.

    Heel de F1 wereld klaagt en haat op de “HALO” en die verdwijnt niet…

    Verkeerde strategie in mijn optiek van de FIA/F1.. die halo doet immers niks mocht er iets voorkomen zoals de veer en Massa, sterker nog dat lijkt mij nu alleen maar enger, hij kan immers ook aan de onderkant eraf kaatsen en zo in het lichaam of in de edele delen van de coureur komen…

    Login om te reageren
    • vierkoloms zegt

      14 februari 2018 om 19:19

      @spykerboy: praat even met de nabestaanden van Surtees enWilson.
      Misschien maakt het alles wat duidelijker.

      Login om te reageren
    • melkkoe zegt

      14 februari 2018 om 19:58

      @spykerboy: er klaagden ook een klein groepje over de gridgirls.. Het is helaas altijd een klein groepje wat het verpest voor de rest

      Login om te reageren
  4. Edge zegt

    14 februari 2018 om 18:49

    Jammer dat ze de plaatjes bewust erg donker hebben gemaakt. Ik had graag weer een analyse gemaakt en de wagen vergeleken met z’n voorganger (en straks de concurrentie), maar praktisch alle plekken waar innovatieve dingen kunnen schuilgaan zijn vakkundig donker gemaakt. Die houden jullie dus nog even van mij tegoed. Wellicht dat Williams de F1 freak beter gezind is en morgen renders deelt waarop wat meer details te zien zijn.

    Login om te reageren
    • ricksmits zegt

      14 februari 2018 om 19:45

      @Edge: zoals gebruikelijk wijken de eerste renders toch ook altijd af van de wagens waar ze mee aan de start staan. Spionage enzo

      Login om te reageren
    • chrisvis zegt

      14 februari 2018 om 20:20

      @Edge: das nu wel nogal logisch vrees ik, maar denk wel dat de halo-ondanks dat dit een ramp is- wel voor innovatieve aerodynamische oplossingen kan zorgen.
      Wil ik hem? Totaal niet
      Is het mooi? Not
      Kan het iets bijdragen? Vooral op aerodynamisch vlak denk ik wel dat er gebruik van gemaakt kan worden.
      Ben ik benieuwd? Uiteraard wel!!!
      Zoals ik reeds vermeld heb na spa 2017: het geluid trekt op niks!
      Wil ook niet meer live gaan zien nadat ik de 1.6 motoren heb gehoord en nu na halo…sorry hoor maar dit is de brug te ver…
      Als ik een teenslipper wil zien ga ik wel op vakantie ?

      Login om te reageren
  5. toniominestrone zegt

    14 februari 2018 om 18:49

    Ieder jaar denk ik: veel slechter kunnen de F1 bolides er niet uit gaan zien, maar kijk hier ze weten zichzelf toch weer te overtreffen.

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      14 februari 2018 om 21:38

      @toniominestrone: Je bent toch niet de fallus-periode vergeten? Dat was pas erg.

      Login om te reageren
  6. porschepdk zegt

    14 februari 2018 om 18:50

    Halo, dit ziet er toch niet uit.

    Login om te reageren
  7. hans75 zegt

    14 februari 2018 om 19:01

    nieuw nederlands woord? gefocust ?

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      14 februari 2018 om 19:22

      @hans75: http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/focussen
      is niet zo nieuw toch?

      Login om te reageren
  8. henkhupelschoten zegt

    14 februari 2018 om 19:07

    Ze zijn een paar sponsors kwijtgeraakt….

    Login om te reageren
    • gekkenhuis zegt

      14 februari 2018 om 19:16

      @henkhupelschoten: Die zijn er nooit veel geweest en ligt ook geen focus op. Haas zit grotendeels in de F1 voor het aanprijzen van hun CNC Haas Automation.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 februari 2018 om 07:57

      @henkhupelschoten: yep, normaal gesproken rijdt een team met zo weinig sponsors het seizoen niet uit.

      Login om te reageren
  9. drdrift zegt

    14 februari 2018 om 19:27

    Prachtig! Zelden gezien hoe veiligheid, ergonomie en looks zo mooi zijn uitgepakt ?

    Login om te reageren
  10. clarkson zegt

    14 februari 2018 om 20:14

    Ziet er goed uit. Al moet ik toegeven dat een nieuwe regeling met grote ontwerp aanpassingen ook best leuk is. Zeker omdat het dan extra spannend is wie het beste zijn huiswerk heeft gedaan. Nu zijn er zonder veel veranderingen qua design en motoren geen verrassingen meer wie dit seizoen goed gaat presteren. Maar goed! Als RB maar net als eind vorig jaar kan winnen ben ik blij.

    Login om te reageren
  11. min2max zegt

    14 februari 2018 om 20:32

    Hopelijk vinden ze nog een sponsor. Maserati zou mooi zijn. Misschien eenzelfde deal als voor Alfa Romeo Sauber F1 team?

    Login om te reageren
    • bluebird zegt

      15 februari 2018 om 11:37

      @min2max: die geruchten gaan volgens mij nog steeds. Sauber is naar verluid in beeld gekomen, omdat Haas geen zitje wilde geven aan de Ferrari talenten Leclerc/Giovinazzi…

      Login om te reageren
  12. beetec zegt

    14 februari 2018 om 21:40

    Glas half vol reactie: Halo is ruk maar goed dat de sharkfin en T-wing weg zijn. Ik heb er zin in.

    Login om te reageren
  13. Edge zegt

    14 februari 2018 om 23:39

    Goed, laten we gewoon een rondje van voor naar achter maken, te beginnen met de voorvleugel. Hier valt meteen op dat de vleugel weer een tandje agressiever getrapt is dan die van die van vorig jaar. We zien dat het gedeelte rechtsboven op de foto nu uit vier elementen bestaat, en dat Haas een derde rechtopstaande turning vane heeft toegevoegd. Het idee hierachter is dat de luchtstroom zo beter aan de onderzijde van de vleugel blijft plakken, en daardoor zowel meer downforce genereert als beter in de goede richting te sturen is.
    De aanhechtingspunten van de voorvleugel aan de neus zijn ook veranderd. De horizontale schotten bij de aanhechtingspunten zijn significant langer dan die van vorig jaar, en vormen een tunnel die de lucht beter richting de bargeboards moet sturen. Zowel de opbouw van de vleugel als de tunnel zijn dingen die Haas heeft afgekeken van de SF70H waarmee Ferrari vorig seizoen aan de start verscheen.

    Aan de zijkant van de neus zitten turning vanes. Haas experimenteerde het afgelopen jaar met verschillende setups, maar gaat lijkt dit jaar voor dezelfde inslag als Ferrari in 2017 te hebben gekozen.
    Vorig jaar verraste Ferrari iedereen met een opvallend sidepod-concept. Men koos voor een grote, naar achter hellende opening, maar door slim gebruik van een tweetal vleugels die aan het uiteinde verbonden waren leek het juist alsof de intakes heel er plat en breed waren. Diezelfde sidepods zien we nu terug op de Haas VF 18, maar dan verder doorontwikkeld en nog wat agressiever.

    Als we het wat hogerop gaan zoeken, zien we de Halo natuurlijk als eerste. Het ding is nog niet voorzien van de toegestane vleugeltjes en flapjes, dus meer dan “hij is lelijk” kan ik er op dit moment niet over zeggen. We kunnen wel wat vertellen over de airbox. Vorig jaar reed het team met met een driehoekige airbox, maar Haas kopieert dit jaar de wat grotere ovalen airbox zoals we die ook van Mercedes kennen. Bij dat concept wordt de airbox niet alleen gebruikt voor de voeding van de motor, maar ook voor de koeling van de auto. Door hiervan gebruik te maken bespaar je ruimte onderaan de auto, waardoor de sidepods in theorie een stuk smaller kunnen worden.
    De haaienvin van vorig jaar heeft plaats moeten maken voor een lagere vin. Persoonlijk ben ik wel verrast, want ik had niet verwacht dat er ondanks de regelwijziging nog zo’n grote vin zou overblijven. Onderaan het uiteinde van deze niet-haaienvin zit nog een T-Wing verstopt. Op de foto heb ik hem wat donkerder gekleurd dan de rest van de auto.

    Nog verder naar achteren zit te achtervleugel, welke dit jaar een kleine kromming kent, en valt op dat de monkey seat verdwenen is.
    Er zal vast nog van alles interessants aan de Haas VF 18 te ontdekken zijn, maar daarvoor moeten we toch echt de foto’s van de aankomende testdagen afwachten. Haas zelf geeft aan dat de VF 18 een evolutie van de VF 17 is, en lijkt daarvoor vooral inspiratie te hebben gezocht bij Ferrari.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      15 februari 2018 om 08:14

      @edge: Ja, precies, dat wilde ik ook net zeggen! (Mooie gele pijlen trouwens, is dit een open sollicitatie voor Autoblog Sport?)

      Login om te reageren
  14. jeppie zegt

    14 februari 2018 om 23:50

    Looks good

    Login om te reageren
  15. rob5nismo zegt

    15 februari 2018 om 06:40

    Vandaag Williams

    Login om te reageren
  16. Gulli zegt

    15 februari 2018 om 08:15

    Ik vind het net een kinderstoeltje voorop een fiets met die zwarte hoepels voor je neus.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North