Skoda verkoopt in Nederland als een malle

Auteur: , 43 Reacties
Skoda Kodiaq Sportline

De Tsjechische VAG-dochter heeft nu al een topjaar.

De Nederlandse autoverkoop zit in de lift. Een toename van 16,1 procent ten opzichte van januari 2017 is toch een hele nette score. Nog steeds blijven Nederlanders hun VW’s trouw, maar uit de laatste cijfers blijkt dat vooral dochtermerk Skoda het heel goed doet in 2018. Eigenlijk heel logisch: Skoda laat zien dat je die Volkswagen onderdelen ook in een relatief goedkoop doch praktisch jasje kunt steken.

Het succes van Skoda was eerst vooral te danken aan de Fabia, Octavia en Superb, maar die drie zijn al meer dan een decennium een fenomeen, met sinds 2012 de Citigo als het instapmodel. Het huidige succes is ook te danken aan eerdergenoemde modellen, maar sinds Skoda is besmet met het crossover-virus is hun assortiment uitgebreid met de Kodiaq en zijn kleine broertje Karoq.

En vooral die laatste twee zorgen ervoor dat Skoda een januari-record vestigt. Ten opzichte van januari 2017 verkocht Skoda 13,7 procent meer auto’s in Europa, met in Duitsland een toename van 14,4 procent. Het ziet er dus naar uit dat ook de Duitsers beginnen te begrijpen dat Skoda’s heel oneerbiedig gezegd, goedkopere Volkswagens zijn. Kijkend naar ons eigen land zijn wij duidelijk Europees leider: een verbazingwekkende 45,4 procent meer verkopen dan in januari 2017! Er zijn dus bijna anderhalf keer zoveel Skoda’s verkocht in Nederland ten opzichte van het jaar daarvoor. Oftewel, 2.532 Skoda’s maakten entree in Nederland in januari. Aan de vele Kodiaqs en facelift-Octavia’s die onze wegen vullen is het logisch dat dat een bijzonder hoog aantal is.

Natuurlijk zijn het niet allemaal Kodiaq Sportlines, zoals op de bovenstaande afbeelding die Skoda ons meegaf, maar grotendeels iets simpeler uitgevoerde modellen voor de leasemarkt. Daar zegt Skoda zelf niks over, maar dat zal de hoofdreden zijn voor het enorme succes wat ze boeken in Nederland. Feit blijft dat Skoda een belangrijke speler is en hun arsenaal blijft uitbreiden, met zelfs een heuse SUV-Coupé op komst. Wie weet lukt het Skoda om ze aan de man te brengen. Aan de Skoda badge ligt het in ieder geval niet meer.



43 reacties

Vergrijzing neemt toe inderdaad.
@maroksahbe: Makkelijke redenering.
@maroksahbe: waar rij je zelf mee?
@clarkson: waarom is dat relevant?
@clarkson:
Een two tone Ford transit 2.5d uit 95 inclusief Imperiaal. Je zal vast heerlijk slapen zometeen.
@maroksahbe: toch wel met gordijnen en trekhaak hè? Bus gti!
@maroksahbe: Nou als je daarmee rijdt mag je de nieuwe skodas best hip vinden. Maar ik waardeer je uitleg enorm.
@maroksahbe: haha held :D
Terecht. Ze hebben een aantal leuke modellen. Ik zit te kijken naar een Kodiaq voor mijn volgende auto.
@baklava: Wij hebben er een! Demo model met alle opties eraan, leren bekleding etc top aankoop
Volledig terecht! 90% van de mensen willen een no-nonsense auto met bewezen techniek met wat leuke opties voor een redelijk schappelijke prijs. Skoda is het echte Volkswagen…
Logisch, Skoda is het VW van vroeger. Beproefde techniek zonder al te veel raar gezeik. En je kan voor 24K een ruime station rijden, waar je voor een beetje passaat 40k mag neerleggen.
@2wheeler: beetje Superb gaat ook richting de 40K, zoniet erover
@mart144: Ik denk dat hij het over de octavia heeft.
@mzonneveld: ja begrijp ik maar een beetje een fatsoenlijke Octavia zit ook over de 30K heen, en een klasse lager
@mart144: punt is meer dat de Octavia een dermate ruime auto is. Daar waar een Golf in sommige gevallen als te krap wordt ervaren. Hetzelfde natuurlijk met de Superb, maar dan in overtreffende trap.
Skoda maakt gewoon auto’s die veel mensen willen. Value for money, een ingetogen representatieve uitstraling, veel ruimte en degelijk gebouwd.
Vergeet niet de Rapid. Die gaan ook als een malle in midden en Oost Europa. Een redelijk antwoordt op de Dacia Logan
Voor mij geen trouw aan de VAG. Nooit geweest, zal ook nooit komen.
@v6ti: tot je er een poosje een rijdt.
@porker: gedaan….. waarom denk je dat ik tot deze uitspraak kom?
@v6ti: waarin dan?
@porker: boeit niet, is allemaal dezelfde troep
@v6ti: VW Lupo? Sterkte
@porker: Een poosje? Ik laat nog liever al m’n kiezen trekken.
@karaya: hoeft bij mij al niet meer, die zijn al uitgerammeld door die rammelkist
@v6ti: bedankt, doen we zoals je geheel mag verwachten helemaal niets mee…
@87sandyd: precies de reden dat ik geen VAG product wil.
Waarom een vw kopen als je voor minder geld dezelfde ellende kunt hebben
@deboes: hahaha
Skoda is de nieuwe volkswagen, terwijl volkswagen de poorman’s audi begint te worden.
Die kodiaq in het plaatje lijkt verdomd veel op een Grand Cherokee SRT8
Heb nog steeds een jeugd trauma van het oude Skoda dat was gewoon niveau Lada in mijn jongere jaren.
Skoda altijd zuinig uitspreken: “skeuda”
@pilot1988: als ik het uitspreek zoals jij schrijft, dan klinkt het echt plat Rotterdams
Niet zo vreemd toch aangezien de prijzen dit jaar flink omhoog zijn gegaan ende leasebudgetten niet.
De Skoda’s worden door VAG met opzet niet te mooi gemaakt wat design betreft. Anders koopt niemand meer een Audi en Volkswagen met dezelfde techniek. Als het om grootte voor je geld gaat snap ik de keuze voor Skoda, maar als je een mooie auto wilt moet je toch ergens anders kijken.
Kodiaq…..12 tot 14 maanden levertijd!! Suc6?
Inmiddels is een beetje Skoda al duurder aan het worden dan zijn overige ‘budget’ segmentgenoten. Misschien kan VAG eindelijk Seat weer betekenis geven door die nu onderaan de ladder te zetten.
@gulli: goedkope Cupra goed idee
Moest verplicht iets bij Pon gaan leasen. Zo goedkoop is een Octavia niet meer. Ben voor de golf variant gegaan, van binnen vind ik die nog net even een stukje fraaier en in de lease doen ze elkaar niet veel.
Skoda een Superb merk.
Ouderen zijn grote vervuilers. Ze maken veel vliegvakanties en stappen massaal in hoge auto’s…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).