Over de uitlaat-strategie van Bentley

Auteur: , 23 Reacties
Bentley

Welke standaarden hanteren ze bij Bentley?

Qua motoren heeft Bentley een beperkt gamma, het is of een achtcilinder of een twaalfcilinder. Op het gebied van carrosserie-varianten is er wel weer een behoorlijke keuze en die zullen de komende periode alleen nog maar toenemen. In Genève kunnen we zelfs de eerste hybride van het merk verwachten. Voor nu richten we ons op iets anders: welke betekenis hebben de stortkokers bij het luxe merk?

Bentley Continental
De huidige Continental is nog maar net op de markt verschenen. Op basis van dit nieuwe model zijn er dus nog geen Speed of exotischere versies verschenen. De ‘New Continental GT’, zoals Bentley het zelf noemt, heeft twee keurige ovale pijpen. Bij het zien van deze auto kun je 100 procent stellen dat er een W12 onder de kap ligt, die is goed voor 626 pk en 900 Nm koppel.

Bij de introductie van de Speed zal het straks lastiger worden om ze uit elkaar te houden. Als Bentley dezelfde strategie hanteert, dan kunnen we ervan uitgaan dat de Speed dezelfde ovale uitlaatsierstukken gaat krijgen. Ook de Supersports van de vorige generatie Continental hadden ovale uitlaatsierstukken. Kijken we naar de vorm van de auto (of een kentekencheck) dan zien we met welke variant je nu exact te maken hebt.

Net als Audi, kiest Bentley voor een tegenovergestelde strategie. De dikste modellen hebben twee uitlaten en de ‘instappers’ hebben er vier. Bij de vorige Continental GT kregen de V8-modellen bijvoorbeeld vier pijpen. Hoe Bentley bij de New Continental GT hier invulling aan gaat geven is koffiedik kijken. Verwacht echter een vergelijkbare aanpak.

Continental GT

Bentley Flying Spur
De Flying Spur is nog niet in het nieuw gestoken en heeft dus nog wel een uitgebreid gamma. De Flying Spur is er als W12, als V8 en als V8 S. De W12 en de W12 S hebben dezelfde uitlaatsierstukken. Net als de Continental met de twaalfcilinder, zien we hier twee ovale schoorstenen.

Flying Spur

Drie keer raden welke sierstukken Bentley kiest voor de Flying Spur V8 en de Flying Spur V8 S. Het gaat hier inderdaad om vier uitlaten met een ovale afwerking.

Flying Spur

Bentley Mulsanne
In tegenstelling tot de andere auto’s uit het gamma, is de Mulsanne niet met een twaalfcilinder te krijgen. Zowel de Mulsanne als de Mulsanne Speed en de Mulsanne Extended Wheelbase hebben vergelijkbare uitlaten. Er is hier echter wel sprake van een verschil. Ten eerste omdat de Mulsanne ovale uitlaten heeft in plaats van vier uitlaten. Ondanks een V8 in plaats van W12, koos Bentley voor ovale pijpen. Begrijpelijk, want dat siert de auto ook meer.

Mulsanne

Er is tevens een verschil tussen de varianten. De Mulsanne en de Mulsanne Extended Wheelbase hebben ovale uitlaten die vergelijkbaar zijn met de sierstukken van bijvoorbeeld de Continental GT en de Flying Spur W12. De Mulsanne Speed heeft ovale sierstukken met een ribbelig randje verwerkt in de pijp. Aan dit detail kun je een Speed herkennen. Wel even bukken, want het valt niet heel erg op.

Mulsanne Speed

Bentley Bentayga
Als laatste behandelen we de Bentayga, de enige Bentley met een diesel. Straks ook de enige hybride, al zullen de andere modellen in de nabije toekomst volgen met een hybride aandrijflijn.

Bentayga

De Bentayga W12 is, net als de andere W12-modellen, te herkennen aan de ovale uitlaten. De V8-modellen, zowel de benzine als de diesel, hebben vier ovale uitlaatsierstukken. De hybride die in Genève gepresenteerd zal worden komt eveneens met vier pijpen.

Bentayga

Conclusie
Een overzichtelijke strategie, al creëert Bentley met de Mulsanne een klein beetje verwarring. Met de komst van meerdere Bentayga-varianten zal het er niet eenvoudiger op worden. Laat je ogen en oren dan het werk doen. Het verschil tussen een diesel en benzinemotor is relatief eenvoudig op te merken. In het geval van de Bentayga plug-in hybride zit er een tweede klep op de auto voor de stekker.

Meer? Check ook de uitlaat-strategie van Porsche.



23 reacties

Dikke konten parade.
Het is nogal mierenneuken, maar het is toch wel duidelijk dat het geen 4 uitlaatsierstukken zijn maar gewoon 2?
@berlinetta: klopt, @rubenpriest heeft overduidelijk geen trek in valentijnsdag activiteiten en drukt zich middels het schrijven van baanbrekende artikelen. ;-)
@berlinetta: Klopt, en het ‘achtje’ wat het vormpje doet lijken is de hint naar de achtcilindermotor.
Nice to know én: wat een onwaarschijnlijk mooie auto, die Continental GT.
@eklasse: Zeg dat wel, prachtige wagen. Maar dan zie je later de veredelde Touareg staan. Dat blijft in mijn ogen echt een gedrocht van een auto.
Ik vind die nieuwe Conti echt heel mooi. Van buiten maar vooral vanbinnen. Prachtig interieur.
Fiet fieuwwww
Dit is misschien niet de plek om me hier over uit te laten, maar ik ben gek op lange, dikke pijpen. Deze Bentley’s wil ik ben eens uitlaten.
Mooiste uitlaten zijn sidepipes….
Zover ik weet hanteert Bentley voor V8 modellen uitlaten met een ‘figure 8’ (dus geen dubbele pijpen), behalve als er geen 12-cilinder alternatief is, zoals bij de Mulsanne
@wetdualclutch: je hebt zojuist een heel artikel overbodig gemaakt. Kijk @rubenpriest… zo kan het ook 😉
@stgp: het leven kan zo makkelijk zijn 😉
Pfoe, er is maar een auto waarvan het aantal uitlaten me echt boeide en das dé m3 (je weet wel die met 3,2 zes in lijn)
@tjorque: benieuwd welke je dan dé M3 noemt, de E36 3.2 of E46? Ga je voor twee of vier pijpen? 😉
@wetdualclutch: laten we zeggen dat ik liever 4 keer gepijpt wordt dan maar 2 keer 😜
Wat een ongelofelijk ordinair hok is die Mulsanne Speed ook in die kleurstelling. Het heeft eerder wat weg van een gepimpte Amerikaan dan een stijlvolle Brit. En dat terwijl de gewone Mulsanne uit dit artikel toch een heel stuk stijlvoller oogt.

Wat de uitlaten betreft: De ovalen exemplaren vind ik op alle Bentley’s het mooist. Die “figure 8” of vier ovalen zoals Ruben ze noemt vind ik niet mooi en dat ovaal met die ribbeltjes al helemaal niet.
Even zeuren: het is ‘ovalen’ ipv ‘ovale’. Een belangrijk woord in dit stuk, dus ik zou het even aanpassen ;)
Nevermind, het is ovale, weer wat geleerd ;)
Kan ik eindelijk die tientallen Bentleys die ik elke dag zie uit elkaar houden
Al dat geneuzel over Bentleys en uitlaten, als ik over vrachtwagens wil lezen kijk ik wel op vrachtwagenblog…
@madmarky: het is iets nieuws en uit de VAG stal dus moet t op AB.
Wat een gelul inderdaad, er is geen Conti GT met vier pijpen af fabriek. Vrij slecht stuk dit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).