Halvering winst Nederlandse autodealers

Auteur: , 72 Reacties

Ze hebben het minder makkelijk dan je zou denken.

Saab 9-4X '11

Je blijft je er elke keer over verbazen. Die enorme paleizen die men autodealers noemt. Met merk-apostelen die de titel verkoopadviseur mogen dragen. Je inruiler is er niets waard en de nieuwe auto kost een klein fortuin, maar elke drie – vier jaar herhaalt dit fenomeen zich voor velen.

Althans, dat was het geval. De autodealers hebben het anno 2019 niet meer zo makkelijk, zo meldt BNR (Business News Radio). De winst van autodealers is namelijk bijna gehalveerd.

Uit cijfers van brancheorganisatie BOVAG blijkt dat het er niet al te florisant voorstaat met de Nederlandse autodealers. Zo daalde het rendement van autodealers in het eerste half jaar van 2019 naar 0,6 procent. Vorig jaar bedroeg de nettowinst van autodealers zo’n 68.000 euro. Dit jaar halen ze net 37.000 euro nettowinst.

Er worden diverse redenen aangehaald waarom dit het geval is. Natuurlijk spelen de personeelskosten mee, het aantal medewerkers bij een autobedrijf is enorm. Denk hierbij niet alleen aan de monteurs en verkopers, maar ook de receptie, administratie, inkoop, magazijnbeheerder en dergelijke.

De werkplaats van een autobedrijf is altijd een belangrijke bron van inkomsten. Een dealer pakt één keer marge op de verkoop van een auto en wellicht nog op de verkoop van de inruilauto, maar men komt geregeld terug voor onderhoud. Ook dat is minder aan het worden. Zo worden de onderhoudsintervallen van auto’s telkens langer. Ook worden veel nieuwe auto’s verkocht aan leasemaatschappijen die van te voren prijsafspraken hebben gemaakt over de kosten van het onderhoud.

Ook de tegenvallende autoverkopen helpen natuurlijk niet mee. Dus hoe nu verder? Het is niet er een surplus aan autodealers is. Sterker nog, een groot gedeelte van de lokale dealers zijn al helemaal weggevaagd. De Opel/Ford/Peugeot/Fiat-dealer in het dorp bestaat al bijna niet meer. Op dit moment start de BOVAG een proef met twintig autodealers. Hierbij wordt met name de efficiency in het after-sales traject aangepakt.

Fotocredit: @ricardo via AutoJunk.nl



72 reacties

Als je ziet hoe je behandeld wordt bij de grote autopaleizen en hoeveel elektronische rommel er in een moderne auto zit, dan snap ik heel erg goed de de grote dealers het moeilijk hebben.
@ronnys: vreemde reactie!? Ik word altijd heel netjes behandeld als ik een autodealer binnenloop, en al die elektronische luxe/assistentie/etc. vind ik in de meeste gevallen top.. en zo niet: niet aanvinken en/of gebruiken..
@ronnys: Ik verbaas me over het terugkerende verhaal over de manier waarop mensen behandeld worden als ze een dealer bezoeken. Er zullen vast dealers bestaan waar dat voor geldt (mijn ervaring beperkt zich wat dat betreft tot één geval : de dealer van een frans merk in Rdam). Maar verder uit-slui-tend positieve ervaringen. Waarbij het niet uitmaakt of ik ga kijken naar een auto van 20K of naar één die ruim het tienvoudige kost. Ga altijd expres in shabby kleding. Maar zelfs dat leidt er niet toe, dat ik word genegeerd en/of onheus bejegend en/of dat ze me niet zien staan. Vraag me dus af hoe het kan dat anderen zulke negatieve ervaringen hebben, klinkt bijna als een fabel.
@amghans: tja. Shabby kleding ok, maar die 911 Turbo waar je mee voor komt rijden zegt natuurlijk ook wat ;)
@davelepeef: De auto waar ik mee kom parkeer ik doelbewust uit ‘t zicht. Dus daar kan ‘t niet aan liggen.
@amghans: dat lijkt me toch lastig om iedere keer consequent te doen op het parkeerterrein van een autodealer.
@tazmania: Waar een wil is, is altijd een weg.
@amghans: Ik heb steeds mijn best gedaan voor mijn klanten, de “enorme” investeringen en mijn te klantgerichte instelling heeft er een nachtmerrie van gemaakt.
@wimof: Ofwel de importeur treft alle blaam?
@amghans: mijn ervaringen weinig anders dan negatief hoor.

De Audi dealer hier als ik die bel, botte harken zijn het. Willen me amper informatie verstrekken over het digitaal service plan van mijn eigen auto. Ik heb er niet voor gekozen dat de stempels zijn verdwenen he, dat heeft Audi bepaald. En als ik dan hulp nodig heb met my.audi keer op keer botte eikels.

BMW dealer presteert telefonisch niet veel beter, persoonlijk overigens wel.

Kortom: ik snap de verhalen best over de beroerde manier van behandeld worden.
@amghans: tja, ik weet alleen van centuri Assen/ Groningen en Broekhuis Hoogeveen.
Mijn vader rijd Audi en wou een nieuwe, hij had de pen bij wijze van spreken al in de hand om bij het kruisje te tekenen, maar er kwam geen voorstel.
Een jaar later vroeg hij in Groningen naar een Q5 met een paar opties, geen mailtje of belletje. Nog 2 keer geprobeerd, daarna maar elders gekocht.
De buren hadden de auto bij Broekhuis in onderhoud. Die liep niet lekker. Elke keer dat je die weg bracht was de auto standaard minimaal dagen weg.
Veel kosten geen oplossing.
Ik trek de EGR los, driekwart dicht gekiekt, terwijl die schoon gemaakt zou zijn.
Volgens Broekhuis was dat niet het probleem.
Vervolgens de auto bij een onafhankelijke garage in onderhoud. Voor de helft minder kosten nog jaren een wel fijn rijdende auto gehad.
Zelf een Fiesta in Duitsland gehaald en daar wou ik cruisecontrol in zetten. Broekhuis zegt dat kan niet beginnen wij niet aan.
Bij een niet officiële dealer is het vervolgens geen probleem.
@amghans: het verschilt nogal eens. De ene keer word je bij dezelfde dealer meteen geholpen en de andere keer kun je er zomaar 15 minuten rondlopen zonder dat iemand je helpt (terwijl ze niets te doen hebben). Die mij naar die kleine dorpsdealer.
@ronnys: volledig eens
Tsja als je alleen maar 1.0 3 cylinders verkoopt voor een bedrag waar je in Duitsland gewoon een dikke autobahncruisrer voor koopt, dan snap ik dat wel.
@baklava: daar kunnen de auto dealers zelf niks aan veranderen. Word allemaal opgedrongen door de overheid.
@maotje: precies dat, wordt oprecht tijd dat Autoblog een protest op touw brengt om even massaal Den Haag dicht te zetten met auto’s. #schafdebpmaf #1Europa
@ghost: doe je wel even een geel hesje aan als je als boze burger die goedkoop wil autorijden dingen gaat blokkeren?
@baklava: Met dank aan de roverheid.
@baklava: De motorproblemen zijn niet de oorzaak, sinds 1974 ben ik betrokken binnen het gebeuren. Een gigantseke showroom, waar de klant achteraf zegt dat ze liever een percentje hadden gehad ipv het gebouw en de ook verplichte verkopers en dan, 2 jaar later een werkplaats met een over de totale oppervlakte een eenvormige en in een bepaalde kleur uitgevoerde vloer, dat alles is onbetaalbaar tenzij de klantgerichtheid niet meer op eerste plaats staat, eerder de laatste.En de eis om alleen maar managers als beheerders toe te laten, dan heb je het begrepen.
Volgens mij zijn de automerken daar zelf ook deels schuldig aan. Dure A-locaties, flinke sloten geld uitgeven om de Corporate Identity uit te stralen… het helpt allemaal niet.
@vaakbenjetebang: de A locaties vallen volgens mij wel mee.. Denk eerder dat onze overheid hoofd schuldige is. Geen subsidies voor particulieren, voor lage kosten kunnen(al dan wel niet private) leasen. Dus zeker de 2e auto wordt niet nieuw gekocht of helemaal niet want te duur en de andere wordt een leaseauto auto waar je door het overheidsbeleid feitelijk alleen een beperkte keuze hebt dus vele merken pissen naast de boot..
37k daar lachen de paralell handelaren om. Maar die zijn ook creatief dus verdienden ze het ook.
@thomasthomas: ja 37k winst voor zo’n heel bedrijf is wel echt super sneu..
@thomasthomas: Of die frauderen met de bpm aangifte. Het is nu eenmaal zo dat iemand die gaat liegen met meer geld naar huis gaat. KM stand terugdraaien. Nog meer fraude, maar wel dikke knaken overhouden. Tja. Heb dealers niet hoog staan maar een hoop van die handelaren zijn echt het schuim der aarde.
@tstile: lijkt mij heel vermoeiend als je eigenlijk niet vertrouwd.
@thomasthomas: Dealers worden beperkt in het creatief zijn. Hebben zich te houden aan regels en afspraken van de importeur, en dan komt de overheid nog om de hoek kijken. Het is tegenwoordig keihard werken voor weinig geld.
Risico van het vak. Ik zou ook prima naar een fabriek kunnen hobbelen om daar een auto op te pikken. Maar nee hoor, er moet weer een tussenlaag aan verdienen.
@Jochempie: Tesla kopen dan.
@Jochempie: Dan ben je een uitzondering vrees ik. Ik ken er maar weinig die hun nieuwe Kap “even” gaan halen. Al wordt er ook veel in de EU gemaakt.
Auto’s zijn technisch steeds beter geworden. Waarom zou je als particulier nieuw kopen als een gebruikte auto nog jaaaaaren probleemloos meekan. Ik heb drie jaar geleden een vier jaar oude drieserie gekocht voor de helft van de prijs van een nieuwe. Rijdt als nieuw, nooit problemen. Ik denk dat de markt gewoon verzadigd raakt met nieuwe auto’s.
@mobieler: omdat veel particulieren bang worden gemaakt door het fabeltje “reparaties”… €2000 aan onderdelen en onderhoud klinkt heel eng, maar €25000 voor een nieuwe klinkt ze prima in de oren. “Ja maar daar kun je weer een paar jaar probleemloos mee vooruit.” Ja, en een heel stuk duurder dan die ouwe bak op de weg houden: afschrijving is véél duurder dan onderhoud.
@Jochempie: zelf een Dacia Logan MCV full options nieuw gekocht op LPG met 3 jaar standaard en 3 jaar extra garantie voor € 16.000,-. In 10-12 jaar oprijden (afschrijving gemiddeld € 1.600,- pj.), MRB € 55,- op LPG, LPG € 0,50.

Aan mij zullen ze niet veel verdienen.
@erik2907: wat is zei is niet altijd waar. Er zijn nou eenmaal auto’s met zeer weinig afschrijving. Maar dat is voor het gros niet het geval.
@Jochempie: sorry, bedoelde het niet zo hard
@erik2907: wat mierik me voorstellen bij een Dacia “full options”? Een inbouw radio?
@560pk: “moet ik”
@560pk: Een beetje terughoudendheid zou niet misplaatst zijn, niet iedereen kan, wil 50.000 afschrijven.
@wimof: ik zei toch al dat ik te cru reageerde? En nogmaals: ik maak daar mijn excuses voor. Ik begrijp volkomen dat iemand een Dacia koopt en daar zielsblij mee is. Alleen wordt ik altijd een beetje iebelig van de term “full options”, of dat nou voor een Bugatti is of voor een Dacia.


@560pk: Mistlampen en 16 inch ipv 15 inch velgen.
@mobieler: Bedrijven verkopen ook liever occasions, zit vaak veel meer marge op.
Denk niet dat het geldt voor Mercedes-Benz dealer in het Forepark bij Den Haag. Net helemaal opnieuw gerenoveerd en een opening waarbij een film opening in Hollywood verbleekt.

Niet dat de BMW/MINI dealer die er naast zit er voor onderdoet. Wachten op kleine reparaties is ook een fijne ervaring in hun lounge…
@Rick-dos: wachten op reparaties doe ik meestal in de auto zelf…
Alleen maar de cijfers van een nettowinst zegt mij niet zo heel veel. Daarbij is dit ook nog eens een gemiddelde. Ik wil dit soort berichten van BNR wel wat meer onderbouwd zien dan alleen maar het laten zien van 1 getal.
@rhellema: haha, ja. Die winst is over nadat ze écht niks meer konden bedenken om de inkomsten in kwijt te raken :)
@davelepeef: En het management de jaarlijkse onkostenvergoeding heeft vertienvoudigd..
@joostgrn: Mag ik stellen dat ik naast mijn bedrijfwagen (A5) 1700€ per maand als loon kreeg. dat is realiteit.
@wimof: Klopt, zelfs het personeel wordt uitgeknepen.
Het is ook geen wonder dat er steeds minder kleine dealers zijn. Hier rond Tilburg is het nagenoeg alleen maar Van Mossel waar je terecht kunt voor een nieuwe auto.
Het is dan ook een achterhaald businessmodel.
@harrie: zeerrrrr scherpe analyse, maar nu graag wat concreter in plaats van domweg iets roepen.
Waar ter wereld ik ook kwam 🎵
Nimmer trof ik zo een luxe
Als bij dealers autopaleize
Welgelegen op een zichtlocatie
Bestaan zij van de Rabobanks gratie

Showen dikke gepoetste bolides🎶
Op zes gouden etages met drie vides
Uit hun monden wolken gebral
Als een veel te gladde korpsbal

En wordt je keihard voorgelogen
Besodemieterd en bedrogen 🎵
En je schrikt je de tering van de prijs
Bladerend door de optielijst.

Ja ’t is d’r sjiek en hip. 🎶
Maar ze hebben geen geld meer in de knip
En in eigen tent niks meer te vertellen
Door de eisen die de importeurs stellen
En de belastingdienst haalt voor ’t gemak
Nog een extra duit uit de laatste zak
Laat de dealer weer een ader🎵
En wordt ’t schuldendossier
Een keizerlijk metertje of twee
Autodealers holadiee 🎵🎶

Grote jongens
Gróóóte jongens
Grote gladde jongens
@moveyourmind: Bravo! 👌
@moveyourmind: Je zit er KOMPLEET naast , een dealer ” uit de oude tijd ” denkt niet zo , de gladde jongens, met bijzonder weinig scrupules wel. Ik wil mij niet onder dit mooi gedicht laten plaatsen.
Bron: BOVAG. Best een informatief artikel daar waar je op een platform als Autoblog met elkaar kunt discussiëren of een lompe mening kunt dumpen. Hoe dan ook is het bijzonder jammer dat Autoblog een halvering van de nettowinst noemt maar dat niet in detail wordt in gegaan op percentages die een glazen paleis moet afstaan aan de importeur, hoe de samenstelling van de afzet (A/B/D/mini/midi/fullsize-SUV/busjes segment) is bij een gemiddelde Ford of Peugeot dealer. Bij BOVAG al een stuk meer informatie. Het totale personeelsbestand per vestiging bedroeg in de eerste helft van dit jaar 17 FTE en dat is 7,3 procent meer dan een jaar eerder. De totale omzet per FTE daalde echter met 4,5 procent en de personeelstoename komt voor een groot deel door meer overhead. Het aantal verkopers en monteurs steeg namelijk met ruim 4 procent en in het magazijn waren juist bijna 4 procent minder mensen aan het werk. In de werkplaats is het verontrustend dat het verwachte jaartotaal van de gefactureerde uren per monteur blijft dalen en nu uitkomt op 1.277. In 2010 werden nog 1.450 gefactureerde uren per monteur genoteerd en vorig jaar waren dat er 1.339. De absorptieratio, een belangrijke indicator die aangeeft in welke mate het resultaat van de aftersales de totale kosten van de onderneming dekt, is gedaald van bijna 80 procent een jaar geleden tot 76,4 procent in de eerste helft van 2019. De omzet in het magazijn laat een bescheiden afname zien, die wordt opgevangen door goede kostenbeheersing en zelfs resulteert in een marginaal hoger afdelingsresultaat.
@phaeton: ik kan weinig afdingen op jouw verhaal. Maar als een dealer, zoals bij MB en BMW, een monteur 1277 uur voor rond de 105 euro per uur weet weg te zetten, kan ik me (als werkgever in een andere branche) bijna niet voorstellen dat je zo goed als niets verdient.
Vroeger konden deze bedrijven nog veel inruil auto’s met woekerwinsten doorverkopen aan andere niet merkgebonden autohandelaren. Nu lukt dat niet meer zo goed omdat er andere bedrijven op die markt zitten die het anders aanpakken.
@jannemaneke: ? Verklaar je nader? En ‘woekerwinsten’? Vertel…
@tazmania: heb je dit niet gelezen misschien:


“Je inruiler is er niets waard en de nieuwe auto kost een klein fortuin, maar elke drie – vier jaar herhaalt dit fenomeen zich voor velen.”

Simpel, kijk eens wat je moet aftikken voor een klein gebakje. Een paar jaar geleden kon je nog wat krijgen voor 7 a 8000,-. Nu zal het 11k zijn.

Enige nieuwe die verkocht worden is lease of toch nog die kleine koekblikjes. Maar daar zit weinig marge op en onderhoud hebben ze voorlopig ook al niet veel nodig.

Dat onderhoud is trouwens zo duur dat mensen de boel liever inruilen dan dat ze geld stoppen in zo’n opgevoerde stofzuiger die vol hangt met sensoren.

Verder heb ik geen medelijden met die dealers. Ik weet nog dat ik als bezorger weleens daar moest zijn. Als zzp’er kon ik niet meer betalen dan een oude Caddy. En maar lachen die verkopers. Bah.
“Hierbij wordt met name de efficiency in het after-sales traject aangepakt.”

Miljaar, zo’n management-speak. En dat allemaal om te zeggen dat ze banen zullen snoeien en dat elk stukje service een administratieve kost krijgt opgeplakt…
Als ik om mij heen kijk zie ik bij de mensen van mijn leeftijd (25-35) amper nieuwe auto’s. Als ik (private)lease en kleine auto’s meereken blijft er helemaal niks over.

Dan hebben ze vaak nog een enorm pand en zijn er meestal wel 2 of 3 van die flapdrollen (autoverkopers) aanwezig want stel dat er toch meer dan 1 potentiële koper binnen komt. Tel daarbij nog receptie, administratie, managers, schoonmakers en het is wat mij betreft een wonder dat het winstgevend is.
@cabriohater: zijn er ooit tijden geweest dat er in die leeftijdsklasse wel veel nieuw werd gekocht?

Mijn beeld van 20-30 jaar geleden is dat hoe ouder de man werd, hoe groter de auto. Gezinnen reden in kleine auto’s, opa’s in Scorpio’s en E/S. Het lijkt wel of echt iedereen aan de kleine auto wenst te gaan.

Het Nederlands wagenpark is in 30 jaar 70% gegroeid, de populatie haalt niet die groei niet. Dan zouden er toch voldoende partijen zijn die al geprofiteerd hebben.
Tijd voor een nieuw business model met gezondere rendementen.
37K nettowinst is idd zeer weinig op zo’n grote omzet.
@mwti: er is veel meer winst dan 37K, anders kun je het personeel niet betalen. Dat een bedrijf nog 37k extra overhoudt is mooi meegenomen.
@erik2907: netto, dus na kosten, afschrijvingen en belastingen
@erik2907: terug naar de schoolbanken en je economieboek nog eens goed lezen
@erik2907: wel oordelen maar er geen zak van snappen. Misschien toch maar eens je school af maken.
Neemt de bovag even mee dat nagenoeg alle dealers hun pand huren van ofwel de holding waar ze deel van uit maken ofwel van de eigenaar (al dan niet van de holding) Door een kunstmatig hoge huurprijs krijgt A: de eigenaar lekker veel belastingvrije winst (als het een privépersoon betreft) en B: de dealer betaalt weinig belasting omdat de winst laag is.
@powerblue: jij hebt dat economieboek duidelijk wél gelezen
@powerblue: ooit wel eens van een fiscale éénheid gehoord? Ik denk van niet zo te lezen. Denk je nou werkelijk dat het zo makkelijk is. Sommige mensen (vaak loondienst) denken dat alles maar kan bij bedrijven. Ik zou zeggen; begin voor jezelf koop een pand en verhuur dat voor de hoofdprijs aan je werkmaatschappij. Wat doe je nog bij je baas?
Laatst een autodealer gesproken die al geruime tijd afscheid had genomen van de importeur en de daarmee samenhangende verplichtingen. Spijt had hij.. Spijt dat hij dat niet eerder had gedaan, want zijn marge steeg van 3% naar maar liefst 10%.
Dit artikel rijt oude wonden open.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).