De regerend kampioen heeft vette kans dat hij het stokje dit seizoen moet doorgeven aan teamgenoot Rosberg. De realiteitszin lijkt dan ook toe te slaan bij Hamilton.
Ondanks een zeer sterk en vooral vrij constant seizoen van Nico Rosberg heeft Lewis Hamilton de strijd nog niet opgegeven. LH44 trok reeds driemaal aan het langste eind en tot voor kort had hij er alle vertrouwen in dat de strijd om het kampioenschap nog volledig open was. Daar lijkt nu verandering in te komen.
Tegenover Autosport.com laat Hamilton optekenen dat hij niet weet of je je kunt voorbereiden op verliezen, ondanks dat het kampioenschap hem in debuutjaar 2007 nét door de vingers glipte. Toen was het Kimi Raikkonen die er in de laatste race met het kampioenschap vandoor ging. Volgens Hamilton zou een mogelijk verlies dit jaar minder pijnlijk zijn, waarschijnlijk omdat hij nu de coureur is die in de achtervolging moet op de koploper in de WK-stand.
Desalniettemin kan Lewis het niet nalaten om nog een speldenprikje uit te delen richting het team. Zo hoopt hij in 2017 minder mechanische pech te hebben, getuige de quote “I just really hope next year I don’t have reliability problems”. Interessant, daar de coureur in Maleisië nog het woord sabotage in de mond nam, tot grote vreugde van onze kameraad Niki Lauda.
Rosberg leidt in het kampioenschap met 19 punten voorsprong op Hamilton. Met nog twee races te gaan heeft Rosberg dus aan een tweede en een derde plaats genoeg om de beker in ontvangst te mogen nemen, ervan uitgaande dat Hamilton beide races wint.
Jochempie zegt
Ik hoop dat Rosberg ‘m pakt, die titel. ’t Is niet de meest geliefde coureur maar hij heeft er heel hard voor moeten knokken, met Hamilton als teamgenoot. Laten we niet vergeten dat Hamilton samen met Max het grootste talent uit het huidige rijdersveld is.
martinus zegt
@jochempie:
Lil’Lewis. Max & Alonso zijn inderdaad de leukste rijders om te volgens als fan.
Ze brengen net iets meer dan de rest.
87sandyd zegt
@Jochempie: Rosberg verdient het niet. Nu niet, dan niet, nooit niet. Als Rosberg kampioen wordt dit seizoen, zegt dat alles over dit seizoen. Dan weet je gewoon dat de betere coureur met de beste auto gewoon pech heeft gehad. Dit seizoen zal denk ik ook de boeken ingaan als het seizoen dat Max echt aan de deur klopt van de toppers, niet dat Rosberg kampioen werd, dat boeit men over 10 jaar echt niet meer
mashell zegt
@87sandyd: afgelopen jaren heeft ook de beste coureur de meeste pech gehad. Gelukkig lijkt Rosberg dit jaar wel de kans te krijgen op een verdiende titel.
87sandyd zegt
@mashell: Nee, die beste coureur heeft de andere coureur op de baan verslagen.
mrducky zegt
@87sandyd: ga toch weg Rosberg verdiende de titel vorig jaar al meer en eigenlijk elk jaar sinds Hamilton bij Mercedes rijd. Hamilton is ingestapt toen de auto klaar was voor een wereld titel. Rosberg heeft met Schumacher er voor gezorgd dat dat mogelijk is. Nee als iemand hem moet winnen dit jaar is het Rosberg!
mpowerm3 zegt
@Jochempie: ”heel hard voor moeten knokken” , hij heeft een voorsprong kunnen pakken door technische problemen bij Lewis de eerste 5 wedstrijden. En als Hamilton noet was uitgevallen 3 weken geleden dan jankte Rosberg harder dan Vettel…
sjeppie156 zegt
@mpowerm3: en vorig jaar was het andersom. Ik hoop van harte dat ham hem als nog pakt maar vorig jaar viel rosberg constant uit
mauricerma zegt
@mpowerm3: volgens mij vergeet jij nog dat 2 jaar geleden rosberg in abu dhabi motorische pech kreeg, zodat swagger lewis zonder problemen de titel kon ophalen. En trouwens, lewis heeft dit jaar zélf ook behoorlijk wat puntjes verneukt, dus hij mag ook wel even in de spiegel kijken :)
w0o0dy zegt
Ik vind het lullig voor Rosberg als hij het niet redt.. maar eigenlijk denk ik dat hij alleen door de pech van Lewis (en het eraf Rosbergen in Spanje niet vergeten) kampioen wordt. Dan voelt het toch alsof hij het niet heeft verdient (voor mij dan).
realhustler zegt
Ze verdienen het allebei, echter Lewis Hamilton is een meer charismatische kampioen dan Nico.
Een belangrijk punt: Als Nico wint is het klaar. Dan gaat hij van 19 voorsprong naar 26 en de race win is 25 dus dan is het over en uit voor Hamilton.
viezefreddyw zegt
Het spijt me Lewis, maar dit keer gaat ‘ie naar je beste vriend Rosberg. Hij had gewoon wat meer geluk aan zijn zijde ten tijden dat jij het even tegen had.
peug206 zegt
@viezefreddyw: ik weet nog niet, hoop dat de red bulls ook in de laatste races rosberg het vuur aan de schenen zullen leggen. Dan is het in ieder geval verdiend dat hij wint.
pomoek zegt
@peug206: Nee, dat zal niet gebeuren. Dat mag namelijk niet van Lauda.
Edge zegt
@pomoek: Daar trekken ze zich bij Red Bull gelukkig niet zo veel van aan. Er was van zowel Lauda als Wolff kritiek op het feit dat Verstappen gewoon all out in de eerste bocht ging tegenover Rosberg. De Oostenrijkers waren van mening dat je als coureur wat rustiger moet omgaan met iemand die in de titelstrijd verwikkeld is. Bullshit natuurlijk, en dat vindt Horner ook. Reken er maar op dat de Red Bulls de Mercedessen het vuur flink aan de schenen gaan leggen als de kans zich voordoet.
pomoek zegt
@edge: ;-) beetje sarcasme mag toch?
peug206 zegt
Ik denk dat rosberg daar nog een kluif aan kan gaan hebben, met die 2 red bulls in zijn nek.
VeniVidiVici zegt
@peug206: Dat denk ik ook. Met de tweede sector gaan de Red Bulls erg sterk zijn in Brazilië. En met Max zijn race mentaliteit… die plant h’m er gewoon hard brutaal naast als hij een gat ziet en heeft echt schijt aan de gedachten dat Rosberg voor WK aan het strijden is :-)
spykerboy zegt
@venividivici: hoop eerder dat ie dat bij die plakplaatjes boy hamilton doet dan bij rosberg
VeniVidiVici zegt
@spykerboy: Die is nog even te snel. Komt volgend seizoen hopelijk als de Red Bull auto sneller of net zo snel is als de Mercedes. Aan de coureur ligt het in elk geval niet, want Max is zeker weten sneller dan Hamilton.
Dino2400 zegt
Toch kan Lewis nog winnen. Hij zal alleen zijn strategie moeten aanpassen. Vanaf pole vertrekken en dan op een comfortabele afstand van de rest finishen gaat niet werken. Want dan wordt Rosberg tweede dan wordt hij alsnog kampioen. Wat hij moet doen is Rosberg kort achter zich houden zodat deze zijn banden verslijt. Beetje zoals Max met Kimi deed in Barcelona. En dan, waar het kan, de snelheid drukken zodanig dat de Red Bulls en liefst ook nog de Ferrari’s Nico kunnen verschalken.
Kleine kans dat hij dat gaat doen en dat het ook nog lukt. Maar hopen dat Nico een DNF krijgt zet ook weinig zoden aan de dijk. En het zou de race voor ons kijkers een stuk spannender maken.
BmwMPower zegt
Zelf ben ik voor Red Bull, maar die Mercedessen, wat zijn ze goed he.
Hun bestuurders ook, ze zijn aan elkaar gewaagd. Hamilton spreekt uit ervaring als regerend wereldkampioen, dan kan ik me voorstellen dat het nu inderdaad een bittere pil is als hij ziet dat Rosberg er met de titel van doorgaat.
Ja, er is gefloten en heel veel geroepen.
Ja, ze hebben elkaar gigantisch hard van de baan gereden in Spanje.
En ja, daar hebben wij van genoten!
Je kunt van beide Mercedes coureurs vinden wat je wil, maar uiteindelijk staan ze wel keer op keer op het podium. De constructeurstitel is verdiend, het WK ook.
Laten we ons focussen op volgend jaar, misschien dat er ook iets moois in zit voor onze Max.
sollie1984 zegt
Hamilton moet niet zo lopen zeiken. Vorig jaar had Rosberg net zoveel pech als hij dit jaar heeft. En het feit dat hij 2de staat is ook aan zichzelf te danken. Lekker makkelijk om alles bij het team neer te leggen.
Dutchdriftking zegt
Ik gun het Rosberg!
Robert zegt
Wie van de twee Mercedes coureurs er wint is mij om het even. Ik hoop alleen maar dat LH44 z’n achterstand zo veel mogelijk kan inlopen, de komende race. Dat maakt het de laatste race wel zo leuk om te kijken.
FB_1269020922 zegt
Een mechanische wedstrijd is nooit alleen de coureur. Het is coureur en materieel. Een combinatie dus. Het is due niet zo dat Hamilton de wereldkampioen is of dat Rosberg dat gaat worden het de Hamilton/Mercedes combinatie die dat wint, net zoals de Rosberg/Mercedes combinatie mogelijk WK gaat worden.
Zet een topcoureur in een baggerauto en hij presteert niets.
pinut187 zegt
Hoop dat Rosberg in een gevecht met een Ferrari de baan afcrasht. Zo is er nog een spannende laatste race..
willeme zegt
Geen van beide graag. Ik ben dit jaar helemaal fan geworden van Daniël Ricciardo. Wat een fenomeen.
Altijd relaxed, oprecht en goed gemutst. Daarbij is hij waanzinnig snel en klaagt hij nauwelijks. Hij heeft aangetoond Max met gemak aan te kunnen (beter in de race en beter in kwali).
En wees eerlijk: met wie ga je liever op kroegentocht?
lekbak zegt
@willeme: met Max. Hoe meer ik zuip hoe minder mijn taalkundige vaardigheden. Alhoewel, Max verstaat waarschijnlijk geen fries en bij genoeg bier wil dat nog wel eens het resultaat zijn. Lastig…
Rick-dos zegt
Hamilton heeft de laatste races en de periode voor de zomerbreak een statement gemaakt. En dat is als alles het doet hij gewoon ongenaakbaar is. Objectief bekeken is hij gewoon de betere coureur die naar mijn mening er meer recht op heeft.
Hij heeft in de afgelopen meer getoond dat hij de echte rijder is en dat kan ik van Rosberg niet zeggen. Rosberg heb ik nog niet in een 1 op 1 gevechten dingen zien doen waarvan ik zeg dat is een coureur pur sang, als het regent laat hij het ook afweten en in het algemeen heeft hij dingen gedaan waarbij mijn sympathie voor hem weg is geëbd.
Dit jaar zal hij wellicht tot kampioen gekroond worden maar dit jaar is niet de beste coureur kampioen geworden.
gregorius zegt
De gene met de meeste punten aan het eind is de wereldkampioen.
Het voetbal team met het meeste doelpunten in 1 wedstrijd is de Winnaar.
Maar de wereldkampioen voor dit jaar (en voorgaande 2 jaren) is dat nou echt kampioen waardig? Mercedes is de kampioen; dit hebben de beste motor geleverd en er een auto omheen weten te bouwen waarmee ze veruit de beste zijn.
HAM en ROS zijn de 2 puppets die m hebben mogen besturen. En als je naar dit jaar kijkt kan je niet zeggen dat HAM of ROS tov de ander heeft gedomineerd. Ik durf te zeggen dat het grootste gedeelte van de coureurs die dit jaar meedoen, in een Mercedes ook gewoon op iig plaats 2 geeindigd zouden zijn.
Ik zou ook bijna zeggen dat de coureurs dit jaar de zwakste schakel waren in het team: elkaar meermaals in de wegzitten waardoor ze niet 1 en 2 worden.
In de Jaren 2007, 2008 en 2010 (beetje ‘11|) waren de laatste jaren waar coureurs en contstucteurs er echt voor hebben moeten vechten. Dat waren jaren waar je na 3 races nog niet kon zeggen wie dat 1 vd 2 rijders uit 1 team kampioen zou worden.
Als ROS of HAM dit jaar kampion wordt, hebben ze er beide alles aan gedaan. Maar het is een beetje alsof je Real Madrid een jaar in de Eredivisie mee laat spelen: ze worden eerste maar om ze nou kampioenen te noemen…
Edge zegt
@gregorius: Vergeet ook 2012 niet. Dat jaar hadden we de eerste 7 races evenveel verschillende winnaars en ging de titelstrijd tot het laatste moment tussen Vettel in de oppermachtige Red Bull en Alonso die met een veel mindere Ferrari en geweldige prestaties het kampioenschap op slechts 3 punten verloor.
desjonnies zegt
één woord : mietjes sport geworden.
Alleen mietjes kunnen zo lullen, kerels laten een harde scheet, huilen onder het dekbed waar niemand bij is en komen er sterker uit.
Als dit, als dat, als zus als zo.
En tuurlijk is het de schuld van een ander. Mietje !
Als ik zo rijk was als Lewis zou ik me echt nergens meer druk om maken, behalve de belastingaanslag !
Author zegt
Laten echte kerels ook scheten ónder het dekbed, of dat dan weer niet?
viezefreddyw zegt
@mauritsh: Zeker wel! En dan ook nog met vrouwlief er naast he. Dan laat je een hele stiekeme scheet die je niet hoort maar wel goed ruikt. Je weet wel, een zachte klinker maar harde stinker. Vervolgens pak je het dekbed en pak je vrouwlief even in en hou je d’r gevangen. Zo eentonig, elke keer weer maar toch moet ik elke keer weer lachen.
Author zegt
@viezefreddyw: Oeh! The Dutch Oven! We hebben een kenner ;)
viezefreddyw zegt
@mauritsh: Niet alleen een kenner, ook een zeer ervaren doener ;).
desjonnies zegt
@mauritsh:
Alleen Jeremy Clarkson heb ik ooit gelezen !
desjonnies zegt
Hier, dit is Formule 1, Graham Hill (vader van) zestiger jaren Nurburgring. (n.b. één fout met zo’n ding en je bent geschiedenis)
http://66.media.tumblr.com/7cbbf3db1da6a292593fdcd4a528b69c/tumblr_nv6t9oMKCJ1thdnd3o1_1280.jpg
desjonnies zegt
Dan Gurney raast in 1966 met ware doodsverachting langs wat op een verongelukte, nu uiterst zeldzame Glas 1600 Gt Coupé lijkt.
Gewoon latten liggen dat wrak en er met ware doodsverachting met vier voetjes van de vloer langsrazen !
Kerels !
https://assets.blog.hemmings.com/wp-content/uploads//2016/04/Gurney-Eagle12-Nuerburgring-1966-Dan-Gurney.jpg
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Weet je Sjon.. Soms denk ik wel eens dat ik minstens 30 jaar te laat ben geboren (een vroege 90’s kid..), zeker als ik foto’s zie die jij hier neerzet. Lijkt me een schitterende tijd van inderdaad echte kerels die echt racen.
Maar ik vrees dat het verloren moeite is die we doen om hier weer naar terug te verlangen. Die ‘goeie ouwe tijd’ is niet meer en zal helaas ook niet komen. We moeten het doen met Formule 1 zoals hij nu is. Heeft vrij weinig zin om daar tegen te gaan zeuren.
desjonnies zegt
@viezefreddyw:
Ok, maar heb ik gelijk, is het een Glas 1600 Gt die daar voor schobbedebonk langs de kant ligt?
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Is het niet de Glas 1300 GT van Gerhard Bodmer?
desjonnies zegt
@viezefreddyw:
Wow! Scherp heel scherp!
Zou idd best kunnen, maar hij hield ze vaak heel!
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Pin me er niet op vast hoor, maar even snel wat Google-werk op zijn racenummer op de motorkap zichtbaar bracht me een hoop informatie.
taxman zegt
Het lijkt mij in ieder geval niet de bedoeling dat LH44 nog kampioen wordt. Commercieel gezien moet het dit jaar Rosberg worden. Dus.